Søndag den 11/3 blev vinderne af historiekonkurrencen 2018 offentliggjort. Her bringer vi de tre dommeres begrundelser for prisuddeling: Nummer 1: ”Herfra min verden går” af Jakob Johannes Heyn, Nykøbing Katedralskole Jakob Johannes Heyns beretning om sin familie strækker sig fra 1659 til 2017. Den begynder ved hans 7 x tipoldemoders grav på Møn en kold decemberdag 1659 og slutter med forfatteren selv ved arbejdsbordet december 2017, 358 år senere. I mellemtiden er vi gennem en række nedslag i mere end 350 års familiehistorie blevet præsenteret for det forunderlige samspil mellem skæbne og tilfældighed, mellem samfund og individ, som bærer slægten – […]
(Jeg har modtaget nedenstående tip fra Lene Eklund-Jørgensen på Det kongelige Bibliotek /LH) Oplev kulturarven på en ny måde I Den sorte Diamant passer vi på hele Danmarks kulturarv. Vi indsamler, bevarer og formidler kulturarven, og nogle af disse værker, dokumenter, håndskrifter og billeder indgår i bibliotekets skatteudstilling. Her kan man opleve alt fra Karen Blixens manuskripter med hendes egne håndskrevne rettelser, Tycho Brahes fortegnelser over hans observationer af Stella Nova, H.C. Andersens breve og første udgaven af Den grimme ælling, Saxos egen kladde til hans Danmarks Historie, og meget, meget mere. Skatteudstillingen blev sidste år ny iscenesat af performancekunstneren Marina […]
Guide til historiefaget i ny udgave Første udgave af Fra fortid til historie udkom i 2013 (anmeldt i NOTER 199). Den var et længe savnet bud på, hvordan man kan definere og fastholde historiefagets identitet i 2005-gymnasiets mellemfaglige samspil ikke mindst knyttet til Almen Studieforberedelse (AT) og studieretningsprojektet (SRP). Med gymnasiereformen i 2017 er faget anbragt i en ny virkelighed, men behovet for at give eleverne en grundlæggende forståelse af faget og dets metoder er bestemt ikke blevet mindre. Anders Hassing og Christian Vollmond har valgt at tilpasse den meget kvalificerede guide til den nye bekendtgørelse og samtidig omredigere bogen, […]
Tre erfarne undervisere har i denne overskuelige bog givet en fin vejledning og introduktion til, hvordan man skal arbejde med skriftlighed i historie i gymnasiet og HF. De kommer godt omkring de forskellige former for skriftlighed, og det vil være oplagt for de fleste undervisere at bruge dele af bogen. Bogen indledes med et forord til læreren, hvor man kan danne sig et overblik over fagets skriftlige dimension med to illustrative modeller over skriveprocessen. Allerede her optræder det nye ord fra læreplanen ”at remediere”, der betyder noget med at formidle og bruge historie på mange forskellige måder. I Kapitel 1 med titlen […]
Familiebilleder er tænkt som en tværfaglig temabog, der skitserer hovedtræk og udviklingslinjer fra de tidligste bondesamfund til i dag ved at fokusere på de skiftende tilgange til familieliv, krop og seksualitet. Bogen er skrevet med elever på ungdomsuddannelser som målgruppe, og der hører en hjemmeside til bogen med omfattende kildemateriale og skriveopgaver. Bogen består af to dele. Den første del består af 20 korte afsnit som Nielsen kalder Historiefortællinger, hvor hensigten er at dokumentere ”… hvordan den store og den lille historie er tæt forbundet med hinanden” og hvordan menneskets familieliv forandres i takt med den skiftende natur- og kulturhistorie. […]
Per Fibæk Laursen er en af mine helte. Han har gennem en stor produktion af pædagogisk-didaktiske bøger stillet skarpt på relationen mellem lærer og elev – den er nemlig den, der betyder noget, når eleven skal flyttes fagligt. Det er – i hvert fald som udgangspunkt – ikke metoden, der ændrer noget. Vi er som gymnasielærere gennem årene blevet præsenteret for det ene nye påfund efter det andet, der gang på gang er blevet udråbt som den hellige gral. Hvem har ikke hørt om begreber som synlig læring, tværfagligt samarbejde, ny skriftlighed og Cooperative Learning. Hver især har disse ”diller” […]
For os der til daglig underviser i Kultur- og samfundsfagsgruppen (KS) kan det indimellem være en udfordring at finde relevant litteratur, der dækker alle tre fag og som de tre undervisere for en klasse kan blive enige om, er dækkende. For er det muligt for samfundslæreren, historielæreren og religionslæreren at blive enige om fælles fagbegreber, metode og arbejdsformer, osv.? Et velkomment forsøg på at løse denne udfordring bliver i disse år gjort af Lindhardt og Ringhof, der udgiver serien — Flere sider af KS – hvor grundbogen i serien udkom i sin 2. udgave sidste år. Den er skrevet af tre erfarne […]
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
Den 3. udgave af foreningens historiedidaktik er nu udkommet som fysisk bog og sendt ud til medlemmerne. Unboxing didaktikken Didaktik er sjovest, når det er fagdidaktik. Gave til alle medlemmerne af Historielærerforeningen er netop pakket ud. #sofalæsning pic.twitter.com/u9Vo6APO68 — Henning Romme Lund (@HenningRomme) February 8, 2018 Medlemmerne kan debattere artiklerne i dette medlemsforum .
Per Stig Møller var Danmarks udenrigsminister i perioden 2001-10. Siden har vi haft 6 personer i det job på bare 7½ år. Det virker som om udenrigsministerposten er blevet en slags frynsegode, at uddele til koalitionspartnere efter fortjeneste, men uden særlige krav til evner eller kompetencer. Derfor er det måske en god idé at den sidste rigtige af slagsen nu har skrevet om sine erfaringer. Bogen er dels en fortsættelse af erindringsbogen ”Dage og kampe”, dels en redegørelse til den kommission som Per Stig Møller forventede der ville blive nedsat til undersøgelse af Danmarks deltagelse i konflikterne i Irak og […]