Kære alle Det er med begejstring, at vi kan præsentere vedlagte revision af programmet for “Dansk udenrigspolitik i en verden i stadig forandring” 16–12–15. Revisionen dækker over, at: • der bliver mulighed for, at deltagere med fagkombinationen samfundsfag og historie kan høre begge fagkonsulenter • deltagere med kun historie eller kun samfundsfag får tilbud om tematiske forskeroplæg (oplægsholdere udspecificeres senere) samt mulighed for at møde udvalgte forlag, der præsenterer relevant undervisningsmateriale til brug i gymnasiet • kurset inviterer deltagerne til at blive til aftensmad + et efterfølgende foredrag (oplægsholder forventes offentliggjort medio november), for dem der har lyst til at blive […]
Balladen om Grønland – trangen til løsrivelse, råstofferne og Danmarks dilemma. Fortiden, nutiden, fremtiden – der har generelt været et for lille fokus på Grønland i Danmark. Har jeg ret i min antagelse? At spørger man frit ud i en dansk gymnasie- eller HF-klasse, om generelle grønlandske forhold og om den fælles Danmark-grønlandske historie, så vil kun ganske få elever, kunne givet et indsigtsfuldt svar. I virkeligheden er Grønland nok slet ikke en del af de fleste unges horisont, selvom øen har haft en tilknytning til Danmark i århundreder. Med Martin Breums bog ’Balladen om Grønland’ bevæger vi os elegant mellem […]
Dette nummer vil præsentere læserne for en række artikler omhandlende historiedidaktik. Først følger en artikel af tidligere fagkonsulent Lene Jeppesen, hvor hun præsenterer sine tanker om fagets fremtid efterfulgt af Heidi Eskelund Knudsen, der skriver om historiedidaktik. Dernæst følger en række artikler, som handler om hvordan man på forskellige måder kan inddrage fagets metoder. Først skriver Anders Hassing og Christian Vollmond om, hvordan man kan bruge deres bog Fra fortid til Historie i den daglige undervisning. Herefter følger et undervisningsforløb af Winnie Færk, hvor hun beskriver hvordan man kan arbejde med historiebrug i undervisningen. En anden tilgang beskrives af Kristian […]
(Denne quiz er ikke længere aktiv)
I skoleåret 2014/15 blev der for 9. gang gennemført en landsdækkende historiekonkurrence for elever i gymnasiet og hf. Overskriften på opgaven var: Kæmp for alt hvad du har kært. Vinderen blev Søren Stubkjær Pedersen fra Vestjysk Gymnasium i Tarm, med en opgave om Ølgod og byens andelsmejeris historie i perioden 1878 til 1895. Historien ”formidles gennem små noveller, der stiller skarpt på nogle af de problemstillinger, datidens mælkebønder stod i, når der skulle samarbejdes, vælges ny teknologi og diskuteres love og regler. Med en imponerende sproglig finesse lykkes det forfatteren at tage læseren med helt ind i den vestjyske hverdag i anden […]
Københavns kommune har udskrevet en idekonkurrence om fremtiden for den del af Papirøen/Christiansholm, der tænkes anvendt til kultur- og fritidsfunktioner: https://www.facebook.com/nychristiansholm. Konkurrencen afsluttes 7.4. i år. I den anledning er der blevet dannet en Forening for et kolonihistorisk Center på Christiansholm. Vi opfatter Papirøen som det helt rigtige sted for center for den kolonihistorie, som der for tiden er voldsom interesse for i fagkredse og i offentligheden generelt. Du kan læse mere om vores projekt på foreningens hjemmeside http://kolonihistoriskcenter.dk/ og flotte folder http://issuu.com/koce/docs/kolonihistoriskcenter/1 Vi har brug for opbakning, hvis vi skal vinde konkurrence og overbevise grundejer og investorer om ideen. Hvis […]
Sovjetunionens sammenbrud var det 20. århundredes største geopolitiske katastrofe, har Vladimir Putin hævdet. Selvom man ikke deler hans syn på begivenheden som (udelukkende) en katastrofe, kan man ikke komme uden om, at den havde enorme konsekvenser – ikke bare for resten af verden og for de folkeslag, der havde været underlagt det russisk-sovjetiske imperium, men også for russerne selv. Ikke mindst konflikterne om Krim og de østlige Ukraine har selvfølgelig sat fokus på, hvad Sovjetunionens efterfølgerstat, Rusland, er for en størrelse. Putins Rusland er efterhånden blevet et forbillede for autoritære, national-konservative kræfter også i Vesteuropa, og selvom Rusland er en svækket stat, kandets indflydelse på ”det nære […]
Tirsdag den 27. januar 2015 var det præcis 70 år siden, at allierede tropper befriede den største nazistiske kz-lejr, Auschwich. I den anledning præsenterer DR, DFI og produktionsselskabet Final Cut for Real en ny dansk co-produceret dokumentarfilm fulgt op af nyt undervisningsmateriale til historie og mediefag i gymnasier og på HF. Den nye dansk co-producerede dokumentar Kz-lejrenes befrielse – Hitchcocks glemte film er en film om en film. Dokumentaren handler om det chokerende arbejde med at optage film i de befriede, nazistiske kz-lejre i 1945. Lejre, som fx de britiske tropper ikke havde troet på deres oplysninger om eksistensen af. Filmholdet […]
Historieundervisning er et fantastisk grundlag for udviklingen af kollektive og individuelle identiteter. Historieundervisning kan desværre også bruges til at skabe livsfarligt had. Den danske Historielærerforeningen har siden 1990’erne været involveret i en række EUROCLIO-projekter med det formål at støtte udviklingen af inkluderende og multiperspektivisk historieundervisning i det tidligere Jugoslavien. Det seneste resultat af disse projekter kan man se her: http://www.euroclio.eu/new/index.php/former-yugoslavia-2011–2014-history-that-connects/4186-qonce-upon-a-timewe-lived-togetherq-language-editions-available Trods de gode bestræbelser er der desværre lang vej endnu: http://www.information.dk/521664
Godt nytår og vel mødt på skolen igen. Jeg vil benytte lejligheden til at gøre opmærksom på, at det kan lykkes endnu at komme med et bidrag, selvom man ikke er kommet i gang p.g.a. AT; SRP og alle de andre opgaver, der nogle gange kan sløre billedet for det væsentlige i gymnasiet, nemlig at kæmpe for alt hvad du har kært Historiekonkurrencen 2014–2015: Kæmp for alt hvad du har kært | EMU Danmarks læringsportal For 9. gang udskriver Historielærerforeningen for gymnasiet og HF i samarbejde med den europæiske historikersammenslutning EUSTORY årets Historiekonkurrence. Årets tema i konkurrencen er ”Kæmp for alt […]