Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Nyheder

Thuky­did i ny oversættelse

En ny over­sæt­tel­se af Thuky­dids 1. bog Den Pel­opon­ne­si­ske Krig er nu udkom­met. Over­sæt­tel­sen er af Adam Schwartz. Den nye over­sæt­tel­se er at fin­de på  Aigis  (Tids­skrift for klas­si­ske stu­di­er i nor­den). Især i arbej­det med histo­ri­e­fa­gets meto­der er Thuky­did inter­es­sant, da han på man­ge måder opstil­ler de væsent­lig­ste områ­der af den viden­ska­be­li­ge til­gang til histo­rie. Før­ste bog inde­hol­der det kend­te meto­de­af­snit (1.21), men er i sig selv også inter­es­sant at sam­men­lig­ne med den tid­li­ge­re histo­ri­eskri­ver Her­o­dot og hans værk Histo­rie. Ikke desto min­dre går man imid­ler­tid næp­pe helt fejl i med støt­te fra de her behand­le­de bevi­ser at reg­ne med, […]

Hvad bur­de unge gøre oprør mod i dag?

Vi har fået neden­stå­en­de lil­le hil­sen fra Kri­ste­ligt Dag­blad. Måske var det noget at bru­ge en af de sid­ste histo­ri­e­ti­mer på? Man kan skri­ve til Ama­lie, men I kun­ne også lade ele­ver­ne kom­men­te­re her­un­der. I år er det 50 år siden, at ung­doms­op­rø­ret fandt sted. Det har vi de sene­ste uger mar­ke­ret på Kri­ste­ligt Dag­blad med en arti­kel­se­rie om 1968, der i dag kul­mi­ne­rer med en arti­kel, der tager form af en vaske­æg­te oprørs­sang. Med 68-tra­­di­tio­­nen for pro­testsan­ge i bag­ho­ve­det har vi spurgt 10 kend­te unge, hvad ung­dom­men bør gøre oprør mod i dag. Deres svar har en af husets […]

Vin­de­re af kon­kur­ren­cen 2018

Søn­dag den 11/3 blev vin­der­ne af histo­rie­kon­kur­ren­cen 2018 offent­lig­gjort. Her brin­ger vi de tre dom­me­res begrun­del­ser for pris­ud­de­ling: Num­mer 1: ”Her­fra min ver­den går” af Jakob Johan­nes Heyn, Nykø­bing Kated­ralsko­le Jakob Johan­nes Heyns beret­ning om sin fami­lie stræk­ker sig fra 1659 til 2017. Den begyn­der ved hans 7 x tipol­de­mo­ders grav på Møn en kold decem­ber­dag 1659 og slut­ter med for­fat­te­ren selv ved arbejds­bor­det decem­ber 2017, 358 år sene­re. I mel­lem­ti­den er vi gen­nem en ræk­ke nedslag i mere end 350 års fami­lie­hi­sto­rie ble­vet præ­sen­te­ret for det forun­der­li­ge sam­spil mel­lem skæb­ne og til­fæl­dig­hed, mel­lem sam­fund og indi­vid, som bærer slægten – […]

Book under­vis­ning på Det Kgl. Bibliotek

(Jeg har mod­ta­get neden­stå­en­de tip fra Lene Eklund-Jør­­gen­­sen på Det kon­ge­li­ge Bibli­o­tek /LH) Oplev kul­tu­rar­ven på en ny måde I Den sor­te Dia­mant pas­ser vi på hele Dan­marks kul­tu­rarv. Vi ind­sam­ler, beva­rer og for­mid­ler kul­tu­rar­ven, og nog­le af dis­se vær­ker, doku­men­ter, hånd­skrif­ter og bil­le­der ind­går i bibli­o­te­kets skat­teud­stil­ling. Her kan man ople­ve alt fra Karen Blixens manuskrip­ter med hen­des egne hånd­skrev­ne ret­tel­ser, Tycho Bra­hes for­teg­nel­ser over hans obser­va­tio­ner af Stel­la Nova, H.C. Ander­sens bre­ve og før­ste udga­ven af Den grim­me ælling, Saxos egen klad­de til hans Dan­marks Histo­rie, og meget, meget mere. Skat­teud­stil­lin­gen blev sid­ste år ny isce­ne­sat af per­for­man­ce­kunst­ne­ren Marina […]

Fra for­tid til histo­rie. Histo­ri­e­fa­gets iden­ti­tet og meto­der, 2. udgave

Gui­de til histo­ri­e­fa­get i ny udga­ve Før­ste udga­ve af Fra for­tid til histo­rie udkom i 2013 (anmeldt i NOTER 199). Den var et læn­ge sav­net bud på, hvor­dan man kan defi­ne­re og fast­hol­de histo­ri­e­fa­gets iden­ti­tet i 2005-gym­­na­siets mel­lem­fag­li­ge sam­spil ikke mindst knyt­tet til Almen Stu­di­e­for­be­re­del­se (AT) og stu­di­e­ret­nings­pro­jek­tet (SRP). Med gym­na­si­ere­for­men i 2017 er faget anbragt i en ny vir­ke­lig­hed, men beho­vet for at give ele­ver­ne en grund­læg­gen­de for­stå­el­se af faget og dets meto­der er bestemt ikke ble­vet min­dre. Anders Has­sing og Chri­sti­an Vol­l­mond har valgt at til­pas­se den meget kva­li­fi­ce­re­de gui­de til den nye bekendt­gø­rel­se og sam­ti­dig omre­di­ge­re bogen, […]

En fin hjælp til skrift­lig­hed i historie

Tre erfar­ne under­vi­se­re har i den­ne over­sku­e­li­ge bog givet en fin vej­led­ning og intro­duk­tion til, hvor­dan man skal arbej­de med skrift­lig­hed i histo­rie i gym­na­si­et og HF. De kom­mer godt omkring de for­skel­li­ge for­mer for skrift­lig­hed, og det vil være oplagt for de fle­ste under­vi­se­re at bru­ge dele af bogen. Bogen ind­le­des med et for­ord til lære­ren, hvor man kan dan­ne sig et over­blik over fagets skrift­li­ge dimen­sion med to illu­stra­ti­ve model­ler over skri­ve­pro­ces­sen. Alle­re­de her optræ­der det nye ord fra lære­pla­nen ”at reme­di­e­re”, der bety­der noget med at for­mid­le og bru­ge histo­rie på man­ge for­skel­li­ge måder. I Kapi­tel 1 med titlen […]

En visu­elt stærk frem­stil­ling af de lan­ge histo­ri­ske linjer med fokus på fami­li­e­liv, krop og seksualitet

Fami­lie­bil­le­der er tænkt som en tvær­fag­lig tema­bog, der skit­se­rer hoved­træk og udvik­lings­linjer fra de tid­lig­ste bon­de­sam­fund til i dag ved at foku­se­re på de skif­ten­de til­gan­ge til fami­li­e­liv, krop og seksu­a­li­tet. Bogen er skre­vet med ele­ver på ung­doms­ud­dan­nel­ser som mål­grup­pe, og der hører en hjem­mesi­de til bogen med omfat­ten­de kil­de­ma­te­ri­a­le og skri­ve­op­ga­ver. Bogen består af to dele. Den før­ste del består af 20 kor­te afsnit som Niel­sen kal­der Histo­ri­e­for­tæl­lin­ger, hvor hen­sig­ten er at doku­men­te­re ”… hvor­dan den sto­re og den lil­le histo­rie er tæt for­bun­det med hin­an­den” og hvor­dan men­ne­skets fami­li­e­liv for­an­dres i takt med den skif­ten­de natur- og kulturhistorie. […]

Histo­ri­e­læ­re­rens øvelsesbog

Per Fibæk Laur­sen er en af mine hel­te. Han har gen­nem en stor pro­duk­tion af pæda­­go­­gisk-didak­ti­­ske bøger stil­let skar­pt på rela­tio­nen mel­lem lærer og elev – den er nem­lig den, der bety­der noget, når ele­ven skal flyt­tes fag­ligt. Det er – i hvert fald som udgangs­punkt – ikke meto­den, der ændrer noget. Vi er som gym­na­si­e­læ­re­re gen­nem åre­ne ble­vet præ­sen­te­ret for det ene nye påfund efter det andet, der gang på gang er ble­vet udråbt som den hel­li­ge gral. Hvem har ikke hørt om begre­ber som syn­lig læring, tvær­fag­ligt sam­ar­bej­de, ny skrift­lig­hed og Coo­pe­ra­ti­ve Lear­ning. Hver især har dis­se ”dil­ler” […]

Fle­re sider af KS — Grundbogen

For os der til dag­lig under­vi­ser i Kul­­tur- og sam­funds­fags­grup­pen (KS) kan det indi­mel­lem være en udfor­dring at fin­de rele­vant lit­te­ra­tur, der dæk­ker alle tre fag og som de tre under­vi­se­re for en klas­se kan bli­ve eni­ge om, er dæk­ken­de. For er det muligt for sam­fundslæ­re­ren, histo­ri­e­læ­re­ren og reli­gions­læ­re­ren at bli­ve eni­ge om fæl­les fag­be­gre­ber, meto­de og arbejds­for­mer, osv.? Et vel­kom­ment for­søg på at løse den­ne udfor­dring bli­ver i dis­se år gjort af Lind­hardt og Ring­hof, der udgi­ver seri­en — Fle­re sider af KS – hvor grund­bo­gen i seri­en udkom i sin 2. udga­ve sid­ste år. Den er skre­vet af tre erfarne […]