Temaet for dette nummer af Noter ”Fortid og fortælling” lægger op til didaktiske overvejelser over, hvilken rolle fortællingen kan/må/skal have, når man som historiker underviser i historie. Diskussionen om historieskrivningen som litterær genre er ikke ny. Introduktionen af postmodernistisk teori fra 1970’erne og frem satte historievidenskaben på prøve. Hvis etablering af viden blotvar en konstruktion – blev historiefremstillingen da blot til fiktion? Debatten med udgangspunkt i forskellige erkendelsesteoretiske positioner rasede op gennem 1990’erne i historikerkredse og endte vel i for sig i en pragmatisk ”løsning”, som de fleste danske historikere er bevidste om: Historie er både kendsgerninger og konstruktion. Denne […]
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
Euroclio søger historielærere som vil deltage i et spændende internationalt projekt, som handler om at udvikle undervisningsmaterialer og ‑aktiviteter om EU’s historie set i lyset af aktuelle begivenheder. Ansøgningsfrist for at deltage i projektet er 11/12 2015. Se nærmere her: Dear friends of EUROCLIO, Please consider the following opportunity that might be of interest of you. Call for Development Team Members for New Project on Teaching EU through contemporary issues EUROCLIO has acquired a new project within the Historiana programme: “Decisions and Dilemmas: Exploring European Union history through the lens of contemporary issues”. The project will run for 2 years (from 1 […]
Den 10.–11. marts 2016 afholdes en efteruddannelseskonference (FoU-konference) på Hotel Haraldskær ved Vejle. Konferencen følger op på den, der blev afholdt i Vordingborg i marts 2015, men deltagelse i den første konference er ikke en forudsætning for deltagelse nu. FoU-projektet handler primært om fagene idehistorie og teknologihistorie på HTX, men konferencen er åben for alle. Programmet omfatter denne gang blandt andet: Professor David Edgerton, King’s College, London: Time, Money and History. Professor Jens Vellev, Århus Universitet: Tycho Brahe. Adjunkt, Ph.d. Jakob Bek-Thomsen: Steno. Rundvisning på Kongernes Jelling, der åbnede i juni 2015, og som anvender nye teknologier intensivt i formidlingen Besøg […]
Det er med stor fornøjelse, at Grænseforeningen offentliggør sin nye undervisningsportal ”ietGrænseland”. ietGrænseland.dk Materialet giver eleverne mulighed for at blive ført rundt i grænselandets historie og de mange spændende fortællinger grænselandet kan byde på. Det er ikke en lærebog, men en opgave- og materialesamling i elekronisk udgave. Det handler om at give eleverne nogle interessante udfordringer og vække deres nysgerrighed, samtidig med at indholdet lever op til læreplanernes krav. Materialet er flerfagligt og der er mange temaer og opgaver at vælge imellem. Portalen skulle gerne byde ind i relevant og aktuelle temaer. Derfor er tanken også, at den skal fortsætte […]
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
Det Danske Filminstitut lancerer den 29. oktober det nye website Danmark på film. Her kan man dykke ned i historien og opleve dokumentariske filmoptagelser fra 1905–1965. Filmene er gratis at se online. Det er originalt historisk materiale, som er nydigitaliseret. Link til Danmark på film: danmarkpaafilm.dk Filmmediet gjorde sit indtog i Danmark for lidt over 100 år siden, og der blev filmet flittigt ved store og små begivenheder i hele landet. Det Danske Filminstitut åbner nu for et kig ned i den rigdom af levende kulturhistorie, som gemmer sig i Filmarkivet. Ud over at se film online, inviterer Filminstituttet brugerne til at tage del i historiefortællingen på Danmark […]
International conference on cultural rights, 13–14 November in Copenhagen Negotiating Cultural Rights 13–14 November 2015, University of Copenhagen is organizing an international conference on cultural rights based on the reports by Farida Shaheed, the current UN Special Rapporteur in the field of cultural rights. Farida Shaheed will be present at this conference during which international experts will comment on each of her reports related to different themes: intellectual property rights, cultural heritage, artistic freedom etc. Farida Shaheed’s successor as Special Rapporteur, Karima Bennoune, will also be present. You can read more about the conference at pf.ku.dk. See the programme for […]
OBS: Dette værktøj fungerer desværre ikke længere. Se kommentarerne nedenfor. I anledning af grundlovsjubilæet i 2015 har HistorieLab udviklet to digitale grundlovsgeneratorer, der udfordrer elevernes holdninger og får dem til at reflektere over deres valg. I generatorerne tager eleverne stilling til konkrete cases fra fortid og nutid, og generatorerne skaber på baggrund af svarene en personlig grundlov til den enkelte elev. Nutidsgeneratoren I den ene grundlovsgenerator tages udgangspunktet i nutiden eller i nær fremtid, og eleverne skal her forholde sig til helt grundlæggende samfundsmæssige problemstillinger som monarkiet, EU, ytringsfrihed og valgretsalder. Da spørgsmålene kræver omtanke, giver generatoren eleverne en mulighed for […]
HistorieLab udbyder et nyt efteruddannelseskoncept målrettet faggrupper på ungdomsuddannelserne. Efteruddannelsesforløbet foregår ude på jeres gymnasium sammen med en historiedidaktiker. HistorieLab udbyder følgende historiedidaktiske temaer: Historiefagets metoder v. @andershassing Historiebevidsthed i undervisningen v. Carsten Tage Nielsen Tekster og tekstforståelse i historiefaget v. Heidi Eskelund Knudsen Skriftlighed i historie v. @heidifunder Innovation i historie v. Henriette Aaby Enevoldsen Spil/rollespil i historieundervisningen v. Jens Pietras Fra grundskole til ungdomsuddannelse v. Jens Aage Poulsen Museet som læringsrum i historie v. Marianne Axelsen Leth Film i historieundervisningen v. Peter Yding Brunbech Ny: Historiebrug v. @winnie-faerk Ny: Arbejdsformer og analyseredskaber til historieundervisningen v. Rudi Lauridsen Det nye […]