Nyheder

Doku­men­tar om Holocaust-film

Tirs­dag den 27. janu­ar 2015 var det præ­cis 70 år siden, at alli­e­re­de trop­per befri­e­de den stør­ste nazi­sti­ske kz-lejr, Aus­chwich. I den anled­ning præ­sen­te­rer DR,  DFI og pro­duk­tions­sel­ska­bet Final Cut for Real en ny dansk co-pro­­du­­ce­ret doku­men­tar­film fulgt op af nyt under­vis­nings­ma­te­ri­a­le til histo­rie og medi­e­fag i gym­na­si­er og på HF. Den nye dansk co-pro­­du­­ce­re­­de doku­men­tar Kz-lej­re­­nes befri­el­se – Hit­chco­cks glem­te film er en film om en film. Doku­men­ta­ren hand­ler om det cho­ke­ren­de arbej­de med at opta­ge film i de befri­e­de, nazi­sti­ske kz-lej­re i 1945. Lej­re, som fx de bri­ti­ske trop­per ikke hav­de tro­et på deres oplys­nin­ger om eksi­sten­sen af. Filmholdet […]

Histo­ri­e­un­der­vis­ning i det tid­li­ge­re Jugoslavien

Histo­ri­e­un­der­vis­ning er et fan­ta­stisk grund­lag for udvik­lin­gen af kol­lek­ti­ve og indi­vi­du­el­le iden­ti­te­ter. Histo­ri­e­un­der­vis­ning kan desvær­re også bru­ges til at ska­be livs­far­ligt had. Den dan­ske Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen har siden 1990’erne været invol­ve­ret i en ræk­ke EURO­CLIO-pro­jek­ter med det for­mål at støt­te udvik­lin­gen af inklu­de­ren­de og mul­ti­per­spek­ti­visk histo­ri­e­un­der­vis­ning i det tid­li­ge­re Jugoslavi­en. Det sene­ste resul­tat af dis­se pro­jek­ter kan man se her: http://www.euroclio.eu/new/index.php/former-yugoslavia-2011–2014-history-that-connects/4186-qonce-upon-a-timewe-lived-togetherq-language-editions-available Trods de gode bestræ­bel­ser er der desvær­re lang vej end­nu: http://www.information.dk/521664    

Histo­rie­kon­kur­ren­cen 2014/15

Godt nytår og vel mødt på sko­len igen. Jeg vil benyt­te lej­lig­he­den til at gøre opmærk­som på, at det kan lyk­kes end­nu at kom­me med et bidrag, selv­om man ikke er kom­met i gang p.g.a. AT; SRP og alle de andre opga­ver, der nog­le gan­ge kan slø­re bil­le­det for det væsent­li­ge i gym­na­si­et, nem­lig at kæm­pe for alt hvad du har kært Histo­rie­kon­kur­ren­cen 2014–2015: Kæmp for alt hvad du har kært | EMU Dan­marks lærings­por­tal For 9. gang udskri­ver Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen for gym­na­si­et og HF i sam­ar­bej­de med den euro­pæ­i­ske histo­ri­ker­sam­men­slut­ning EUSTORY årets Histo­rie­kon­kur­ren­ce. Årets tema i kon­kur­ren­cen er ”Kæmp for alt […]

Sam­funds- og medi­e­dag på SDU 2015

Udvik­lings­se­mi­nar om poli­tik, demo­kra­ti og jour­na­li­stik for under­vi­se­re i gym­na­siesko­len. Man­dag den 16. marts 2015 Kl. 9.30–17.00 (med efter­føl­gen­de recep­tion) Syd­dansk Uni­ver­si­tet, Cam­pus­vej 55, 5230 Oden­se M Insti­tut for Statskund­skab, SDU, arran­ge­rer Sam­­funds- og medi­e­da­gen 2015, der er et til­bud til alle lan­dets gym­na­si­e­læ­re­re om at opnå ny ind­sigt i aktu­el­le emner, der er rele­vant i under­vis­nin­gen i bl.a. sam­funds­fag, histo­rie, dansk og medi­e­fag. Oplægs­hol­der­ne på semi­na­ret er nog­le af lan­dets før­en­de for­ske­re og eks­per­ter. Dagen giver input og inspira­tion til brug i under­vis­nin­gen, her­i­blandt sær­li­ge foku­s­om­rå­der, dis­kus­sio­ner, tvær­fag­lig­hed og lit­te­ra­tur, inden for fire for­skel­li­ge tema­er. Tema­er & pro­gram Del­ta­ger­ne væl­ger ét […]

Gym­na­si­e­læ­rer­dag på Aar­hus Uni­ver­si­tet 29/1 2015

Arts på Aar­hus Uni­ver­si­tet  afhol­der igen i år Gym­na­si­e­læ­rer­dag. I år fore­går det tors­dag den 29. janu­ar 2015 kl. 9.15–16.00. Dagen er til­ret­telagt, så der om for­mid­da­gen er et alment under­vis­nings­re­le­vant fokus og om efter­mid­da­gen et fag­spe­ci­fik ind­hold med mulig­hed for at del­ta­ge i en eller to for­skel­li­ge wor­ks­hops alt efter fag­lig inter­es­se. Pro­gram­met kan ses på www.au.dk/gymdag . Til ori­en­te­ring kan jeg oply­se, at det er gra­tis at del­ta­ge, inklu­si­ve for­plej­ning, og at vi ved dagens afslut­ning vil være vært ved et let trak­te­ment. Til­mel­ding sker via link til til­mel­ding på http://arts.au.dk/videnudveksling/gymnasielaererdag-29-januar-2015/  SENEST tors­dag den 15. janu­ar 2015. Vi håber at […]

Nyheds­brev fra EMU’en

Det kan være meget svært at fin­de noget på EMU’en efter den er ble­vet omlagt til ny EMU, men det bli­ver lidt let­te­re, hvis man til­mel­der sig nyheds­bre­vet. Det­te gøres nemt fra EMU for­si­den i kolon­nen yderst til høj­re nederst — “Om EMU”, Til­meld dig EMUs nyheds­brev. Klik — hvor­ef­ter man kan væl­ge de fag man ger­ne vil mod­ta­ge nyheds­bre­vet fra (det kom­mer hver ons­dag ved middagstid).

Noter # 203 — Vikin­ger­ne i nyt lys

Noter #203 var egent­lig tænkt som et års­talste­mablad, lige­som de for­ri­ge num­re om hen­holds­vis 1814, 1864 og 1914. “Vi laver et blad om Sla­get ved Clon­tarf”, sag­de Ras­mus.  “Om hva’ sag­de du?” , sag­de Lars. “Ja, det berøm­te slag ved Clon­tarf i 1014 — og Knud den Sto­re blev også valgt til kon­ge i Eng­land i 1014” Det viste sig at være svært at få artik­ler om dis­se jubilæums­be­gi­ven­he­der, så bla­det er endt med at bli­ve en sam­ling blan­de­de bol­sjer, dog er der flest med vikin­ge­s­mag. Bjørn Matzen intro­du­ce­rer til vikin­ge­ti­den og giver kon­kre­te for­slag til at arbej­de med peri­o­den efter […]

Chri­sti­an Vol­l­mond ny fagkonsulent

Den 1. novem­ber 2014 til­træ­der  Chri­sti­an Vol­l­mond som fag­kon­su­lent i fage­ne histo­rie, reli­gion og filo­so­fi. Chri­sti­an Vol­l­mond er lek­tor i histo­rie og reli­gion og under­vi­ser ved Køben­havns VUC. Chri­sti­an Vol­l­mond har været med­lem af for­e­nin­gens besty­rel­se og udgi­vet fle­re lærebø­ger til ung­doms­ud­dan­nel­ser­ne,  sene­st  “Fra for­tid til histo­rie”, en frem­ra­gen­de bog om fagets iden­ti­tet og meto­der. Til­lyk­ke med job­bet  — vi glæ­der os til sam­ar­bej­det! (bil­le­det er “lånt” hos for­la­get Frydenlund )

Sha­red histo­ri­es — ny euro­pæ­isk e‑bog

Euro­pa­rå­det har fået skre­vet og udgi­vet en fæl­les­eu­ro­pæ­isk e‑bog til histo­ri­e­un­der­vis­ning på for­skel­li­ge niveau­er, her­un­der ‘secon­dary school’, som sva­rer til gym­na­si­alt niveau. Den er skre­vet ud fra — eller til udvik­ling af —  et fæl­les­eu­ro­pæ­isk per­spek­tiv.  Tit­len giver et fin­ger­peg om inten­tio­ner­ne bag, og de er såmænd gode nok. (Til den regio­na­le wor­ks­hop jeg delt­og i var der såmænd både en rus­sisk og en ukrainsk histo­ri­ker…) E‑bogen er på 900 sider, så det er ikke menin­gen at man skal læse eller bru­ge den fra a‑z. Det er tænkt som en res­sour­ce man kan pluk­ke fra. Mate­ri­a­let er clea­ret mht rettigheder, […]