KRISTINE KJÆRSGAARD: ”Danmark i FN”. Aarhus Universitetsforlag 2018. 100 sider. 100 kr. Denne lille bog er en del af en større bogserie, kaldet ”100 danmarkshistorier”. De udkommer en gang om måneden, er alle på 100 sider og koster hver 100 kr. Og så drejer de sig alle om Danmarks historie og er skrevet af fagfolk, men ellers har de ikke meget til fælles. Emnerne er normalt ret snævre – faktisk er denne bogs emne et af de bredere, og de skyder ud i alle retninger, fra runer, Dannebrog og jyske lov og til beatlemania og porno, somme tider væsentlige og centrale […]
LARS BOJE MORTENSEN: ”Saxo”. Aarhus Universitetsforlag 2018. 100 sider, illustreret. 100 kr. Der findes seks eksisterende oversættelser til dansk af Saxos danmarkshistorie, hvor den seneste og mest vellykkede er Peter Zeebergs fra 2005. En komplet engelsk nyoversættelse udkom desuden i 2015 og fik efterfølgende en pris af the American Historical Association for årets bedste kildeudgivelse. Dermed er der åbnet for, at et af hovedværkerne i dansk og nordisk historieskrivning for alvor kan blive en del af en global litterær arv.Det er der også god grund til, hvis man skal tro denne præsentation af Saxos danmarkshistorie, som udkommer i Aarhus Universitets serie […]
METTE BORITZ: ’Museumsundervisning’, Syddansk Universitetsforlag 2018. 259 sider. 275 kr. I bogen ’Museumsundervisning – med sanser og materialitet på kulturhistoriske museer’, undersøger Mette Boritz, hvordan museerne kan styrke elevernes oplevelser og tilegnelse af viden ved en øget fokusering på sansninger og aktiveringer af museernes rum og genstande.Når en 6. klasse på besøg på frilandsmuseet bliver bedt om at lave middag til herskabet ved at fyre op i komfuret, bage kager og dække bord, får alle eleverne opgaver og arbejder aktivt med museets interiør og genstande. Disse sanselige og kropslige praksiserfaringer er afgørende for, at et museumsbesøg bliver godt og lærerigt — det […]
Da denne bog første gang udkom, fik den en noget hård medfart, da den blev anmeldt i Noter (nr. 203, december 2014). Den har dog en del kvaliteter, som er bibeholdt i andenudgaven, blandt andet en række tilknyttede kilder på forlagets hjemmeside. Hovedparten af den nye udgave er identisk med den tidligere udgave, og derfor kan det undre, at Serdal Benli ikke længere er angivet som medforfatter. Under alle omstændigheder er Deniz B. Serinci også på egen hånd en erfaren skribent, der har foretaget en opdatering af en ofte velskrevet fremstilling af Tyrkiets historie. Opdateringen kommer også til udtryk i […]
“For folkets frihed” er en antologi i to dele: 1. del er en samling af essays eller kronikker, som Martin A. Hansen skrev til bl.a. det illegale blad ”Folk og frihed” efter han blev aktiv i modstandsbevægelsen i sommeren 1944. De fleste tekster er fra 1944–45 og så ebber det ud frem til 1953. 2. del er artikler om Martin A. Hansens tekster skrevet af litterater og teologer. De citerer og kommenterer teksterne i 1. del og de bruger dem til at lave biografiske læsninger af forfatterens noveller. Det mest interessante ved antologien er så afgjort 1. del, hvor man […]
(Jeg har modtaget et tip fra Palle Sørensen, som er næstformand i Ingeniørforeningen IDA’s Selskab for Historisk Teknologi, HITEK) Hvis du og dine elever er interesseret i teknik, og hvordan teknologien har påvirket udviklingen i det danske samfund, så giver Ingeniørernes Danmarkshistorie detaljeret viden om udviklingen fra 1892 til 2006. Den er skrevet af og for de ingeniører, som skabte det moderne Danmarks infrastruktur og undervejs ivrigt debatterede den teknologiske udvikling. De 325.000 tidsskriftssider, som forskellige ingeniørorganisationer har udgivet fra 1892 og frem, er Ingeniørernes danmarkshistorie. Det enestående materiale rummer oplysninger om de fleste større infrastrukturprojekter, såsom broer, havne, skibe, jernbaner, […]
(fra Rigsarkivets nyhedsbrev til lærere) Med Rigsarkivets undervisningsforløb, Spadeslaget, får eleverne øvet deres kildekritiske sans, samtidig med at de får et indblik i en begivenhed under 2. verdenskrig. Rigsarkivet søger 10–15 skoleklasser, som vil teste undervisningsmaterialet, Kildekritisk forløb om Spadeslaget i Haderslev 1940. Materialet er udviklet af Rigsarkivet, og det kan anvendes af Grundskolens 6.–9. klassetrin samt ungdomsuddannelser. Materialet har fokus på at give eleverne redskaber til kildekritik og lære eleverne selv at formulere en problemformulering. Samtidig får eleverne med det autentiske kildemateriale et indblik i en begivenhed under besættelsestiden, hvor danske nazister prøvede at komme til magten. Der skal […]
- Henvendt til undervisereForedrag af Stanis Elsborg Vi har naturligvis alle vores særlige historiske interesseområder. For nogle er det krydsfeltet mellem samfund, kirke og individ, for andre er det reformationens påvirkning af den danske adel. For mig har idrætshistorien en særlig plads. Dette foredrag vil med udgangspunkt i læreplanen for historiefaget på stx og tre tematiske idrætshistoriske emner belyse, hvordan idrætshistorien kan være med til at give et perspektiv og en nuance i undervisningen.Første emne vil være ’Det antikke Grækenlands demokrati’, der ikke kan forstås uden at medtænke kroppen, som var en dynamisk faktor i det græske samfunds demokratiske transformation. Det […]
HISTORIEKONKURRENCENS FINALISTER 2019 Hermed har Historielærerforeningen for gymnasiet og HF fornøjelsen af at præsentere finalisterne i Historiekonkurrencen 2019 med temaet: MIN BY. Præcis hvilken af de tre finalist-grupper der tildeles første‑, anden- og tredjeprisen på henholdsvis 10.000, 5.000 og 3.000 kr. afsløres først på Historiske dage d. 31. marts, kl. 11.30 på Blå Scene i Øksnehallen, Kbh. V. Priserne og de tilhørende begrundelser uddeles af fhv. udenrigs‑, finans- og skatteminister: Mogens Lykketoft. Finalisterne er (nævnt i tilfældig rækkefølge): SARA PONTOPPIDAN og MATHILDE JOHANSEN, Viby Gymnasium SIGNE SVANE KRYGER og SIDSE MARIE BJERRING LYNGBY, Alssundgymnasiet MAGDA SKYTTE, EMMA MEIONG og VICTOR DINESEN, […]
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)