Er det ved at være længe siden du var i pædagogikum? Savner du refleksion og dialog om din historielærerpraksis? Hvad er fagets didaktiske ståsteder anno 2024?
Undervisningsfaget historie har forandret sig væsentligt de sidste 10–15 år og samtidig er elevsammensætningen også ændret. For nogen kan dette betyde et behov for at genbesøge fagets didaktiske maskinrum og blive klædt godt på.
Formålet med kurset er således, at erfarne undervisere kan få mulighed for både at reflektere over fagets DNA såvel som egen eksisterende praksis, samt hvordan nyere ændringer i læreplanerne kan omsættes til praksis.
Program
Dag 1 — 3/10
09:30–10:00 Ankomst — kaffe, te, frugt
10:00–10:15: Velkomst v. Niels Nøddebo Petersen og Emilie Kjersgaard Mortensen, Historielærerforeningen
10:15–10:45: Fagkonsulent Karen Steller Bjerregaard
Hvad har 2017-læreplanen betydet for historiefaget og hvordan ser det ud i dag?
Med 2017-læreplanen fik historiefaget i stx/hf‑e både ny eksamensform, mere rummeligt formulerede kernestofpunkter og krav om mere teoretisk-metodisk bevidsthed. I KS blev en enkeltfaglig historieeksamen en ny mulighed. Oplægget vil komme ind på, hvad dette har betydet for undervisningen og de didaktiske overvejelser vi dermed har måttet gøre os som undervisere, herunder en mere tydelig problemstillingsbevidsthed og tydeliggørelse af, hvad det særligt historiefaglige består i.10:45–12:00
Hvordan bliver historiefaget meningsfuldt for eleverne?
Andreas Kopp har skrevet bogen ‘Det meningsfulde historiefag’ og han vil holde en workshop om, hvordan man teoretisk og praktisk kan inddrage elevernes livsverden
12:00–13:00: Frokost
13:00–14:15:
Hvordan kan man inddrage elevernes livsverden og styrke elevernes motivation?
Christina Spanggaard
14:15- 14:45: Kaffe og sødt/sundt
14:45–16:00: Kristian Iversen:
AI og erindringshistorie
Kristian Iversen har skrevet flere undervisningsbøger om erindringshistorie og i denne workshop vil der være fokus på, hvad erindringshistorie er, og hvordan brugen af AI påvirker erindringsfællesskaber. Der er desuden fokus på, hvordan man som historieformidler kan arbejde med AI som redskab og hvordan man kan arbejde kildekritisk med AI-genererede historiefaglige
tekster.
16:00–17:00: Gå og snak
17:00–18:00: Valgfri underholdning med quiz.
19:00: Middag
Dag 2 — 4/10
09:00–10:00: Fagkonsulent Karen Steller Bjerregaard:
Didaktiske ståsteder og problemstillinger i historiefaget
Som historieundervisere foretager vi hver dag en række didaktiske beslutninger om valg af temaer, materialer, øvelser osv., alt sammen ud fra vores (måske implicitte) idéer om, hvad vi mere grundlæggende vil eleverne med faget – udover at opfylde læreplanens krav. Oplægget vil søge at eksplicitere, hvordan disse ideer kan ses som forskellige didaktiske ståsteder i et mangfoldigt landskab, og hvad disse betyder for vores praksis.
10:15–10:30: Kaffepause
10:30–12:00: Marianne Dietz:
Rollespil i undervisningen
Workshoppen byder på en kort introduktion til rollespil som metode og aktivitet i historieundervisningen samt en afprøvning af rollespillet om folkedrabet i Rwanda 1994. Deltagerne vil således få en indføring i de didaktiske overvejelser bag rollespillene og en hands-on indføring i et konkret spilunivers, så man som underviser er klædt på til at gå ud og afprøve spillet med sine elever.
Deltagerne vil få links til spil, der ligger gratis tilgængelige, ligesom det vil være muligt at købe to spil med hjem til sin institution.
12:00–13:00: Frokost
13:00–14:00: Oplæg til diskussion om historiefaget i en antropocæn tid v. Niels Nøddebo Pedersen, Emilie Kjersgaard Mortensen (HLF) og Karen Steller Bjerregaard
14:00–14:30: Samtalesalon og kaffe med sødt/sundt
14:30–15:00: Afrunding og tak for denne gang
Pris: 2995
Kursusannoncen fra Noter
Andre kursusønsker?
Skriv dit forslag og eller stem på andre forslag i denne tråd
Tilmeldinger
Dette kursus er fuldt booket.