Gennem de stille sommermåneder har historielaerer.dk på forsiden – under faglige tip – huset et opslag om min nye bog Familiebilleder – Fortællinger og andre tilgange. Nu er bogen ude, såvel på papir som i en e‑bogs version, der også er tilgængelig via Gymportalen. I pressemeddelelsen, som forlaget Samfundslitteratur udsendte i forbindelse med bogens udgivelse den 4. august 2017, bliver det fremhævet, at undervisning i historie, kultur- og samfundsfag også bør handle om, hvordan familieliv og de nære relationer har ændret sig gennem tiden, og hvad det betyder for vores egne forestillinger om eget liv og egen identitet. Bogens fortællinger […]
Discounthistorie på HF — debatindlæg af @david-kyng. Udtalelse i forbindelse med Regeringens forslag til en nedjustering af historiefagets status på HF fra B- til C‑niveau. “Uvidenhed har nu fået højeste prioritet i historieundervisningen på HF. I hvert fald hvis man skal dømme efter regeringens reformudspil, hvor historiefaget på HF foreslås nedgraderet fra et B- til et c‑niveau. En nedgradering af historie på HF vil gøre det vanskeligere for HF-kursisterne at orientere sig i verden og i de erindringspolitiske kampe, der udspiller sig for deres øjne i dagligdagen. Men er det det, vi har brug for i en tid, hvor vi skal sikre […]
(opdateret 4. maj 2016 med link til kronik af @heidifunder i Politiken.) Fælles skrivelse fra Historielærerforeningen, Religionslærerforeningen for gymnasiet & HF og Klassikerforeningen (6. april 2016) : Regeringen har i dag offentliggjort et gymnasieudspil, hvoraf det bl.a. fremgår, at fagene historie, oldtidskundskab og religion skal indgå i en særlig fagpakke, hvilket betyder at de tre fag skal tvinges ind i et ikke nærmere defineret permanent samarbejde og bl.a. dele eksamen.På vegne af Historielærerforeningen, Klassikerforeningen og Religionslærerforeningen vil vi formænd gerne klart understrege, at vi ikke har noget imod samarbejde mellem fagene i rimeligt omfang, men at dette tvungne samarbejde vil svække fagligheden betydeligt […]
I anledning af den danske biografpremiere på den Oscar-nominerede film ”Mustang”, inviterer Scanbox Entertainment til en gratis visning af filmen den 6. marts kl. 9:30 i Grand Teatret (Mikkel Bryggers Gade 8, 1460 København K). Der er blevet udarbejdet undervisningsmaterialer til filmen, der kan anvendes i fag som dansk, samfundsfag, historie og religion. Undervisningsmaterialet er målrettet grundskolens udskoling samt gymnasiet og HF. Formålet med visningen er at give interesserede lærere i relevante fag muligheden for at se filmen inden dens biografpremiere og vurdere filmen til eventuelt undervisningsbrug. Filmen introduceres af tidl. folketingsmedlem, foredragsholder, forfatter og samfundsdebattør Özlem Cekic. Det handler filmen om: I en […]
Euroclio søger historielærere som vil deltage i et spændende internationalt projekt, som handler om at udvikle undervisningsmaterialer og ‑aktiviteter om EU’s historie set i lyset af aktuelle begivenheder. Ansøgningsfrist for at deltage i projektet er 11/12 2015. Se nærmere her: Dear friends of EUROCLIO, Please consider the following opportunity that might be of interest of you. Call for Development Team Members for New Project on Teaching EU through contemporary issues EUROCLIO has acquired a new project within the Historiana programme: “Decisions and Dilemmas: Exploring European Union history through the lens of contemporary issues”. The project will run for 2 years (from 1 […]
Det er med stor fornøjelse, at Grænseforeningen offentliggør sin nye undervisningsportal ”ietGrænseland”. ietGrænseland.dk Materialet giver eleverne mulighed for at blive ført rundt i grænselandets historie og de mange spændende fortællinger grænselandet kan byde på. Det er ikke en lærebog, men en opgave- og materialesamling i elekronisk udgave. Det handler om at give eleverne nogle interessante udfordringer og vække deres nysgerrighed, samtidig med at indholdet lever op til læreplanernes krav. Materialet er flerfagligt og der er mange temaer og opgaver at vælge imellem. Portalen skulle gerne byde ind i relevant og aktuelle temaer. Derfor er tanken også, at den skal fortsætte […]
Det Danske Filminstitut lancerer den 29. oktober det nye website Danmark på film. Her kan man dykke ned i historien og opleve dokumentariske filmoptagelser fra 1905–1965. Filmene er gratis at se online. Det er originalt historisk materiale, som er nydigitaliseret. Link til Danmark på film: danmarkpaafilm.dk Filmmediet gjorde sit indtog i Danmark for lidt over 100 år siden, og der blev filmet flittigt ved store og små begivenheder i hele landet. Det Danske Filminstitut åbner nu for et kig ned i den rigdom af levende kulturhistorie, som gemmer sig i Filmarkivet. Ud over at se film online, inviterer Filminstituttet brugerne til at tage del i historiefortællingen på Danmark […]
I anledning af særudstillingen om De Hvide Busser afholder Nationalmuseet to temadage om flygtninge og frivillighed. Arrangementerne har hver plads til fire gymnasieklasser og henvender sig primært til fagene historie, samfundsfag og filosofi. Det er gratis at deltage.
Det fælleseuropæiske projekt Innovating History Education for All er i gang med at lave en spørgeskemaundersøgelse om brug af IT i historieundervisningen. Alle historielærere opfordres til at udfylde spørgeskemaet. Den danske version findes her: https://ankieta.ibe.edu.pl/index.php/647462/lang-da
Folkeuniversitetet i Aarhus planlægger den nye videns- og kulturfestival Nordiske Nätter, der vil finde sted på Moesgaard Museum den 13–15/11 2015. I år er festivalens tema nordens fortid og historie. Der vil være foredrag, musik, litteratur, levende udstillinger, quizzer, mad og meget andet. Hele det nye Moesgaard Museum vil danne ramme om et sansemættet og vidensspækket program. I forbindelse med festivalen afholder vi et gymnasiearrangement. Det vil foregå på museet kl. 10–14.30 fredag den 13/11 og vil omhandle vikinger og historiebrug. Der vil være en intro til historiebrug fra historiker Kasper Holdgaard Andersen, Aarhus Universitet, en battle mellem Kasper […]