Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Nyheder

Revi­sion af pro­gram­met for “Dansk up i forandring”

Kære alle Det er med begej­string, at vi kan præ­sen­te­re ved­lag­te revi­sion af pro­gram­met for “Dansk uden­rigs­po­li­tik i en ver­den i sta­dig for­an­dring” 16–12–15. Revi­sio­nen dæk­ker over, at: • der bli­ver mulig­hed for, at del­ta­ge­re med fag­kom­bi­na­tio­nen sam­funds­fag og histo­rie kan høre beg­ge fag­kon­su­len­ter • del­ta­ge­re med kun histo­rie eller kun sam­funds­fag får til­bud om tema­ti­ske for­skero­p­læg (oplægs­hol­de­re udspe­ci­fi­ce­res sene­re) samt mulig­hed for at møde udvalg­te for­lag, der præ­sen­te­rer rele­vant under­vis­nings­ma­te­ri­a­le til brug i gym­na­si­et • kur­set invi­te­rer del­ta­ger­ne til at bli­ve til aftens­mad + et efter­føl­gen­de fored­rag (oplægs­hol­der for­ven­tes offent­lig­gjort medio novem­ber), for dem der har lyst til at blive […]

Bal­la­den om Grønland

Bal­la­den om Grøn­land – tran­gen til løs­ri­vel­se, råstof­fer­ne og Dan­marks dilem­ma. Forti­den, nuti­den, frem­ti­den – der har gene­relt været et for lil­le fokus på Grøn­land i Dan­mark. Har jeg ret i min anta­gel­se? At spør­ger man frit ud i en dansk gym­­na­sie- eller HF-klas­­se, om gene­rel­le grøn­land­ske for­hold og om den fæl­les Dan­­mark-grøn­land­­ske histo­rie, så vil kun gan­ske få ele­ver, kun­ne givet et ind­sigts­fuldt svar. I vir­ke­lig­he­den er Grøn­land nok slet ikke en del af de fle­ste unges hori­sont, selv­om øen har haft en til­knyt­ning til Dan­mark i århund­re­der. Med Mar­tin Bre­ums bog ’Bal­la­den om Grøn­land’ bevæ­ger vi os ele­gant mellem […]

Noter #205: Historiedidaktik

Det­te num­mer vil præ­sen­te­re læser­ne for en ræk­ke artik­ler omhand­len­de histo­ri­e­di­dak­tik. Først føl­ger en arti­kel af tid­li­ge­re fag­kon­su­lent Lene Jep­pe­sen, hvor hun præ­sen­te­rer sine tan­ker om fagets frem­tid efter­fulgt af Hei­di Eske­lund Knud­sen, der skri­ver om histo­ri­e­di­dak­tik. Der­næst føl­ger en ræk­ke artik­ler, som hand­ler om hvor­dan man på for­skel­li­ge måder kan ind­dra­ge fagets meto­der. Først skri­ver Anders Has­sing og Chri­sti­an Vol­l­mond om, hvor­dan man kan bru­ge deres bog Fra for­tid til Histo­rie i den dag­li­ge under­vis­ning. Her­ef­ter føl­ger et under­vis­nings­for­løb af Win­nie Færk, hvor hun beskri­ver hvor­dan man kan arbej­de med histo­ri­e­brug i under­vis­nin­gen. En anden til­gang beskri­ves af Kristian […]

Vin­der­ne af kon­kur­ren­cen 2014/15 er fundet

I sko­le­å­ret 2014/15 blev der for 9. gang gen­nem­ført en lands­dæk­ken­de histo­rie­kon­kur­ren­ce for ele­ver i gym­na­si­et og hf. Over­skrif­ten på opga­ven var: Kæmp for alt hvad du har kært. Vin­de­ren blev Søren Stubkjær Peder­sen fra Vestjysk Gym­na­si­um i Tarm, med en opga­ve om Ølgod og byens andelsm­e­je­ris histo­rie i peri­o­den 1878 til 1895.   Histo­ri­en ”for­mid­les gen­nem små novel­ler, der stil­ler skar­pt på nog­le af de pro­blem­stil­lin­ger, dati­dens mæl­kebøn­der stod i, når der skul­le sam­ar­bej­des, væl­ges ny tek­no­lo­gi og dis­ku­te­res love og reg­ler. Med en impo­ne­ren­de sprog­lig fines­se lyk­kes det for­fat­te­ren at tage læse­ren med helt ind i den vestjy­ske hver­dag i anden […]

Cen­ter for kolo­ni­hi­sto­rie på Christiansholm?

Køben­havns kom­mu­ne har udskre­vet en ide­kon­kur­ren­ce om frem­ti­den for den del af Papirøen/Christiansholm, der tæn­kes anvendt til kul­­tur- og fri­tids­funk­tio­ner: https://www.facebook.com/nychristiansholm. Kon­kur­ren­cen afslut­tes 7.4. i år. I den anled­ning er der ble­vet dan­net en For­e­ning for et kolo­ni­hi­sto­risk Cen­ter på Chri­sti­ans­holm. Vi opfat­ter Papirø­en som det helt rig­ti­ge sted for cen­ter for den kolo­ni­hi­sto­rie, som der for tiden er vold­som inter­es­se for i fag­kred­se og i offent­lig­he­den gene­relt. Du kan læse mere om vores pro­jekt på for­e­nin­gens hjem­mesi­de http://kolonihistoriskcenter.dk/ og flot­te fol­der  http://issuu.com/koce/docs/kolonihistoriskcenter/1 Vi har brug for opbak­ning, hvis vi skal vin­de kon­kur­ren­ce og over­be­vi­se grun­de­jer og inve­sto­rer om ide­en. Hvis […]

Noter #204: Putins Rusland

Sov­je­tu­ni­o­nens sam­men­brud var det 20. århund­re­des stør­ste geopo­li­ti­ske kata­stro­fe, har Vla­di­mir Putin hæv­det. Selv­om man ikke deler hans syn på begi­ven­he­den som (ude­luk­ken­de) en kata­stro­fe, kan man ikke kom­me uden om, at den hav­de enor­me kon­se­kven­ser – ikke bare for resten af ver­den og for de fol­keslag, der hav­de været under­lagt det rus­­sisk-sov­je­ti­­ske impe­ri­um, men også for rus­ser­ne selv. Ikke mindst kon­flik­ter­ne om Krim og de øst­li­ge Ukrai­ne har selv­føl­ge­lig sat fokus på, hvad Sov­je­tu­ni­o­nens efter­føl­ger­stat, Rusland, er for en stør­rel­se.  Putins Rusland er efter­hån­den ble­vet et for­bil­le­de for auto­ri­tæ­re, natio­­nal-kon­­ser­va­ti­ve kræf­ter også i Vest­eu­ro­pa, og selv­om Rusland er en svæk­ket stat, kan­dets ind­fly­del­se på ”det nære […]

Doku­men­tar om Holocaust-film

Tirs­dag den 27. janu­ar 2015 var det præ­cis 70 år siden, at alli­e­re­de trop­per befri­e­de den stør­ste nazi­sti­ske kz-lejr, Aus­chwich. I den anled­ning præ­sen­te­rer DR,  DFI og pro­duk­tions­sel­ska­bet Final Cut for Real en ny dansk co-pro­­du­­ce­ret doku­men­tar­film fulgt op af nyt under­vis­nings­ma­te­ri­a­le til histo­rie og medi­e­fag i gym­na­si­er og på HF. Den nye dansk co-pro­­du­­ce­re­­de doku­men­tar Kz-lej­re­­nes befri­el­se – Hit­chco­cks glem­te film er en film om en film. Doku­men­ta­ren hand­ler om det cho­ke­ren­de arbej­de med at opta­ge film i de befri­e­de, nazi­sti­ske kz-lej­re i 1945. Lej­re, som fx de bri­ti­ske trop­per ikke hav­de tro­et på deres oplys­nin­ger om eksi­sten­sen af. Filmholdet […]

Histo­ri­e­un­der­vis­ning i det tid­li­ge­re Jugoslavien

Histo­ri­e­un­der­vis­ning er et fan­ta­stisk grund­lag for udvik­lin­gen af kol­lek­ti­ve og indi­vi­du­el­le iden­ti­te­ter. Histo­ri­e­un­der­vis­ning kan desvær­re også bru­ges til at ska­be livs­far­ligt had. Den dan­ske Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen har siden 1990’erne været invol­ve­ret i en ræk­ke EURO­CLIO-pro­jek­ter med det for­mål at støt­te udvik­lin­gen af inklu­de­ren­de og mul­ti­per­spek­ti­visk histo­ri­e­un­der­vis­ning i det tid­li­ge­re Jugoslavi­en. Det sene­ste resul­tat af dis­se pro­jek­ter kan man se her: http://www.euroclio.eu/new/index.php/former-yugoslavia-2011–2014-history-that-connects/4186-qonce-upon-a-timewe-lived-togetherq-language-editions-available Trods de gode bestræ­bel­ser er der desvær­re lang vej end­nu: http://www.information.dk/521664    

Histo­rie­kon­kur­ren­cen 2014/15

Godt nytår og vel mødt på sko­len igen. Jeg vil benyt­te lej­lig­he­den til at gøre opmærk­som på, at det kan lyk­kes end­nu at kom­me med et bidrag, selv­om man ikke er kom­met i gang p.g.a. AT; SRP og alle de andre opga­ver, der nog­le gan­ge kan slø­re bil­le­det for det væsent­li­ge i gym­na­si­et, nem­lig at kæm­pe for alt hvad du har kært Histo­rie­kon­kur­ren­cen 2014–2015: Kæmp for alt hvad du har kært | EMU Dan­marks lærings­por­tal For 9. gang udskri­ver Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen for gym­na­si­et og HF i sam­ar­bej­de med den euro­pæ­i­ske histo­ri­ker­sam­men­slut­ning EUSTORY årets Histo­rie­kon­kur­ren­ce. Årets tema i kon­kur­ren­cen er ”Kæmp for alt […]