Det dansk-tyske grænseland er i dag præget af et veludviklet og frugtbart samarbejde hen over de nationale skel. 100-året for denne grænse kan være en god anledning til at erindre om de stærke følelser og de politiske kræfter, der var i spil, da den blev fastlagt. Og det er netop det overordnede sigte med GENFORENINGEN 1920. Bogen bygger på de grundige fremstillinger af Sønderjyllands og genforeningens historie, der allerede foreligger, men den får sit særpræg ved at fokusere på de mænd, der greb til handling, da det tyske nederlag på Vestfronten i 1918 åbnede for en grænseændring. En række personligheder […]
De senere år har Death-of-democracy-bøger udviklet sig til en selvstændig subgenre, som har fostret talrige internationale bestsellers. Det kan derfor ikke undre, at alle døde demokratiers moder, Weimarrepublikken, bliver taget op til selvstændig behandling. Forfatterne til ”Banemændene” er både historikere og journalister, hvilket skinner tydeligt igennem i den måde bogen er bygget op på. Udviklingen fra 17. november 1932 (hvor von Papen gik af som kansler efter årets andet rigsdagsvalg) til 30. januar 1933 (hvor Hitler blev udpeget til rigskansler) skildres bogstavligt talt dag for dag. For hver dag indledes fremstillingen med et par klip fra dagens aviser. Ofte er der […]
I beskrivelsen af Danmarks kortlægning findes der to sværvægtere. I det ene hjørne står en gammel klassiker: N. E. Nørlunds Danmarks Kortlægning fra 1943 (2. udg.), der blev udgivet, som en del af serien Geodætisk Instituts skrifter i anledning af instituttets 100-års jubilæum. Her er tale om en sværvægter; ved indvejningen sprang bogen min køkkenvægts skala, så vægten må være 5kg+ med målene 50x32,5x4cm. Værket er tilmed flankeret i ringhjørnet af tre sekundanter; supplementbindene om Grønland, Island og Færøernes kortlægning. Værket har udover sin lidt tunge beskrivende del hele 105 udfoldelige kort. I det andet hjørne står det nye kartografiske værk […]
Det forekommer nærliggende at markere 100 året for den spanske syge med en bog, og med udbruddet af COVID-19 er historiske epidemier jo mere aktuelle end nogensinde. Efter forfatterens mening har den spanske syge desuden slet ikke fået den plads i historien der tilkommer den, og navnlig har han ønsket at ”give stemme til de danske, som var øjenvidner til katastrofen” (s. 10). Det er klart at disse stemmer er det vigtigste for forfatteren, ikke tal og statistikker.Der er gået et solidt arbejde forud med at finde stemmerne, og selv om forfatteren ikke har brugt præcise henvisninger ”for ikke at […]
Så længe jeg har undervist, har der ikke været en samlet fremstilling af Englands/Storbritanniens historie, men det er der nu rådet bod på med denne fine bog skrevet af to erfarne undervisere fra Frederiksborg Gymnasium. Tak for det!Bogen er blevet ganske omfattende, og derfor har forfatterne rigtigt valgt at lægge de 51 kilder på forlagets hjemmeside, og de er forsynet med gode spørgsmål, men af en eller anden mærkelig grund følger opdelingen af kilderne ikke bogens kapitelinddeling – men pyt med det! Lærebogen, der også med fordel kan læses af andre interesserede, er delt op i 24 kapitler, og bogen er […]
Lad det være sagt med det samme: dette er ikke en undervisningsbog. Det er som titlen også indikerer en opslagsbog; et minileksikon om man vil. Bogen handler om historiefagets teori og metode, og den er et tydeligt eksempel på, hvordan de metodiske aspekter af vores historiefag er blevet styrket gennem de sidste måske 20 år. Specifikt for gymnasiet har faget AT (som er udgået på STX, men har fået en renæssance på HHTX) og på det seneste fagkonsulent Christian Vollmond været bannerførere for denne udvikling. Dette skal imidlertid ikke ende i en stor diskussion af dette skifte fra indhold mod […]
Introduktion 2. del af Peter Frederiksens verdenshistorie spænder fra Marco Polos rejser i 1200-tallet til tiden før 1. verdenskrig, der er dog hovedvægt på forskellige perioder under og efter Oplysningstiden. Der er 7 hovedafsnit: Opdagelsernes tid; Oplysningstiden; Ideologiernes tid; Kulturmødernes tid (Osmanniske rige); Imperialismens tidsalder; Kinas sidste kejserdynasti og Drømmen om Amerika. 2 ud af 7 afsnit fokuserer på områder udenfor Vesten (Osmanniske rige og Kina) Bind 2 har samme struktur som bind 1 med faktaorienterede fremstillingstekster, der løbende suppleres af korte kildeuddrag og 20 fokuspunkter. Hvert af de 7 afsnit afsluttes med tjekspørgsmål og overblik over kernestof. 2. del af […]
I november 2018 var det 400-året for admiral Ove Gieddes afrejse mod Indien. Giedde fik, som et led i Christian d. IVs merkantilistiske politik, i 1618 til opdrag af sikre handelstrafikken mellem Danmark og Ostindien. I den anledning blev Historielærerforeningen inviteret af Foreningen Tranquebar til Kronborg for at fejre begivenheden. Vi blev enige om, at et temanummer af Noter om netop Tranquebar kunne være interessant. Ikke mindst i lyset af, at der de seneste år har været et stort fokus de Vestindiske Øer pga. 100-års jubilæet for salget af disse. Kolonialismen i Tranquebar adskiller sig fra den slavedrevne kolonialisme, som eksisterede […]
Kære kollega Siden Noter udkom i marts er vi blevet virtuelle og skal holde individuelle faglige vurderingssamtaler. Størst er udfordringen selvsagt på HF, hvor man ikke har årskarakteren at skele til, når den afsluttende karakter skal gives. Vi får således ikke i år prøvet kræfter med den ny eksamensform og 90 minutters forberedelse. Lidt savsmuld i næserne får vi dog, når SRP’erne skal forsvares. Det er et anderledes forår i almindelighed og en anderledes studentertid for vores elever i særdeleshed. I Historielærerforeningen ligger det os på sinde at møde Jer, der hvor I er. Vi har derfor inviteret til dialog […]
Kære alle Der er nu ved at være afklaring om afviklingen af resten af skoleåret, og jeg vil i dette nyhedsbrev forsøge at adressere de forhold, der har særlig interesse for historiefaget. I forhold til de generelle regler og rammer vil jeg henvise til ministeriets hjemmeside, hvor der ligger en meget udfoldet faq omkring de særlige forhold, der gælder i år i lyset af coronasituationen: Her behandles rammer og regler omkring nødundervisning, eksamen, fravær, særlige forhold på hfe, m.m. Herudover er den meget vigtige ” Vejledning til gymnasiale uddannelsesinstitutioner om aflysning og afholdelse af prøver, afgivelse af årskarakterer m.v. i […]