Historien om Industrialiseringen fortælles igen og igen — og hver gang er der nye kapitler at tilføje. Unægtelig er der sket meget siden Newcomens dampmaskine fra 1712, men ikke desto mindre er de dersens maskiner stadig med til at forme vores samfund og vores liv på nye, ukendte måder. Først var det vand- og dampkraft, der førte til nye samfundsformer; dernæst var det elektrificeringen og samlebåndet, som vendte op og ned på den første industri. Efter 2. Verdenskrig begyndte elektronikken så småt at vinde indpas og førte op igennem det tyvende århundreds sidste del til øget automatisering idet der kaldes […]
I dette nummer af Noter er det målet, at du bliver introduceret til, hvordan man kan undervise i ’Holocaust og andre folkedrab’ og forberedt til generalforsamlingskurset i november. Et kursus som fokuserer på ’Undervisning i svære emner’. Baggrunden for temaet er tilføjelsen ’Holocaust og andre folkedrab’ til læreplanens kernestofområde, som blev tilføjet sidste år. Man kan finde mere inspiration til dette tema på: www. aldrigmere.dk. Temaartiklerne indeholder refleksioner over undervisning i svære emner med udgangspunkt i Holocaust og folkedrab. De indeholder bl.a. definitioner, perspektiver, konkrete øvelsesforslag samt berører de etiske overvejelser man som lærer kan opleve, når man underviser i […]
Er kritik en by i Afghanistan? Det danske militære engagement i Afghanistan er sammen med deltagelsen i Irakkrigen (2003–2011) kulminationen på den danske udenrigspolitiske aktivisme og samtidig markerer de sammenbruddet for samme. Mange skribenter har bidraget med holdninger og indtryk af de 20 års militære aktiviteter, men der mangler endnu en autoritativ fremstilling af den danske udenrigspolitik i denne periode. Bogen ”Danmark i Afghanistan” er et forsøg på at formidle en sammenhængende historie om aktionen fra start til slut. Der er mange elementer i den historie, hvis den skal formidles nuanceret. ”Danmark i Afghanistan — Fra engagement til exit 2001–2021” […]
En stor del af formålet med historiefaget i både grund- og gymnasieskoler er at styrke elevernes bevidsthed om, at de er historieskabte såvel som historieskabende. Denne tematik var central ved Historiedidaktisk Netværks konference “Skab Historie” i marts i år og dette nummer af Noter deler både navn og tema med konferencen. Der bygges videre på ideen om historiebevidsthed som en central del af demokratisk dannelse, og der reflekteres i artiklerne over, hvordan vi som undervisere kan opkvalificere, synliggøre og, ja; undervise på en måde, så eleverne netop opnår erkendelse af dem selv (og deres undervisere) som historieskabte og ‑skabende væsner. […]
På vej til flyveren med min elev Aziza Meqdad… God stemning i luften og glæde… Aziza fortæller mig, hvor underligt de andre elever synes, det er, at hun rejser alene med sin lærer, men at hun selv er rigtig glad. Hun ved ikke helt hvad der venter hende, men hun glæder sig vældig meget til den nye oplevelse. Vi er nemlig på vej til EuroClios årlige konference i Vilnius. Aziza er med som elev. EuroClios 29.årlige konference modtager elever for første gang. Og min elev er med… Hvor er jeg stolt af det! Jeg, som har fulgt EuroClios arbejde i […]
Som følge af krigen i Ukraine er uddannelsessektoren selvfølgelig også blevet hårdt ramt. I samarbejde med blandt andet EuroClio, har en en lille gruppe ukrainske undervisere arbejdet på udvikle et nyt undervisningsmateriale og få det distribueret til skoler og ukrainske elever. Du kan læse mere om projektet “Books not Bombs” her Og se den fulde film her (varer ca. 24 minutter). Er oplagt at bruge i forbindelse med et erindringshistorisk perspektiv på forholdet mellem Ukraine og Rusland. Og til at belyse historiebevidsthed i et område af Verden, hvor historien er meget levende.
Espen Espensen og Trine Villumsen deltog som repræsentanter for Historielærerforeningen på den nyligt overståede Euroclio-konference i Vilnius under titlen ‘The Complexity of the History’. Konferencens tema spændte over vidt forskellige oplæg, workshops og kulturelle aktiviteter. Trine: Den mest overraskende og inspirerende workshop, jeg deltog i, havde titlen ‘Postcards from af Buffer-zone’, og handlede om situationen på det delte Cypern. Her har en mindre, lokal NGO “Association for Historical Dialougue & Research” (hjemmeside og Facebook-side) med stor entusiasme kastet sig ind i at forsøge at bruge historie og historien til at få parterne til at møde hinanden ved bl.a. at få […]
Journalist Thomas Ubbesen har sammen med sin kone journalist Anne Haubek rejst langs den europæiske grænse til Rusland fra Kirkenes i nord til Odessa ved Sortehavet i første halvdel af 2022. Rejsen foregik efter den russiske invasion af Ukraine 24. februar, og det præger den meget. Gennem alle samtaler og interviews skinner frygten for Rusland og Putin og de forfærdelige historiske erfaringer med Rusland igennem som en rød tråd. Hvordan er det at leve med en stormagtsnabo, der lige har angrebet et fredeligt selvstændigt land, og som igennem den nyere historie har undertrykt og mishandlet befolkningerne i Østeuropa? Det får […]
Et lille tip fra Nationalmuseet I videoserien TEST HISTORIEN afprøver en række danske museer nogle af danmarkshistoriens mest ikoniske genstande. Når vi leger med historien, forstår vi for alvor nutiden, mener Nationalmuseets direktør Rane Willerslev Kan man ramme rigtigt med Danmarks sidste henrettelsesøkse? Kan man skyde igennem en ringbrynje? Og kan man fjerne åreknuder med trolddom? Det tester en række danske museer nu i videokonceptet TEST HISTORIEN, når de afprøver historiske genstande og sætter dem på opgaver, de ikke har fået i mange år. Det er Nationalmuseets mediehus Vores Tid, der står bag videoerne, som man kan finde på Youtube og […]
Silkevejen er både nogle helt konkrete karavaneruter, der siden oldtiden har koblet Fjernøsten, Centralasien og Europa sammen, men begrebet er også en mere luftig idé om handel og magt. Ad Silkevejen har fornemme handelsvarer bevæget sig fra øst mod vest, og samtidig vidner byerne langs Silkevejen om legendariske hærføreres storhed og fald. Disse kontraster og paradokser går nærværende Noter ombord i, ligesom vi på Historielærerforeningens rejsekursus til oktober 2023 går på opdagelse i den historiske og kulturelle arv i netop nogle af Silkevejens byer i Kasakhstan, Kirgisistan og Usbekistan. Den første artikel i dette nummer af Noter er Anne Hedeager […]