Et fornuftigt bud på at aktualisere idrætsbegivenheder i forhold til de samfundsmæssige kontekster i verdenshistorien
Hans Bonde har sammen med Stanis Elsborg forsøgt at skabe en bog, som retter sig mod gymnasieskolen i fagene idræt, historie og samfundsfag. Bogen arbejder med en række temaer og begivenheder igennem historien, som understøttes via anvisning af kildemateriale fra bogens tilhørende hjemmeside.
Bogen forsøger at tilbyde læseren/underviseren en række muligheder til videre arbejde med de udvalgte tematikker i form af tekstopgaver, kildeopgaver og i nogle tilfælde anvisning af mulige programmer for studietur til diverse lokaliteter.
Første kapitel introducerer en række historiske metoder, begreber og teoretiske tilgange; fra historiebrug over billedanalyse til kildekritik. Dette metodiske kapitel på knap 40 sider er rygraden i bogen, da der henvises direkte og indirekte til metoderne og teorierne igennem bogen.
Andet kapitel, som omhandler sportens rolle i antikken, er primært interessant for historiefaget og den idrætshistoriske gren af idræt B faget i gymnasieskolen. Det er velskrevet og informativt og vil helt sikkert kunne benyttes i undervisningen både i almindelig undervisning og tværfagligt projektarbejde.
Kapitlerne omhandlende dansk-tysk idrætssamarbejde; Den kolde krig og sportens rolle; samt nutidens OL og politisk propaganda er meget interessante i forhold til både enkeltfaglig og tværfaglig undervisning.
(Anmelderne)
Tredje kapitel om J.P. Müller er kort og ikke specielt interessant i denne sammenhæng. Her burde Hans Bonde måske have ladt J.P. Müller forblive i 2 binds værket om sundhedsapostlens liv. Kapitellet kommer til at stå alene og blafre i vinden.
Kapitlerne omhandlende dansk-tysk idrætssamarbejde; Den kolde krig og sportens rolle; samt nutidens OL og politisk propaganda er meget interessante i forhold til både enkeltfaglig og tværfaglig undervisning. Bogens sammensætning præsenterer historien og den samfundsmæssige kontekst, som åbner for, hvordan den politiske dagsorden både nationalt og internationalt spiller ind i sporten på eliteplan. Disse temaer vil uden tvivl kunne fange den gruppe af elever, som har interesse for idrætsfaget og det samfundsvidenskabelige perspektiv. Det vil være oplagt i forbindelse med SRP at præsentere eleverne for sidste halvdel af bogen; temaet om politik og internationale idrætsbegivenheder, som to vigtige samspillere.
Èn af bogens styrkesider er, at der i slutningen af hvert kapitel findes ferskenfarvede sider med spørgsmål til kapitlet således, at underviseren ikke selv skal udtænke dem. Tilmed er der på disse sider henvisninger til kilder på bogens hjemmeside (med spørgsmål til kilderne), TV-klip, dokumentar- og spillefilm, som sparer underviseren for en masse research. Med kroppen ind i kulturen skiller sig dermed positivt ud fra de gængse lærebøger i idrætshistorie på gymnasialt niveau, som ofte har karakter af en fremstilling; uden metodelære og kildearbejde.
Med kroppen ind i kulturen henvender sig primært til idrætsfaget, hvilket også kommer til udtryk i forordet. Dog kommer bogens historiske del måske en postgang for sent ift. læreplanen i idræt B. Hvor den tidligere læreplan specificerede, at eleven skulle have en grundlæggende viden om humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori med en hovedvægt på idrætshistorie, er fokus i den gældende læreplan reduceret til, at eleven blot skal opnå ”viden og kundskaber indenfor (..) udvalgte områder inden for den (…) humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori” uden et historisk fokus.
Bogens første metodiske og teoretiske kapitel virker for historielæreren en anelse langt og der kunne med fordel være foretaget en større udvælgelse af metoder og teorier, som så var behandlet mere indgående. Modsat er bogen som nævnt skrevet til idrætsfaget, hvor læreren nødvendigvis ikke har en historiefaglig baggrund. Denne lærer vil kunne hente hjælp i bogens første kapitel og den tilhørende hjemmeside.
Kapitlerne er cirka 60–70 sider lange med undtagelse af kapitel 3. Det er ikke realistisk at forestille sig, at en lærer kan nå at undervise i hele bogen, men kapitlerne kan sagtens stå enkeltvis for sig selv og delvist i brudstykker.
Prisen på bogen er ikke urimelig 299 kroner for 330 velskrevne og velillustrerede sider. Desværre er prisen nok en kende for høj til at indkøbe i klassesæt. Dog kan bogen i skrivende stund købes med 50% rabat ved køb over 50 eksemplarer, hvilket gør bogen noget mere indbydende i bogkælderens idrætssamling.
Lasse Taagaard Jensen & Mark Hjorth Karlsen
Forfatter(e)
KS og HF‑E | Historielaerer.dk | Historiedidaktisk netværk