Nyheder

Dan­mark på film — et inter­ak­tivt streamingsite

Det Dan­ske Fil­min­sti­tut lan­ce­rer den 29. okto­ber det nye web­s­i­te Dan­mark på film. Her kan man dyk­ke ned i histo­ri­en og ople­ve doku­men­ta­ri­ske film­op­ta­gel­ser fra 1905–1965. Fil­me­ne er gra­tis at se onli­ne. Det er ori­gi­nalt histo­risk mate­ri­a­le, som er nydi­gi­ta­li­se­ret. Link til Dan­mark på film: danmarkpaafilm.dk Film­me­di­et gjor­de sit ind­t­og i Dan­mark for lidt over 100 år siden, og der blev fil­met flit­tigt ved sto­re og små begi­ven­he­der i hele lan­det. Det Dan­ske Fil­min­sti­tut åbner nu for et kig ned i den rig­dom af leven­de kul­tur­hi­sto­rie, som gem­mer sig i Fil­mar­ki­vet. Ud over at se film onli­ne, invi­te­rer Fil­min­sti­tut­tet bru­ger­ne til at tage del i histo­ri­e­for­tæl­lin­gen på Danmark […]

Inter­na­tio­nal kon­fe­ren­ce om kul­tu­rel­le ret­tig­he­der i København

Inter­na­tio­nal con­fe­ren­ce on cul­tu­ral rights, 13–14 Novem­ber in Copen­ha­gen Nego­ti­at­ing Cul­tu­ral Rights 13–14 Novem­ber 2015, Uni­ver­si­ty of Copen­ha­gen is orga­nizing an inter­na­tio­nal con­fe­ren­ce on cul­tu­ral rights based on the reports by Fari­da Sha­he­ed, the cur­rent UN Spe­ci­al Rap­por­t­eur in the field of cul­tu­ral rights. Fari­da Sha­he­ed will be pre­sent at this con­fe­ren­ce during which inter­na­tio­nal experts will com­ment on each of her reports rela­ted to dif­fe­rent the­mes: intel­lectu­al pro­per­ty rights, cul­tu­ral her­i­ta­ge, arti­stic fre­edom etc. Fari­da Shaheed’s suc­ces­sor as Spe­ci­al Rap­por­t­eur, Kari­ma Ben­no­u­ne, will also be pre­sent. You can read more about the con­fe­ren­ce at pf.ku.dk. See the pro­gram­me for […]

Lad dine ele­ver lave deres egen grundlov

OBS: Det­te værk­tøj fun­ge­rer desvær­re ikke læn­ge­re. Se kom­men­ta­rer­ne neden­for. I anled­ning af grund­lovs­ju­bilæ­et i 2015 har Histo­ri­e­Lab udvik­let to digi­ta­le grund­lovs­ge­ne­ra­to­rer, der udfor­drer ele­ver­nes hold­nin­ger og får dem til at reflek­te­re over deres valg. I gene­ra­to­rer­ne tager ele­ver­ne stil­ling til kon­kre­te cases fra for­tid og nutid, og gene­ra­to­rer­ne ska­ber på bag­grund af sva­re­ne en per­son­lig grund­lov til den enkel­te elev. Nutids­ge­ne­ra­to­ren I den ene grund­lovs­ge­ne­ra­tor tages udgangs­punk­tet i nuti­den eller i nær frem­tid, og ele­ver­ne skal her for­hol­de sig til helt grund­læg­gen­de sam­funds­mæs­si­ge pro­blem­stil­lin­ger som monar­ki­et, EU, ytrings­fri­hed og val­gretsal­der. Da spørgs­må­le­ne kræ­ver omtan­ke, giver gene­ra­to­ren ele­ver­ne en mulig­hed for […]

Gra­tis efter­ud­dan­nel­se med din fag­grup­pe (opda­te­ret)

Histo­ri­e­Lab udby­der et nyt efter­ud­dan­nel­ses­kon­cept mål­ret­tet fag­grup­per på ung­doms­ud­dan­nel­ser­ne. Efter­ud­dan­nel­ses­for­lø­bet fore­går ude på jeres gym­na­si­um sam­men med en histo­ri­e­di­dak­ti­ker. Histo­ri­e­Lab udby­der føl­gen­de histo­ri­e­di­dak­ti­ske tema­er: Histo­ri­e­fa­gets meto­der v. @andershassing Histo­ri­e­be­vidst­hed i under­vis­nin­gen v. Car­sten Tage Niel­sen Tek­ster og tekst­for­stå­el­se i histo­ri­e­fa­get v. Hei­di Eske­lund Knud­sen Skrift­lig­hed i histo­rie v. @heidifunder Innova­tion i histo­rie v. Hen­ri­et­te Aaby Ene­vold­sen Spil/rollespil i histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen v. Jens Pie­tras Fra grund­sko­le til ung­doms­ud­dan­nel­se v. Jens Aage Poul­sen Muse­et som lærings­rum i histo­rie v. Mari­an­ne Axel­sen Leth Film i histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen v. Peter Yding Brun­bech Ny: Histo­ri­e­brug v. @winnie-faerk Ny: Arbejds­for­mer og ana­ly­se­red­ska­ber til histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen v. Rudi Laurid­sen Det nye […]

Den søn­derjy­ske Histo­ri­e­ka­non: Lad dine ele­ver ska­be historie…

Den søn­derjy­ske Histo­ri­e­ka­non er et gra­tis inter­ak­tivt lære­mid­del om Søn­derjyl­lands histo­rie med lærer­vej­led­nin­ger og alt, hvad du skal bru­ge. På hjem­mesi­den kan dine ele­ver for­hol­de sig aktivt til begi­ven­he­der fra den søn­derjy­ske histo­rie – og vur­de­re og batt­le dem op imod hin­an­den. Hjem­mesi­den er på én gang et lære­mid­del, hvor ele­ver­ne kan lære om histo­ri­e­be­vidst­hed og iden­ti­tet, og en afstem­ning om, hvil­ke dele af histo­ri­en der er væsent­lig for unge søn­derjy­der i dag. Du kan der­for enten lade dine ele­ver være med til at for­tæl­le den søn­derjy­ske histo­rie anno 2015 – eller blot lade dem føl­ge med i, hvor­dan de […]

Dan­marks­hi­sto­rie i 12 inter­ak­ti­ve i‑books

Danmarkshistorien.dk har udgi­vet en del af deres frem­stil­lings­ma­te­ri­a­le som 12 gra­tis inter­ak­ti­ve i‑books, som kan læses på en æble­dims (iPad, iPho­ne). Jeg har hen­tet ‘EF og kri­se­ti­der’, nr. 11 i seri­en, og det ser ret godt ud: 35 sider med enkel­te lyd- og videoklip og en lil­le repe­te­tions­quiz til sidst med 10 spørgs­mål, som man tager “inde i bogen”.  Der slut­tes af med en liste over rele­van­te kil­der på danmarkshistorien.dk. Det lig­ger også som pdf, men her er det ‘kun’ en e‑bog; der er ikke inter­ak­ti­ve sider. Det kan under alle omstæn­dig­he­der bru­ges til over­blikslæs­ning i for­bin­del­se med kro­no­lo­gi­for­lø­bet. Der er […]

Under­vis­ning i føl­som­me emner i opdel­te samfund

Når man under­vi­ser i histo­rie i opdel­te sam­fund stø­der man på en ræk­ke føl­som­me emner. Histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen kan her bidra­ge til at for­stær­ke eller under­gra­ve for­dom­me. Sam­men­lig­net med andre sam­fund hører det dan­ske ikke til de mest opdel­te, men vi stø­der også på føl­som­me emner, som kan ska­be pola­ri­se­ring og frem­me for­dom­me. Histo­ri­a­na (et pro­jekt under EUROCLIO) har udskre­vet en kon­kur­ren­ce om udvik­ling af lærings­ak­ti­vi­te­ter som kan bear­bej­de for­dom­me ved at beskæf­ti­ge sig med føl­som­me, histo­ri­ske emner i opdel­te sam­fund. Alle histo­ri­e­læ­re­re kan ind­sen­de for­slag. Før­ste­præ­mi­en er gra­tis del­ta­gel­se (inkl. alle omkost­nin­ger til rej­se og ophold) i EURO­CLI­O’s kon­fe­ren­ce i Belfast […]

Læs avi­ser fra før 1915 — pri­mær­kil­der galore!

I 2014 begynd­te stats­bi­bli­o­te­ket at digi­ta­li­se­re avi­ser fra mikro­film. Pt. er ca. 4 mil­li­o­ner avis­si­der til­gæn­ge­li­ge. Pga. ophavs­ret er der dog kun fri adgang til avi­ser trykt før 1915. Find søge­ba­sen her Des­u­den giver man­ge kom­mu­ners bibli­o­te­ker adgang til Pres­s­Re­a­der — et arkiv med onli­ne adgang til 4000 avi­ser og tids­skrif­ter fra 100 for­skel­li­ge lande.