Nyheder

Noter #207: For­tid og fortælling

Tema­et for det­te num­mer af Noter ”For­tid og for­tæl­ling” læg­ger op til didak­ti­ske over­vej­el­ser over, hvil­ken rol­le for­tæl­lin­gen kan/må/skal have, når man som histo­ri­ker under­vi­ser i histo­rie. Dis­kus­sio­nen om histo­ri­eskriv­nin­gen som lit­terær gen­re er ikke ny. Intro­duk­tio­nen af post­mo­der­ni­stisk teo­ri fra 1970’erne og frem sat­te histo­ri­e­vi­den­ska­ben på prø­ve. Hvis etab­le­ring af viden blo­tvar en kon­struk­tion – blev histo­ri­e­frem­stil­lin­gen da blot til fik­tion? Debat­ten med udgangs­punkt i for­skel­li­ge erken­del­ses­te­o­re­ti­ske posi­tio­ner rase­de op gen­nem 1990’erne i histo­ri­ker­kred­se og end­te vel i for sig i en prag­ma­tisk ”løs­ning”, som de fle­ste dan­ske histo­ri­ke­re er bevid­ste om: Histo­rie er både kends­ger­nin­ger og kon­struk­tion. Denne […]

Del­tag i inter­na­tio­nalt udvik­lings­pro­jekt om EU’s historie

Euro­clio søger histo­ri­e­læ­re­re som vil del­ta­ge i et spæn­den­de inter­na­tio­nalt pro­jekt, som hand­ler om at udvik­le under­vis­nings­ma­te­ri­a­ler og ‑akti­vi­te­ter om EU’s histo­rie set i lyset af aktu­el­le begi­ven­he­der. Ansøg­nings­frist for at del­ta­ge i pro­jek­tet er 11/12 2015. Se nær­me­re her: Dear fri­ends of EUROCLIO,  Plea­se con­si­der the fol­lowing opportu­ni­ty that might be of inte­r­est of you. Call for Deve­l­op­ment Team Mem­bers for New Pro­ject on Tea­ching EU through con­tem­porary issu­es EUROCLIO has acqui­red a new pro­ject wit­hin the Histo­ri­a­na pro­gram­me: “Deci­sions and Dilem­mas: Expl­or­ing Euro­pe­an Uni­on history through the lens of con­tem­porary issu­es”. The pro­ject will run for 2 years (from 1 […]

Kon­fe­ren­ce om viden og viden­skab i historien

Den 10.–11. marts 2016 afhol­des en efter­ud­dan­nel­ses­kon­fe­ren­ce (FoU-kon­­fe­ren­­ce) på Hotel Haraldskær ved Vej­le. Kon­fe­ren­cen føl­ger op på den, der blev afholdt i Vor­ding­borg i marts 2015, men del­ta­gel­se i den før­ste kon­fe­ren­ce er ikke en for­ud­sæt­ning for del­ta­gel­se nu. FoU-pro­jek­tet hand­ler pri­mært om fage­ne ide­hi­sto­rie og tek­no­lo­gi­hi­sto­rie på HTX, men kon­fe­ren­cen er åben for alle. Pro­gram­met omfat­ter den­ne gang blandt andet: Pro­fes­sor David Edger­ton, King’s Col­le­ge, Lon­don: Time, Money and History. Pro­fes­sor Jens Vel­lev, Århus Uni­ver­si­tet: Tycho Bra­he. Adjunkt, Ph.d. Jakob Bek-Thom­­sen: Steno. Rund­vis­ning på Kon­ger­nes Jel­ling, der åbne­de i juni 2015, og som anven­der nye tek­no­lo­gi­er inten­sivt i for­mid­lin­gen Besøg […]

Nyt under­vis­nings­ma­te­ri­a­le og kur­sustil­bud fra Grænseforeningen

Det er med stor for­nø­jel­se, at Græn­se­for­e­nin­gen offent­lig­gør sin nye under­vis­nings­por­tal ”iet­Græn­seland”. ietGrænseland.dk Mate­ri­a­let giver ele­ver­ne mulig­hed for at bli­ve ført rundt i græn­selan­dets histo­rie og de man­ge spæn­den­de for­tæl­lin­ger græn­selan­det kan byde på. Det er ikke en lære­bog, men en opga­ve- og mate­ri­a­le­sam­ling i ele­kro­nisk udga­ve. Det hand­ler om at give ele­ver­ne nog­le inter­es­san­te udfor­drin­ger og væk­ke deres nys­ger­rig­hed, sam­ti­dig med at ind­hol­det lever op til lære­pla­ner­nes krav. Mate­ri­a­let er fler­fag­ligt og der er man­ge tema­er og opga­ver at væl­ge imel­lem. Por­ta­len skul­le ger­ne byde ind i rele­vant og aktu­el­le tema­er. Der­for er tan­ken også, at den skal fortsætte […]

Dan­mark på film — et inter­ak­tivt streamingsite

Det Dan­ske Fil­min­sti­tut lan­ce­rer den 29. okto­ber det nye web­s­i­te Dan­mark på film. Her kan man dyk­ke ned i histo­ri­en og ople­ve doku­men­ta­ri­ske film­op­ta­gel­ser fra 1905–1965. Fil­me­ne er gra­tis at se onli­ne. Det er ori­gi­nalt histo­risk mate­ri­a­le, som er nydi­gi­ta­li­se­ret. Link til Dan­mark på film: danmarkpaafilm.dk Film­me­di­et gjor­de sit ind­t­og i Dan­mark for lidt over 100 år siden, og der blev fil­met flit­tigt ved sto­re og små begi­ven­he­der i hele lan­det. Det Dan­ske Fil­min­sti­tut åbner nu for et kig ned i den rig­dom af leven­de kul­tur­hi­sto­rie, som gem­mer sig i Fil­mar­ki­vet. Ud over at se film onli­ne, invi­te­rer Fil­min­sti­tut­tet bru­ger­ne til at tage del i histo­ri­e­for­tæl­lin­gen på Danmark […]

Inter­na­tio­nal kon­fe­ren­ce om kul­tu­rel­le ret­tig­he­der i København

Inter­na­tio­nal con­fe­ren­ce on cul­tu­ral rights, 13–14 Novem­ber in Copen­ha­gen Nego­ti­at­ing Cul­tu­ral Rights 13–14 Novem­ber 2015, Uni­ver­si­ty of Copen­ha­gen is orga­nizing an inter­na­tio­nal con­fe­ren­ce on cul­tu­ral rights based on the reports by Fari­da Sha­he­ed, the cur­rent UN Spe­ci­al Rap­por­t­eur in the field of cul­tu­ral rights. Fari­da Sha­he­ed will be pre­sent at this con­fe­ren­ce during which inter­na­tio­nal experts will com­ment on each of her reports rela­ted to dif­fe­rent the­mes: intel­lectu­al pro­per­ty rights, cul­tu­ral her­i­ta­ge, arti­stic fre­edom etc. Fari­da Shaheed’s suc­ces­sor as Spe­ci­al Rap­por­t­eur, Kari­ma Ben­no­u­ne, will also be pre­sent. You can read more about the con­fe­ren­ce at pf.ku.dk. See the pro­gram­me for […]

Lad dine ele­ver lave deres egen grundlov

OBS: Det­te værk­tøj fun­ge­rer desvær­re ikke læn­ge­re. Se kom­men­ta­rer­ne neden­for. I anled­ning af grund­lovs­ju­bilæ­et i 2015 har Histo­ri­e­Lab udvik­let to digi­ta­le grund­lovs­ge­ne­ra­to­rer, der udfor­drer ele­ver­nes hold­nin­ger og får dem til at reflek­te­re over deres valg. I gene­ra­to­rer­ne tager ele­ver­ne stil­ling til kon­kre­te cases fra for­tid og nutid, og gene­ra­to­rer­ne ska­ber på bag­grund af sva­re­ne en per­son­lig grund­lov til den enkel­te elev. Nutids­ge­ne­ra­to­ren I den ene grund­lovs­ge­ne­ra­tor tages udgangs­punk­tet i nuti­den eller i nær frem­tid, og ele­ver­ne skal her for­hol­de sig til helt grund­læg­gen­de sam­funds­mæs­si­ge pro­blem­stil­lin­ger som monar­ki­et, EU, ytrings­fri­hed og val­gretsal­der. Da spørgs­må­le­ne kræ­ver omtan­ke, giver gene­ra­to­ren ele­ver­ne en mulig­hed for […]

Gra­tis efter­ud­dan­nel­se med din fag­grup­pe (opda­te­ret)

Histo­ri­e­Lab udby­der et nyt efter­ud­dan­nel­ses­kon­cept mål­ret­tet fag­grup­per på ung­doms­ud­dan­nel­ser­ne. Efter­ud­dan­nel­ses­for­lø­bet fore­går ude på jeres gym­na­si­um sam­men med en histo­ri­e­di­dak­ti­ker. Histo­ri­e­Lab udby­der føl­gen­de histo­ri­e­di­dak­ti­ske tema­er: Histo­ri­e­fa­gets meto­der v. @andershassing Histo­ri­e­be­vidst­hed i under­vis­nin­gen v. Car­sten Tage Niel­sen Tek­ster og tekst­for­stå­el­se i histo­ri­e­fa­get v. Hei­di Eske­lund Knud­sen Skrift­lig­hed i histo­rie v. @heidifunder Innova­tion i histo­rie v. Hen­ri­et­te Aaby Ene­vold­sen Spil/rollespil i histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen v. Jens Pie­tras Fra grund­sko­le til ung­doms­ud­dan­nel­se v. Jens Aage Poul­sen Muse­et som lærings­rum i histo­rie v. Mari­an­ne Axel­sen Leth Film i histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen v. Peter Yding Brun­bech Ny: Histo­ri­e­brug v. @winnie-faerk Ny: Arbejds­for­mer og ana­ly­se­red­ska­ber til histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen v. Rudi Laurid­sen Det nye […]