Nyheder

Noter #205: Historiedidaktik

Det­te num­mer vil præ­sen­te­re læser­ne for en ræk­ke artik­ler omhand­len­de histo­ri­e­di­dak­tik. Først føl­ger en arti­kel af tid­li­ge­re fag­kon­su­lent Lene Jep­pe­sen, hvor hun præ­sen­te­rer sine tan­ker om fagets frem­tid efter­fulgt af Hei­di Eske­lund Knud­sen, der skri­ver om histo­ri­e­di­dak­tik. Der­næst føl­ger en ræk­ke artik­ler, som hand­ler om hvor­dan man på for­skel­li­ge måder kan ind­dra­ge fagets meto­der. Først skri­ver Anders Has­sing og Chri­sti­an Vol­l­mond om, hvor­dan man kan bru­ge deres bog Fra for­tid til Histo­rie i den dag­li­ge under­vis­ning. Her­ef­ter føl­ger et under­vis­nings­for­løb af Win­nie Færk, hvor hun beskri­ver hvor­dan man kan arbej­de med histo­ri­e­brug i under­vis­nin­gen. En anden til­gang beskri­ves af Kristian […]

Vin­der­ne af kon­kur­ren­cen 2014/15 er fundet

I sko­le­å­ret 2014/15 blev der for 9. gang gen­nem­ført en lands­dæk­ken­de histo­rie­kon­kur­ren­ce for ele­ver i gym­na­si­et og hf. Over­skrif­ten på opga­ven var: Kæmp for alt hvad du har kært. Vin­de­ren blev Søren Stubkjær Peder­sen fra Vestjysk Gym­na­si­um i Tarm, med en opga­ve om Ølgod og byens andelsm­e­je­ris histo­rie i peri­o­den 1878 til 1895.   Histo­ri­en ”for­mid­les gen­nem små novel­ler, der stil­ler skar­pt på nog­le af de pro­blem­stil­lin­ger, dati­dens mæl­kebøn­der stod i, når der skul­le sam­ar­bej­des, væl­ges ny tek­no­lo­gi og dis­ku­te­res love og reg­ler. Med en impo­ne­ren­de sprog­lig fines­se lyk­kes det for­fat­te­ren at tage læse­ren med helt ind i den vestjy­ske hver­dag i anden […]

Cen­ter for kolo­ni­hi­sto­rie på Christiansholm?

Køben­havns kom­mu­ne har udskre­vet en ide­kon­kur­ren­ce om frem­ti­den for den del af Papirøen/Christiansholm, der tæn­kes anvendt til kul­­tur- og fri­tids­funk­tio­ner: https://www.facebook.com/nychristiansholm. Kon­kur­ren­cen afslut­tes 7.4. i år. I den anled­ning er der ble­vet dan­net en For­e­ning for et kolo­ni­hi­sto­risk Cen­ter på Chri­sti­ans­holm. Vi opfat­ter Papirø­en som det helt rig­ti­ge sted for cen­ter for den kolo­ni­hi­sto­rie, som der for tiden er vold­som inter­es­se for i fag­kred­se og i offent­lig­he­den gene­relt. Du kan læse mere om vores pro­jekt på for­e­nin­gens hjem­mesi­de http://kolonihistoriskcenter.dk/ og flot­te fol­der  http://issuu.com/koce/docs/kolonihistoriskcenter/1 Vi har brug for opbak­ning, hvis vi skal vin­de kon­kur­ren­ce og over­be­vi­se grun­de­jer og inve­sto­rer om ide­en. Hvis […]

Noter #204: Putins Rusland

Sov­je­tu­ni­o­nens sam­men­brud var det 20. århund­re­des stør­ste geopo­li­ti­ske kata­stro­fe, har Vla­di­mir Putin hæv­det. Selv­om man ikke deler hans syn på begi­ven­he­den som (ude­luk­ken­de) en kata­stro­fe, kan man ikke kom­me uden om, at den hav­de enor­me kon­se­kven­ser – ikke bare for resten af ver­den og for de fol­keslag, der hav­de været under­lagt det rus­­sisk-sov­je­ti­­ske impe­ri­um, men også for rus­ser­ne selv. Ikke mindst kon­flik­ter­ne om Krim og de øst­li­ge Ukrai­ne har selv­føl­ge­lig sat fokus på, hvad Sov­je­tu­ni­o­nens efter­føl­ger­stat, Rusland, er for en stør­rel­se.  Putins Rusland er efter­hån­den ble­vet et for­bil­le­de for auto­ri­tæ­re, natio­­nal-kon­­ser­va­ti­ve kræf­ter også i Vest­eu­ro­pa, og selv­om Rusland er en svæk­ket stat, kan­dets ind­fly­del­se på ”det nære […]

Doku­men­tar om Holocaust-film

Tirs­dag den 27. janu­ar 2015 var det præ­cis 70 år siden, at alli­e­re­de trop­per befri­e­de den stør­ste nazi­sti­ske kz-lejr, Aus­chwich. I den anled­ning præ­sen­te­rer DR,  DFI og pro­duk­tions­sel­ska­bet Final Cut for Real en ny dansk co-pro­­du­­ce­ret doku­men­tar­film fulgt op af nyt under­vis­nings­ma­te­ri­a­le til histo­rie og medi­e­fag i gym­na­si­er og på HF. Den nye dansk co-pro­­du­­ce­re­­de doku­men­tar Kz-lej­re­­nes befri­el­se – Hit­chco­cks glem­te film er en film om en film. Doku­men­ta­ren hand­ler om det cho­ke­ren­de arbej­de med at opta­ge film i de befri­e­de, nazi­sti­ske kz-lej­re i 1945. Lej­re, som fx de bri­ti­ske trop­per ikke hav­de tro­et på deres oplys­nin­ger om eksi­sten­sen af. Filmholdet […]

Histo­ri­e­un­der­vis­ning i det tid­li­ge­re Jugoslavien

Histo­ri­e­un­der­vis­ning er et fan­ta­stisk grund­lag for udvik­lin­gen af kol­lek­ti­ve og indi­vi­du­el­le iden­ti­te­ter. Histo­ri­e­un­der­vis­ning kan desvær­re også bru­ges til at ska­be livs­far­ligt had. Den dan­ske Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen har siden 1990’erne været invol­ve­ret i en ræk­ke EURO­CLIO-pro­jek­ter med det for­mål at støt­te udvik­lin­gen af inklu­de­ren­de og mul­ti­per­spek­ti­visk histo­ri­e­un­der­vis­ning i det tid­li­ge­re Jugoslavi­en. Det sene­ste resul­tat af dis­se pro­jek­ter kan man se her: http://www.euroclio.eu/new/index.php/former-yugoslavia-2011–2014-history-that-connects/4186-qonce-upon-a-timewe-lived-togetherq-language-editions-available Trods de gode bestræ­bel­ser er der desvær­re lang vej end­nu: http://www.information.dk/521664    

Histo­rie­kon­kur­ren­cen 2014/15

Godt nytår og vel mødt på sko­len igen. Jeg vil benyt­te lej­lig­he­den til at gøre opmærk­som på, at det kan lyk­kes end­nu at kom­me med et bidrag, selv­om man ikke er kom­met i gang p.g.a. AT; SRP og alle de andre opga­ver, der nog­le gan­ge kan slø­re bil­le­det for det væsent­li­ge i gym­na­si­et, nem­lig at kæm­pe for alt hvad du har kært Histo­rie­kon­kur­ren­cen 2014–2015: Kæmp for alt hvad du har kært | EMU Dan­marks lærings­por­tal For 9. gang udskri­ver Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen for gym­na­si­et og HF i sam­ar­bej­de med den euro­pæ­i­ske histo­ri­ker­sam­men­slut­ning EUSTORY årets Histo­rie­kon­kur­ren­ce. Årets tema i kon­kur­ren­cen er ”Kæmp for alt […]

Sam­funds- og medi­e­dag på SDU 2015

Udvik­lings­se­mi­nar om poli­tik, demo­kra­ti og jour­na­li­stik for under­vi­se­re i gym­na­siesko­len. Man­dag den 16. marts 2015 Kl. 9.30–17.00 (med efter­føl­gen­de recep­tion) Syd­dansk Uni­ver­si­tet, Cam­pus­vej 55, 5230 Oden­se M Insti­tut for Statskund­skab, SDU, arran­ge­rer Sam­­funds- og medi­e­da­gen 2015, der er et til­bud til alle lan­dets gym­na­si­e­læ­re­re om at opnå ny ind­sigt i aktu­el­le emner, der er rele­vant i under­vis­nin­gen i bl.a. sam­funds­fag, histo­rie, dansk og medi­e­fag. Oplægs­hol­der­ne på semi­na­ret er nog­le af lan­dets før­en­de for­ske­re og eks­per­ter. Dagen giver input og inspira­tion til brug i under­vis­nin­gen, her­i­blandt sær­li­ge foku­s­om­rå­der, dis­kus­sio­ner, tvær­fag­lig­hed og lit­te­ra­tur, inden for fire for­skel­li­ge tema­er. Tema­er & pro­gram Del­ta­ger­ne væl­ger ét […]

Gym­na­si­e­læ­rer­dag på Aar­hus Uni­ver­si­tet 29/1 2015

Arts på Aar­hus Uni­ver­si­tet  afhol­der igen i år Gym­na­si­e­læ­rer­dag. I år fore­går det tors­dag den 29. janu­ar 2015 kl. 9.15–16.00. Dagen er til­ret­telagt, så der om for­mid­da­gen er et alment under­vis­nings­re­le­vant fokus og om efter­mid­da­gen et fag­spe­ci­fik ind­hold med mulig­hed for at del­ta­ge i en eller to for­skel­li­ge wor­ks­hops alt efter fag­lig inter­es­se. Pro­gram­met kan ses på www.au.dk/gymdag . Til ori­en­te­ring kan jeg oply­se, at det er gra­tis at del­ta­ge, inklu­si­ve for­plej­ning, og at vi ved dagens afslut­ning vil være vært ved et let trak­te­ment. Til­mel­ding sker via link til til­mel­ding på http://arts.au.dk/videnudveksling/gymnasielaererdag-29-januar-2015/  SENEST tors­dag den 15. janu­ar 2015. Vi håber at […]