Jeg har i min afhandling om fortidens rolle i historiefaget bl.a. vist at elever sjældent møder eller arbejder med et fortidsperspektiv i undervisningen (Bjerre 2019). Fagets styredokumenter, læremidler og praksis appellerer kun sjældent til, at eleven skifter perspektiv og indlever sig i de fortidige scenarier, der arbejdes med. I denne artikel præsenterer jeg kort mine analysegreb, og giver på den baggrund et bud på, hvordan lærere kan arbejde med fortidsperspektiver – og ikke mindst hvordan dette kan gøres på en historiefagligt kvalificeret måde. Jeg forsker i grundskolefaget, men vil her perspektivere til gymnasiet gennem en analyse af fire forskellige typer […]
”Tyskerne og nazismen” dækker over den store fortælling om hvordan demokratiet kollapsede i mellemkrigstidens Tyskland og gav plads til nazismen og derefter skubbede verden ud i krig. Emnet er oplagt og selvom der findes undervisningsbøger med lignende snit, så er det dejligt og velkomment med et nyt bud på historien. Forfatterne er begge fra Fredericia Gymnasium og har flere titler på CV’et. Man mærker et sikkert greb om genren og der indledes ligefrem med et metodisk kapitel, hvis primære sigte er at berede læseren på at lægge vægt på billeder som kilde. Oplagt! Om noget brugte og misbrugte nazisterne billeder […]
I forordet til denne bog, lægger cand.mag. Kristian Brøndum op til, at læseren med denne bog i hånden skal kunne reflektere over samspillet mellem samfund, sygdomme og mentale forestillinger. Bogen er bygget op i fem kapitler som på forskellig vis behandler udviklingen af et mere moderne syn på sygdomme. Bogens første kapitel ”Sygdom, kristendom og de kloge folk” beskriver hvordan sygdomme var en del af det, som Brøndum kalder en magisk-religiøs forestillingsverden. Tidens læger var en blanding af ”klogefolk” med en praktisk viden om sygdomme og gejstlige, som så sygdomme som udtryk for synd. Fælles for de to grupper var, […]
Landsbyen Åsted og stationsbyen Tolne ligger begge mindre end 20 kilometer fra Frederikshavn. Men for 100 år siden kunne denne afstand udgøre to verdener: Land med store sociale skel, præget af begrænsninger og for mange mennesker dårlige bolig- og levevilkår, familier med mange børn – ægte som uægte – under samme tag, ofte med forældre på aftægt. Og med hårdt fysiske arbejde fra en tidlig alder, på arbejdsgiverens vilkår. Byen som mange på landet hørte om og måske også oplevede som frihed og muligheder, også for unge fra små kår på landet. Min morfar kom fra et sådant småkårshjem: et lille husmandssted hvor faderen […]
I denne udfordrende tid hvor man ofte bliver konfronteret med en lind strøm af prøvelser af fx politisk, social, medicinsk eller miljømæssig karakter har redaktionen valgt at se fremad, idet temaet for dette nummer af NOTER, samt efterårets generalforsamlingskursus, er “Ud af kriser”. Den første artikel i dette temanummer “Ud af kriser” er Poul Duedahls “Epidemiernes epoke”. I artiklen opstiller forfatteren 10 punkter, som kan være nyttig viden til at opnå en bedre forståelse for bl.a epidemiernes tilbagevenden og folks reaktionsmønstre. I den næste artikel “Kriser — Tre faser i Europas historie. En skitse” redegør Thorkild Kjærgaard for det europæiske […]
I år er det 300 år siden, at den dansk-norske missionær Hans Egede — den 3. juli 1721 — gik i land på Håbets Ø i Grønland. Dermed er der en god anledning til, at vi i dette nummer af Noter stiller skarpt på forholdet mellem Danmark og Grønland før og nu. Herunder også på Hans Egede og på den erindringspolitiske fortolkningskamp, der i de senere år har udspillet sig omkring hans person, der ses som et symbol på den dansk-grønlandske relation. Thorkild Kjærgaard bidrager med en artikel, der giver et fyldigt portræt af mennesket og missionæren Hans Egede og […]
Søndag den 6. juni blev der afholdt PRISOVERRÆKKELSE I HISTORIEKONKURRENCEN 2021! Begivenheden fandt sted på Københavns Bymuseum. 1. prisen på 10.000,- kr. gik til Petra Faye Villadsen og Pil Precht-Storm fra Rysensteen Gymnasium for bidraget ”Den lille pandemihåndbog”. 2. prisen på 5000,- kr. gik til Nynne Husby Scheuer og Julius Østerbye, Espergærde Gymnasium, der havde bidraget med en video om coronakrisen. 3. prisen på 3000,- kr. gik til Nicolai Riisgaard, Janet Kamal og Lucca Aytemiz fra Bjerringbro Gymnasium, som havde produceret en rap-sang om finanskrisen. Juryens specialpris – et boggavekort på 1000,- kr. sponsoreret af Internetboghandlen SAXO.com, gik til Tobias […]
Denne anmeldelse fokuserer på antologiens 2 artikler, hvor historiefaget undersøges, nemlig kapitel 5: ’Historiebrug som identitetspolitisk dannelse – i og uden for skolen’ og kapitel 8: ’Forestillinger om grundloven i læremidler for samfundsfag og historie – mellem systembevarende myte og ideologikritik’ begge skrevet af Claus Haas, lektor ved DPU. I ’Historiebrug som identitetspolitisk dannelse – i og uden for skolen’ er den centrale inspiration hentet fra Bernard Eric Jensens socialkonstruktivistiske fortolkning af en historiebevidsthedsdidaktik, der afviser historiefagets ’fortidsfiksering’ og i stedet fokuserer på, hvordan alle mennesker (lægfolk) altid er brugere af fortiden. Derfor må de emner, man arbejder med i skolefaget […]
Bogen består af 26 små kapitler om en række forskellige temaer knyttet til historieundervisning. Den er rettet mod lærerstuderende og historielærere i grundskolen, men langt det meste er også relevant for lærere på ungdoms- og voksenuddannelser, om end det måske ikke sådan er nyt. Bogens ophav kommer til udtryk på den måde at kapitlerne er udstyret med arbejds- og studiespørgsmål til den lærerstuderende og at forfatterne nogle steder henvender sig direkte til en historielærerlæser. Derfor kunne man også sagtens bruge nogle af dem som udgangspunkt for et faggruppemøde. Der er også gode henvisninger efter hvert kapitel, bl.a. til interessante og […]
Undertegnede er tidligere gymnasielærer og nu pensioneret. Måske en gammel Jeronimus? Når jeg får bøger til anmeldelse, tænker jeg tit på, om gymnasiets bogkælder er lukket og slukket og bøgerne brændt. For der er ikke så meget nyt under solen. Jeg har lige anmeldt Hans Wagner: På sporet af oplysningstiden. Anmeldelsen er på historiehjemmesiden. Til denne periode, som Jonas behandler, kan jeg i flæng nævne: Niels Høffdings glimrende undervisningsbøger til gymnasiet om den franske revolution, Erik Jensen og Birger Kledals om industrialiseringen, Henrik Skovgaard Nielsen om imperialismen osv. osv. listen er næsten uendelig. Alle fra starten slutningen af 1970erne og […]