Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Nyheder

Noter #237: Skab Historie

En stor del af for­må­let med histo­ri­e­fa­get i både grund- og gym­na­siesko­ler er at styr­ke ele­ver­nes bevidst­hed om, at de er histo­ri­e­skab­te såvel som histo­ri­e­ska­ben­de. Den­ne tema­tik var cen­tral ved Histo­ri­e­di­dak­tisk Net­værks kon­fe­ren­ce “Skab Histo­rie” i marts i år og det­te num­mer af Noter deler både navn og tema med kon­fe­ren­cen. Der byg­ges vide­re på ide­en om histo­ri­e­be­vidst­hed som en cen­tral del af demo­kra­tisk dan­nel­se, og der reflek­te­res i artik­ler­ne over, hvor­dan vi som under­vi­se­re kan opkva­li­fi­ce­re, syn­lig­gø­re og, ja; under­vi­se på en måde, så ele­ver­ne net­op opnår erken­del­se af dem selv (og deres under­vi­se­re) som histo­ri­e­skab­te og ‑ska­ben­de væsner. […]

Dan­ske ele­ver med i Inter­na­tio­nalt projekt

På vej til fly­ve­ren med min elev Aziza Meq­dad… God stem­ning i luf­ten og glæ­de… Aziza for­tæl­ler mig, hvor under­ligt de andre ele­ver synes, det er, at hun rej­ser ale­ne med sin lærer, men at hun selv er rig­tig glad. Hun ved ikke helt hvad der ven­ter hen­de, men hun glæ­der sig væl­dig meget til den nye ople­vel­se. Vi er nem­lig på vej til Euro­Cli­os årli­ge kon­fe­ren­ce i Vil­ni­us. Aziza er med som elev. Euro­Cli­os 29.årlige kon­fe­ren­ce mod­ta­ger ele­ver for før­ste gang. Og min elev er med… Hvor er jeg stolt af det! Jeg, som har fulgt Euro­Cli­os arbej­de i […]

Tips fra Euro­Clio: Books not Bombs

Som føl­ge af kri­gen i Ukrai­ne er uddan­nel­ses­sek­to­ren selv­føl­ge­lig også ble­vet hårdt ramt. I sam­ar­bej­de med blandt andet Euro­Clio, har en en lil­le grup­pe ukrain­ske under­vi­se­re arbej­det på udvik­le et nyt under­vis­nings­ma­te­ri­a­le og få det distri­bu­e­ret til sko­ler og ukrain­ske ele­ver. Du kan læse mere om pro­jek­tet “Books not Bombs” her Og se den ful­de film her (varer ca. 24 minut­ter). Er oplagt at bru­ge i for­bin­del­se med et erin­drings­hi­sto­risk per­spek­tiv på for­hol­det mel­lem Ukrai­ne og Rusland. Og til at bely­se histo­ri­e­be­vidst­hed i et områ­de af Ver­den, hvor histo­ri­en er meget levende. 

Tips fra Euro­Clio 2023 i Vilnius

Espen Espen­sen og Tri­ne Vil­lum­sen delt­og som repræ­sen­tan­ter for Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen på den nyligt over­stå­e­de Euro­clio-kon­­fe­ren­­ce i Vil­ni­us under tit­len ‘The Com­ple­xi­ty of the History’. Kon­fe­ren­cens tema spænd­te over vidt for­skel­li­ge oplæg, wor­ks­hops og kul­tu­rel­le akti­vi­te­ter. Tri­ne: Den mest over­ra­sken­de og inspi­re­ren­de wor­ks­hop, jeg delt­og i, hav­de tit­len ‘Postcards from af Buf­­fer-zone’, og hand­le­de om situ­a­tio­nen på det del­te Cypern. Her har en min­dre, lokal NGO “Asso­ci­a­tion for Histo­ri­cal Dia­lou­gue & Research” (hjem­mesi­de og Face­­book-side) med stor entu­si­as­me kastet sig ind i at for­sø­ge at bru­ge histo­rie og histo­ri­en til at få par­ter­ne til at møde hin­an­den ved bl.a. at få […]

Anmel­del­se — I skyg­gen af det nye jerntæppe

Jour­na­list Tho­mas Ubbe­sen har sam­men med sin kone jour­na­list Anne Hau­bek rejst langs den euro­pæ­i­ske græn­se til Rusland fra Kir­ke­nes i nord til Odes­sa ved Sor­te­ha­vet i før­ste halv­del af 2022. Rej­sen fore­gik efter den rus­si­ske inva­sion af Ukrai­ne 24. febru­ar, og det præ­ger den meget. Gen­nem alle sam­ta­ler og inter­views skin­ner fryg­ten for Rusland og Putin og de for­fær­de­li­ge histo­ri­ske erfa­rin­ger med Rusland igen­nem som en rød tråd. Hvor­dan er det at leve med en stormagts­na­bo, der lige har angre­bet et fre­de­ligt selv­stæn­digt land, og som igen­nem den nye­re histo­rie har under­trykt og mis­hand­let befolk­nin­ger­ne i Øst­eu­ro­pa? Det får […]

Fag­li­ge tip — Dan­ske muse­er tester historien

Et lil­le tip fra Natio­nal­mu­se­et I video­se­ri­en TEST HISTORIEN afprø­ver en ræk­ke dan­ske muse­er nog­le af dan­marks­hi­sto­ri­ens mest iko­ni­ske gen­stan­de. Når vi leger med histo­ri­en, for­står vi for alvor nuti­den, mener Natio­nal­mu­se­ets direk­tør Rane Wil­ler­s­lev Kan man ram­me rig­tigt med Dan­marks sid­ste hen­ret­tel­se­s­øk­se? Kan man sky­de igen­nem en ring­brynje? Og kan man fjer­ne åreknu­der med trold­dom? Det tester en ræk­ke dan­ske muse­er nu i video­kon­cep­tet TEST HISTORIEN, når de afprø­ver histo­ri­ske gen­stan­de og sæt­ter dem på opga­ver, de ikke har fået i man­ge år.  Det er Natio­nal­mu­se­ets medi­e­hus Vores Tid, der står bag video­er­ne, som man kan fin­de på Youtu­be og […]

Noter #236: Silkevejen

Sil­ke­vej­en er både nog­le helt kon­kre­te kara­va­ne­ru­ter, der siden old­ti­den har koblet Fjer­nø­sten, Cen­tra­la­si­en og Euro­pa sam­men, men begre­bet er også en mere luf­tig idé om han­del og magt. Ad Sil­ke­vej­en har for­nem­me han­delsva­rer bevæ­get sig fra øst mod vest, og sam­ti­dig vid­ner byer­ne langs Sil­ke­vej­en om legen­da­ri­ske hær­fø­re­res stor­hed og fald. Dis­se kon­tra­ster og para­dok­ser går nær­væ­ren­de Noter ombord i, lige­som vi på Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gens rej­se­kur­sus til okto­ber 2023 går på opda­gel­se i den histo­ri­ske og kul­tu­rel­le arv i net­op nog­le af Sil­ke­ve­jens byer i Kasak­h­stan, Kir­gi­si­stan og Usbe­ki­stan. Den før­ste arti­kel i det­te num­mer af Noter er Anne Hedeager […]

Onli­ne semi­nar og mate­ri­a­le om erin­drin­gen af 2. Verdenskrig

D. 28. febru­ar afhol­der “Con­fron­ting Memo­ri­es” et onli­­ne-semi­­nar: “In Con­stant Flux: The landsca­pe of memory and memo­ri­als of Wor­ld War II in Euro­pe”. Man skal dog sene­st til­mel­de sig d. 27.2. (se mere infor­ma­tion i pdf’en neden­for) Det EU-støt­te­­de pro­jekt har også en udmær­ket hjem­mesi­de med mate­ri­a­le og idéer til hvor­dan man kan arbej­de med for­skel­li­ge tvær-natio­­na­­le tema­er med fokus på 2. Ver­denskrig og med pri­mært fokus på erindringen.

Anmel­del­se — Arbejds­bo­gen til Dan­mark i Europa

I den­ne lil­le bog byder Ras­mus Kjær­gaard Peter­sen på en ræk­ke værk­tø­jer til arbej­det med den grund­bog, som han udgav sam­men med Jakob Buhl Jen­sen i år. Bogen star­ter med 15 arbejds­spørgs­mål til hver af bogens ti kapit­ler, som kan bru­ges når man giver en lek­tie for. Der­næst føl­ger ti bilags­sæt bestå­en­de af 3–6 mate­ri­a­ler til hvert af kapit­ler­ne i Dan­mark i Euro­pa. Ide­en er god og en fin ser­vi­ce. Det er også dej­ligt, at der til næsten alle sæt både er tek­ster og bil­le­der og at tek­ster­ne er pæda­go­gisk bear­bej­det. Til gen­gæld er det ikke så dej­ligt, at der sjældent […]

Anmel­del­se — Fle­re sider af penge

For­la­get Fry­den­lund læg­ger med den­ne fem­te udgi­vel­se end­nu en bog til KS-under­­vis­­nings­­­se­ri­en med fæl­lestit­ler­ne ”Fle­re sider af…”. Hidtil er der udkom­met en KS-grund­­bog (Fle­re sider af KS), en bog om Grøn­land, en bog om vel­færds­sta­ten og en bog om Rusland. Med alle fem bøger i bog­kæl­de­ren vil man være gan­ske tæt at have mate­ri­a­le til det sam­le­de 1½-års under­vis­ning i faget. Og i øvrigt er der fle­re bøger på vej i seri­en. KS-fag­­kon­­struk­tio­­nen har bl.a. været bredt kri­ti­se­ret for at være for kom­pleks for HF-ele­ver­­ne og en for bøv­let og tids­kræ­ven­de eksa­men, men vi må kon­sta­te­re, at faget har overlevet […]