Hot eller not … ?
Vi skriver år 2017, og egentlig virker det meget tilfældigt, at den 31. oktober 1517 skulle give anledning til, at historisk og kirkeligt interesserede mennesker i hele verden kaster sig over denne begivenhed, der altså i år fylder rundt: efter sigende slog teologiprofessoren og augustinermunken Martin Luther 95 teser på Wittenbergs slotskirkes portal. Andet steds […]
Reformationens billeder: et dobbeltmodul i historie Der anvendes et dobbeltmodul (2 gange 55 minutter) på at arbejde med billeder under Reformationen, deres betydning, historiske kontekst samt plads i nutidens formidling af Reformationstidens historie. Formålet er dels at give eleverne en forståelse af den nye trykteknik og de mange flyveblades betydning for udbredelsen af de lutherske […]
Artiklen rummer en oversigt i 6 afsnit over reformationen i Danmark til brug i gymnasiet. Der lægges op til debat om forståelsen af reformationen. Hvert afsnit er ledsaget af kildemateriale. Afsnit 7 og 8 er litteraturforslag og opgaveforslag med et forslag til 3 undervisningslektioner. Indhold 1: Danmark i udkanten af reformationen 1517 – 1525 2: Reformationen […]
Indhold Modul 1: Hvordan kom Reformationen til Viborg? Lektier til dette modul Arbejdsopgaver til modulet Opgave 1: Læs først dette metodeafsnit Aktørbaseret forklaring. Strukturbaseret forklaring. Internt eller eksternt fokus. Opgave 2: Udfyld dette skema ud fra lektien til i dag. Opgave 3: Læs og overvej hvilket niveau teksten har fokus på. Syntese. Opgave 4: Opsamling. Modul 2: Gennemførelsen […]
I mange historiske oversigter er Luthers reformation 1517 det afgørende skæringspunkt mellem middelalder og renæssance- se diskussionen om ”Begivenheder og periodiseringer” i Johnny Thiedeckes ”Europa i Opbrud” fra 2005. Og der er jo næppe nogen, der vil stille spørgsmålstegn ved, at med reformationen ophørte en mere end 1000-årig periode med én hellig romersk-katolsk kirke som […]