For mange i Vesten klæder sovjetfortiden og den kolde krig stadig Rusland i en uigennemsigtig grålig tåge. Når talen falder på det store land i øst, tænker man straks på oligarker, spioner, internettrolde og en både aggressiv og listig udenrigspolitik – Rusland er et land, mange har en fornemmelse af, men ikke rigtig kender!
Landet har undergået massive forandringer, siden Sovjetunionen faldt fra hinanden. Etniske grupper lever side om side i tætbyggede storbyereller i spredte bondesamfund i et udstrakt land, der arealmæssigt er klodens største. Her lever og blusser religionen stadig, og fortiden synes præget af storhed – ikke mindst for russerne selv.
Flere sider af Rusland nuancerer vores forestillinger om det store land og lader solen skinne igennem de grå fordomme. Bogen er inddelt i tre hoveddele:
Historiedelen ser på landets historie fra det første Kiev-Rusland i 900-tallet til Sovjetunionens sammenbrud – med hovedvægten på zardømmets sidste år og Sovjet-perioden.
Samfundsfagsdelen begynder med genoprettelsen af Rusland i 1990’erne og frem til i dag.
Religionsdelen fokuserer på Den russisk-ortodokse Kirkes historie og rolle i nutidens russiske samfund.
Flere sider af Rusland kan benyttes til KS-undervisningen på hf, men den kan også bruges som temabog i historieundervisningen, i religion(både C- og B‑niveau) og til samfundsfagligt arbejde med demokrati,ideologi og styreformer. Ikke mindst kan den benyttes af den, som blotvil vide mere om Rusland.
Med henblik på KS-undervisningen på hf udgiver forlaget Frydenlund en serie lærebøger, der er skræddersyet til dette formål. Der er allerede udgivet en grundbog, en bog om Grønland, en bog om velfærdsstaten, og i 2021 udkommer en ny bog i serien om penge.
Denne bog om Rusland er helt naturligt delt op i tre dele: historie, samfundsfag og religion. På de relativt få sider fylder historiedelen omkring 50 sider, samfundsfagsdelen og religionsdelen hver omkring 30 sider.
Bogen er sat fint og indbydende op med fine illustrationer og stikordsliste. På bogens hjemmeside kan man finde 18 kildetekster til historie- og religionsdelen. Kildematerialet til historie er dog kun på fire: to tekster fra 1917 og Sovjetunionens to nationalhymner.
Ruslands historie er ganske overvældende, og det er en vanskelig opgave at give et læsevenligt indtryk på få sider. Det lykkes dog i store træk i denne fremstilling, om end jeg savner nogle kort. Den ældre historie får ikke meget plads, og der tages udgangspunkt i de sidste år af zardømmet i slutningen af 1800-tallet og de enorme problemer, som landet stod overfor – og som det ikke var i stand til at finde nogle tidsvarende løsninger på.
Den russiske revolution vendte helt op og ned på situationen, og lærebogen beskriver, hvorledes man med utrolige ofre opbyggede et socialistisk samfund under Stalin. Ikke mindre skelsættende blev Den store Fædrelandskrig, som Anden Verdenskrig kaldes i Sovjetunionen/Rusland. I den sidste del gennemgås udviklingen efter 1945 og frem til Sovjetunionens sammenbrud i 1991. Her lægges stor vægt på den internationale udvikling og ikke mindst Den kolde Krig, hvilket desværre betyder, at forholdene i Rusland/Sovjetunionen ikke får så stor plads. Dermed bliver det ikke helt klart, hvorfor det sovjetiske system var ude af stand til at opfylde befolkningens behov og i stigende grad mistede sin legitimitet.
De kaotiske år efter Sovjetunionens sammenbrud under Jeltsin bliver ikke belyst særlig grundigt. I samfundsfagsdelen lægger forfatteren vægt på den politiske udvikling og struktur, og eleverne får en præsentation af det russiske præsidentielle system med inddragelse af Robert Dahls kriterier for demokrati og polyarki (s. 59–61). Dette vil nok være lidt svært tilgængeligt for den almindelige hf-elev. Til gengæld bliver Putins Rusland fint serveret på de efterfølgende sider med udgangspunkt i artiklen Den russiske idé, hvor Putin fremlagde sit program. Dette bliver videre underbygget i et afsnit om den russiske identitet, statens kontrol med medierne og de russiske værdier. I den forbindelse viste reaktionen på Pussy Riots happening i en kirke i 2013, hvorledes styret så sig selv, og hvorledes man gjorde op med vestlig dekadence. Og det blev understreget af den såkaldte ’homolov’, der forbyder LGBTQ-grupper at udbrede reklame for deres synspunkter og livsstil. Mens de internationale forhold under Putinstyret bliver belyst, mangler der en bedre beskrivelse af de økonomiske og sociale forhold i nutidens Rusland. Hvordan går det med levefoden, gennemsnitsalderen og de sociale forhold? Her mangler der nogle væsentlige oplysninger.
Bogens sidste del er helliget religionen, som i den grad har fået en genopstandelse efter Sovjetunionens fald. Så meget, at en rundspørge viser, at omkring 71% af russerne i dag opfatter sig selv som ortodokse kristne – selv om meget få jævnligt besøger de russiske kirker, der bygges og genopbygges i disse år. Den ortodokse Kirkes lære og praksis bliver introduceret på en fin måde, og samtidig præsenteres der en række ’svære’ begreber som symfonia, eskatologi, teosis og inkarnation til forståelse af det særlige ved den ortodokse tro. Der er ingen tvivl om, at religionen er en meget vigtig medspiller for Putin i opbygningen af en russisk national stolthed og identitet. Et slående eksempel på dette er ’Det udødelige regiment’. Siden 2012 er sejren i Den Store Fædrelandskrig 9. maj blev fejret med demonstrationsoptog i gaderne, hvor deltagerne bærer portrætbilleder på høje stænger af faldne og helte fra krigen ligesom man ved de religiøse processioner bærer ikoner med de religiøse figurer.
Gennem hele bogen har forfatterne indsat reflektionsspørgsmål i bokse, som de kalder: TÆNK SELV. Det er vanskeligt at vide, hvorledes de vil virke i den daglige undervisning, men nogle af dem kan bruges som uddybning og perspektivering af teksten.
Det er fint med et lærebogsmateriale, der er skræddersyet til KS-undervisningen. Jeg tror, at denne bog om Rusland vil være noget af en udfordring for eleverne, men med den rette pædagogiske tilrettelægning vil den bidrage til en bedre forståelse af russisk kultur og det russiske samfund.