Kære Historielærer.dk Jeg skriver til jer på vegne af Undervisningsministeriet, Digtea ApS og Batavia Media ApS, der har samarbejdet om at reformere undervisningsmaterialet omkring Holocaust og andre folkedrab. AldrigMere.dk er Undervisningsministeriets nye hjemmeside om Holocaust og andre folkedrab, og har elever i landets grundskoler, gymnasier og VUC samt deres undervisere som målgruppe. AldrigMere.dk afløser de tidligere hjemmesider Auschwitzdag.dk og Folkedrab.dk, men omhandler de samme emner og temaer. Tilbud Hjemmesiden AldrigMere.dk er den digitale formidlingskanal for en række forskellige materialer til undervisningsbrug samt undervisningsaktiviteter, der organiseres omkring årets tema og afholdelsen af den årlige Auschwitzdag 27. Januar. Aldrigmere.dk kommer gerne ud til […]
Fredag den 23. marts tog jeg mine to 3.g klasser med til Jelling. Dels for at de skulle sammenligne Oplevelsescenter Kongernes Jelling, som næsten ikke har nogle fortidige levn udstillet, med deres tidligere ekskursion til Nationalmuseet, men de skulle også se det monumentalle bygningsværk, som Harald Blåtand har ladet rejse kort efter 900-tallets midte. Til at forklare bygningsværkets historie og geometri havde jeg hyret to arkæologer fra Oplevelsescentret for kun 1500kr. Det kunne dog være gjort endnu billigere, hvis jeg blot havde ventet 5 dage! For med Klaus Ebbesens bog ”Jelling – Historien om Gorm den Gamle, Thyre Danebod og Harald […]
En småtravl formiddag prikkede en kollega mig på skulderen. ”Der ligger en pakke til dig inde på lærerværelset ”, lød det. Jeg ilede ind på lærerværelset, åbnede pakken og i dén lå et anmeldereksemplar af Bo Lidegaards nye bog ”Danmark i Krig”. Bogen er endnu et skud på stammen af bogserien ”100 Danmarkshistorier” på 100 sider til 100 kroner fra Aarhus Universitetsforlag. Dagens dont gav mig dog ikke lejlighed til at læse bogen, så den kom med hjem på stuebordet til senere gennemlæsning. Bogen burde nok have været placeret på reolen; næste aften væltede jeg nemlig i uagtsomhed kaffen, så […]
Jesper Nielsen (JN) vil skrive historien om den spanske opdagelse af Amerika og navnlig erobringen af Mexico på en anden måde. JN er træt af den europæiske etnocentriske fortælling om de spanske conquistadorer, der med ganske få soldater indtog aztekernes imperium i Mexico og inkaernes imperium i Andesbjergene. JN vil gerne se ”Opdagelsen” med indianernes øjne og vælger derfor ikke at fortælle den klassiske historie, som man kan læse mange andre steder. Forfatteren har ladet Ib Michael skrive et forord, hvor den ikke får for lidt. Ib Michael svinger sig fx op til på side 6 at tale om det […]
(Jeg har modtaget dette tip/reklame fra Doxbio. Jeg er klar over at timingen ikke er god i forhold til at tage eleverne med i biografen, men filmen kommer sandsynligvis på filmstriben i efteråret) https://vimeo.com/266298828 Den 6. juni er der biografpremiere på filmen FÆDRE OG SØNNER. Farfar Henning var berømt opdagelsesrejsende og kulturarvsindsamler, men levede tilsyneladende et dobbeltliv som hemmelig agent. Barnebarnet Michael vil finde ud af, om det er sandt og lokker sin gamle far, den tidligere hofmarskal, Søren Haslund-Christensen med på en rejse til Mongoliet i farfarens fodspor. Sørens helbred skranter, men Michael ønsker en sidste fælles opdagelsesrejse med […]
Jeg har brugt nogle timer på at prøve at få sitet til at overholde persondataloven, og i den forbindelse har jeg deaktiveret muligheden for at logge ind med Facebook/Google/Twitter. Årsagen er, at de sociale medier høster data om dig, imens du er på sitet, og jeg er i tvivl om, om det er i orden. Vi har jo ikke nogen databehandleraftale med Facebook, det er der mig bekendt ingen, der har… Selvom det måske virker ret harmløst at fx. Google får information om at du læser en artikel om historiedidaktik, og du tænker “jeg har jo ikke noget at skjule” så […]
Præsentation af artiklerne i Noter 217, som udkommer ca. 1. juni. Dette nummer af noter omhandler forskellige problematikker i Mellemøsten i bred forstand.Den første artikel er skrevet af Dr. Phil. Jørgen Bæk Simonsen fra Københavns Universitet og omhandler den moderne stats opståen og udfordringer i Mellemøsten. Dernæst følger en artikel, I Krig og Kærlighed, af Steffen Jensen om udviklingen i Israel-Palæstinakonflikten. Ph.d.-studerende Mustafa K. Topal fra RUC har sammen med cand.mag. og folketingskandidat for Enhedslisten Ibrahim Benli skrevet en kronik med udgangspunkt i præsident Erdogans postulat om, at han forsøger på at reformere ’det gamle Tyrkiet’ til en stærk nation. Men […]
Teknologimessen CES, som afholdes i Las Vegas hvert år over tre dage i januar måned, beråber sig at være verdens største teknologimesse med sine 170.000 besøgende i 2018, heraf over 7000 journalister og fotografer, som står klar til at skrive hjem om nye opfindelser eller kommende trends; e.g. virtuel reality, selvkørende biler og smart watches. Jeg forestiller mig, at stemningen må have været mindst ligeså sydende i København den 18. maj 1888, hvor Den nordiske Industri‑, Landbrugs- og Kunstudstilling åbnede. ”København er syg! Den har feber! Udstillingsfeber!” skrev Nationaltidende. Samtidig var Ritzaus Bureau på pletten med et udførligt telegram, mens […]
I Aarhus Universitetsforlags nye Danmarkshistorie, er turen denne gang kommet til Grundloven. Forfatteren er historiker Bertel Nygaard, som fortæller om Grundlovens tilblivelse og eftermæleI bogen giver Bertel Nygaard en transnational og flertydig fortælling om Grundlovens tilblivelse, hvor det bliver klart at udviklingen i samtidens Europa er helt afgørende for udviklingen af demokratiet i Danmark. Her understreges det specielt at revolutionerne i Frankrig og Tyskland spillede en helt afgørende rolle for de nationalliberales muligheder for at presse den enevældige statsmagt til at afgive magten. Bogen indeholder også en detaljeret og spændende analyse både af tiden op til og af martsdagene, samt […]
“Der vil vedblivende være tale om et meget omfattende tids- og resursespild, så længe undervisningsfaget historie ikke er mere på bølgelængde med lægfolks historieinteresser end tilfældet ofte er i dag (s. 207).” Så skarpt kan Bernard Eric Jensen formulere sig i sit opgør med den traditionelle historiefaglighed. Gennem årtier har han i adskillige publikationer leveret afgørende bidrag til udvikling af dansk historiedidaktik med historiebevidsthed og historiebrug som nøglebegreber. Med historiebevidsthed/fortidsbrug har han sammenfattet og videreudviklet sin forskning. Han argumenterer for at indføre ”et mere frugtbart og inklusivt historiebegreb end det historiefaglige, der fortsat danner normen inden for historiefaget (s.426).” Og […]