Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Nyheder

EU – En føde­ra­tion af nationalstater

Hans Bran­ner har gen­nem man­ge år været hoved­le­ve­ran­dør af lærebø­ger i inter­na­tio­nal poli­tik til sam­funds­fags­un­der­vis­nin­gen fra For­la­get Colum­bus. I den­ne bog har han sam­let nog­le kyn­di­ge folk for at give et over­blik over EU’s stil­ling set ud fra fem bety­den­de lan­de i EU. For­fat­ter­ne er alle uni­ver­si­tets­folk, og der er ikke gjort meget for at til­pas­se bogen til gym­na­sie­e­le­vers viden og for­ud­sæt­nin­ger. Den er der­for ikke vel­eg­net som under­vis­nings­bog i gym­na­si­et, men vil kun­ne bru­ges af den kyn­di­ge læser til at få ind­blik i, hvad der sker med EU for tiden. Sær­ligt vil jeg frem­hæ­ve det sid­ste kapi­tel, som er […]

Dan­ne­brog — Fra ade­lig eks­klu­si­vi­tet til uni­ver­selt symbol

Den dan­ske mid­delal­der­hi­sto­ri­ker Tor­ben K. Niel­sen for­tæl­ler i det­te bind af 100 Dan­marks­hi­sto­ri­er om årets 800-års jubilar, nem­lig Dan­ne­brog. For­fat­te­ren angri­ber emnet, ved at se Dan­ne­brog som et erin­drings­sted, hvis funk­tion har ændret sig fra et ade­ligt erin­drings­sted (s.35) til at Dan­ne­brog i dag er et ”mang­fol­digt, prag­ma­tisk og ikke eks­klu­de­ren­de sym­bol” (s.99). Under­vejs i bogen får vi et klart blik for, hvor­dan anven­del­sen af fla­get opstår og ændrer sig over tid. Såle­des peger Niel­sen blandt andet på, at den før­ste kon­ge som aktivt bru­ger Dan­ne­brog er Val­de­mar Atter­dag. I lig­hed med andre tyske nabo­sta­ter som Savoy­en og Schweiz antager […]

Sven­ske­kri­ge­ne

Aar­hus Uni­ver­si­tets­for­lag har stor suc­ces med sin serie “100 Dan­marks­hi­sto­ri­er”, hvor der igen­nem 8 år hver måned skal udkom­me en bog på 100 sider, som præ­sen­te­rer et histo­risk emne i over­sku­e­lig og let­læst for­mat. I novem­ber 2018 udkom SEBASTIAN OLDEN-JØRGENSEN: ”Sven­ske­kri­ge­ne”. 100 sider, 100 kr. Sven­ske­kri­ge­ne er et trau­ma­tisk afsnit i dansk histo­rie, for­di de før­te til tab af Skå­ne, Hal­land og Blekin­ge og redu­ce­re­de Dan­mark til en euro­pæ­isk små­stat. Poli­tisk før­te de til ene­væl­dens ind­fø­rel­se og en mar­kant ændret magt­po­si­tion for den dan­ske adel. Men­ta­li­tets­hi­sto­risk har de givet anled­ning til man­ge myter, mest kendt nok histo­ri­en om “Gøn­ge­høv­din­gen” Svend Poulsen […]

En histo­rie om de natio­nal­li­be­ra­le og demokratiet

Demo­kra­tisk dan­nel­se er et cen­tralt ele­ment i for­må­let for de gym­na­si­a­le uddan­nel­ser, og at den­ne dan­nel­ses nær­me­re ind­hold sta­dig er gen­stand for kon­flikt er for­å­rets Øre­stads­ba­ta­l­je jo en glim­ren­de illu­stra­tion af. Sær­ligt for histo­ri­e­fa­get er udvik­lin­gen af demo­kra­ti, også i de ny lære­pla­ner, et vig­tigt gen­stands­om­rå­de. Der­for er tema­et for Den­nis Lun­ding Niel­sens bog også sær­de­les rele­vant, selv­om det jo ikke lige­frem er jom­fru­e­ligt ter­ri­to­ri­um. Bogen er opdelt i 6 kapit­ler, hvor de 3 før­ste hand­ler om ene­væl­den og kam­pen for dens afskaf­fel­se i før­ste halv­del af 1800-tal­let. Kapi­tel 4 og 5 føl­ger for­fat­nings­kam­pen og demo­kra­tiets udvi­del­se frem til grundlovsrevisionen […]

Histo­ri­e­fag­lig arbejdsbog

Hvis jeg skal næv­ne ét punkt, hvor histo­ri­e­fa­get har ændret sig, siden jeg begynd­te at under­vi­se på STX i 2007, vil sva­ret være meto­de. Hvor kil­de­kri­tik tid­li­ge­re var den helt domi­ne­ren­de meto­de, som ele­ver­ne skul­le mestre, præ­sen­te­res de nu for at væld af meto­di­ske til­gan­ge og værk­tø­jer til faget. Nog­le vil mene, at det er i en sådan grad, at meto­de­fo­kus­set ender i en begrebs­brug for begre­ber­nes skyld, der nog­le gan­ge synes vig­ti­ge­re end sel­ve den histo­ri­ske peri­o­de, mens man som radi­kal post­mo­der­ne histo­ri­ker vil mene, at man slet ikke kan sige ”den histo­ri­ske peri­o­de”. I vir­ke­lig­he­den vil de fleste […]

Film i historie

”Har du sat 3‑års-histo­ri­e­­fil­­men på?” Sådan lyder en stå­en­de morsom­hed på mit lærer­væ­rel­se, lige inden histo­ri­e­læ­rer­ne for­la­der lærer­væ­rel­set og går til time. Og der er da lidt om det, for vi histo­ri­e­læ­re­re bru­ger film­klip aktivt i vores under­vis­ning, men natur­lig­vis for­di det giver rig­tig god mening, og selv­føl­ge­lig ikke for­di histo­ri­e­fa­get fra 1.g til 3.g bare til­nær­mel­ses­vist vil­le kun­ne dæk­kes ved at se en (meget lang) film. Selv­føl­ge­lig er under­vis­nin­gen i histo­rie meto­disk og viden­ska­be­lig, men vi kan ikke se bort fra, at nar­ra­ti­ver­ne er vig­ti­ge. Det er også vores opga­ve som lære­re at væk­ke histo­ri­en til live hos ele­ver­ne, og […]

Podcasts til unge om EU

Vi har i AOF med støt­te fra Euro­pa­næv­net lavet en podcast i 4 afsnit om EU’s histo­rie fra 1945 og op til i dag, og jeg skri­ver for­di de 4 afsnit kan bru­ges i under­vis­nin­gen som optakt for unge til EP-val­­get 26. maj.  Ind­hold: Peter Lau­ge­sen, der er pris­be­løn­net fored­rags­hol­der og doku­men­ta­rist kendt fra pro­jekt Vores Euro­pa er den gen­nem­gå­en­de for­tæl­ler. Han inter­viewer under­vejs Peter Par­bo, Poul Niel­son, Uffe Elle­­man-Jen­­sen og Chri­stel Schal­de­mo­se i de for­skel­li­ge afsnit, der sæt­ter fokus på EU’s grund­læg­ge­res visio­ner om en Kul og Stå­lu­ni­on, den kol­de krig, Dan­marks ind­træ­den i EF, afslut­nin­gen af den kol­de krig […]

Dansk repræ­sen­tant i Euroclio

Den 6. april 2019 var der gene­ral­for­sam­ling i Euro­clio, den euro­pæ­i­ske histo­ri­e­læ­rer­for­e­ning, i Gdansk, Polen, hvor det lyk­ke­des mig, Lars Peter Visti Han­sen, at bli­ve valgt til besty­rel­sen. Euro­clio er paraply­or­ga­ni­sa­tion for de euro­pæ­i­ske histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­ger og beskæf­ti­ger sig med sam­ar­bej­de over græn­ser­ne i Euro­pa, fx i kon­flik­t­om­rå­der som Bal­kan, men Euro­clio arbej­der også gene­relt på at øge bevidst­he­den hos lære­re og ele­ver i hele Euro­pa om at sand­he­den ikke er natio­nal, men man­ge­facet­te­ret og aldrig objek­tiv. Hvert lands lærebø­ger skil­drer den fæl­les histo­rie fra et ander­le­des syns­punkt. Det er ind­ly­sen­de nok, men det er også vig­tigt at slå fast i en tid […]

Essay­kon­kur­ren­ce om Dannebrog

(Jeg har mod­ta­get den­ne hen­ven­del­se fra Søren Cruys-Bag­­ger /LH ) Dan­­marks-Sam­­fun­­det søsæt­ter fra april en lands­dæk­ken­de essay­kon­kur­ren­ce, hvor unge fra fol­ke­sko­ler­ne og ung­doms­ud­dan­nel­ser­ne invi­te­res til at give deres syn på ver­dens æld­ste natio­nal­flag, Dan­ne­brog.  Dan­­marks-Sam­­fun­­det vil ger­ne høre de unges tan­ker om, hvil­ken betyd­ning vores natio­na­le sym­bol Dan­ne­brog har for dem i 2019. Essay­et må ger­ne afspej­le de unges per­son­li­ge reflek­sio­ner og over­vej­el­ser om Dan­ne­brogs betyd­ning for dem. Det må ger­ne være skre­vet i en direk­te stil, der vejer både for og imod fla­gets betyd­ning for dan­sker­ne. Dead­li­ne for afle­ve­ring af tek­ster­ne er den 1. okto­ber 2019 kl. 12.00. De seks vin­de­re offentliggøres […]

Under­sø­gel­se om innova­tion i undervisningen

(Jeg har mod­ta­get neden­stå­en­de anmod­ning fra Andreas Kambs­kard / LH) Kære fag­li­ge for­e­ning, Fon­den for Entre­pre­nør­skab har til opga­ve at støt­te under­vi­se­re på de gym­na­si­a­le uddan­nel­ser med at imple­men­te­re innova­tion i under­vis­nin­gen som en del af gym­na­si­ere­for­men. Vi kom­mer blandt andet til at bidra­ge til FIP-kur­­ser, men det bety­der også, at insti­tu­tio­ner og fag­li­ge for­e­nin­ger kan boo­ke os til oplæg og kom­pe­ten­ce­ud­vik­ling inden for innova­tions­di­dak­tik. I den for­bin­del­se er vi i gang med en lands­dæk­ken­de under­sø­gel­se omkring under­vi­se­res eksi­ste­ren­de erfa­rin­ger og behov inden for områ­det, så vi bedst muligt kan til­pas­se vores støt­te og til­bud. Hvis I er inter­es­se­re­de i at dele under­sø­gel­sen til underviserne […]