Hvad burde unge gøre oprør mod i dag?

Vi har fået neden­stå­en­de lil­le hil­sen fra Kri­ste­ligt Dag­blad. Måske var det noget at bru­ge en af de sid­ste histo­ri­e­ti­mer på? Man kan skri­ve til Ama­lie, men I kun­ne også lade ele­ver­ne kom­men­te­re her­un­der. I år er det 50 år siden, at ung­doms­op­rø­ret fandt sted. Det har vi de sene­ste uger mar­ke­ret på Kri­ste­ligt Dag­blad … Læs mere Hvad bur­de unge gøre oprør mod i dag?

Book undervisning på Det Kgl. Bibliotek

(Jeg har mod­ta­get neden­stå­en­de tip fra Lene Eklund-Jør­­gen­­sen på Det kon­ge­li­ge Bibli­o­tek /LH) Oplev kul­tu­rar­ven på en ny måde I Den sor­te Dia­mant pas­ser vi på hele Dan­marks kul­tu­rarv. Vi ind­sam­ler, beva­rer og for­mid­ler kul­tu­rar­ven, og nog­le af dis­se vær­ker, doku­men­ter, hånd­skrif­ter og bil­le­der ind­går i bibli­o­te­kets skat­teud­stil­ling. Her kan man ople­ve alt fra Karen … Læs mere Book under­vis­ning på Det Kgl. Bibli­o­tek

Book en jøde

jic

Jeg har mod­ta­get neden­stå­en­de fra Jonat­han Har­mat, JIC: Til ret­te ved­kom­men­de, Jeg skri­ver for at gøre jer opmærk­som­me på vores gra­tis under­vis­nings­til­bud i Jødisk Infor­ma­tions­cen­ter. Kort for­talt er jeg pro­jekt­le­der i Jødisk Infor­ma­tions­cen­ter, der blev opret­tet i kølvan­det på ter­r­or­an­gre­bet på Køben­havns Syna­go­ge i 2015. Vores grund­læg­gen­de opga­ve er at ned­bry­de for­dom­me og anti­se­mi­tis­me ved … Læs mere Book en jøde

Danmark i krig (#6 i serien “100 danmarkshistorier”)

universaltid

Bog 6: Dan­mark i krig ”Det er spæn­den­de at se på kri­ge­ne en for en. Hvor­for gik vi ind? Hvor­dan gik det der­u­de? Og hvad kom der ud af, at Dan­mark blev en krigs­før­en­de nation?” (Bo Lide­gaard) Dan­mark er ble­vet en krigs­før­en­de nation. Vi træ­der stolt frem på ver­dens­sce­nen, når de sto­re kal­der, og vi … Læs mere Dan­mark i krig (#6 i seri­en “100 dan­marks­hi­sto­ri­er”)

Ulkegade — Det Moderne Gennembrud som radiodrama

(tip fra DR) Det er med glæ­de at vi i dag kan sen­de 2. og sid­ste sæson ud af den histo­ri­ske dra­ma­se­rie Ulke­ga­de, der udspil­ler sig i Kon­gens Køben­havn i 1870’erne. Seri­ens før­ste sæson blev i Infor­ma­tion omtalt med “Vel­pro­du­ce­ret, velskre­vet og velspillet”…“Ulkegade er med andre ord også et eksem­pel på god public ser­vi­ce, der … Læs mere Ulke­ga­de — Det Moder­ne Gen­nem­brud som radi­odra­ma

Teater om kolonitid og slavehandel

Tea­tret Det Olske Orke­ster spil­ler 27. febru­ar til 10. marts fore­stil­lin­gen SUKKER, som er en kri­tisk kom­men­tar til det­te kapi­tel i dan­marks­hi­sto­ri­en. Fore­stil­lin­gen omhand­ler tre­kants­hand­len, den dehu­ma­ni­se­ren­de behand­ling af sla­ver og fri­gi­vel­sen af de dan­ske sla­ver. Fore­stil­lin­gen rej­ser man­ge spørgs­mål, som ele­ver­ne bag­ef­ter kan tage op til dis­kus­sion eller bru­ge som udgangs­punkt for en kri­tisk … Læs mere Tea­ter om kolo­ni­tid og sla­ve­han­del

Foredrag: Putins Lege

Putin

Det­te fored­rag varer 90 minut­ter og hen­ven­der sig til alle med en inter­es­se for inter­na­tio­nal poli­tik, sport og natio­nal iden­ti­tet og vil ud fra en histo­risk og sam­funds­mæs­sig vin­kel bely­se, hvil­ken rol­le isce­ne­sæt­tel­sen og dyr­kel­sen af præ­si­dent Vla­di­mir Putin og sats­nin­gen på sport­s­li­ge mega-events som fx VM og Vin­ter-OL i Sotji spil­ler for dan­nel­sen af den natio­na­le … Læs mere Fored­rag: Putins Lege

Ny skoletjeneste på Det Kgl. Bibliotek

På Det Kgl. Bibli­o­tek har vi net­op lan­ce­ret en sko­le­tje­ne­ste for gym­na­siesko­len. Et af vores til­bud er mål­ret­tet Histo­rie i gym­na­si­et, hvor nog­le af vores eks­per­ter for­tæl­ler om deres arbej­de og giver ele­ver­ne et ind­blik i arbej­det med kil­der og Histo­rie.   http://www.kb.dk/da/dia/undervisning/moed_en_ekspert.html   0

INVITATION til konferencen “Tegn på dannelse – formativ feedback”

på Rysenste­en Gym­na­si­um den 20.11.2017 kl. 9.30–16 “Tegn på dan­nel­se – for­ma­tiv feed­ba­ck” er et bud på at for­e­ne for­ma­tiv feed­ba­ck med den alle­steds­nær­væ­ren­de dan­nel­ses­op­ga­ve, som alle gym­na­si­e­læ­re­re står med i hver­da­gen. På kon­fe­ren­cen vil du få “hands on” erfa­ring med for­ma­tiv feed­ba­ck i for­skel­li­ge fag i tema­ba­se­re­de wor­ks­hops, og du vil få bogen “Tegn … Læs mere INVITATION til kon­fe­ren­cen “Tegn på dan­nel­se – for­ma­tiv feed­ba­ck”