Tirsdag den 27. januar 2015 var det præcis 70 år siden, at allierede tropper befriede den største nazistiske kz-lejr, Auschwich. I den anledning præsenterer DR, DFI og produktionsselskabet Final Cut for Real en ny dansk co-produceret dokumentarfilm fulgt op af nyt undervisningsmateriale til historie og mediefag i gymnasier og på HF. Den nye dansk co-producerede dokumentar Kz-lejrenes befrielse – Hitchcocks glemte film er en film om en film. Dokumentaren handler om det chokerende arbejde med at optage film i de befriede, nazistiske kz-lejre i 1945. Lejre, som fx de britiske tropper ikke havde troet på deres oplysninger om eksistensen af. Filmholdet […]
Historieundervisning er et fantastisk grundlag for udviklingen af kollektive og individuelle identiteter. Historieundervisning kan desværre også bruges til at skabe livsfarligt had. Den danske Historielærerforeningen har siden 1990’erne været involveret i en række EUROCLIO-projekter med det formål at støtte udviklingen af inkluderende og multiperspektivisk historieundervisning i det tidligere Jugoslavien. Det seneste resultat af disse projekter kan man se her: http://www.euroclio.eu/new/index.php/former-yugoslavia-2011–2014-history-that-connects/4186-qonce-upon-a-timewe-lived-togetherq-language-editions-available Trods de gode bestræbelser er der desværre lang vej endnu: http://www.information.dk/521664
Godt nytår og vel mødt på skolen igen. Jeg vil benytte lejligheden til at gøre opmærksom på, at det kan lykkes endnu at komme med et bidrag, selvom man ikke er kommet i gang p.g.a. AT; SRP og alle de andre opgaver, der nogle gange kan sløre billedet for det væsentlige i gymnasiet, nemlig at kæmpe for alt hvad du har kært Historiekonkurrencen 2014–2015: Kæmp for alt hvad du har kært | EMU Danmarks læringsportal For 9. gang udskriver Historielærerforeningen for gymnasiet og HF i samarbejde med den europæiske historikersammenslutning EUSTORY årets Historiekonkurrence. Årets tema i konkurrencen er ”Kæmp for alt […]
Udviklingsseminar om politik, demokrati og journalistik for undervisere i gymnasieskolen. Mandag den 16. marts 2015 Kl. 9.30–17.00 (med efterfølgende reception) Syddansk Universitet, Campusvej 55, 5230 Odense M Institut for Statskundskab, SDU, arrangerer Samfunds- og mediedagen 2015, der er et tilbud til alle landets gymnasielærere om at opnå ny indsigt i aktuelle emner, der er relevant i undervisningen i bl.a. samfundsfag, historie, dansk og mediefag. Oplægsholderne på seminaret er nogle af landets førende forskere og eksperter. Dagen giver input og inspiration til brug i undervisningen, heriblandt særlige fokusområder, diskussioner, tværfaglighed og litteratur, inden for fire forskellige temaer. Temaer & program Deltagerne vælger ét […]
Arts på Aarhus Universitet afholder igen i år Gymnasielærerdag. I år foregår det torsdag den 29. januar 2015 kl. 9.15–16.00. Dagen er tilrettelagt, så der om formiddagen er et alment undervisningsrelevant fokus og om eftermiddagen et fagspecifik indhold med mulighed for at deltage i en eller to forskellige workshops alt efter faglig interesse. Programmet kan ses på www.au.dk/gymdag . Til orientering kan jeg oplyse, at det er gratis at deltage, inklusive forplejning, og at vi ved dagens afslutning vil være vært ved et let traktement. Tilmelding sker via link til tilmelding på http://arts.au.dk/videnudveksling/gymnasielaererdag-29-januar-2015/ SENEST torsdag den 15. januar 2015. Vi håber at […]
Kære kolleger Det er en stor glæde at kunne præsentere forårets regional-kursus i Nordjylland. Se her for nærmere information. Mvh Jacob og Casper
Det kan være meget svært at finde noget på EMU’en efter den er blevet omlagt til ny EMU, men det bliver lidt lettere, hvis man tilmelder sig nyhedsbrevet. Dette gøres nemt fra EMU forsiden i kolonnen yderst til højre nederst — “Om EMU”, Tilmeld dig EMUs nyhedsbrev. Klik — hvorefter man kan vælge de fag man gerne vil modtage nyhedsbrevet fra (det kommer hver onsdag ved middagstid).
Noter #203 var egentlig tænkt som et årstalstemablad, ligesom de forrige numre om henholdsvis 1814, 1864 og 1914. “Vi laver et blad om Slaget ved Clontarf”, sagde Rasmus. “Om hva’ sagde du?” , sagde Lars. “Ja, det berømte slag ved Clontarf i 1014 — og Knud den Store blev også valgt til konge i England i 1014” Det viste sig at være svært at få artikler om disse jubilæumsbegivenheder, så bladet er endt med at blive en samling blandede bolsjer, dog er der flest med vikingesmag. Bjørn Matzen introducerer til vikingetiden og giver konkrete forslag til at arbejde med perioden efter […]
Den 1. november 2014 tiltræder Christian Vollmond som fagkonsulent i fagene historie, religion og filosofi. Christian Vollmond er lektor i historie og religion og underviser ved Københavns VUC. Christian Vollmond har været medlem af foreningens bestyrelse og udgivet flere lærebøger til ungdomsuddannelserne, senest “Fra fortid til historie”, en fremragende bog om fagets identitet og metoder. Tillykke med jobbet — vi glæder os til samarbejdet! (billedet er “lånt” hos forlaget Frydenlund )
Europarådet har fået skrevet og udgivet en fælleseuropæisk e‑bog til historieundervisning på forskellige niveauer, herunder ‘secondary school’, som svarer til gymnasialt niveau. Den er skrevet ud fra — eller til udvikling af — et fælleseuropæisk perspektiv. Titlen giver et fingerpeg om intentionerne bag, og de er såmænd gode nok. (Til den regionale workshop jeg deltog i var der såmænd både en russisk og en ukrainsk historiker…) E‑bogen er på 900 sider, så det er ikke meningen at man skal læse eller bruge den fra a‑z. Det er tænkt som en ressource man kan plukke fra. Materialet er clearet mht rettigheder, […]