(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
Den sønderjyske Historiekanon er et gratis interaktivt læremiddel om Sønderjyllands historie med lærervejledninger og alt, hvad du skal bruge. På hjemmesiden kan dine elever forholde sig aktivt til begivenheder fra den sønderjyske historie – og vurdere og battle dem op imod hinanden. Hjemmesiden er på én gang et læremiddel, hvor eleverne kan lære om historiebevidsthed og identitet, og en afstemning om, hvilke dele af historien der er væsentlig for unge sønderjyder i dag. Du kan derfor enten lade dine elever være med til at fortælle den sønderjyske historie anno 2015 – eller blot lade dem følge med i, hvordan de […]
Danmarkshistorien.dk har udgivet en del af deres fremstillingsmateriale som 12 gratis interaktive i‑books, som kan læses på en æbledims (iPad, iPhone). Jeg har hentet ‘EF og krisetider’, nr. 11 i serien, og det ser ret godt ud: 35 sider med enkelte lyd- og videoklip og en lille repetetionsquiz til sidst med 10 spørgsmål, som man tager “inde i bogen”. Der sluttes af med en liste over relevante kilder på danmarkshistorien.dk. Det ligger også som pdf, men her er det ‘kun’ en e‑bog; der er ikke interaktive sider. Det kan under alle omstændigheder bruges til overblikslæsning i forbindelse med kronologiforløbet. Der er […]
Når man underviser i historie i opdelte samfund støder man på en række følsomme emner. Historieundervisningen kan her bidrage til at forstærke eller undergrave fordomme. Sammenlignet med andre samfund hører det danske ikke til de mest opdelte, men vi støder også på følsomme emner, som kan skabe polarisering og fremme fordomme. Historiana (et projekt under EUROCLIO) har udskrevet en konkurrence om udvikling af læringsaktiviteter som kan bearbejde fordomme ved at beskæftige sig med følsomme, historiske emner i opdelte samfund. Alle historielærere kan indsende forslag. Førstepræmien er gratis deltagelse (inkl. alle omkostninger til rejse og ophold) i EUROCLIO’s konference i Belfast […]
I 2014 begyndte statsbiblioteket at digitalisere aviser fra mikrofilm. Pt. er ca. 4 millioner avissider tilgængelige. Pga. ophavsret er der dog kun fri adgang til aviser trykt før 1915. Find søgebasen her Desuden giver mange kommuners biblioteker adgang til PressReader — et arkiv med online adgang til 4000 aviser og tidsskrifter fra 100 forskellige lande.
For 10. gang udskriver Historielærerforeningen for gymnasiet og HF i samarbejde med den europæiske historikersammenslutning EUSTORY årets Historiekonkurrence. Årets tema i konkurrencen er ”Mennesket, der skabte historie”. Protektor for konkurrencen er formanden for folketinget og i det kommende år formand for FN’s generalforsamling, Mogens Lykketoft. Kontaktperson: Burkhard Sievers, Odsherreds Gymnasium — burkhard.sievers1@skolekom.dk Præmier: Første præmie: 10.000 kr. (1stk.) Anden præmie: 2.000 kr. (1stk.) Tredje præmie: 1.000 kr. (1 stk.) (Gevinsten er skattepligtig) Vinderne vil desuden have mulighed for at deltage i et seminar/ en workshop i Europa i efteråret 2016 sammen med vinderne fra hele Europa. Seminarerne arrangeres af EUSTORY i Hamborg. […]
Artikler Jytte Nielsen: 100-året for 1915-grundloven og kvinders stemmeret 14 Rikke Halberg: 5. juni 1915.”Nu har vi taget politisk valgret og vi glæder os til at benytte den i kampenmod Tyendeloven!” 21 Jenny Cecilia Strid: Rødstrømpebevægelsen i Danmark – med særlig fokus på Odense Christina Fiig: 100 års jubilæet: Om danske kvindevalgretsforkæmperes internationale impulser 38 Emil Birk: Somaliland 46 Temaet for dette nummer af Noter er ”valgret- og kvinderets-kamp”, og er således et temanummer i anledningen af 100 året for 1915 grundloven. Den første artikel er skrevet af Jytte Nielsen, som er forskningsbibliotekar på KVINFO. I artiklen fremstiller hun en […]
Tid: Torsdag den 29. oktober 2015, kl. 09.30–16.00. University Colleage Lillebælt, Vejlevej 2, 7300 Jelling (Intercitytoget kører lige til døren). Pris: kr. 300,- inkl. forplejning Kontaktperson: Marie Bonde Olesen, mail: mbol1@ucl.dk Konferencen handler om, hvordan samarbejdet mellem skole og museum konkret kan udbygges på en nyskabende og især elev-inddragende vis. Tag den nyeste viden om unge som samarbejdspartnere i udviklingsprocesser med hjem. Hør om udviklingsprojektet ’Elev-design’. Og hop ombord i et skole-museumsnetværk, hvor I dagen igennem udveksler ideer, erfaring, metoder og inspirerer hinanden. Er du underviser i grundskole, gymnasium eller museumsformidler? Er du interesseret i at inddrage elever i udviklingsprocesser? Ønsker […]
I anledning af særudstillingen om De Hvide Busser afholder Nationalmuseet to temadage om flygtninge og frivillighed. Arrangementerne har hver plads til fire gymnasieklasser og henvender sig primært til fagene historie, samfundsfag og filosofi. Det er gratis at deltage.
Det fælleseuropæiske projekt Innovating History Education for All er i gang med at lave en spørgeskemaundersøgelse om brug af IT i historieundervisningen. Alle historielærere opfordres til at udfylde spørgeskemaet. Den danske version findes her: https://ankieta.ibe.edu.pl/index.php/647462/lang-da