(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
Dette nummers tema er ‘FN’ i anledning af Mogens Lykketofts formandsskab for FN’s generalforsamling og organisationens 70 års fødselsdag i 2015. Første del omhandler Danmarks forhold til FN siden 1945. Først Kristine Kjærsgaards artikel om Danmarks politik ift. FN i perioden 1949–1965, hvorefter tidligere ambassadør Henning Kjeldgaard med fokus på bl.a. afkoloniseringen bringer historien op til årtusindeskiftet. Michael Størzer samler med baggrund i sit speciale depechen op omkring år 2000 og tager historien om den danske FN-politik ind i det i dette årtusinde. Artikler Kristine Kjærsgaard: Dansk FN-politik 1949–65 8 Henning Kjeldgaard: FN i sidste tredjedel af det tyvende århundrede 14 […]
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
Alexander Todosijević fra Beograd har lavet denne videoreportage fra Euroclio-konferencen sidste år. Som det fremgår er der rig lejlighed til at blive klogere på historie og få kontakt til undervisere i andre lande. Dette års konference afholdes i Belfast og temaet er “DEALING WITH THE LEGACY OF A VIOLENT PAST IN HISTORY AND HERITAGE EDUCATION” Læs mere her
Under et hus på Vestergade 115 i Skanderborg ligger et hemmeligt sted. Det er en betonbunker opført af det tyske Luftwaffe i september 1944 som en del af deres administrative hovedkvarter i Skanderborg Dyrehave. Bunkeren blev aldrig taget i anvendelse under 2. Verdenskrig, men i årtierne efter, da den Kolde Krig opstod, kom den i brug fra 1963 til 1993 som Kommandocentral under det Civile Beredskab. For dem, der ikke selv har oplevet Den Kolde Krig, kan det være svært at forstå den konstante frygt for atomkrig, som lå over hele verden. Museum Skanderborg har derfor i samarbejde med HistorieLab udviklet […]
Temaet for dette nummer af Noter ”Fortid og fortælling” lægger op til didaktiske overvejelser over, hvilken rolle fortællingen kan/må/skal have, når man som historiker underviser i historie. Diskussionen om historieskrivningen som litterær genre er ikke ny. Introduktionen af postmodernistisk teori fra 1970’erne og frem satte historievidenskaben på prøve. Hvis etablering af viden blotvar en konstruktion – blev historiefremstillingen da blot til fiktion? Debatten med udgangspunkt i forskellige erkendelsesteoretiske positioner rasede op gennem 1990’erne i historikerkredse og endte vel i for sig i en pragmatisk ”løsning”, som de fleste danske historikere er bevidste om: Historie er både kendsgerninger og konstruktion. Denne […]
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
Euroclio søger historielærere som vil deltage i et spændende internationalt projekt, som handler om at udvikle undervisningsmaterialer og ‑aktiviteter om EU’s historie set i lyset af aktuelle begivenheder. Ansøgningsfrist for at deltage i projektet er 11/12 2015. Se nærmere her: Dear friends of EUROCLIO, Please consider the following opportunity that might be of interest of you. Call for Development Team Members for New Project on Teaching EU through contemporary issues EUROCLIO has acquired a new project within the Historiana programme: “Decisions and Dilemmas: Exploring European Union history through the lens of contemporary issues”. The project will run for 2 years (from 1 […]
Den 10.–11. marts 2016 afholdes en efteruddannelseskonference (FoU-konference) på Hotel Haraldskær ved Vejle. Konferencen følger op på den, der blev afholdt i Vordingborg i marts 2015, men deltagelse i den første konference er ikke en forudsætning for deltagelse nu. FoU-projektet handler primært om fagene idehistorie og teknologihistorie på HTX, men konferencen er åben for alle. Programmet omfatter denne gang blandt andet: Professor David Edgerton, King’s College, London: Time, Money and History. Professor Jens Vellev, Århus Universitet: Tycho Brahe. Adjunkt, Ph.d. Jakob Bek-Thomsen: Steno. Rundvisning på Kongernes Jelling, der åbnede i juni 2015, og som anvender nye teknologier intensivt i formidlingen Besøg […]
Det er med stor fornøjelse, at Grænseforeningen offentliggør sin nye undervisningsportal ”ietGrænseland”. ietGrænseland.dk Materialet giver eleverne mulighed for at blive ført rundt i grænselandets historie og de mange spændende fortællinger grænselandet kan byde på. Det er ikke en lærebog, men en opgave- og materialesamling i elekronisk udgave. Det handler om at give eleverne nogle interessante udfordringer og vække deres nysgerrighed, samtidig med at indholdet lever op til læreplanernes krav. Materialet er flerfagligt og der er mange temaer og opgaver at vælge imellem. Portalen skulle gerne byde ind i relevant og aktuelle temaer. Derfor er tanken også, at den skal fortsætte […]