Oversigt over kurser, konferencer, mv, som har interesse for historielærere. Se foreningen Decembermødets kurser her.
Regionssekretærer og bestyrelsesmedlemmer kan oprette et kursus her.

Afrikas historie
Historielærerforeningen byder velkommen til et kursus om Afrikas historie med oplægsholderne Morten Hilligsø Munk og Rikke Skovgaard Andersen.
Morten Hilligsø Munk, lektor i historie og samfundsfag på Skanderborg Gymnasium, og forfatteren til undervisningsbogen Afrikas historie: mødet mellem sorte og hvide (Systime, 2016), vil uddybe hans tanker om hvorfor det er vigtigt at undervise i Afrikas historie, hvilke emner vi kan fokusere på, og hvorledes Afrikas historie: mødet mellem sorte og hvide kan anvendes til dette formål.
Rikke Skovgaard Andersen, lektor i historie og engelsk på Middelfart Gymnasium og HF, vil præsentere et andet vinkel på hvordan et forløb i Afrikas historie med fokus på bl.a. Ghana kan struktureres.
Yderligere, deler et par elever deres oplevelser af, hvordan undervisningen i historie og samfundsfag har klædt dem på til kulturmødet med ghaneserne og de efterfølgende refleksioner.

Evaluering
Dette er ét af en række korte, uformelle eftermiddagsmøder, som afholdes online over hele skoleåret. • Tors. 1/9–22 kl. 15–16: Hvordan får vi arbejdet mere tydeligt med historiefaglige problemstillinger? | Tors. 6/10–22 kl. 15–16: Planlægning af et samlet forløb – opfyldelse af læreplanens krav & plads til spas. | Tors. 3/11–22 kl. 15–16 Teori og metode i historiefaget – elevernes bevidsthed om hvordan man arbejder og tænker i faget. | • Tors. 1/12–22 kl. 15–16: KS-eksamen: fler- og enkeltfaglig. | • Tors. 5/1–23 kl. 15–16: SRP og SSO – det skriftlige historiefag og det flerfaglige samarbejde. | • Tors. 2/2–23 kl. 15–16: Ud af huset – hvordan kan vi få endnu mere ud af studieture og ekskursioner? | • Tors. 2/3–23 kl. 15–16: HO og DHO – hvordan kan vi træne eleverne i at skrive historiefagligt? |• Tors. 6/4–23 kl. 15–16: Evaluering – hvad får eleverne mon ud af historieundervisningen? | • Tors. 4/5–23 kl. 15–16: Eksamen!

The Complexity of History: Unpacking the Past
Recently the work of History Teachers’ Associations has increasingly focused on one theme: The complexity of history. It highlights that history is complex because it is composed of multiple narratives and perspectives which are then interwoven together to create diverse and pluralistic societies composed of people with multilayered individual identities. Not only this: how we help develop the “necessary attitudes, dispositions, and ways of thinking in students to allow them to meaningfully engage with diverse perspectives from and about the past is (also) highly complex”. While multiperspectivity and the complexity of the past are not a new subject, historiography and pedagogy have evolved in the last few years, growing to encompass new methodologies and teaching strategies that can help us and our students meaningfully navigate this complexity

Eksamen!
Dette er ét af en række korte, uformelle eftermiddagsmøder, som afholdes online over hele skoleåret. • Tors. 1/9–22 kl. 15–16: Hvordan får vi arbejdet mere tydeligt med historiefaglige problemstillinger? | Tors. 6/10–22 kl. 15–16: Planlægning af et samlet forløb – opfyldelse af læreplanens krav & plads til spas. | Tors. 3/11–22 kl. 15–16 Teori og metode i historiefaget – elevernes bevidsthed om hvordan man arbejder og tænker i faget. | • Tors. 1/12–22 kl. 15–16: KS-eksamen: fler- og enkeltfaglig. | • Tors. 5/1–23 kl. 15–16: SRP og SSO – det skriftlige historiefag og det flerfaglige samarbejde. | • Tors. 2/2–23 kl. 15–16: Ud af huset – hvordan kan vi få endnu mere ud af studieture og ekskursioner? | • Tors. 2/3–23 kl. 15–16: HO og DHO – hvordan kan vi træne eleverne i at skrive historiefagligt? |• Tors. 6/4–23 kl. 15–16: Evaluering – hvad får eleverne mon ud af historieundervisningen? | • Tors. 4/5–23 kl. 15–16: Eksamen!

Drømmen om de turkise kupler — Centralasiens Silkevejsbyer
Få steder er Silkevejens kultur og arkitektur så nærværende og imponerende som i Centralasien. Silkevejens karavanebyer har gennem århundreder været besøgt af tungt læssede kameler og handlende. Vi følger deres spor til de legendariske byer Almaty, Bisjkek, Osj, Samarkand, Bukhara og Tasjkent. Overalt venter funklende kupler, tusinde år gamle moskéer, haremsgemakker og et farvemættet virvar af de smukkeste mosaikker. Vi dykker ned i myterne og historien her, hvor Alexander den Stores, Djengis Khans og Timur Lenks riger opstod, funklede og brast. En skøn blanding af historie, smukke bygningsværker og hverdagsliv i de tre Silkevejslande: Kasakhstan, Kirgisistan og Usbekistan.

Undervisning i Holocaust og andre folkedrab
Kurset omhandler undervisning om Holocaust og andre folkedrab med fokus på, hvordan vi underviser i svære emner, herunder det etiske og politiske aspekt i formidlingen. Nogle af oplæggene vil omhandle formidling og undervisning i emnet i Polen og Tyskland. Enkelte af oplæggene vil være praksisbaserede, mens andre udelukkende skal give inspiration og lægge op til refleksion. Der vil blive afholdt generalforsamling sen eftermiddag den 9. november for foreningens medlemmer. Nærmere information om tidspunkt følger. Ved deltagelse i generalforsamlingen uden deltagelse i kursus rettes henvendelse til amalia@historielarer.dk senest den 26. oktober 2023.
Har du gode idéer eller ønsker til et historiefagligt kursus, så tag fat i din regionssekretær eller opret en tråd her.
Vi annoncerer nye kurser løbende — Følg foreningens tilbud ved at tilmelde dig nyhedsbrevet