I denne bog er der fokus på, hvordan historie, samfundsfag og religion bidrager til samarbejdet i Kultur- og samfundsfag (KS) på HF. Bogen er bygget sådan op, at du får et overblik over centrale begreber i de enkelte fag og en indsigt i, hvordan den fællesfaglige og enkeltfaglige eksamen forløber.
Det er ikke hensigten, at bogen skal erstatte andet materiale, hvorfor en forståelse for begreberne, modellerne og figurerne er en forudsætning for, at du får det fulde udbytte af at anvende den.
Nyudgivelsen ”Klar til KS” er en meget overskuelig metode/teori-bog til KS-undervisningen, der på meget pædagogisk vis gennemgår fagenes centrale begreber, metoder og teorier. Forfatternes valg af begreber og teorier ligger fint i tråd med de temaer, der typisk arbejdes med i KS-undervisningen. På den måde bliver bogen både brugbar og relevant. Bogens formål er at give et overblik over centrale begreber i de enkelte fag. Bogen indledes med et kort afsnit om hvad KS-faget går ud på og hvilke faglige mål, der er i faget. Dernæst er bogen opdelt i tre kapitler, der hver dækker begreber, teorier og metoder fra de tre KS-fag. Det sidste kapitel er et kort afsnit om den fællesfaglige KS-prøve inkl. vejledning i det skriftlige produkt, samt en kort introduktion til rammerne for den enkeltfaglige eksamen. Bogen kan ikke stå alene i undervisningen, men kan bruges som et supplement eller opslagsværk til begreber, metoder og teorier.
I historieafsnittet gennemgås der både materialetyper, metoder, forandringer og forklaringer. Der er en god forklaring af fremstillingsmateriale overfor levn/beretning. Derudover gennemgås på rigtig fin vis centrale kildekritiske begreber som f.eks. troværdighed, ophavssituation, første- og andenhåndsvidne, kilders repræsentativitet og tendens. Værktøjskasserne til kildekritik og billeder som forfatterne har valgt at kalde afsnittene, er vældigt brugbare skemaer med kildekritiske undersøgelsespunkter. Styrken ved skemaerne er at det forklares hvorfor punktet er relevant f.eks. ”Nedskrevet samtidig eller senere: Er kilden skrevet flere år efter den begivenhed, som den beskriver, kan detaljerne være glemt eller måske endda ændret bevidst eller ubevidst.” En af fordelene ved bogen er at eksemplerne er meget konkrete. Det eneste, der undrer en smule er, at forfatterne ikke har valgt at inddrage primær/sekundær kilder som begreb, men det er måske her at der skelnes mellem historie på A- og B‑niveau.
Ydermere gennemgås centrale elementer som f.eks. periodisering, brud/kontinuitet, diakront/synkront, årsagsforklaringer – som også indeholder en brugbar værktøjskasse om struktur/aktør, fremmedsyn, historiebrug og erindringshistorie. Overordnet set er det en glimrende ”lille hjælper” til den daglige undervisning i KS. Det eneste afsnit, som ikke er lige så stærkt som de andre er afsnittet om historiebrug, hvor begreberne ikke forklares på lige så gennemskuelig vis som bogens andre afsnit.
Mange af forklaringerne og skemaerne med begreber, teorier og metoder eksemplificeres med simple, letforståelige figurer og billeder, som vil være en stor hjælp for eleverne i det daglige arbejde med faget.
I samfundsfagsdelen gennemgås bl.a. ideologier, velfærdsmodeller, det økonomiske kredsløb, samfundstyper, familietyper, sociologisk teori, magtens tredeling, socialisering, integrationsmodeller, kvalitativ og kvantitativ metode, mm.
I religion har forfatterne valgt at inddrage bl.a. Smarts religionsmodel, civilreligion, gudsopfattelse, ritualer, offer, rent-urent, sekularisering, religionskritik, fundamentalisme, Hjärpes religionsmodel, etik, indefra-udefra, samt en model for analyser af materialer til religionsfaget. I ren begejstring over bogen viste anmelderen bogen til sin religionskollega, som også var begejstret for KS-perspektiverne i bogen.
Denne bog — i klassesæt — står meget højt på ønskesedlen over årets bogindkøb til KS.