Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Nyheder

Noter #243 — Tyskland

Tys­kland anno 2024 er svært at bli­ve klog på. Hel­dig­vis vil det Noter, du sid­der med i hån­den sam­men med årets Has­­se­ris-kur­sus for­sø­ge at gøre os klo­ge­re på net­op det: Hvad er den tyske histo­ri­ske arv, og hvor står Tys­kland i dag? Vi lover ikke for meget, når vi siger, at du både bli­ver taget til­ba­ge til sla­get mel­lem ger­ma­ne­re og rome­re i Teu­to­bur­ger­sko­ven, til sla­get mel­lem histo­ri­o­gra­fi­ske opfat­tel­ser af tysk histo­rie, til sla­get mel­lem tyske­re og unga­re­re på en legen­da­risk fod­bold­af­ten i Bern i Schweiz og til nuti­dens slag mel­lem poli­ti­ske og øko­no­mi­ske orto­dok­si­er. Her­over­for er der også alt det […]

SRP-inspira­tion fra KU

Titel på mate­ri­a­ler­ne: SRP — Tysk iden­ti­tet i det 20.–21. århund­re­de — histo­rie A og tysk (stu­di­e­ret­ning) Emnet hand­ler om, hvil­ke histo­ri­ske fæl­lesnæv­ner, der har påvir­ket ska­bel­sen af den moder­ne tyskers natio­na­le iden­ti­tet. SRP — Kvin­ders orgas­me — histo­rie A og bio­lo­gi A Kvin­des orgas­me — hvor­for ved vi så lidt? Det­te emne vil kort­læg­ge, hvor­dan synet på kvin­des seksu­a­li­tet, her­un­der orgas­men, har udvik­let sig fra slut­nin­gen af 1800-tal­let og frem til i dag.  SRP — Det ame­ri­kan­ske valg­sy­stem — histo­rie A og mate­ma­tik A Hvor­dan opnår man en ret­fær­dig man­dat­for­de­ling til repræ­sen­tan­ter­nes hus i USA? Emnet vil kig­ge på demo­kra­tiop­fat­tel­se med henblik […]

Onli­ne­mø­de om DR’s serie ‘Sla­ve af Dan­mark’ d. 23.10 kl. 15–16.

DR udkom­mer i marts 2025 med seri­en ’Sla­ve af Dan­mark’, og sæt­ter sam­ti­dig gang i fyrtårnste­ma­et om Dan­marks kolo­ni­hi­sto­rie. DR ønsker at ind­dra­ge den unge mål­grup­pe, og har der­for valgt at sen­de dele af castet fra ’Sla­ve af Dan­mark’ på tur rundt til en ræk­ke gym­na­si­er og erhvervs­sko­ler. For­må­let er at tage bru­ge seri­en som afsæt, til en sam­ta­len om Dan­marks kolo­ni­hi­sto­rie, og høste ind­sig­ter fra dan­ske unge – hvad er deres kend­skab og for­hold til kolo­ni­hi­sto­ri­en? Vi for­ven­ter at besø­ge ca. 10–12 gym­na­si­er og erhvervs­sko­ler i løbet af en til to uger i marts/april 2025. Vi håber des­u­den på at Institut […]

Noter #242 — Italien

Langt de fle­ste af os kom­mer for­bi Ita­li­ens histo­rie i vores histo­ri­e­un­der­vis­ning i gym­na­siesko­len — og et utal af stu­di­e­tu­re går net­op til det dra­gen­de støv­leland i Mid­del­ha­vet. I vores under­vis­ning og på rej­ser­ne er det ofte det antik­ke Romer­ri­ge: dets monu­men­tale stør­rel­se, sty­re­for­mer­nes tid­li­ge basa­le grund­for­mer eller kej­se­rer­nes per­son­li­ge intri­gan­te livs­for­tæl­lin­ger, der fasci­ne­rer. Eller vi dyk­ker ned i renæs­san­cen i Nor­di­ta­li­en, hvor peri­o­dens mul­ti­ge­ni­er, som eksem­pel­vis Leo­nar­do da Vin­ci og Michelan­ge­lo ændre­de for­stå­el­sen af kunst og viden­skab for sted­se — og sam­ti­dens eks­pan­de­ren­de bysta­ters riva­li­se­ring mel­lem hin­an­den skab­te kolos­sal mer­kan­til vækst og udvik­ling samt evin­de­li­ge kri­ge. Langt de fle­ste af […]

Noter #241 — Per­spek­ti­ver på det antropocæne

Det­te tema­num­mers fokus på antro­po­cæn føl­ger op på histo­ri­e­di­dak­tisk net­værks kon­fe­ren­ce ’Histo­rie som sko­le­fag i antro­po­cæn tid’, som blev afholdt i marts. Tema­et er des­u­den rele­vant pga. den nye til­fø­jel­se om bære­dyg­tig­hed i ung­doms­ud­dan­nel­ser­nes for­måls­pa­ra­graf, og sidst men ikke mindst for­di, der er afsat 26 mil­li­o­ner på den ved­tag­ne finans­lov (2024–2025) til et kom­pe­ten­ce­løft til under­vis­ning i bære­dyg­tig­hed for under­vi­se­re på de gym­na­si­a­le uddan­nel­ser. I det­te num­mer af Noter har du der­for mulig­hed for at kom­me med på en forun­der­lig tur, hvor artik­ler­nes for­fat­te­re kom­mer med kon­struk­ti­ve per­spek­ti­ver på, hvor­dan histo­ri­e­fa­get kan for­hol­de sig til de kom­plek­se begre­ber antro­po­cæn og […]

Podcast­se­rie om sport og politik

https://sport-og-modpolitik.simplecast.com En podcast­se­rie om, hvor­dan sport og poli­tik har været sam­men­flet­tet gen­nem tiden og især bli­ver det lige nu bl.a. med diver­se for­ske­re og for­man­den for Dan­marks Idræts­for­bund (DIF), Hans Natorp.  Vært og idé­mand: pro­fes­sor i idræts­hi­sto­rie, Hans Bon­de, Insti­tut for Idræt og ernæ­ring, Køben­havns Uni­ver­si­tet Inter­viewer: Andreas Ing­vart­sen Tek­nik: René lin­de­kro­ne Chri­sten­sen Podca­sten kan hen­tes bredt og på bl.a. Sim­plecast, Apple og Spo­ti­fy. Det bli­ver til en selv­stæn­dig kanal fra Køben­havns Uni­ver­si­tet, hvor Hans Bon­de frem­over vil pro­du­ce­re podcasts med andre eks­per­ter ved afgø­ren­de idrætspo­li­ti­ske nybrud.  Til grund for kana­len lig­ger bogen ”Med krop­pen ind i kul­tu­ren” (2020):  Links […]

Histo­rie­kon­kur­ren­cen 2023–2024: Årets vindere

Stort, stort til­lyk­ke til de kre­a­ti­ve, ambi­tiø­se og dyg­ti­ge histo­ri­e­e­le­ver, der lør­dag d. 9. marts blev kåret som vin­de­re i årets Histo­rie­kon­kur­ren­ce. For­la­get Praxis’ pris til det mest innova­ti­ve bidrag gik til det kre­a­ti­ve mak­ker­par Malou og Sofie fra Has­se­ris, som hav­de hæk­let og strik­ket trø­jer, udsty­ret 94-åri­­ge Bodil og 20-åri­­ge Myroslav med trø­jer­ne og inter­viewet dem om ople­vel­sen af hhv. besæt­tel­sen og Ukrai­ne-kri­gen. For­la­get Colum­bus’ Jury­ens Spe­ci­al­pris gik til Ida, Luna, Mat­hil­de og Juli­a­ne fra Alle­rød Gym­na­si­um, der har skre­vet en flot popu­lær­vi­den­ska­be­lig arti­kel om tysk histo­ri­e­op­fat­tel­se og erin­drings­kul­tur. For­la­get Systi­mes Før­ste­præ­mie gik til Søren og Emil fra Kruses […]

Noter #240 — Hvad sker der i histo­ri­e­fa­get i Skandinavien

I besty­rel­sen har vi gen­nem de sid­ste 5–6 år haft man­ge frugt­ba­re sam­ta­ler om fagets udvik­ling med vores nor­ske og sven­ske kol­le­ger. Vi vil ger­ne udbre­de drøf­tel­ser­ne om fagets frem­tid og invi­te­re jer dan­ske histo­ri­e­un­der­vi­se­re med i nog­le af over­vej­el­ser­ne og under­sø­gel­ser­ne. Når man læser histo­ri­e­fa­ge­nes ’lære­pla­ner’ i de 3 lan­de, er det tyde­ligt, hvor meget de min­der om hin­an­den. Pro­blem­o­ri­en­te­ring, nutids­o­ri­en­te­ring, histo­ri­e­be­vidst­hed og histo­ri­e­brug står alle som cen­tra­le begre­ber, der defi­ne­rer faget i både Nor­ge, Sve­ri­ge og Dan­mark. Nog­le vil­le måske også bemær­ke, at Skan­di­navi­ens histo­ri­e­fag på lidt for­skel­li­ge måder står mel­lem de tyske og angel­sak­si­ske fag­tra­di­tio­ner. Net­op fagets […]