Forlaget Frydenlund lægger med denne femte udgivelse endnu en bog til KS-undervisningsserien med fællestitlerne ”Flere sider af…”. Hidtil er der udkommet en KS-grundbog (Flere sider af KS), en bog om Grønland, en bog om velfærdsstaten og en bog om Rusland. Med alle fem bøger i bogkælderen vil man være ganske tæt at have materiale til det samlede 1½-års undervisning i faget. Og i øvrigt er der flere bøger på vej i serien.
KS-fagkonstruktionen har bl.a. været bredt kritiseret for at være for kompleks for HF-eleverne og en for bøvlet og tidskrævende eksamen, men vi må konstatere, at faget har overlevet mere eller mindre i sin nuværende konstruktion siden 2005, og derfor må man sige, at det er meget velkomment, at der er forlag, der specifikt laver undervisningsbøger til netop dette lidt specielle fag.
Som de andre udgivelser i serien er bogen inddelt i KS-fagets tre dele: en historiedel (den længste), og en samfundsfaglig og religionsfaglig del. Emnet ”penge” kan umiddelbart lyde utraditionelt, men i en KS-faglig sammenhæng giver det i høj grad mening. Pointen er jo at finde en interessant case eller faglighed, som giver mening og kan belyses hensigtsmæssigt i alle tre fag, og her er fænomenet penge bestemt ikke så tosset!
Bogen belyser pengenes historie med historiefaget, pengenes moderne kredsløb i samfundsfag og de etiske aspekter af penge og det at eje noget/ikke eje noget i en religionsfaglig sammenhæng. Set i lyset af hvor vigtige penge er i det moderne samfund, og hvordan penge ofte bliver udgangspunktet for politiske og bredere samfundsmæssige diskussioner, er der lagt op til mange gode og spændende diskussioner med HF-eleverne på baggrund af denne udgivelse. Som forfatterne skriver i forordet, er det faktisk paradoksalt, at penge fylder så meget i vores samfund, når de reelt er uspiselige, brænder dårligt og kun har en værdi, fordi vi i fællesskab har besluttet det – og diskussionen af, hvorfor penge alligevel på mange måder er geniale, er naturligvis interessant at tage med eleverne.
Bogen behandler en historisk periode på mere end 2000 år på ca. 75 sider, og det er både dens styrke og dens problem. Vi bliver introduceret for et hav af historiske perioder, begivenheder og fagbegreber lige fra de 7 dødssynder over merkantilisme og protestantismens ånd til New Deal, keynesianisme og coronakrise. Der er ingen tvivl om, at det vil kræve meget af læreren, hvis eleverne skal kunne forstå og systematisere så mange forskellige og ganske store emner. Til tider i min gennemlæsning tænkte jeg, at det var på grænsen til en umulig opgave at gabe over for læreren. På den anden side, og hvis man formår at overvinde denne væsentlige forhindring, vil bogen give eleverne et glimrende historisk overblik over meget væsentlige aspekter i vores civilisations historie. Den religionsfaglige gennemgang lider et stykke hen ad vejen af det samme problem (eller mulighed), hvor den samfundsfaglige del er betydeligt mere kompakt og koncentreret.
Bogen indeholder ikke egentlige kildetekster, men der er en lang række såkaldte ”Tænk selv-bokse” undervejs, som har små kildeuddrag eller perspektiveringsopgaver, hvilket i et vist omfang afhjælper problemet med de manglende kildetekster. Samtidig er bogen ganske pædagogisk sat op med en mængde tekst- og faktabokse med uddybende forklaringer om vigtige begreber og fænomener, men det synes klart, at der både er behov og mulighed for at supplere bogen med yderligere kildetekster og faglitteratur. Den meget pædagogiske tilgang i bogen går igen i sproget, som er yderst forklarende og let tilgængeligt. På den måde virker bogen godt tilpasset sit intenderende publikum nemlig HF, men det gør den også i mine øjne mindre anvendelig på eksempelvis STX og HHX, medmindre man vil bruge bogen i 1.g. – og her med et fyldigt supplerende materiale. Det hører i øvrigt med i denne sammenhæng, at Frydenlund og bogen stiller en hjemmeside til rådighed med ekstra kildetekster. Desværre har Frydenlund af for mig ukendte årsager ikke valgt at udgive kildeteksterne på deres sædvanlige hjemmeside (www.his2rie.dk), og det er i den grad en skam; som underviser er det bare rart, at materialet er samlet på ét sted. Opfordringen er hermed givet videre.
Forfatter(e)
Underviser på Middelfart Gymnasium og HF