Historielærerforeningen har følgende kommentarer til de reviderede læreplaner, hvor ’holocaust og andre folkedrab’ tilføjes til kernestoffet. Udfordringer generelt Ved 2017 reformen blev kernestofpunkterne formuleret relativt åbent og det aktuelle forslag om at skrive konkrete begivenheder ind i kernestoffet kan opfattes som en tilbagevenden til en mere detaljeret og styret læreplan, med mindre plads til elevinddragelse, […]
..og hermed høringssvar fra Aalborg: Aalborg den 27. marts 2017 På vegne af Historiestudiet på Aalborg Universitet, skal jeg hermed afgive høringssvar vedr. den nye bekendtgørelse og læreplan om historiefaget i gymnasieskolen. Vi hilser det velkommen, at der i den nye bekendtgørelse er lagt vægt på såvel skriftlighed som informations-/litteratursøgning. Vi har her på AAU erfaring […]
Foreningen har modtaget et høringssvar fra RUC: “I faggruppen på Historie på Roskilde Universitet noterer vi os i den nye bekendtgørelse og læreplan om specifikt historiefaget, at der er lagt vægt på såvel skriftlighed som informations-/litteratursøgning. Det er ubetinget positivt og peger konstruktivt ind mod de problemer, som vi på universitetet i disse år oplever, at […]
Til høring over udkast til bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser og udkast til gymnasiale læreplaner Vi vil i vores høringssvar koncentrere os om seks forhold: Fordybelsestid til historie (stx) Prøveformen i historie A (stx) og historie B (hfe) Adgang til internettet i forberedelsestiden. Sikring af faglig fordybelse (stx) Fastholdelse af historiebrug som centralt element i […]
Historielærerforeningen har indsendt sit høringssvar til forslaget til ny gymnasielov: Høringssvar fra Historielærerforeningen for Gymnasiet og HF Til Forslag til lov om de gymnasiale uddannelser Vi vil i vores høringssvar koncentrere os om tre forhold: Indførelse af enkeltfaglig eksamen og forslag om medtællende årskarakterer i kultur- og samfundsfagsgruppen på hf. Begrænsning i antallet af 24-timers prøver. Undervisningstid […]