Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Anmel­del­se — Vøl­vens var­sel (udstil­ling)

Natio­nal­mu­se­et har i fle­re år lig­get bag Moes­gård i ople­vel­ser og nye udstil­lin­ger. Egmont­hal­len, der oprin­de­lig var byg­get til sær­ud­stil­lin­ger, er af bespa­rel­ses­hen­syn siden 2021 ble­vet ind­dra­get til mere vari­ge udstil­lin­ger om den popu­læ­re vikin­ge­tid. Det skul­le sik­re fle­re besø­gen­de. Den før­ste udstil­ling i en serie på tre: “Tog­tet” (2021–24) foku­se­re­de på vikin­ger­nes fær­den og rej­ser med Bjørn Jern­si­des togt (859–63) til Mid­del­ha­vet som filmdrama.

Den anden udstil­ling, der er plan­lagt til at vare til 2027 hed­der “Vøl­vens var­sel” og har fået ople­vel­sen i lys og lyd flyt­tet frem som ind­led­ning til udstil­lin­gen. Udstil­lin­gen er såle­des opdelt i 2 dele:

1: Vøl­vens spå­dom – en fore­stil­ling af Kas­per Hol­ten
– på bag­grund af Den poe­ti­ske Edda: Vøl­vens spå­dom – musik, tekst og bil­le­der i sam­men­hæng viser livet/verden fra fød­sel til rag­na­rok. Du har høre­te­le­fo­ner på, og det er ret over­væl­den­de — behold dem på under hele udstil­lin­gen!
Dig­tet er fra “Den poe­ti­ske Edda” (hånd­skrif­tet Codex Regi­us 12/1300-tal­let) og sel­ve ska­bel­ses­be­ret­nin­gen fin­des også hos Snor­re Stur­la­son i ”Snor­ris Edda” fra o. 1220. Tek­ster­ne er såle­des nedskre­vet af krist­ne.
Det moder­ne dra­ma er for­mid­let af tea­ter­chef Kas­per Hol­ten og tek­sten af kul­tur­skri­ben­ten Marie Car­sten Peder­sen. Det er menin­gen, at vi skal for­stå kata­stro­fe og udvik­ling, som vikin­ger­ne så det, men også tæn­ke over vores egen tid. Sel­ve for­lø­bet i dra­ma­et: ska­bel­se-kon­flikt og genopstandelse/paradis sva­rer (næsten) til den krist­ne livstolkning.

2: Udstil­lin­gen omkring “vøl­ven” og den ny tids (kri­sten­dom­mens) kom­me.
Der er man­ge gen­stan­de: Vøl­ve­skik­kel­sen gen­nem­gås fle­re ste­der – det er arkæ­o­lo­gen Peter Pentz fra Natio­nal­mu­se­et, der har arran­ge­ret udstil­lin­gens man­ge gen­stan­de og tek­ster, så vi kom­mer bag­om de fore­stil­lin­ger, som vikin­ge­ti­dens men­ne­sker – måske kun eli­ten hav­de.
Det er her, udstil­lin­gen er nyska­ben­de. Vi hører nor­malt altid om vikin­ger­nes ger­nin­ger, udstyr og ski­be – ikke om deres forestillinger.

Vøl­ven fra Fyr­kat er den cen­tra­le per­son i udstil­lin­gen – hun er i grav­fun­de­ne på Fyr­kat en cen­tral kvin­de­skik­kel­se – med en lang ræk­ke reme­di­er, som blev tol­ket som en, der dri­ver sejd. Der er fint rødt klæ­de, bul­m­eurt, sjæld­ne per­ler, et got­land­sk dåsesmyk­ke (hvor en anden rest er fun­det på Bor­gring!), en udsmyk­ket jern­stav, — men vi ken­der kun vøl­ver fra sene­re saga­er (Erik den Rødes saga, Laks­døla saga m.v.).
Hun er ikke begra­vet på kri­sten vis, men lå på en vogn­fa­ding i en lil­le grav­høj, og er såle­des en betyd­nings­fuld kvin­de selv under den krist­ne­de Harald Blåtand.

Udstil­lin­gens man­ge mon­trer
En lang ræk­ke gen­stan­de, der bely­ser vikin­ger­nes opfat­tel­ser og fore­stil­lin­ger, er udstil­let, det er ofte små ting – brug både ipads og for­stør­rel­ses­glas og lyt til de man­ge histo­ri­er. Der er man­ge pragt­gen­stan­de, og det skal fast­hol­de de besøgende.

Den fag­li­ge dis­kus­sion
Udstil­lin­gen fik stor ros i dags­pres­sen og blev vur­de­ret, at nu hav­de Natio­nal­mu­se­et igen lavet en frem­ra­gen­de udstil­ling. Men der var kri­tik fra vikin­ge­spe­ci­a­li­ster og histo­ri­ke­re:
“Vøl­ven” er nem­lig ikke spe­ci­elt kendt eller udbredt i det norrø­ne tekst­ma­te­ri­a­le. Vøl­ve­sta­ve­ne – der fin­des ved ca. 30 gra­ve i Nor­den, kan også tol­kes som “ritu­el­le ste­ge­spid”, der lige­som en nøg­le angi­ver en hus­fru­es funk­tion.
Pentz afvi­ste kri­tik­ken med, at det er vig­tigt at læg­ge de usik­re for­tolk­nin­ger frem, men det dre­jer sig osse om, at folk får en ople­vel­se og ind­sigt til dis­kus­sion og kom­mer bag om, hvad folk i vikin­ge­ti­den tænkte.

Den sene­ste vikin­ge­forsk­ning
Pentz’ tolk­nin­ger (og Rane Wil­ler­s­levs) sva­rer til de nye­ste skan­di­na­vi­ske for­tolk­nin­ger, der med udgangs­punkt i rune­sten, sten­bil­le­der, figu­rer på smyk­ker og udstyr og de gam­le norrø­ne tek­ster prø­ver at for­stå, hvor­dan vikin­ge­ti­dens men­ne­sker – både kvin­der og mænd, opfat­te­de ver­den, og hvil­ken livs­op­fat­tel­se de hav­de.
Den kend­te svensk-engel­ske arkæ­o­log Neil Pri­ce har hjul­pet med artik­ler og råd til udstil­lin­ger på Natio­nal­mu­se­et om vikin­ger­ne, fx “Vikin­gen“ og “Tog­tet” . Han er arkæ­o­lo­gi­pro­fes­sor i Uppsa­la og har net­op udgi­vet sin for­tolk­ning af vikin­ge­ti­dens sam­fund og sam­funds­op­fat­tel­se efter mere end 30 års forsk­ning. Han har tid­li­ge­re til udstil­lin­gen Vikin­gen, der inde­holdt Fyr­kat-kvin­den, sam­men med Peter Pentz tol­ket det­te fund.
Det er en spæn­den­de og gåde­fuld udstil­ling, Natio­nal­mu­se­et har pro­du­ce­ret. Den hol­der i lang tid frem­over og giver et andet bil­le­de af vikin­ge­ti­den, end vi er vant til. Fore­stil­lin­ger­ne er i høj grad hen­tet i saga­tek­ster­ne, og det kan dis­ku­te­res. Sko­le­tje­ne­sten skal nok hjæl­pe en klas­se på vej – både histo­rie, reli­gion og dansk kan bru­ge dra­ma og udstilling.

Kata­log:
Peter Pentz & Dor­te Einars­son (red.): Vøl­vens var­sel. Vikin­ger­ne og ver­dens under­gang. 56 s. Natio­nal­mu­se­et 2024. Med artik­ler om Vøl­ver og mytologi.

Hen­rik Adrian

Forfatter(e)

For­mand for historielærerforeningen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *