En småtravl formiddag prikkede en kollega mig på skulderen. ”Der ligger en pakke til dig inde på lærerværelset ”, lød det. Jeg ilede ind på lærerværelset, åbnede pakken og i dén lå et anmeldereksemplar af Bo Lidegaards nye bog ”Danmark i Krig”. Bogen er endnu et skud på stammen af bogserien ”100 Danmarkshistorier” på 100 sider til 100 kroner fra Aarhus Universitetsforlag. Dagens dont gav mig dog ikke lejlighed til at læse bogen, så den kom med hjem på stuebordet til senere gennemlæsning. Bogen burde nok have været placeret på reolen; næste aften væltede jeg nemlig i uagtsomhed kaffen, så […]
Jesper Nielsen (JN) vil skrive historien om den spanske opdagelse af Amerika og navnlig erobringen af Mexico på en anden måde. JN er træt af den europæiske etnocentriske fortælling om de spanske conquistadorer, der med ganske få soldater indtog aztekernes imperium i Mexico og inkaernes imperium i Andesbjergene. JN vil gerne se ”Opdagelsen” med indianernes øjne og vælger derfor ikke at fortælle den klassiske historie, som man kan læse mange andre steder. Forfatteren har ladet Ib Michael skrive et forord, hvor den ikke får for lidt. Ib Michael svinger sig fx op til på side 6 at tale om det […]
Teknologimessen CES, som afholdes i Las Vegas hvert år over tre dage i januar måned, beråber sig at være verdens største teknologimesse med sine 170.000 besøgende i 2018, heraf over 7000 journalister og fotografer, som står klar til at skrive hjem om nye opfindelser eller kommende trends; e.g. virtuel reality, selvkørende biler og smart watches. Jeg forestiller mig, at stemningen må have været mindst ligeså sydende i København den 18. maj 1888, hvor Den nordiske Industri‑, Landbrugs- og Kunstudstilling åbnede. ”København er syg! Den har feber! Udstillingsfeber!” skrev Nationaltidende. Samtidig var Ritzaus Bureau på pletten med et udførligt telegram, mens […]
I Aarhus Universitetsforlags nye Danmarkshistorie, er turen denne gang kommet til Grundloven. Forfatteren er historiker Bertel Nygaard, som fortæller om Grundlovens tilblivelse og eftermæleI bogen giver Bertel Nygaard en transnational og flertydig fortælling om Grundlovens tilblivelse, hvor det bliver klart at udviklingen i samtidens Europa er helt afgørende for udviklingen af demokratiet i Danmark. Her understreges det specielt at revolutionerne i Frankrig og Tyskland spillede en helt afgørende rolle for de nationalliberales muligheder for at presse den enevældige statsmagt til at afgive magten. Bogen indeholder også en detaljeret og spændende analyse både af tiden op til og af martsdagene, samt […]
“Der vil vedblivende være tale om et meget omfattende tids- og resursespild, så længe undervisningsfaget historie ikke er mere på bølgelængde med lægfolks historieinteresser end tilfældet ofte er i dag (s. 207).” Så skarpt kan Bernard Eric Jensen formulere sig i sit opgør med den traditionelle historiefaglighed. Gennem årtier har han i adskillige publikationer leveret afgørende bidrag til udvikling af dansk historiedidaktik med historiebevidsthed og historiebrug som nøglebegreber. Med historiebevidsthed/fortidsbrug har han sammenfattet og videreudviklet sin forskning. Han argumenterer for at indføre ”et mere frugtbart og inklusivt historiebegreb end det historiefaglige, der fortsat danner normen inden for historiefaget (s.426).” Og […]
Guide til historiefaget i ny udgave Første udgave af Fra fortid til historie udkom i 2013 (anmeldt i NOTER 199). Den var et længe savnet bud på, hvordan man kan definere og fastholde historiefagets identitet i 2005-gymnasiets mellemfaglige samspil ikke mindst knyttet til Almen Studieforberedelse (AT) og studieretningsprojektet (SRP). Med gymnasiereformen i 2017 er faget anbragt i en ny virkelighed, men behovet for at give eleverne en grundlæggende forståelse af faget og dets metoder er bestemt ikke blevet mindre. Anders Hassing og Christian Vollmond har valgt at tilpasse den meget kvalificerede guide til den nye bekendtgørelse og samtidig omredigere bogen, […]
Tre erfarne undervisere har i denne overskuelige bog givet en fin vejledning og introduktion til, hvordan man skal arbejde med skriftlighed i historie i gymnasiet og HF. De kommer godt omkring de forskellige former for skriftlighed, og det vil være oplagt for de fleste undervisere at bruge dele af bogen. Bogen indledes med et forord til læreren, hvor man kan danne sig et overblik over fagets skriftlige dimension med to illustrative modeller over skriveprocessen. Allerede her optræder det nye ord fra læreplanen ”at remediere”, der betyder noget med at formidle og bruge historie på mange forskellige måder. I Kapitel 1 med titlen […]
Familiebilleder er tænkt som en tværfaglig temabog, der skitserer hovedtræk og udviklingslinjer fra de tidligste bondesamfund til i dag ved at fokusere på de skiftende tilgange til familieliv, krop og seksualitet. Bogen er skrevet med elever på ungdomsuddannelser som målgruppe, og der hører en hjemmeside til bogen med omfattende kildemateriale og skriveopgaver. Bogen består af to dele. Den første del består af 20 korte afsnit som Nielsen kalder Historiefortællinger, hvor hensigten er at dokumentere ”… hvordan den store og den lille historie er tæt forbundet med hinanden” og hvordan menneskets familieliv forandres i takt med den skiftende natur- og kulturhistorie. […]
Per Fibæk Laursen er en af mine helte. Han har gennem en stor produktion af pædagogisk-didaktiske bøger stillet skarpt på relationen mellem lærer og elev – den er nemlig den, der betyder noget, når eleven skal flyttes fagligt. Det er – i hvert fald som udgangspunkt – ikke metoden, der ændrer noget. Vi er som gymnasielærere gennem årene blevet præsenteret for det ene nye påfund efter det andet, der gang på gang er blevet udråbt som den hellige gral. Hvem har ikke hørt om begreber som synlig læring, tværfagligt samarbejde, ny skriftlighed og Cooperative Learning. Hver især har disse ”diller” […]
For os der til daglig underviser i Kultur- og samfundsfagsgruppen (KS) kan det indimellem være en udfordring at finde relevant litteratur, der dækker alle tre fag og som de tre undervisere for en klasse kan blive enige om, er dækkende. For er det muligt for samfundslæreren, historielæreren og religionslæreren at blive enige om fælles fagbegreber, metode og arbejdsformer, osv.? Et velkomment forsøg på at løse denne udfordring bliver i disse år gjort af Lindhardt og Ringhof, der udgiver serien — Flere sider af KS – hvor grundbogen i serien udkom i sin 2. udgave sidste år. Den er skrevet af tre erfarne […]