Historielærerforeningen, Engelsklærerforeningen og FALS (Foreningen Af Lærere i Samfundsfag) afholder i december i Hasseris et kursus, der stiller spørgsmålet: ”American Nightmare?”. Dette nummer lægger sig op dette tema med et fokus på amerikansk historie. Nummeret har således fokus på nogle af de udfordringer USA står over for i dag. Herunder de forskellige perspektiver på det […]
NY GRUPPE FOR MEDLEMMER AF FORENINGEN Nu kan I som medlemmer af Historielærerforeningen blive medlem af foreningens nye gruppe her på Facebook. Gruppen er tiltænkt sparring og vidensdeling medlemmerne imellem. Gruppen er helt ny og vi håber derfor I vil være gode til at få startet godt op med spørgsmål, undren og inspirerende indhold. Kom glad! […]
Vi har i Historielærerforeningen valgt at dette nummer skulle handle om Middelalderen, da det er en af de perioder vi stadig vender tilbage til i undervisningen. Nummeret er tænkt som inspiration til undervisningen i middelalderen, og at forsyne vore medlemmer med ny indsigt i perioden. Artiklerne omhandler dels dansk middelalder og russisk-ukrainsk historie men har […]
Det er en fornøjelse at skulle anmelde en ny lærebog om opdagelserne, der på alle måder opfylder nutidens krav til et godt materiale til undervisningen. Bogen er udgivet af Egmont-forlaget Praxis og består af i alt ti korte kapitler om den nye verden, der opstod, da Columbus i 1492 sejlede over Atlanterhavet. Der er gennem […]
Denne store bog, hvis eneste billede er forsidens af forfatteren, udtrykker holdningen i den retning indenfor dansk protestantisme, som efter sit tidsskrift kaldes ”Tidehverv”. De tyve essays har stået i dette tidsskrift. Monica Papazu har skrevet forordet. Hun lægger vægt på Jesper Langballes evne til at lytte, at han tog de store spørgsmål om menneskelivet […]
Med sine 744 sider er der her tale om en historiebog af murstensstørrelse, men lad endelig ikke det holde nogen fra at give sig i kast med den. Henrik Skov Kristensen udgav bogen mens han var museumsleder for Frøslevlejrens museum, før han gik på pension i 2021. I den periode var der nok også god […]
Ordet ‘børnekultur’ blev registreret første gang af Dansk Sprognævn i 1971. Som forskningsområde bliver ordet i dag brugt om kultur skabt af voksne for børn, kultur skabt af voksne sammen med børn, og kultur skabt af børn. Bogen Børnekultur i Danmark 1945–2020 er et kampskrift for udvikling af og forskning i børnekultur. Bogen er støttet af […]
Indeværende nummer har Den Kolde Krig i Norden som tema og er udtænkt i forbindelse med Det Nordiske Historielærerseminar 2022, der også har titlen “Norden under Den Kolde Krig”. Temaet og termen Den Kolde Krig er ifølge nogle historikere igen aktuelt — måske har den aldrig været helt væk. For Norden har det også fået […]
Historielærerforeningen har følgende kommentarer til de reviderede læreplaner, hvor ’holocaust og andre folkedrab’ tilføjes til kernestoffet. Udfordringer generelt Ved 2017 reformen blev kernestofpunkterne formuleret relativt åbent og det aktuelle forslag om at skrive konkrete begivenheder ind i kernestoffet kan opfattes som en tilbagevenden til en mere detaljeret og styret læreplan, med mindre plads til elevinddragelse, […]
Anastasia Christensen fra Rosborg Gymnasium i Vejle vandt årets førstepris på 10.000 kr., som søndag blev uddelt på Historiske Dage i Øksnehallen i København. Anastasia imponerede juryen med sit flotte, kreative og detaljerede brætspil om udvandringen til Amerika fra Europa. Spillet passede perfekt inden for rammen af årets tema, som var ”en ny begyndelse”. Andenpræmien […]