Kategori: Faglige tip

Nyt fra fag­kon­su­len­ten maj 2020

Kære alle Der er nu ved at være afkla­ring om afvik­lin­gen af resten af sko­le­å­ret, og jeg vil i det­te nyheds­brev for­sø­ge at adres­se­re de for­hold, der har sær­lig inter­es­se for histo­ri­e­fa­get. I for­hold til de gene­rel­le reg­ler og ram­mer vil jeg hen­vi­se til mini­ste­ri­ets hjem­mesi­de, hvor der lig­ger en meget udfol­det faq omkring de sær­li­ge for­hold, der gæl­der i år i lyset af cor­o­na­si­tu­a­tio­nen: Her behand­les ram­mer og reg­ler omkring nødun­der­vis­ning, eksa­men, fra­vær, sær­li­ge for­hold på hfe, m.m. Her­u­d­over er den meget vig­ti­ge ” Vej­led­ning til gym­na­si­a­le uddan­nel­ses­in­sti­tu­tio­ner om aflys­ning og afhol­del­se af prø­ver, afgi­vel­se af årska­rak­te­rer m.v. i […]

Gra­tis onli­ne­kur­sus i danmarkshistorie

Kur­set dæk­ker peri­o­den fra den tid­li­ge mid­delal­der omkring år 1050 til i dag og består af en blan­ding af tek­ster, video­er og quizzer. Det er opdelt i otte lek­tio­ner med ca. 40 nor­mal­si­ders tekst til hver lek­tion samt en ræk­ke mini­fored­rag og film på ca. 8–9 min. med histo­ri­ke­re fra Aar­hus Uni­ver­si­tet. Hver lek­tion kan afslut­tes med en quiz. Mate­ri­a­let er udar­bej­det af en ræk­ke for­ske­re fra Afde­ling for Histo­rie og Klas­si­ske Stu­di­er ved Aar­hus Uni­ver­si­tet — her­un­der to af afde­lin­gens pro­fes­so­rer, Bjørn Poul­sen og Thor­sten Bor­ring Ole­sen, som også har stå­et for den fag­li­ge redak­tion af ind­hol­det og bil­le­der i […]

UNG:DOX til­by­der doku­men­tar­film til fjernundervisning

CPH:DOX, der er Køben­havns Doku­men­tar­film­festi­val, har valgt at omlæg­ge festi­va­len til en onli­ne udga­ve som føl­ge af covid-19 situ­a­tio­nen. Det gæl­der også for UNG:DOX, festi­va­lens uddan­nel­ses­i­ni­ti­a­tiv, hvor vi nu omlæg­ger en del af vores arran­ge­men­ter til en digi­tal ver­sion, så under­vi­se­re fra hele lan­det har mulig­hed for at bru­ge pre­mi­e­re­ak­tu­el­le doku­men­tar­film i de næste ugers fjer­nun­der­vis­ning. Det koster 40 kr. pr. elev pr. film. Vi sen­der der­for den­ne infor­ma­tions­mail ud for at gøre opmærk­som på, at det er muligt at få til­sendt links til udvalg­te doku­men­tar­film i løbet af de næste par uger. Udover at være et oplagt, sjovt og spændende […]

Algo­rit­mer, fil­ter­bob­ler og fake news

Der er kom­met to nye sto­re it-tema­er om cyber­sik­ker­hed og digi­tal døm­me­kraft på emu.dk. Her kan under­vi­se­re fin­de artik­ler, for­løb og red­ska­ber, som kan under­støt­te dem, når de skal arbej­de med bl.a. digi­tal dan­nel­se og it-sik­ker­hed med ele­ver­ne. Mate­ri­a­ler­ne kan fin­de anven­del­se i man­ge for­skel­li­ge fag og i tvær­fag­li­ge for­løb. Des­u­den vil de være oplag­te i for­bin­del­se med særak­ti­vi­te­ter og modu­ler ret­tet mod gene­rel digi­tal dan­nel­se og træ­ning af it-kom­pe­ten­cer.  Gå direk­te til mate­ri­a­ler­ne her: Digi­tal døm­me­kraft Cyber­sik­ker­hed De nye tema­er er ble­vet etab­le­ret som led i den natio­na­le stra­te­gi for cyber- og infor­ma­tions­sik­ker­hed (2018–2021), der har til for­mål at sikre, […]

Fored­rag om øst­eu­ro­pæ­er­ne 30 år efter

Øst­eu­ro­pæ­er­ne – 30 år efter Ber­lin-murens fald 2019 er året for Ber­lin-murens fald, kom­mu­nis­mens ende­ligt, afslut­nin­gen på en epo­ke i Euro­pas histo­rie med had, pig­t­råd og kold krig. Anne Hau­bek og Tho­mas Ubbe­sen, tid­li­ge­re man­ge­åri­ge DR-uden­rigsjour­­na­li­­ster har gen­nem nog­le måne­der rejst med tog og bus til de yder­ste hjør­ner af den gam­le Østblok og mødt man­ge af vores øst­eu­ro­pæ­i­ske nabo­er. De har talt med meni­ge men­ne­sker, hvis skæb­ner er for­met af kom­mu­nis­me og under­tryk­kel­se, som blev kaste­bol­de for histo­ri­en og som nu har levet 30 år under en for dem næsten ube­gri­be­lig ny ver­den­sor­den.  Hvad tæn­ker de i dag om de […]

Kri­sten mis­sion i Afrika

Hvad er tro, magt og medi­er?  Tro, Magt og Medi­er er en onli­ne under­vis­nings­plat­form. Plat­for­men ret­ter sig mod fage­ne histo­rie og kri­sten­dom­skund­skab for hen­holds­vis 8.–9. klas­se i grund­sko­len samt i gym­na­si­et. Plat­for­men fin­der man på www.tromagtogmedier.dk. Selv­om plat­for­men er intu­i­tiv og let til­gæn­ge­lig, anbe­fa­ler vi, at gen­nem­læ­se lærer­vej­led­nin­gen, da den præ­sen­te­rer kil­de­ma­te­ri­a­lets kon­tekst, bag­grun­den for at ska­be plat­for­men samt de pæda­go­gi­ske prin­cip­per, den byg­ger på.  Hvem har lavet fil­me­ne, og hvem står bag plat­for­men?  Bag­grun­den for plat­for­men er doku­men­tar­fil­men De Frel­ste (2018). De Frel­ste hand­ler om 100 års dansk kri­sten mis­sion i det nord­li­ge Nige­ria. Doku­men­tar­fil­men base­rer sig på et filmarkiv, […]

Gen­for­e­nings­bus­sen 2020

Et roads­how om iden­ti­tet, sprog og histo­rie 100 året for afstem­nin­ger­ne i Slesvig og Gen­for­e­nin­gen i 1920 mar­ke­res over hele lan­det i før­ste hal­vår af 2020. Muse­um Søn­derjyl­land er midt i plan­læg­nin­gen af Gen­for­e­nings­bus­sen 2020 – et til­bud til udsko­lin­gen og gym­na­si­er­ne i hele lan­det. Bus­sen vil være en fest­lig, tvær­fag­lig og tan­ke­væk­ken­de mar­ke­ring af den mest vid­træk­ken­de enkelt­be­gi­ven­hed i Dan­mark i det 20. århund­re­de – og et afsæt til at reflek­te­re over Euro­pas nuvæ­ren­de udfor­drin­ger, kon­flik­ter og mulig­he­der for fre­de­lig samek­si­stens og demo­kra­ti. Idéen bag bus­sen Sko­ler­ne boo­k­er Gen­for­e­nings­bus­sen for en hel dag med mulig­hed for fle­re for­løb. Ved […]

Vær med til at fejre 4. maj

(Den­ne tekst er skre­vet af Maja Höhn, kom­mu­ni­ka­tions­me­d­ar­bej­der på Alsang.dk) Der skul­le have været ALSANG-arran­­ge­­men­ter i hele lan­det. Inden cor­o­na lag­de lan­det ned, hav­de vi afta­ler med over 80 kom­mu­ner og var godt på vej til at få de sid­ste med. I peri­o­den op til og omkring 4. maj skul­le der have været omkring 500 fæl­les­sangs­ar­ran­ge­men­ter, som alle­sam­men hav­de til for­mål at mar­ke­re befri­el­sen. Der­u­d­over skul­le vi jo have været 45.000 men­ne­sker til alsang i Fre­de­riks­berg Have, som skul­le sen­des live på DR1. Alt det­te kan vi af gode grun­de ikke. Der­for mar­ke­rer vi dagen på en alter­na­tiv måde i ste­det!Syng […]

Køn og seksu­a­li­tet i histo­risk perspektiv

Den Hirs­chsprung­ske Sam­ling, Ribe Kunst­mu­se­um og Fuglsang Kunst­mu­se­um har i sam­ar­bej­de med LGBT Dan­mark net­op lan­ce­ret det nye under­vis­nings­ma­te­ri­a­le Que­er Zahrt­mann. Mate­ri­a­let tager udgangs­punkt i den dan­ske maler Kri­sti­an Zahrt­manns far­ve­ri­ge og udfor­dren­de kunst­vær­ker. Det inde­hol­der spæn­den­de tvær­fag­li­ge opga­ver om kunst, køn, seksu­a­li­tet og iden­ti­tet i et histo­risk og nuti­digt per­spek­tiv. Mate­ri­a­let har blandt andet rele­vans for fage­ne histo­rie, dansk, sam­funds­fag, old­tids­kund­skab og bil­led­kunst. Det består af en lærer-intro­­duk­tion, et ele­vark og en Power­Po­int-fil, som kan down­lo­a­desgra­tis på vores hjem­mesi­de. Mate­ri­a­let er udvik­let i for­bin­del­se med sær­ud­stil­lin­gen Kri­sti­an Zahrt­mann — Que­er, kunst og liden­skab, der er ble­vet til i sam­ar­bej­de med Ribe Kunst­mu­se­um og Fuglsang Kunst­mu­se­um. Det kan med […]