Fortid eller fremtid — Om Socialdemokratiets rolle i dansk politik (1) Kære alle Der er opstået en unik chance for at kunne tilbyde jer et kursus med et aktuelt og spændende tema og med højt kvalificerede oplægsholdere. Således vil Jørgen Goul Andersen, Ritt Bjerregaard og Peter Mogensen d. 10. december hjælpe os til at forstå den rejse, som Danmarks gamle arbejderparti har gennemgået over de seneste 45 år, og samtidig give kvalificerede vurderinger af partiets fremtid. Alt dette sker under overskriften “Fortid eller fremtid: Om Socialdemokratiets rolle i dansk politik” og det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi er […]
I Noters serie af numre med årstalstema er vi nu kommet til 1814. Hvor de tidligere årstalsnumre (om 1864 og 1914) entydigt refererede til én bestemt begivenhed, så er betydningen af ”1814” mere flertydig. 1814 er selvfølgelig året, hvor Danmark ”tabte Norge”. Den over 400 år gamle union blev opløst, og udviklingen hen imod en selvstændig norsk nationalstat tog sin begyndelse.Men 1814 er også året, hvor de nye skolelove kom, som (med større eller mindre ret) fejres som grundlæggelsen af den danske folkeskole. Endelig er 1814 også året, hvor kronede hoveder diplomater fra hele Europa samledes i Wien, for at […]
Kender du/bruger du DR Gymnasium ? DR har gjort en masse små klip tilgængelige via UNI-login. De er kategoriseret efter fag, men også søgbare efter emner. Man kan gemme klip under sin bruger. Jeg har nogle elever, som arbejder med Christiania og de kunne specielt godt lide dette klip. (kræver UNI-login) Har du nogle yndlingsklip? (“Luk det lort” — Screendump fra DR klip)
Den 9. november er det 25 år siden Berlin murens fald.Og ikke bare det, efter at situationen mellem vesten og Rusland atter tilspidses, er den kolde krig kritisk relevant som aldrig før. Derfor er det vigtigt vi husker historiens politiske lektioner, og den anspændte situation da spændingerne mellem de to supermagter Sovjetunionen og USA var på sit højeste. Dette sætter vi fokus på hos CPH:DOX/Copenhagen International Documentary Festival ved at arrangere en koldkrigs temavisning for historie- og samfundsfagselever, der indledes med ”1989” om murens fald og afsluttes med ”The Man Who Saved the World”, der omhandler en ikke alment kendt […]
Denne anmeldelse er skrevet af Axel Moos og bragt i Noter, nr. 202 — “Ulve, får og vogtere” er nu kommet på bogudsalg, Noget af det mest interessante ved bogen er bogen selv, dvs. dens tilblivelseshistorie. Den er et produkt fra Center for Koldkrigsforskning, der blev oprettet ved en aftale af 24/1 2006 mellem Dansk Folkeparti og regeringen i forlængelse af finanslovsforhandlingerne. Man var ikke tilfredse med den rapport om Danmark under den kolde krig, som DIIS havde offentliggjort i 2005. Som Jesper Langballe udtrykte det i forbindelse med en ”rykker” i Folketinget d. 24/5 2011: ”Regeringen og Dansk Folkeparti […]
Vi har fået et tip fra Liselotte Michelsen på det danske filminstitut, DFI: Det drejer sig om dokumentarfilmen ’Slagtebænk Dybbøl – historien om slaget ved Dybbøl i 1864’. Den kunne måske være interessant for historielærere at bruge i undervisningen i forb. med Ole Bornedals meget hypede tv-serie ’1864’, der har premiere på DR 12. oktober. Det kunne være oplagt med en diskussion om fx, hvordan historiske begivenheder bliver dramatiseret i henholdsvis dokumentarform og fiktionsform. I filmen ’Slagtebænk Dybbøl’ ser vi bl.a. interviews med Tom Buk-Swienty, der har skrevet bogen ’Slagtebænk Dybbøl’ – som netop har været blandt Bornedals inspirationskilder. Link til Filmcentralens […]
[WpProQuiz 1] [WpProQuiz_toplist 1]
Forrige nummer af Noter havde fokus på 1864 og 150 års markeringen. Også dette nummer af Noter har markeringen af en væsentlig begivenhed i fokus, nemlig 100 året for 1. Verdenskrigs udbrud i 1914. Der er således tale om ét af de heltstore årstal, som enhver med interesse for historie vil nikke genkendende til. I de senere år har der i stigende grad været fokus på 1. Verdenskrigs betydning. Nogle historikere omtaler ligefrem det 20. århundrede som “det korte århundrede” og afgrænser det med 1914 og 1989. Også i læreplanen til historiefaget i stx anvendes denne afgrænsning, og perioden karakteriseres […]
I foreningens facebookgruppe fulgte jeg et link til en artikel af Harry Haue og Heidi Knudsen fra GymPæd 2.0, 2013 om historiedidaktik, som provokerede mig lidt. I “Udfordringer til historiedidaktikken” skriver de bl.a. at “redegørelser for og gengivelser af grundbogslignende indhold stadig spiller en stor rolle i historieundervisningen.” “Redegørelser for og gengivelser af grundbogslignende indhold spiller stadig en stor rolle i historieundervisningen.” Harry Haue og Heidi Knudsen I mine timer får eleverne typisk en lektie for, som består af grundbogsstof og kildemateriale. Det kan man arbejde med på mange forskellige måder, men grundlæggende er det en deduktiv tilgang, hvor svarene næsten er givet på […]
Hvorfor den aktuelle interesse for 1864? Hvorfor samles vi om at mindes et af Danmarkshistoriens største nederlag? Efter nederlaget i 1864 blev Danmark en af Europas mest harmoniserede nationalstater. I løbet af 50 år fra 1814 til 1864 forsvandt store befolkningsdele med et andet sprog ud af riget. I næsten 150 år har det danske samfund ikke i nævneværdigt omfang oplevet modsætninger af national karakter. Kan den aktuelle interesse hænge sammen med, at denne nationalt ‑harmoniskestat i disse år er under pres fra fremmede kulturer? Nederlaget i 1864 udløste en af krigstraumer præget kulturtilstand, som gennemsyrede det danske samfund i […]