..og hermed høringssvar fra Aalborg: Aalborg den 27. marts 2017 På vegne af Historiestudiet på Aalborg Universitet, skal jeg hermed afgive høringssvar vedr. den nye bekendtgørelse og læreplan om historiefaget i gymnasieskolen. Vi hilser det velkommen, at der i den nye bekendtgørelse er lagt vægt på såvel skriftlighed som informations-/litteratursøgning. Vi har her på AAU erfaring for, at de studerende møder op på 1. semester med begrænsede evner til skriftlig fremstilling og litteratursøgning. Men når historie ikke som andre niveau‑A fag afsluttes med en skriftlig eksamen, finder vi det bekymrende, at der ikke er tildelt den nødvendige fordybelsestid. På den måde […]
Foreningen har modtaget et høringssvar fra RUC: “I faggruppen på Historie på Roskilde Universitet noterer vi os i den nye bekendtgørelse og læreplan om specifikt historiefaget, at der er lagt vægt på såvel skriftlighed som informations-/litteratursøgning. Det er ubetinget positivt og peger konstruktivt ind mod de problemer, som vi på universitetet i disse år oplever, at en stigende del af vore studerende har med netop skriftlig fremstilling og evnen til at søge og kritisk vurdere relevant faglitteratur. Negativt er det til gengæld at historiefaget i den nye bekendtgørelse, så vidt vi kan læse s. 17–19, ikke er tildelt fordybelsestid og dermed […]
Indhold Modul 1: Hvordan kom Reformationen til Viborg? Lektier til dette modul Arbejdsopgaver til modulet Opgave 1: Læs først dette metodeafsnit Aktørbaseret forklaring. Strukturbaseret forklaring. Internt eller eksternt fokus. Opgave 2: Udfyld dette skema ud fra lektien til i dag. Opgave 3: Læs og overvej hvilket niveau teksten har fokus på. Syntese. Opgave 4: Opsamling. Modul 2: Gennemførelsen af Reformationen i Viborg Lektier til dette modul Arbejdsopgaver til modulet Opgave 1: Læs Første dette metodeafsnit Historikerens forklaringstyper. Motivforklaringer. Årsagsforklaringer. Drivkræfter. Opgave 2: Arbejd med følgende spørgsmål Opgave 3: Analyser Bjørn Nørgaards statue af Hans Tausen. Opgave 4: Opsamling. Andre idéer til hvad man kunne […]
I mange historiske oversigter er Luthers reformation 1517 det afgørende skæringspunkt mellem middelalder og renæssance- se diskussionen om ”Begivenheder og periodiseringer” i Johnny Thiedeckes ”Europa i Opbrud” fra 2005. Og der er jo næppe nogen, der vil stille spørgsmålstegn ved, at med reformationen ophørte en mere end 1000-årig periode med én hellig romersk-katolsk kirke som en uhyre vigtig magtfaktor – ja i perioder den vigtigste magtfaktor. Dette ændrede Luthers reformation på – fra nu af var Europa kirkelig delt – og også Det tysk-romerske Rige var religiøst delt. Alt tyder på, at Luther allerede før 1517 var nået til den opfattelse, […]
Til høring over udkast til bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser og udkast til gymnasiale læreplaner Vi vil i vores høringssvar koncentrere os om seks forhold: Fordybelsestid til historie (stx) Prøveformen i historie A (stx) og historie B (hfe) Adgang til internettet i forberedelsestiden. Sikring af faglig fordybelse (stx) Fastholdelse af historiebrug som centralt element i fagets identitet Historie A som overbygningsvalgfag til historie B (hf) Fordybelsestid til historie (stx) Ifølge den ny lov om de gymnasiale uddannelser skal elevernes digitale dannelse styrkes, og ”Eleverne skal bl.a. lære at søge information og udøve kildekritik, at lave selvstændige, digitale produktioner og […]
Ultimo februar 2017 er det præcis 100 år siden at en stor demonstration i Ruslands daværende hovedstad Skt. Petersborg førte til den første af de to russiske revolutioner i 1917. Tsar Nikolaj 2. blev tvunget til at abdicere, hvorefter det daværende parlament, Dumaen, nedsatte en provisorisk koalitionsregering ledet af Kerenskij, som var ’demokratisk socialist’. Regeringen måtte dog dele magten med, og i mange tilfælde mod, de såkaldte ’sovjetter’ (råd af arbejdere og soldater) i Skt. Petersborg. Den provisoriske regering fortsatte Ruslands deltagelse i krigen, og stod samtidig overfor den enorme opgave at bringe Rusland på ret køl. Til sidst blev […]
Inspiration til arbejdet med årets AT-tema: Dokumentarfilmen Slangens favntag Verdens ressourceforbrug Opdagelserne (forumtråd, som kræver login) Darwin Retssagen mod Galilei Skriv gerne gode ideer og links i kommentarerne (hvis du har en bruger, så log ind først) . Denne side er offentlig for alle. Foto: Screenshot fra “Slangens favntag”
The Association for Historical Dialogue and Research (AHDR) tilbyder deltagelse i en uges studiebesøg på Cypern 4–10 juni 2017. Besøget giver mulighed for at møde forskere, undervisere og repræsentanter for civilsamfundet fra begge sider af den delte ø. Programmet omfatter bl.a. forelæsninger, workshops og ture rundt på øen. (Se nærmere i det vedlagte program, som er tilrettelagt i samarbejde med den finske historielærerforening). Pris for deltagelse er ca. 600 euro + transport. Tilmelding senest 8/1 2017 til Kirsi Ruhanen (kirsi.ruhanen@hyol.fi). Finnish Teacher’s Visit Draft Programme (1)
I år 2017 centrerer MatchPoints seminaret sig om Reformationen og det danske samfund, og konferencen bliver den største folkeoplysende begivenhed i Danmark under reformationsjubilæet. Der vil være foredrag, plenumdiskussioner, dialoger, debatter og interviews med cirka 70 af Danmarks største eksperter og bedste formidlere inden for deres felter – samt nogle udenlandske hovedtalere, deriblandt den verdenskendte professor Francis Fukuyama fra Stanford University. Konferencen bliver afholdt d. 20. og 21. maj 2017 i Søauditorierne, Aarhus Universitet, Bartholins Alle 3, 8000 Aarhus C. Desuden bydes der på en festaften i Musikhuset i Aarhus med koncert. Middag kan tilkøbes. Konferencen arrangeres i samarbejde med […]
Artikler Martin Schwarz Lausten: Luthers syn på jøder og muslimer 9 Suno W. Scharling: Den danske reformation var overvejende et politisk projek 13 Herluf Forchhammer: Reformationens billeder – en anderledes tilgang til reformationsjubilæet 19 Kasper Løgstrup og Malene Sørensen: I dialog med fortiden – Reformationen i Viborg nu og da 27 Otto Rühl: Luther-fejringer – hvorfor og hvordan? 35 Jørgen Grimstrup: Erindringspolitik: Kommissær for national erindring forskønner Ukraines historie 38 Niels Boel: Italien: Fra udvandrings- til indvandringsland – og nu transitland 41 Du sidder her med det nyeste nummer af Noter, som igen er blevet et temablad. Bladet udgives i anledning […]