I år er det 300 år siden, at den dansk-norske missionær Hans Egede — den 3. juli 1721 — gik i land på Håbets Ø i Grønland. Dermed er der en god anledning til, at vi i dette nummer af Noter stiller skarpt på forholdet mellem Danmark og Grønland før og nu. Herunder også på Hans Egede og på den erindringspolitiske fortolkningskamp, der i de senere år har udspillet sig omkring hans person, der ses som et symbol på den dansk-grønlandske relation. Thorkild Kjærgaard bidrager med en artikel, der giver et fyldigt portræt af mennesket og missionæren Hans Egede og […]
Søndag den 6. juni blev der afholdt PRISOVERRÆKKELSE I HISTORIEKONKURRENCEN 2021! Begivenheden fandt sted på Københavns Bymuseum. 1. prisen på 10.000,- kr. gik til Petra Faye Villadsen og Pil Precht-Storm fra Rysensteen Gymnasium for bidraget ”Den lille pandemihåndbog”. 2. prisen på 5000,- kr. gik til Nynne Husby Scheuer og Julius Østerbye, Espergærde Gymnasium, der havde bidraget med en video om coronakrisen. 3. prisen på 3000,- kr. gik til Nicolai Riisgaard, Janet Kamal og Lucca Aytemiz fra Bjerringbro Gymnasium, som havde produceret en rap-sang om finanskrisen. Juryens specialpris – et boggavekort på 1000,- kr. sponsoreret af Internetboghandlen SAXO.com, gik til Tobias […]
Denne anmeldelse fokuserer på antologiens 2 artikler, hvor historiefaget undersøges, nemlig kapitel 5: ’Historiebrug som identitetspolitisk dannelse – i og uden for skolen’ og kapitel 8: ’Forestillinger om grundloven i læremidler for samfundsfag og historie – mellem systembevarende myte og ideologikritik’ begge skrevet af Claus Haas, lektor ved DPU. I ’Historiebrug som identitetspolitisk dannelse – i og uden for skolen’ er den centrale inspiration hentet fra Bernard Eric Jensens socialkonstruktivistiske fortolkning af en historiebevidsthedsdidaktik, der afviser historiefagets ’fortidsfiksering’ og i stedet fokuserer på, hvordan alle mennesker (lægfolk) altid er brugere af fortiden. Derfor må de emner, man arbejder med i skolefaget […]
Bogen består af 26 små kapitler om en række forskellige temaer knyttet til historieundervisning. Den er rettet mod lærerstuderende og historielærere i grundskolen, men langt det meste er også relevant for lærere på ungdoms- og voksenuddannelser, om end det måske ikke sådan er nyt. Bogens ophav kommer til udtryk på den måde at kapitlerne er udstyret med arbejds- og studiespørgsmål til den lærerstuderende og at forfatterne nogle steder henvender sig direkte til en historielærerlæser. Derfor kunne man også sagtens bruge nogle af dem som udgangspunkt for et faggruppemøde. Der er også gode henvisninger efter hvert kapitel, bl.a. til interessante og […]
Undertegnede er tidligere gymnasielærer og nu pensioneret. Måske en gammel Jeronimus? Når jeg får bøger til anmeldelse, tænker jeg tit på, om gymnasiets bogkælder er lukket og slukket og bøgerne brændt. For der er ikke så meget nyt under solen. Jeg har lige anmeldt Hans Wagner: På sporet af oplysningstiden. Anmeldelsen er på historiehjemmesiden. Til denne periode, som Jonas behandler, kan jeg i flæng nævne: Niels Høffdings glimrende undervisningsbøger til gymnasiet om den franske revolution, Erik Jensen og Birger Kledals om industrialiseringen, Henrik Skovgaard Nielsen om imperialismen osv. osv. listen er næsten uendelig. Alle fra starten slutningen af 1970erne og […]
Et par hurtige quiz-spørgsmål: Svarene på spørgsmålene findes på https://danmarkshistorien.dk/ooc/ Quizzen stammer fra en ny imponerende udgivelse fra Aarhus Universitet. Det drejer sig om en Danmarkshistorie, som historikerne ved universitet har udarbejdet. For første gang har man udnyttet de muligheder, som internettet giver. Materialet består nemlig af følgende: En smukt trykt bog på 440 sider i otte kapitler (som anmeldes her) Samme materiale på nettet (https://danmarkshistorien.dk/ooc/) Tekster på nettet Korte film på nettet Quizzer til alle otte kapitler på nettet (med spørgsmål som ovenfor) Materialet er tiltænkt undervisningen af studerende på første år, ”men kan anvendes af alle med interesse for […]
”Blå Danmarkshistorier” sætter fokus på søfartens rolle i Danmarkshistorien fra renæssancen til i dag. I 6 kapitler, som kan læses for sig, fortælles omtrent først renæssancens, så 1700–1800-tallets historie ud fra et søfartsperspektiv og derefter følger kapitel 4 om sejlads under verdenskrigene, kapitel 5 om tiden efter 1945 og til sidst et kapitel om ”sømanden”, som undersøger faktiske og fiktive fremstillinger af og forestillinger og fordomme om sømanden og sømandslivet. Bogen er indbydende med faktabokse og rigt illustreret. Til bogen hører en ret omfattende hjemmeside med både simple tjek-på-lektien opgaver, diskussionsspørgsmål, kildemateriale og remedieringsopgaver. Det ser meget brugbart ud ved […]
Tredje og sidste del af Peter Frederiksens verdenshistorie begynder omkring 1870 og afsluttes med tiden efter Den Kolde Krig. Bogen starter ved imperialismen, der fører læseren til 1. verdenskrig. Herefter er der 3 gode nedslag i Mellemkrigstidens Rusland, Tyskland og USA. Efter 2. verdenskrig behandles ’Koloniernes løsrivelse’ efterfulgt af 2 kapitler om den kolde krig i henholdsvis USA og Europa. Kina behandles fra borgerkrigen i 1930´erne til omkring 1989, og bogen afsluttes med et kapitel om ’Verden i opbrud’. Ambitionen har i alle 3 bind været at belyse 3 ’civilisationer’; den kristne/ europæiske/ amerikanske, den kinesiske og den islamiske civilisation, […]
The capital of China is Beijing which means Northern Capital (bei-jing) and has been in contrast to Southern Capital (nan-jing) or Nanjing. The first humans have lived here from 700 000 to 200 000 years ago and this human type is known as Peking man (Homo erectus pekinesis). On the site of Zhoukoudian near Beijing were found around 40 human remains and this location is founding point of human settlement in the Beijing region. During the time, Beijing has changed its importance up to the 15th century and the dynasty of Ming when becomes imperial capital. The Chinese education system
Beijing or northern capital has been one of the most exciting cities in the contemporary world and one of the world capitals today. It is a mix of traditional Chinese neighbourhoods and houses called hutong (胡同) and modern skyscrappers. Although the cultural heritage of Beijing consists of different architecture, historical remains and events –to mention Summer Palace, Tiantan or Temple of Heaven, Great Wall, Tiananmen Square, there is a place where everything started: Forbidden city.