Så længe jeg har undervist, har der ikke været en samlet fremstilling af Englands/Storbritanniens historie, men det er der nu rådet bod på med denne fine bog skrevet af to erfarne undervisere fra Frederiksborg Gymnasium. Tak for det!Bogen er blevet ganske omfattende, og derfor har forfatterne rigtigt valgt at lægge de 51 kilder på forlagets hjemmeside, og de er forsynet med gode spørgsmål, men af en eller anden mærkelig grund følger opdelingen af kilderne ikke bogens kapitelinddeling – men pyt med det! Lærebogen, der også med fordel kan læses af andre interesserede, er delt op i 24 kapitler, og bogen er […]
Lad det være sagt med det samme: dette er ikke en undervisningsbog. Det er som titlen også indikerer en opslagsbog; et minileksikon om man vil. Bogen handler om historiefagets teori og metode, og den er et tydeligt eksempel på, hvordan de metodiske aspekter af vores historiefag er blevet styrket gennem de sidste måske 20 år. Specifikt for gymnasiet har faget AT (som er udgået på STX, men har fået en renæssance på HHTX) og på det seneste fagkonsulent Christian Vollmond været bannerførere for denne udvikling. Dette skal imidlertid ikke ende i en stor diskussion af dette skifte fra indhold mod […]
Introduktion 2. del af Peter Frederiksens verdenshistorie spænder fra Marco Polos rejser i 1200-tallet til tiden før 1. verdenskrig, der er dog hovedvægt på forskellige perioder under og efter Oplysningstiden. Der er 7 hovedafsnit: Opdagelsernes tid; Oplysningstiden; Ideologiernes tid; Kulturmødernes tid (Osmanniske rige); Imperialismens tidsalder; Kinas sidste kejserdynasti og Drømmen om Amerika. 2 ud af 7 afsnit fokuserer på områder udenfor Vesten (Osmanniske rige og Kina) Bind 2 har samme struktur som bind 1 med faktaorienterede fremstillingstekster, der løbende suppleres af korte kildeuddrag og 20 fokuspunkter. Hvert af de 7 afsnit afsluttes med tjekspørgsmål og overblik over kernestof. 2. del af […]
USA spiller (stadig) en enorm rolle i verden, og det er vigtigt at kende forudsætningerne for det moderne USA, herunder de værdier og træk, der karakteriserer dette land, der samtidig er stolt af at være det ældste fungerende demokrati i verden. Denne lærebog, skrevet af to lektorer ved Fredericia Gymnasium, beskriver grundigt udviklingen fra omkring år 1600 og frem til tiden efter Borgerkrigen i slutningen af 1800-tallet. Der bliver trukket mange linjer op til nutidens USA som fx de aparte regler for våbenbesiddelse, som USA døjer med i dag. Forfatterne kender deres stof, som bl.a. den omfattende litteraturliste bagerst i bogen […]
Lad det være sagt med det samme: det er en spændende, gennemarbejdet og velresearchet bog, Aamund Hansen og Vollmond har skrevet. Så det er ikke her bogen har problemer – men mere om det senere. Bogen handler om konspirationsteorier, hvorfor de opstår, hvorfor det er væsentligt at beskæftige sig med dem, og hvordan et udvalg af konspirationsteorierne ser ud. Der argumenteres glimrende for de første to dele i nogle velvalgte teoretiske tekster. Bogen kommer dog omkring nogle af de lidt fortærskede teorier om sen- og postmodernitet som forklaringsmodel, fortærskede, fordi der jo også var talrige konspirationsteorier før det senmoderne samfund. […]
”Pirater – kampen om den nye verden 1500–1730” er titlen på en spændende og velskrevet undervisningsbog af Nina Bundgaard Trier, som har givet denne anmelder lyst til at lette anker, borde netbutikken og kapre et klassesæt til et piratforløb. Bogen tager udgangspunkt i populærkulturens historiebrug af pirater, som eleverne formentlig allerede kender til, og bruger den som indgang til at føre dem igennem teori om statsdannelse, kategorisering af ”socialt banditvæsen” (Hobsbawm) og definitioner på kapere, pirater og sociale banditter og ikke mindst diskursen om og mytologiseringen af dem – er de helte eller skurke? Herefter gennemgås pirateriets historie fra 1500–1730 […]
I Charlotte Langkildes nye bog om Færøerne får vi, som undertitlen siger, fortællingen om fremvæksten af en moderne nation, dvs. en nation, som vi forstår det i dag, og altså ikke hele folkets historie. Denne fortælling er interessant af flere grunde. På den ene side er 1850’erne i færøsk historie, som forfatteren selv gør opmærksom på, noget ensidigt beskrevet i de færøske historiebøger. Dette blev hun særlig opmærksom på under arbejdet med kilderne, der forekom hende undertiden at fortælle en anden historie end den, hun mødte i den historiografiske l itteratur. Dette er jo i sig selv interessant, kke mindst […]
Søren Mørch forsøgte for mere end 20 år siden at skrive ”Den sidste Danmarkshistorie”, men det ser ikke ud til at genren er sådan at slå ihjel. DR’s ”Historien om Danmark” beviste forrige år dens fortsatte, folkelige gennemslagskraft, og nu giver en række forskere fra Saxo-instituttet ved KU deres bud på en danmarkshistorie i ét bind. Men hvad er det egentlig for en historie, de gerne vil fortælle? Det er bogen selv meget lidt meddelsom om. Den har intet forord og ingen opsamling til sidst. Det eneste sted, hvor man får lidt at vide om intensionerne bag bogen, er i […]
KS-bogen, 2. udgave er en opdateret version af bogen af samme navn fra 2015, som er tilrettet faglige mål og kernestof i læreplanen fra 2017. Den består af fire temaer, der hver især har en kort fællesfaglig introduktion og derudover et uddybende afsnit for henholdsvis historie, samfundsfag og religion. De fire temaer, som bogen behandler, er ”Identitet og Familie”, ”Globalisering – kulturmøder og religiøse konflikter”, ”Det Gode Samfund” og ”Demokratiet under pres?” Til bogen hører der, ifølge bogens forord, en hjemmeside med ekstra materiale, inspiration og opgaver, som dog i skrivende stund ikke er helt opdateret til anden udgave af […]
I denne vort mismods vinter er det en stor trøst at en så kompetent person som Lykke Friis ser ud til at mene at der er håb for verden og for Europa – ser ud til, for mener hun nu også det?Bogens hoveddel handler om 1989–90, og det er naturligvis ikke noget tilfælde at antallet af billeder der er valgt, er 89. Billederne er dels de ikoniske, der er kendt mange andre steder fra, dels nogle mindre kendte, udvalgt – velvalgt — af forfatteren. Billeder og tekst danner en helhed hvor ingen af delene får lov at dominere – men […]