Det brogede Østeuropa
I denne bog har Mathias Strand stillet sig den opgave at beskrive hundrede års østeuropæisk historie. Efter et spændende introducerende kapitel om gensidige fordomme mellem befolkningerne i Vest- og Østeuropa, følger et kort kapitel om Østeuropas historie efter 1918. Dernæst kommer fire tematiske kapitler om demokrati, økonomi, nationalisme og religion og endelig slutter bogen med at kapitel om Østeuropa efter Murens Fald.
Bogen er flot illustreret og fremstillingsdelen skal roses for at tage udgangspunkt i nutidige problemstillinger, samt at være skrevet i et elevvenligt sprog, som gør det muligt at bruge bogen på alle niveauer i gymnasiet. Foruden selve grundteksten er bogen forsynet med både opgaver og kapitler. Her er bogen noget mere svingende. Nogle opgaver er næsten for basale, såsom at tegne nogle lande ind et på et europakort, mens andre opgaver er meget kreative. Eksempler herpå er
- ”Indspil et TV-nyhedsindslag fra henholdsvis en tjekkoslovakisk kommunistisk, en antikommunistisk og en sovjetisk kommunistisk synsvinkel under Pragkuppet i 1948” (s.48)
- ”Skriv to nationalistiske digte: Et der har fokus på dit østeuropæiske land, og et der har fokus på alle dine fjender” (s.87)
For denne anmelder er et andet minus, at der er meget få analytiske opgaver og at bogens eneste metodiske greb er to meget korte beskrivelser af, hvad begreberne redegørelse og kildekritik dækker over.
Andre metodiske tilgange må eleverne selv gætte sig til, hvordan man bruger i praksis. Om kilderne er det dejligt, at der er flere gode og nye tekster, men en svaghed ved kildematerialet er at det er meget blandet.Som eksempel er to af de fire kilder til Østeuropas historie efter 1989 en tale som Lech Kaczynski skulle have holdt over ofrene for Katynmassakren i april 2010 samt den ukrainske vindersang til det europæiske melodigrandprix i 2016. Dermed bliver det meget vanskeligt at fordybe sig i nogle emner.
Samlet set vurderes bogen som en tiltrængt og spændende fremstilling af en vigtig regions historie.
Grundet bogens kreative tilgang, manglende fokus og simple metodiske tilgang vil bogen være mest velegnet i 1.g og starten af 2.g.
Forfatter(e)
Lektor på Fredericia Gymnasium