Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Nyheder

Hørings­svar fra AAU

..og her­med hørings­svar fra Aal­borg: Aal­borg den 27. marts 2017 På veg­ne af Histo­ri­estu­di­et på Aal­borg Uni­ver­si­tet, skal jeg her­med afgi­ve hørings­svar vedr. den nye bekendt­gø­rel­se og lære­plan om histo­ri­e­fa­get i gym­na­siesko­len. Vi hil­ser det vel­kom­men, at der i den nye bekendt­gø­rel­se er lagt vægt på såvel skrift­lig­hed som infor­­ma­tions-/lit­te­ra­­tur­­søg­­ning. Vi har her på AAU erfa­ring for, at de stu­de­ren­de møder op på 1. seme­ster med begræn­se­de evner til skrift­lig frem­stil­ling og lit­te­ra­tur­søg­ning. Men når histo­rie ikke som andre niveau‑A fag afslut­tes med en skrift­lig eksa­men, fin­der vi det bekym­ren­de, at der ikke er til­delt den nød­ven­di­ge for­dy­bel­ses­tid. På den måde […]

Hørings­svar fra RUC

For­e­nin­gen har mod­ta­get et hørings­svar fra RUC: “I fag­grup­pen på Histo­rie på Roskil­de Uni­ver­si­tet note­rer vi os i den nye bekendt­gø­rel­se og lære­plan om spe­ci­fikt histo­ri­e­fa­get, at der er lagt vægt på såvel skrift­lig­hed som infor­­ma­tions-/lit­te­ra­­tur­­søg­­ning. Det er ube­tin­get posi­tivt og peger kon­struk­tivt ind mod de pro­ble­mer, som vi på uni­ver­si­te­tet i dis­se år ople­ver, at en sti­gen­de del af vore stu­de­ren­de har med net­op skrift­lig frem­stil­ling og evnen til at søge og kri­tisk vur­de­re rele­vant fag­lit­te­ra­tur. Nega­tivt er det til gen­gæld at histo­ri­e­fa­get i den nye bekendt­gø­rel­se, så vidt vi kan læse s. 17–19, ikke er til­delt for­dy­bel­ses­tid og dermed […]

Refor­ma­tio­nen i Viborg

Ind­hold Modul 1: Hvor­dan kom Refor­ma­tio­nen til Viborg? Lek­tier til det­te modul Arbejds­op­ga­ver til modu­let Opga­ve 1: Læs først det­te meto­de­af­snit  Aktør­ba­se­ret for­kla­ring. Struk­tur­ba­se­ret for­kla­ring. Inter­nt eller ekster­nt fokus. Opga­ve 2: Udfyld det­te ske­ma ud fra lek­tien til i dag.  Opga­ve 3: Læs og over­vej hvil­ket niveau tek­sten har fokus på.  Syn­te­se. Opga­ve 4: Opsam­ling. Modul 2: Gen­nem­fø­rel­sen af Refor­ma­tio­nen i Viborg Lek­tier til det­te modul Arbejds­op­ga­ver til modu­let Opga­ve 1: Læs Før­ste det­te meto­de­af­snit Histo­ri­ke­rens for­kla­rings­ty­per. Motiv­for­kla­rin­ger. Årsags­for­kla­rin­ger. Driv­kræf­ter. Opga­ve 2: Arbejd med føl­gen­de spørgs­mål Opga­ve 3: Ana­ly­ser Bjørn Nør­gaards sta­tue af Hans Tau­sen. Opga­ve 4: Opsam­ling. Andre idéer til hvad man kunne […]

Lut­her og Refor­ma­tio­nen 1517

I man­ge histo­ri­ske over­sig­ter er Lut­hers refor­ma­tion 1517 det afgø­ren­de skæ­rings­punkt mel­lem mid­delal­der og renæs­san­­ce- se dis­kus­sio­nen om ”Begi­ven­he­der og peri­o­di­se­rin­ger” i John­ny Thie­deck­es ”Euro­pa i Opbrud” fra 2005. Og der er jo næp­pe nogen, der vil stil­le spørgs­måls­tegn ved, at med refor­ma­tio­nen ophør­te en mere end 1000-årig peri­o­de med én hel­lig romersk-katolsk kir­ke som en uhy­re vig­tig magt­fak­tor – ja i peri­o­der den vig­tig­ste magt­fak­tor. Det­te ændre­de Lut­hers refor­ma­tion på – fra nu af var Euro­pa kir­ke­lig delt – og også Det tysk-romer­­ske Rige var reli­gi­øst delt. Alt tyder på, at Lut­her alle­re­de før 1517 var nået til den opfattelse, […]

Hørings­svar #2 fra Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen for gym­na­si­et og HF

Til høring over udkast til bekendt­gø­rel­se om de gym­na­si­a­le uddan­nel­ser og udkast til gym­na­si­a­le lære­pla­ner Vi vil i vores hørings­svar kon­cen­tre­re os om seks for­hold: For­dy­bel­ses­tid til histo­rie (stx) Prø­ve­for­men i histo­rie A (stx) og histo­rie B (hfe) Adgang til inter­net­tet i for­be­re­del­ses­ti­den. Sik­ring af fag­lig for­dy­bel­se (stx) Fast­hol­del­se af histo­ri­e­brug som cen­tralt ele­ment i fagets iden­ti­tet Histo­rie A som over­byg­nings­valg­fag til histo­rie B (hf)   For­dy­bel­ses­tid til histo­rie (stx) Iføl­ge den ny lov om de gym­na­si­a­le uddan­nel­ser skal ele­ver­nes digi­ta­le dan­nel­se styr­kes, og ”Ele­ver­ne skal bl.a. lære at søge infor­ma­tion og udø­ve kil­de­kri­tik, at lave selv­stæn­di­ge, digi­ta­le pro­duk­tio­ner og […]

Noter #212 — Rusland 1917

Ulti­mo febru­ar 2017 er det præ­cis 100 år siden at en stor demon­stra­tion i Ruslands davæ­ren­de hoved­stad Skt. Peters­borg før­te til den før­ste af de to rus­si­ske revo­lu­tio­ner i 1917. Tsar Niko­laj 2. blev tvun­get til at abdi­ce­re, hvor­ef­ter det davæ­ren­de par­la­ment, Duma­en, ned­sat­te en pro­viso­risk koa­li­tions­re­ge­ring ledet af Kerenskij, som var ’demo­kra­tisk soci­a­list’. Rege­rin­gen måt­te dog dele mag­ten med, og i man­ge til­fæl­de mod, de såkald­te ’sov­jet­ter’ (råd af arbej­de­re og sol­da­ter) i Skt. Peters­borg.  Den pro­viso­ri­ske rege­ring fort­sat­te Ruslands del­ta­gel­se i kri­gen, og stod sam­ti­dig over­for den enor­me opga­ve at brin­ge Rusland på ret køl. Til sidst blev […]

AT 2017 — Men­ne­skets for­hold til naturen

Inspira­tion til arbej­det med årets AT-tema: Doku­men­tar­fil­men Slan­gens favn­tag Ver­dens res­sour­ce­for­brug Opda­gel­ser­ne (forum­t­råd, som kræ­ver login) Darwin Rets­sa­gen mod Galilei   Skriv ger­ne gode ide­er og links i kom­men­ta­rer­ne (hvis du har en bru­ger, så log ind først) . Den­ne side er offent­lig for alle.   Foto: Scre­ens­hot fra “Slan­gens favntag”

Stu­di­e­be­søg på Cypern

The Asso­ci­a­tion for Histo­ri­cal Dia­logue and Research (AHDR) til­by­der del­ta­gel­se i en uges stu­di­e­be­søg på Cypern 4–10 juni 2017. Besø­get giver mulig­hed for at møde for­ske­re, under­vi­se­re og repræ­sen­tan­ter for civil­sam­fun­det fra beg­ge sider af den del­te ø. Pro­gram­met omfat­ter bl.a. fore­læs­nin­ger, wor­ks­hops og ture rundt på øen. (Se nær­me­re i det ved­lag­te pro­gram, som er til­ret­telagt i sam­ar­bej­de med den fin­ske histo­ri­e­læ­rer­for­e­ning). Pris for del­ta­gel­se er ca. 600 euro + trans­port. Til­mel­ding sene­st 8/1 2017 til Kir­si Ruha­nen (kirsi.ruhanen@hyol.fi).  Fin­nish Tea­cher’s Visit Draft Pro­gram­me (1)

Mat­chpo­ints semi­nar om Refor­ma­tio­nen og det dan­ske samfund

I år 2017 cen­tre­rer Mat­chPo­ints semi­na­ret sig om Refor­ma­tio­nen og det dan­ske sam­fund, og kon­fe­ren­cen bli­ver den stør­ste fol­ke­op­ly­sen­de begi­ven­hed i Dan­mark under refor­ma­tions­ju­bilæ­et. Der vil være fored­rag, ple­num­dis­kus­sio­ner, dia­lo­ger, debat­ter og inter­views med cir­ka 70 af Dan­marks stør­ste eks­per­ter og bed­ste for­mid­le­re inden for deres fel­ter – samt nog­le uden­land­ske hoved­ta­le­re, der­i­blandt den ver­den­skend­te pro­fes­sor Fran­cis Fukuy­a­ma fra Stan­ford Uni­ver­si­ty. Kon­fe­ren­cen bli­ver afholdt d. 20. og 21. maj 2017 i Søau­di­to­ri­er­ne, Aar­hus Uni­ver­si­tet, Bart­hol­ins Alle 3, 8000 Aar­hus C. Des­u­den bydes der på en festaf­ten i Musik­hu­set i Aar­hus med kon­cert. Mid­dag kan til­kø­bes. Kon­fe­ren­cen arran­ge­res i sam­ar­bej­de med […]

Noter #211: Luther

Artik­ler Mar­tin Schwarz Lau­sten: Lut­hers syn på jøder og mus­li­mer 9 Suno W. Schar­ling: Den dan­ske refor­ma­tion var over­ve­jen­de et poli­tisk pro­jek 13 Her­luf For­chham­mer: Refor­ma­tio­nens bil­le­der – en ander­le­des til­gang til refor­ma­tions­ju­bilæ­et 19 Kas­per Løgstrup og Male­ne Søren­sen: I dia­log med for­ti­den – Refor­ma­tio­nen i Viborg nu og da 27 Otto Rühl: Lut­her-fejrin­­ger – hvor­for og hvor­dan? 35 Jør­gen Grim­strup: Erin­drings­po­li­tik: Kom­mis­sær for natio­nal erin­dring fors­køn­ner Ukrai­nes histo­rie 38 Niels Boel: Ita­li­en: Fra udvan­drings- til ind­van­dring­s­land – og nu tran­sit­land 41 Du sid­der her med det nye­ste num­mer af Noter, som igen er ble­vet et temablad. Bla­det udgi­ves i anledning […]