Så længe jeg har undervist, har der ikke været en samlet fremstilling af Englands/Storbritanniens historie, men det er der nu rådet bod på med denne fine bog skrevet af to erfarne undervisere fra Frederiksborg Gymnasium. Tak for det!
Bogen er blevet ganske omfattende, og derfor har forfatterne rigtigt valgt at lægge de 51 kilder på forlagets hjemmeside, og de er forsynet med gode spørgsmål, men af en eller anden mærkelig grund følger opdelingen af kilderne ikke bogens kapitelinddeling – men pyt med det!
Lærebogen, der også med fordel kan læses af andre interesserede, er delt op i 24 kapitler, og bogen er karakteriseret ved meget fine illustrationer forsynet med gode billedtekster, og hvert kapitel indledes med et flot billede over to sider – det er indbydende!
Bogen har mange kvaliteter. Den er gennemarbejdet og skrevet i et godt sprog, der vil være let tilgængeligt for næsten alle elever på ungdomsuddannelserne. Der er i fremstillingen lagt vægt på, at vi får hele historien med i mange dimensioner. Det er nemlig ikke kun Englands historie, men både Wales’, Skotlands og (Nord-)Irlands historie er med i selvstændige kapitler. Der er også flere selvstændige afsnit/kapitler om Londons historie – fint for dem, der skal på studietur til denne by!
Forfatterne har heller ikke glemt, at historie er andet end politik, krige, økonomi, sociale forhold, industrialisering, imperialisme og ulighed. Den kulturelle historie har også fået sine små lommer i fremstillingen. Eleverne kan læse om Shakespeare, om Händel og hans musik, om Oscar Wilde og den forfærdelige behandling af homoseksuelle i datiden og om popkultur med Bealtemania i mere moderne tid – det er spændende!
Bogens undertitel er ”fra Britannia til Brexit”, og det betyder desværre, at et af de kendteste historiske monumenter Stonehenge ikke falder indenfor rammen. På den anden side er fremstillingen ført helt op til nutiden med vedtagelsen af Brexit og usikkerheden om, hvordan den gamle, noget forslåede imperiemagt vil klare sig i en fremtid uden for det europæiske fællesskab – det er det store spørgsmål!
Med sine 240 meget tætskrevne sider i to spalter vil det ikke være en lærebog, som man læser fra ende til anden med et historiehold. Som forfatterne også gør opmærksom på, kan læreren vælge ud og vælge fra. Men vil man give sig i kast med bogen, kan man let finde de rigtige sider. Det vil være oplagt at gribe fat i den engelske udvikling fra 1700-tallet og frem, hvor der ud af Nordsøens tåger dukker den revolutionerende industrialisering i 1700-tallet og den efterfølgende globale imperiemagt, der kom til at dominere verden i 1800-tallet og frem til Første Verdenskrig.
I fremstillingen lægges der vægt på at få det hele med. Når fx industrialiseringen formidles, bliver der peget på mange opfindelser, nybrud, nye maskiner, nye kanaler, nye veje, nye sociale forhold og meget mere. De forfærdende sociale forhold under den tidlige industrialisering får også en god dækning. Men i den meget indholdsmættede fremstilling savner jeg nogle oversigter, sammenfatninger og hovedlinjer, der kunne gøre det lettere for den forudsætningsløse elev at holde sammen på den kæmpe historie, der præsenteres. Hvad var det nu, der var de vigtigste punkter? Hvad er det særligt interessant at lægge mærke til? Her må læreren træde til med arbejdsspørgsmål, oversigter og nogle vigtige holdepunkter.
I den sammenhæng kunne forfatterne måske også have suppleret den grundige fremstilling af historie, som noget, der bare skal læres, med nogle spørgsmål eller opstillet nogle vigtige problemstillinger. For det første: Hvor er historikerne uenige? For det andet: Hvordan skal vi i dag forholde os til historien? De mindre glorværdige sider af historien som slavehandelen, uligheden eller den victorianske snerpede (dobbelt-)moral? Og hvad med den engelske imperialisme med racisme, hensynsløshed og herskermentalitet? Og på den anden side Englands vigtige bidrag til udvikling af demokratiet, menneskerettighederne og naturvidenskaben?
Storbritanniens historie udfylder et tomrum i lærebogssamlingen, og den vil være uundværlig for såvel historie- som engelsklæreren i de kommende år. Ikke hele bogen vil blive brugt, men den solide gennemarbejdede fremstilling, de flotte illustrationer og de gode kilder vil gøre den til grundbogen i mange år. Godt arbejde