En stor del af formålet med historiefaget i både grund- og gymnasieskoler er at styrke elevernes bevidsthed om, at de er historieskabte såvel som historieskabende. Denne tematik var central ved Historiedidaktisk Netværks konference “Skab Historie” i marts i år og dette nummer af Noter deler både navn og tema med konferencen. Der bygges videre på […]
På vej til flyveren med min elev Aziza Meqdad… God stemning i luften og glæde… Aziza fortæller mig, hvor underligt de andre elever synes, det er, at hun rejser alene med sin lærer, men at hun selv er rigtig glad. Hun ved ikke helt hvad der venter hende, men hun glæder sig vældig meget til […]
Som følge af krigen i Ukraine er uddannelsessektoren selvfølgelig også blevet hårdt ramt. I samarbejde med blandt andet EuroClio, har en en lille gruppe ukrainske undervisere arbejdet på udvikle et nyt undervisningsmateriale og få det distribueret til skoler og ukrainske elever. Du kan læse mere om projektet “Books not Bombs” her Og se den fulde […]
Espen Espensen og Trine Villumsen deltog som repræsentanter for Historielærerforeningen på den nyligt overståede Euroclio-konference i Vilnius under titlen ‘The Complexity of the History’. Konferencens tema spændte over vidt forskellige oplæg, workshops og kulturelle aktiviteter. Trine: Den mest overraskende og inspirerende workshop, jeg deltog i, havde titlen ‘Postcards from af Buffer-zone’, og handlede om situationen […]
Journalist Thomas Ubbesen har sammen med sin kone journalist Anne Haubek rejst langs den europæiske grænse til Rusland fra Kirkenes i nord til Odessa ved Sortehavet i første halvdel af 2022. Rejsen foregik efter den russiske invasion af Ukraine 24. februar, og det præger den meget. Gennem alle samtaler og interviews skinner frygten for Rusland […]
Et lille tip fra Nationalmuseet I videoserien TEST HISTORIEN afprøver en række danske museer nogle af danmarkshistoriens mest ikoniske genstande. Når vi leger med historien, forstår vi for alvor nutiden, mener Nationalmuseets direktør Rane Willerslev Kan man ramme rigtigt med Danmarks sidste henrettelsesøkse? Kan man skyde igennem en ringbrynje? Og kan man fjerne åreknuder med […]
Silkevejen er både nogle helt konkrete karavaneruter, der siden oldtiden har koblet Fjernøsten, Centralasien og Europa sammen, men begrebet er også en mere luftig idé om handel og magt. Ad Silkevejen har fornemme handelsvarer bevæget sig fra øst mod vest, og samtidig vidner byerne langs Silkevejen om legendariske hærføreres storhed og fald. Disse kontraster og […]
D. 28. februar afholder “Confronting Memories” et online-seminar: “In Constant Flux: The landscape of memory and memorials of World War II in Europe”. Man skal dog senest tilmelde sig d. 27.2. (se mere information i pdf’en nedenfor) Det EU-støttede projekt har også en udmærket hjemmeside med materiale og idéer til hvordan man kan arbejde med […]
I denne lille bog byder Rasmus Kjærgaard Petersen på en række værktøjer til arbejdet med den grundbog, som han udgav sammen med Jakob Buhl Jensen i år. Bogen starter med 15 arbejdsspørgsmål til hver af bogens ti kapitler, som kan bruges når man giver en lektie for. Dernæst følger ti bilagssæt bestående af 3–6 materialer til […]
Forlaget Frydenlund lægger med denne femte udgivelse endnu en bog til KS-undervisningsserien med fællestitlerne ”Flere sider af…”. Hidtil er der udkommet en KS-grundbog (Flere sider af KS), en bog om Grønland, en bog om velfærdsstaten og en bog om Rusland. Med alle fem bøger i bogkælderen vil man være ganske tæt at have materiale til […]