Historielærerforeningen, Religionslærerforeningen og FALS (Foreningen af Lærere i Samfundsfag) afholder i december i Hasseris et kursus, der har fokus på globaliseringsfænomenet og stiller spørgsmålet ”Globalisering — mellem håb og frygt?”. Dette nummer lægger sig op af dette tema med både lokale og globale briller og spreder sig fra antikke vinkler til højaktuelle temaer. I de to første artikler er der fokus på den universelle historieskrivning — menneskehedens historie. I ”Globalhistorie før og nu” gennemgår ph.d. Benjamin Pedersen den historiske udvikling af universalhistorien fra antikken til i dag. Professor Poul Duedahl dykker i ”Globaliseringsom fredsskabelse — Om UNESCO’s forsøg på at […]
I dette nummer af Noter er det målet, at du bliver introduceret til, hvordan man kan undervise i ’Holocaust og andre folkedrab’ og forberedt til generalforsamlingskurset i november. Et kursus som fokuserer på ’Undervisning i svære emner’. Baggrunden for temaet er tilføjelsen ’Holocaust og andre folkedrab’ til læreplanens kernestofområde, som blev tilføjet sidste år. Man kan finde mere inspiration til dette tema på: www. aldrigmere.dk. Temaartiklerne indeholder refleksioner over undervisning i svære emner med udgangspunkt i Holocaust og folkedrab. De indeholder bl.a. definitioner, perspektiver, konkrete øvelsesforslag samt berører de etiske overvejelser man som lærer kan opleve, når man underviser i […]
En stor del af formålet med historiefaget i både grund- og gymnasieskoler er at styrke elevernes bevidsthed om, at de er historieskabte såvel som historieskabende. Denne tematik var central ved Historiedidaktisk Netværks konference “Skab Historie” i marts i år og dette nummer af Noter deler både navn og tema med konferencen. Der bygges videre på ideen om historiebevidsthed som en central del af demokratisk dannelse, og der reflekteres i artiklerne over, hvordan vi som undervisere kan opkvalificere, synliggøre og, ja; undervise på en måde, så eleverne netop opnår erkendelse af dem selv (og deres undervisere) som historieskabte og ‑skabende væsner. […]
Silkevejen er både nogle helt konkrete karavaneruter, der siden oldtiden har koblet Fjernøsten, Centralasien og Europa sammen, men begrebet er også en mere luftig idé om handel og magt. Ad Silkevejen har fornemme handelsvarer bevæget sig fra øst mod vest, og samtidig vidner byerne langs Silkevejen om legendariske hærføreres storhed og fald. Disse kontraster og paradokser går nærværende Noter ombord i, ligesom vi på Historielærerforeningens rejsekursus til oktober 2023 går på opdagelse i den historiske og kulturelle arv i netop nogle af Silkevejens byer i Kasakhstan, Kirgisistan og Usbekistan. Den første artikel i dette nummer af Noter er Anne Hedeager […]
Historielærerforeningen, Engelsklærerforeningen og FALS (Foreningen Af Lærere i Samfundsfag) afholder i december i Hasseris et kursus, der stiller spørgsmålet: ”American Nightmare?”. Dette nummer lægger sig op dette tema med et fokus på amerikansk historie. Nummeret har således fokus på nogle af de udfordringer USA står over for i dag. Herunder de forskellige perspektiver på det amerikanske samfund og den polarisering, der er opstået. Nogle af skillelinjerne handler om race og historie og om tradition og modernitet. Men skillelinjerne har også udviklet sig gennem USA’s relativt korte historie. Den første artikel – skrevet af David E. Nye (professor Emeritus i American […]
Vi har i Historielærerforeningen valgt at dette nummer skulle handle om Middelalderen, da det er en af de perioder vi stadig vender tilbage til i undervisningen. Nummeret er tænkt som inspiration til undervisningen i middelalderen, og at forsyne vore medlemmer med ny indsigt i perioden. Artiklerne omhandler dels dansk middelalder og russisk-ukrainsk historie men har også fokus på hvordan man i andre europæiske lande – med udgangspunkt i landenes egne nationale fortællinger — præsenterer middelalderen og overgangen til moderne tid, og de didaktiske overvejelser, der er forbundet med undervisning i middelalderen. Den første artikel af Kim Esmark fra RUC omhandler […]
Indeværende nummer har Den Kolde Krig i Norden som tema og er udtænkt i forbindelse med Det Nordiske Historielærerseminar 2022, der også har titlen “Norden under Den Kolde Krig”. Temaet og termen Den Kolde Krig er ifølge nogle historikere igen aktuelt — måske har den aldrig været helt væk. For Norden har det også fået ny relevans efter Ruslands angreb på Ukraine d. 24. februar. Både i Finland og Sverige er den sikkerhedspolitiske situation blevet et centralt tema ogi skrivende stund tyder meget på at de to lande overvejer, at ansøge medlemskab af NATO, som Danmark, Norge og Island har […]
Historielærerforeningen, Foreningen af lærere i samfundsfag og religionslærerforeningen afholdt i december 2021 det store kursus ”Fortællinger om Rusland” på Hasseris Gymnasium. Historielærerforeningen har med dette nummer af Noter valgt at følge op på kurset med et tema med samme titel. Indholdet er dog anderledes end kurset, idet kun en af dette blads bidragsydere også holdt foredrag på Hasseris Gymnasium. Lige nu udspiller krisen i det østlige Ukraine sig med Rusland som en hovedaktør, og den sikkerhedspolitiske situation kan meget vel været ændret, i tiden mellem disse linjer skrives (red. d. 15.2.2022) og bladet når ud til medlemmerne. Rusland lader således […]
Dette nummer af Noter handler om ”Antikken”. Dermed udgiver vi i variationens navn et nummer, som er traditionelt i og med, at dets tema udspringer af en klassisk periodisering indenfor historiefaget. Det er imidlertid vores indtryk, at interessen for antikken er i vækst. Hertil kommer antikkens evige relevans, idet vi alle er omgivet af arven fra antikken eksempelvis i arkitekturen, i retssystemet, i sproget, og selvfølgelig også i vores læreplaner. I avisartikler forekommer ofte brug af antikkens historie til både at forstå senere historiske fænomener men også til illustration af vores egen tid. Et eksempel herpå kunne være anvendelsen af […]
I denne udfordrende tid hvor man ofte bliver konfronteret med en lind strøm af prøvelser af fx politisk, social, medicinsk eller miljømæssig karakter har redaktionen valgt at se fremad, idet temaet for dette nummer af NOTER, samt efterårets generalforsamlingskursus, er “Ud af kriser”. Den første artikel i dette temanummer “Ud af kriser” er Poul Duedahls “Epidemiernes epoke”. I artiklen opstiller forfatteren 10 punkter, som kan være nyttig viden til at opnå en bedre forståelse for bl.a epidemiernes tilbagevenden og folks reaktionsmønstre. I den næste artikel “Kriser — Tre faser i Europas historie. En skitse” redegør Thorkild Kjærgaard for det europæiske […]