(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
Det Danske Filminstitut lancerer den 29. oktober det nye website Danmark på film. Her kan man dykke ned i historien og opleve dokumentariske filmoptagelser fra 1905–1965. Filmene er gratis at se online. Det er originalt historisk materiale, som er nydigitaliseret. Link til Danmark på film: danmarkpaafilm.dk Filmmediet gjorde sit indtog i Danmark for lidt over 100 år siden, og der blev filmet flittigt ved store og små begivenheder i hele landet. Det Danske Filminstitut åbner nu for et kig ned i den rigdom af levende kulturhistorie, som gemmer sig i Filmarkivet. Ud over at se film online, inviterer Filminstituttet brugerne til at tage del i historiefortællingen på Danmark […]
International conference on cultural rights, 13–14 November in Copenhagen Negotiating Cultural Rights 13–14 November 2015, University of Copenhagen is organizing an international conference on cultural rights based on the reports by Farida Shaheed, the current UN Special Rapporteur in the field of cultural rights. Farida Shaheed will be present at this conference during which international experts will comment on each of her reports related to different themes: intellectual property rights, cultural heritage, artistic freedom etc. Farida Shaheed’s successor as Special Rapporteur, Karima Bennoune, will also be present. You can read more about the conference at pf.ku.dk. See the programme for […]
OBS: Dette værktøj fungerer desværre ikke længere. Se kommentarerne nedenfor. I anledning af grundlovsjubilæet i 2015 har HistorieLab udviklet to digitale grundlovsgeneratorer, der udfordrer elevernes holdninger og får dem til at reflektere over deres valg. I generatorerne tager eleverne stilling til konkrete cases fra fortid og nutid, og generatorerne skaber på baggrund af svarene en personlig grundlov til den enkelte elev. Nutidsgeneratoren I den ene grundlovsgenerator tages udgangspunktet i nutiden eller i nær fremtid, og eleverne skal her forholde sig til helt grundlæggende samfundsmæssige problemstillinger som monarkiet, EU, ytringsfrihed og valgretsalder. Da spørgsmålene kræver omtanke, giver generatoren eleverne en mulighed for […]
HistorieLab udbyder et nyt efteruddannelseskoncept målrettet faggrupper på ungdomsuddannelserne. Efteruddannelsesforløbet foregår ude på jeres gymnasium sammen med en historiedidaktiker. HistorieLab udbyder følgende historiedidaktiske temaer: Historiefagets metoder v. @andershassing Historiebevidsthed i undervisningen v. Carsten Tage Nielsen Tekster og tekstforståelse i historiefaget v. Heidi Eskelund Knudsen Skriftlighed i historie v. @heidifunder Innovation i historie v. Henriette Aaby Enevoldsen Spil/rollespil i historieundervisningen v. Jens Pietras Fra grundskole til ungdomsuddannelse v. Jens Aage Poulsen Museet som læringsrum i historie v. Marianne Axelsen Leth Film i historieundervisningen v. Peter Yding Brunbech Ny: Historiebrug v. @winnie-faerk Ny: Arbejdsformer og analyseredskaber til historieundervisningen v. Rudi Lauridsen Det nye […]
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
Den sønderjyske Historiekanon er et gratis interaktivt læremiddel om Sønderjyllands historie med lærervejledninger og alt, hvad du skal bruge. På hjemmesiden kan dine elever forholde sig aktivt til begivenheder fra den sønderjyske historie – og vurdere og battle dem op imod hinanden. Hjemmesiden er på én gang et læremiddel, hvor eleverne kan lære om historiebevidsthed og identitet, og en afstemning om, hvilke dele af historien der er væsentlig for unge sønderjyder i dag. Du kan derfor enten lade dine elever være med til at fortælle den sønderjyske historie anno 2015 – eller blot lade dem følge med i, hvordan de […]
Danmarkshistorien.dk har udgivet en del af deres fremstillingsmateriale som 12 gratis interaktive i‑books, som kan læses på en æbledims (iPad, iPhone). Jeg har hentet ‘EF og krisetider’, nr. 11 i serien, og det ser ret godt ud: 35 sider med enkelte lyd- og videoklip og en lille repetetionsquiz til sidst med 10 spørgsmål, som man tager “inde i bogen”. Der sluttes af med en liste over relevante kilder på danmarkshistorien.dk. Det ligger også som pdf, men her er det ‘kun’ en e‑bog; der er ikke interaktive sider. Det kan under alle omstændigheder bruges til overblikslæsning i forbindelse med kronologiforløbet. Der er […]
Når man underviser i historie i opdelte samfund støder man på en række følsomme emner. Historieundervisningen kan her bidrage til at forstærke eller undergrave fordomme. Sammenlignet med andre samfund hører det danske ikke til de mest opdelte, men vi støder også på følsomme emner, som kan skabe polarisering og fremme fordomme. Historiana (et projekt under EUROCLIO) har udskrevet en konkurrence om udvikling af læringsaktiviteter som kan bearbejde fordomme ved at beskæftige sig med følsomme, historiske emner i opdelte samfund. Alle historielærere kan indsende forslag. Førstepræmien er gratis deltagelse (inkl. alle omkostninger til rejse og ophold) i EUROCLIO’s konference i Belfast […]
I 2014 begyndte statsbiblioteket at digitalisere aviser fra mikrofilm. Pt. er ca. 4 millioner avissider tilgængelige. Pga. ophavsret er der dog kun fri adgang til aviser trykt før 1915. Find søgebasen her Desuden giver mange kommuners biblioteker adgang til PressReader — et arkiv med online adgang til 4000 aviser og tidsskrifter fra 100 forskellige lande.