En stor del af formålet med historiefaget i både grund- og gymnasieskoler er at styrke elevernes bevidsthed om, at de er historieskabte såvel som historieskabende. Denne tematik var central ved Historiedidaktisk Netværks konference “Skab Historie” i marts i år og dette nummer af Noter deler både navn og tema med konferencen. Der bygges videre på ideen om historiebevidsthed som en central del af demokratisk dannelse, og der reflekteres i artiklerne over, hvordan vi som undervisere kan opkvalificere, synliggøre og, ja; undervise på en måde, så eleverne netop opnår erkendelse af dem selv (og deres undervisere) som historieskabte og ‑skabende væsner. […]
På vej til flyveren med min elev Aziza Meqdad… God stemning i luften og glæde… Aziza fortæller mig, hvor underligt de andre elever synes, det er, at hun rejser alene med sin lærer, men at hun selv er rigtig glad. Hun ved ikke helt hvad der venter hende, men hun glæder sig vældig meget til den nye oplevelse. Vi er nemlig på vej til EuroClios årlige konference i Vilnius. Aziza er med som elev. EuroClios 29.årlige konference modtager elever for første gang. Og min elev er med… Hvor er jeg stolt af det! Jeg, som har fulgt EuroClios arbejde i […]
Som følge af krigen i Ukraine er uddannelsessektoren selvfølgelig også blevet hårdt ramt. I samarbejde med blandt andet EuroClio, har en en lille gruppe ukrainske undervisere arbejdet på udvikle et nyt undervisningsmateriale og få det distribueret til skoler og ukrainske elever. Du kan læse mere om projektet “Books not Bombs” her Og se den fulde film her (varer ca. 24 minutter). Er oplagt at bruge i forbindelse med et erindringshistorisk perspektiv på forholdet mellem Ukraine og Rusland. Og til at belyse historiebevidsthed i et område af Verden, hvor historien er meget levende.
Espen Espensen og Trine Villumsen deltog som repræsentanter for Historielærerforeningen på den nyligt overståede Euroclio-konference i Vilnius under titlen ‘The Complexity of the History’. Konferencens tema spændte over vidt forskellige oplæg, workshops og kulturelle aktiviteter. Trine: Den mest overraskende og inspirerende workshop, jeg deltog i, havde titlen ‘Postcards from af Buffer-zone’, og handlede om situationen på det delte Cypern. Her har en mindre, lokal NGO “Association for Historical Dialougue & Research” (hjemmeside og Facebook-side) med stor entusiasme kastet sig ind i at forsøge at bruge historie og historien til at få parterne til at møde hinanden ved bl.a. at få […]
Journalist Thomas Ubbesen har sammen med sin kone journalist Anne Haubek rejst langs den europæiske grænse til Rusland fra Kirkenes i nord til Odessa ved Sortehavet i første halvdel af 2022. Rejsen foregik efter den russiske invasion af Ukraine 24. februar, og det præger den meget. Gennem alle samtaler og interviews skinner frygten for Rusland og Putin og de forfærdelige historiske erfaringer med Rusland igennem som en rød tråd. Hvordan er det at leve med en stormagtsnabo, der lige har angrebet et fredeligt selvstændigt land, og som igennem den nyere historie har undertrykt og mishandlet befolkningerne i Østeuropa? Det får […]
Et lille tip fra Nationalmuseet I videoserien TEST HISTORIEN afprøver en række danske museer nogle af danmarkshistoriens mest ikoniske genstande. Når vi leger med historien, forstår vi for alvor nutiden, mener Nationalmuseets direktør Rane Willerslev Kan man ramme rigtigt med Danmarks sidste henrettelsesøkse? Kan man skyde igennem en ringbrynje? Og kan man fjerne åreknuder med trolddom? Det tester en række danske museer nu i videokonceptet TEST HISTORIEN, når de afprøver historiske genstande og sætter dem på opgaver, de ikke har fået i mange år. Det er Nationalmuseets mediehus Vores Tid, der står bag videoerne, som man kan finde på Youtube og […]
Silkevejen er både nogle helt konkrete karavaneruter, der siden oldtiden har koblet Fjernøsten, Centralasien og Europa sammen, men begrebet er også en mere luftig idé om handel og magt. Ad Silkevejen har fornemme handelsvarer bevæget sig fra øst mod vest, og samtidig vidner byerne langs Silkevejen om legendariske hærføreres storhed og fald. Disse kontraster og paradokser går nærværende Noter ombord i, ligesom vi på Historielærerforeningens rejsekursus til oktober 2023 går på opdagelse i den historiske og kulturelle arv i netop nogle af Silkevejens byer i Kasakhstan, Kirgisistan og Usbekistan. Den første artikel i dette nummer af Noter er Anne Hedeager […]
D. 28. februar afholder “Confronting Memories” et online-seminar: “In Constant Flux: The landscape of memory and memorials of World War II in Europe”. Man skal dog senest tilmelde sig d. 27.2. (se mere information i pdf’en nedenfor) Det EU-støttede projekt har også en udmærket hjemmeside med materiale og idéer til hvordan man kan arbejde med forskellige tvær-nationale temaer med fokus på 2. Verdenskrig og med primært fokus på erindringen.
I denne lille bog byder Rasmus Kjærgaard Petersen på en række værktøjer til arbejdet med den grundbog, som han udgav sammen med Jakob Buhl Jensen i år. Bogen starter med 15 arbejdsspørgsmål til hver af bogens ti kapitler, som kan bruges når man giver en lektie for. Dernæst følger ti bilagssæt bestående af 3–6 materialer til hvert af kapitlerne i Danmark i Europa. Ideen er god og en fin service. Det er også dejligt, at der til næsten alle sæt både er tekster og billeder og at teksterne er pædagogisk bearbejdet. Til gengæld er det ikke så dejligt, at der sjældent […]
Forlaget Frydenlund lægger med denne femte udgivelse endnu en bog til KS-undervisningsserien med fællestitlerne ”Flere sider af…”. Hidtil er der udkommet en KS-grundbog (Flere sider af KS), en bog om Grønland, en bog om velfærdsstaten og en bog om Rusland. Med alle fem bøger i bogkælderen vil man være ganske tæt at have materiale til det samlede 1½-års undervisning i faget. Og i øvrigt er der flere bøger på vej i serien. KS-fagkonstruktionen har bl.a. været bredt kritiseret for at være for kompleks for HF-eleverne og en for bøvlet og tidskrævende eksamen, men vi må konstatere, at faget har overlevet […]