Columbus undrede sig: Var der en søvej til Indien? Andre i Europa undrede sig også: Var der menneskelignende væsener på den anden side af Jorden? Hvad kan deres fælles undren lære os om de store opdagelsers tid?
Bliv klogere på spørgsmål som disse, og dyk ned i kapitler som ?De oprindelige amerikanere? og ?Slaveri i den nye verden?. Få indsigt i Danmark som kolonimagt, kvindernes rolle i den nye verden, og i sammenhængen mellem opdagelse, erobring og kolonisering. Bliv også bedre til at genkende arven fra opdagelserne i nutidens verden.
Bogen er lige til at gå til: Samlet udgør den et let tilgængeligt undervisningsforløb, og hvert kapitel indeholder materiale til ét undervisningsmodul med tekst og kilder. I starten af kapitlerne er der forslag til, hvordan eleverne kan forberede sig hjemmefra.
Til slut præsenteres også en rig variation af opgaver og idéer til, hvordan man kan arbejde videre med alle kapitlerne, herunder forslag til forløbsplaner.
Ekstramateriale til På sporet af den nye verden findes her: https://prx.dk/dennyeverden
Det er en fornøjelse at skulle anmelde en ny lærebog om opdagelserne, der på alle måder opfylder nutidens krav til et godt materiale til undervisningen.
Bogen er udgivet af Egmont-forlaget Praxis og består af i alt ti korte kapitler om den nye verden, der opstod, da Columbus i 1492 sejlede over Atlanterhavet. Der er gennem tiderne skrevet mange lærebøger om den verdenshistoriske begivenhed, men denne lærebog er virkelig en bog, der vil tale til nutidens lærere og elever. Særligt eleverne i 1. og 2.g samt 1. HF.
I ti kapitler gennemgås mange sider af dette møde. Det starter med de forestillinger, som europæerne havde om den øvrige verden i Middelalderen før opdagelserne. I de næste kapitler lærer vi om den portugisiske ekspansion, de oprindelige amerikanere og (selvfølgelig) Columbus’ rejse.
Kapitlerne er korte med meget flotte illustrationer og helt igennem pædagogisk tænkt: Teksten er kort og klar, så også de ikke så stærke læsere kan være med. Opsætningen er indbydende med store sider og flotte illustrationer. Der er meget tydelige arbejdsspørgsmål i en gul cirkel i begyndelsen af hvert kapitel, så eleven let kan tjekke, om han eller hun har fået fat på det væsentlige. Til hvert kapitel er der også et lille antal kilder, der også er pædagogisk tænkt: De er skrevet i et helt forståeligt sprog, men de vil også kræve noget af eleverne.
Sådan fortsætter lærebogen med de efterfølgende kapitler, der fortæller om det spanske koloniimperium og slaveriet i ’Den nye verden’. Kilderne i kapitlet om slaveriet er virkelig spændende for nutidens elever, for her støder de på de forskellige holdninger til slaveriet fra en pavelig bulle i 1537 og helt op til ’The Mudsill Theory’ og en bortløben slaves beretning fra USA i 1800-tallet.
Kapitel 7 er nok det sværeste af bogens kapitler, for her er vi tilbage i Europa, hvor magtforholdet ændrer sig med merkantilisme og det nederlandske handelseventyr, der betyder en kraftig tilbagegang for de to lande på den iberiske halvø.
Kapitel 8 omhandler Danmarks rolle i Den Nye Verden med de tre små øer i Vestindien. Igen bliver det spændende for eleverne at følge med i diskussionen om, hvordan vi i dag skal forholde os til denne del af vores fortid: Skal vi sige undskyld? Lars Løkke Rasmussen mente ikke, at det gav nogen mening, da han holdt sin tale i anledning af 100-året for salget af Dansk Vestindien i 2017. Er du enig?
De to sidste kapitler lægger igen godt op til elevernes engagement og nutid. I kapitel 9 får kvinderne deres plads i historien, som de ikke har haft i mange, mange år. Og en af kilder er på engelsk! God idé, som vil være en fin udfordring for eleverne.
I det sidste og tiende kapitel oprulles det store spørgsmål om ARVEN efter Columbus. Skal han fordømmes og puttes i skammekrogen, eller skal vi vedkende os den omvæltning, som han var med til at skabe – og som også kom til at forandre Europa? Her kommer den kontroversielle Niall Ferguson på banen med sin opfattelse af det positive ved den vestlige fremfærd og dominans.
Bogens sidste tyve sider indeholder opgaver og arbejdsforslag til hvert af kapitlerne. Der bruges forskellige metoder og redskaber som kryds-og tværser, tidslinjer, Kahoot og mange flere. Og det hele kan findes ved at bruge QR-koden i begyndelsen. Det vil især være en god håndsrækning til den lærer, der skal prøve bogen og materialet for første gang. Og der er mere hjælp at hente, for forfatteren slutter med en forløbsplan, som helt grydeklart viser, hvorledes man kan – men ikke skal – bruge bogen.
Som sagt en meget fin lærebog – især til undervisningen i 1. og 2.g og 1. HF.
Ulrik Grubb