Ny skoletjeneste på Det Kgl. Bibliotek

På Det Kgl. Bibli­o­tek har vi net­op lan­ce­ret en sko­le­tje­ne­ste for gym­na­siesko­len. Et af vores til­bud er mål­ret­tet Histo­rie i gym­na­si­et, hvor nog­le af vores eks­per­ter for­tæl­ler om deres arbej­de og giver ele­ver­ne et ind­blik i arbej­det med kil­der og Histo­rie.   http://www.kb.dk/da/dia/undervisning/moed_en_ekspert.html   You need to login in order to like this post: cli­ck … Læs mere

INVITATION til konferencen “Tegn på dannelse – formativ feedback”

på Rysenste­en Gym­na­si­um den 20.11.2017 kl. 9.30–16 “Tegn på dan­nel­se – for­ma­tiv feed­ba­ck” er et bud på at for­e­ne for­ma­tiv feed­ba­ck med den alle­steds­nær­væ­ren­de dan­nel­ses­op­ga­ve, som alle gym­na­si­e­læ­re­re står med i hver­da­gen. På kon­fe­ren­cen vil du få “hands on” erfa­ring med for­ma­tiv feed­ba­ck i for­skel­li­ge fag i tema­ba­se­re­de wor­ks­hops, og du vil få bogen “Tegn … Læs mere

Danmarkshistorier i 2017 – hvorfor og hvordan

Udbud­det af dan­marks­hi­sto­ri­er er stort her i 2017. Histo­ri­er om Dan­mark på tv, radio, muse­er, bibli­o­te­ker og som under­vis­nings­ma­te­ri­a­le, podcast-seri­en Kon­geræk­ken og bog­pro­jek­tet 100 dan­marks­hi­sto­ri­er er alle eksemp­ler på det. Hvor­for får vi dis­se dan­marks­hi­sto­ri­er i 2017? Hvil­ke dele af for­ti­den træk­kes frem, og hvor­dan for­mid­ler man dan­marks­hi­sto­ri­er i dag? Forsk­nings­grup­pen Erin­dring og for­tids­brug på … Læs mere

400-året for etableringen af Trankebar

Som optakt til den fore­stå­en­de fejring af 400-året for etab­le­rin­gen af Tran­ke­bar invi­te­rer For­e­nin­gen Tran­ke­bar her­med til et idé­mø­de man­dag den 9. okto­ber kl. 14 — ca.17 i Asia Hou­se med føl­gen­de pro­gram: 1. Oplæg ved For­e­nin­gen Tran­ke­bar. 2. Idéer til fejrin­gen fra del­ta­ger­ne. 3. Pau­se m. for­frisk­ning. 4. Fort­sat idéfrem­læg­gel­se.  5. Afrun­ding. Til­mel­ding sna­rest … Læs mere

Køn i Romantikken og Det Moderne Gennembrud

Kvin­demu­se­et i Århus har nyud­vik­let det popu­læ­re under­vis­nings­for­løb ‘Gid jeg var en mand!’. Det er for udsko­ling og ung­doms­ud­dan­nel­ser. Hvor­dan føles det at have kor­set på? Kan du flir­te med en vif­te? Hvad sig­na­le­rer du, når du tager den høje sor­te hat på? Hvor let er det egent­ligt at bro­de­re? Og kan du skri­ve sir­ligt … Læs mere

Temamøde: dansk- og historieopgaver

I anled­ning af de nye lære­pla­ner og gym­na­si­ere­for­men 2017 hol­der ULF i Aar­hus et tema­mø­de for muse­ums­for­mid­le­re ved de kul­tur­hi­sto­ri­ske muse­er i Aar­hus og dansk- og histo­ri­e­læ­re­re fra de gym­na­si­a­le uddan­nel­ser. Fokus vil være på, hvor­dan under­vi­ser­ne og museerne/formidlerne kan bru­ge hin­an­den bedst. http://ulfiaarhus.dk/kursus/temamoede-dansk-og-historieopgaver You need to login in order to like this post: cli­ck … Læs mere

Blinde vinkler. Billeder fra kolonien Dansk Vestindien

I 100-året for sal­get af Dansk Vestin­di­en invi­te­rer Det Kgl. Bibli­o­tek ele­ver fra grund­sko­lens æld­ste klas­ser og ung­doms­ud­dan­nel­ser­ne ind til en dia­log om kolo­ni­ens histo­rie, hvor­dan den­ne histo­rie er ble­vet for­talt og hvor­dan vi i dag for­hol­der os til den. I udstil­lin­gen Blin­de vink­ler. Bil­le­der fra kolo­ni­en Dansk Vestin­di­en foku­se­rer vi på det visu­el­le mate­ri­a­le, … Læs mere

Ny bog om familiedannelse til historie, dansk, samfunds- og kulturfag — få et gratis digitalt eksemplar

Til august udgi­ver vi Fami­lie­bil­le­der af Geert Alex Niel­sen. Det er en ny fler­fag­lig tema­bog til under­vis­ning i histo­rie, dansk samt sam­­funds- og kul­tur­fag. Fami­lie­bil­le­der hand­ler om fami­lie­dan­nel­se og de nære rela­tio­ner, belyst fra et histo­risk per­spek­tiv; fra bon­de­sam­fun­dets bop­lad­ser til nuti­dens regn­bu­ebørn og bonus­sø­sken­de. Bogen består af fle­re min­dre fami­lie­for­tæl­lin­ger, der til­sam­men giver et … Læs mere