Nyheder

Det lil­le land og den sto­re politik

KRISTINE KJÆRSGAARD: ”Dan­mark i FN”. Aar­hus Uni­ver­si­tets­for­lag 2018. 100 sider. 100 kr. Den­ne lil­le bog er en del af en stør­re bog­se­rie, kal­det ”100 dan­marks­hi­sto­ri­er”. De udkom­mer en gang om måne­den, er alle på 100 sider og koster hver 100 kr. Og så dre­jer de sig alle om Dan­marks histo­rie og er skre­vet af fag­folk, men ellers har de ikke meget til fæl­les. Emner­ne er nor­malt ret snæv­re – fak­tisk er den­ne bogs emne et af de bre­de­re, og de sky­der ud i alle ret­nin­ger, fra runer, Dan­ne­brog og jyske lov og til beat­le­ma­nia og por­no, som­me tider væsent­li­ge og centrale […]

800 års Saxo

LARS BOJE MORTENSEN: ”Saxo”. Aar­hus Uni­ver­si­tets­for­lag 2018. 100 sider, illu­stre­ret. 100 kr. Der fin­des seks eksi­ste­ren­de over­sæt­tel­ser til dansk af Saxos dan­marks­hi­sto­rie, hvor den sene­ste og mest vel­lyk­ke­de er Peter Zee­bergs fra 2005. En kom­plet engelsk nyover­sæt­tel­se udkom des­u­den i 2015 og fik efter­føl­gen­de en pris af the Ame­ri­can Histo­ri­cal Asso­ci­a­tion for årets bed­ste kil­deud­gi­vel­se. Der­med er der åbnet for, at et af hoved­vær­ker­ne i dansk og nor­disk histo­ri­eskriv­ning for alvor kan bli­ve en del af en glo­bal lit­terær arv.Det er der også god grund til, hvis man skal tro den­ne præ­sen­ta­tion af Saxos dan­marks­hi­sto­rie, som udkom­mer i Aar­hus Uni­ver­si­tets serie […]

Når san­ser, mate­ri­a­li­tet og del­ta­gel­se kan ska­be læring og motivation

METTE BORITZ: ’Muse­ums­un­der­vis­ning’, Syd­dansk Uni­ver­si­tets­for­lag 2018. 259 sider. 275 kr. I bogen ’Muse­ums­un­der­vis­ning – med san­ser og mate­ri­a­li­tet på kul­tur­hi­sto­ri­ske muse­er’, under­sø­ger Met­te Boritz, hvor­dan muse­er­ne kan styr­ke ele­ver­nes ople­vel­ser og til­eg­nel­se af viden ved en øget foku­se­ring på sans­nin­ger og akti­ve­rin­ger af muse­er­nes rum og gen­stan­de.Når en 6. klas­se på besøg på fri­lands­mu­se­et bli­ver bedt om at lave mid­dag til her­ska­bet ved at fyre op i kom­fu­ret, bage kager og dæk­ke bord, får alle ele­ver­ne opga­ver og arbej­der aktivt med muse­ets inte­r­i­ør og gen­stan­de. Dis­se san­se­li­ge og kro­p­s­li­ge prak­si­ser­fa­rin­ger er afgø­ren­de for, at et muse­ums­be­søg bli­ver godt og lære­rigt — det […]

Tyr­ki­et

Da den­ne bog før­ste gang udkom, fik den en noget hård med­fart, da den blev anmeldt i Noter (nr. 203, decem­ber 2014). Den har dog en del kva­li­te­ter, som er bibe­holdt i ande­nud­ga­ven, blandt andet en ræk­ke til­knyt­te­de kil­der på for­la­gets hjem­mesi­de. Hoved­par­ten af den nye udga­ve er iden­tisk med den tid­li­ge­re udga­ve, og der­for kan det undre, at Ser­dal Ben­li ikke læn­ge­re er angi­vet som med­for­fat­ter. Under alle omstæn­dig­he­der er Deniz B. Serin­ci også på egen hånd en erfa­ren skri­bent, der har fore­ta­get en opda­te­ring af en ofte velskre­vet frem­stil­ling af Tyr­ki­ets histo­rie. Opda­te­rin­gen kom­mer også til udtryk i […]

For fol­kets frihed

For fol­kets fri­hed” er en anto­lo­gi i to dele: 1. del er en sam­ling af essays eller kro­nik­ker, som Mar­tin A. Han­sen skrev til bl.a. det ille­ga­le blad ”Folk og fri­hed” efter han blev aktiv i mod­stands­be­væ­gel­sen i som­me­ren 1944. De fle­ste tek­ster er fra 1944–45 og så ebber det ud frem til 1953. 2. del er artik­ler om Mar­tin A. Han­sens tek­ster skre­vet af lit­te­ra­ter og teo­lo­ger. De cite­rer og kom­men­te­rer tek­ster­ne i 1. del og de bru­ger dem til at lave bio­gra­fi­ske læs­nin­ger af for­fat­te­rens novel­ler. Det mest inter­es­san­te ved anto­lo­gi­en er så afgjort 1. del, hvor man […]

Kil­der til 100 års teknologihistorie

(Jeg har mod­ta­get et tip fra Pal­le Søren­sen, som er næst­for­mand i Inge­ni­ør­for­e­nin­gen IDA’s Sel­skab for Histo­risk Tek­no­lo­gi, HITEK) Hvis du og dine ele­ver er inter­es­se­ret i tek­nik, og hvor­dan tek­no­lo­gi­en har påvir­ket udvik­lin­gen i det dan­ske sam­fund, så giver Inge­ni­ø­rer­nes Dan­marks­hi­sto­rie detal­je­ret viden om udvik­lin­gen fra 1892 til 2006. Den er skre­vet af og for de inge­ni­ø­rer, som skab­te det moder­ne Dan­marks infra­struk­tur og under­vejs ivrigt debat­te­re­de den tek­no­lo­gi­ske udvik­ling. De 325.000 tids­skrifts­si­der, som for­skel­li­ge inge­ni­ør­or­ga­ni­sa­tio­ner har udgi­vet fra 1892 og frem, er Inge­ni­ø­rer­nes dan­marks­hi­sto­rie. Det ene­stå­en­de mate­ri­a­le rum­mer oplys­nin­ger om de fleste stør­re infra­struk­tur­pro­jek­ter, såsom bro­er, hav­ne, ski­be, jernbaner, […]

Rigs­ar­ki­vet søger klas­ser til at teste for­løb i kildekritik

(fra Rigs­ar­ki­vets nyheds­brev til lære­re) Med Rigs­ar­ki­vets under­vis­nings­for­løb, Spa­desla­get, får ele­ver­ne øvet deres kil­de­kri­ti­ske sans, sam­ti­dig med at de får et ind­blik i en begi­ven­hed under 2. ver­denskrig. Rigs­ar­ki­vet søger 10–15 sko­le­klas­ser, som vil teste under­vis­nings­ma­te­ri­a­let, Kil­de­kri­tisk for­løb om Spa­desla­get i Hader­s­lev 1940. Mate­ri­a­let er udvik­let af Rigs­ar­ki­vet, og det kan anven­des af Grund­sko­lens 6.–9. klas­se­trin samt ung­doms­ud­dan­nel­ser. Mate­ri­a­let har fokus på at give ele­ver­ne red­ska­ber til kil­de­kri­tik og lære ele­ver­ne selv at for­mu­le­re en pro­blem­for­mu­le­ring. Sam­ti­dig får ele­ver­ne med det auten­ti­ske kil­de­ma­te­ri­a­le et ind­blik i en begi­ven­hed under besæt­tel­ses­ti­den, hvor dan­ske nazi­ster prø­ve­de at kom­me til mag­ten.  Der skal […]

Idræts­hi­sto­rie ind i undervisningen

- Hen­vendt til under­vi­se­reFored­rag af Sta­nis Els­borg Vi har natur­lig­vis alle vores sær­li­ge histo­ri­ske inter­es­se­om­rå­der. For nog­le er det kryds­fel­tet mel­lem sam­fund, kir­ke og indi­vid, for andre er det refor­ma­tio­nens påvirk­ning af den dan­ske adel. For mig har idræts­hi­sto­ri­en en sær­lig plads. Det­te fored­rag vil med udgangs­punkt i lære­pla­nen for histo­ri­e­fa­get på stx og tre tema­ti­ske idræts­hi­sto­ri­ske emner bely­se, hvor­dan idræts­hi­sto­ri­en kan være med til at give et per­spek­tiv og en nuan­ce i under­vis­nin­gen.Før­ste emne vil være ’Det antik­ke Græken­lands demo­kra­ti’, der ikke kan for­stås uden at medtæn­ke krop­pen, som var en dyna­misk fak­tor i det græ­ske sam­funds demo­kra­ti­ske trans­for­ma­tion. Det […]

Histo­rie­kon­kur­ren­cen 2019 — fina­li­ster­ne er fundet!

HISTORIEKONKURRENCENS FINALISTER 2019 Her­med har Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen for gym­na­si­et og HF for­nø­jel­sen af at præ­sen­te­re fina­li­ster­ne i Histo­rie­kon­kur­ren­cen 2019 med tema­et: MIN BY.  Præ­cis hvil­ken af de tre fina­list-grup­­per der til­de­les første‑, anden- og tred­je­pri­sen på hen­holds­vis 10.000, 5.000 og 3.000 kr. afslø­res først på Histo­ri­ske dage d. 31. marts, kl. 11.30 på Blå Sce­ne i Øks­ne­hal­len, Kbh. V. Pri­ser­ne og de til­hø­ren­de begrun­del­ser udde­les af fhv. udenrigs‑, finans- og skat­te­mi­ni­ster: Mogens Lyk­ke­toft. Fina­li­ster­ne er (nævnt i til­fæl­dig ræk­ke­føl­ge): SARA PONTOPPIDAN og MATHILDE JOHANSEN, Viby Gym­na­si­um SIGNE SVANE KRYGER og SIDSE MARIE BJERRING LYNGBY, Als­sund­gym­na­si­et MAGDA SKYTTE, EMMA MEIONG og VICTOR DINESEN, […]