Nyheder

Gra­tis under­vis­nings­ma­te­ri­a­le om ver­dens ressourceforbrug

Kære gym­na­si­e­læ­rer Mil­jøor­ga­ni­sa­tio­nen NOAH udgi­ver i begyn­del­sen af maj et sær­num­mer af NOA­Hs tids­skrift Nyt Fokus, www.nytfokus.nu . Det­te num­mer hand­ler om ver­dens res­sour­ce­for­brug, og smartp­ho­nen bli­ver brugt som case i fle­re af artik­ler­ne. Sær­num­me­ret er udar­bej­det med hen­blik på brug i under­vis­nin­gen på de gym­na­si­a­le uddan­nel­ser, og det inde­hol­der mate­ri­a­le, som er rele­vant for både de natur­fag­li­ge, de sam­funds­fag­li­ge og de huma­ni­sti­ske fag. En grup­pe gym­na­si­e­læ­re­re har været råd­gi­ve­re på sær­num­me­ret. Sær­num­me­ret sig­ter i øvrigt også, som tids­skrif­tets andre num­re, på den bre­de offent­lig­hed. Vi opret­ter i maj et elek­tro­nisk res­sour­ce­rum http://www.nytfokus.nu/nummer‑6/undervisning/  med for­slag til uddy­ben­de mate­ri­a­ler og elevaktiviteter. […]

For­bry­del­se og straf — gra­tis undervisningsmateriale

OBS: Mate­ri­a­let er til­sy­ne­la­den­de ikke læn­ge­re til­gæn­ge­ligt. /LH 2024 Nu er for­e­nin­gen For­se­te klar med et nyt onli­ne lærings­u­ni­vers, der sæt­ter fokus på straf i et sam­funds­hi­sto­risk, ‑etisk og ‑fag­ligt per­spek­tiv. Mate­ri­a­let tager afsæt i den nye­ste forsk­ning samt den unik­ke viden, der op gen­nem tiden er sam­let hos fag­folk, som til dag­lig arbej­der i kri­mi­nal­forsor­gen og i den juri­di­ske sek­tor. Mate­ri­a­let hed­der ’For­bry­del­se og straf’ og er til­gæn­ge­ligt alle­re­de nu. Ved du egent­lig, hvor­for vi som sam­fund straf­fer – og hvor­for vi straf­fer på den måde, som vi gør? Vores straf­fe­me­to­der har ikke ale­ne en nær til­knyt­ning til det her­sken­de men­ne­ske­syn og […]

Uvi­den­hed har nu fået høje­ste pri­o­ri­tet på HF

Disco­unt­hi­sto­rie på HF — debat­ind­læg af @david-kyng. Udta­lel­se i for­bin­del­se med Rege­rin­gens for­slag til en ned­ju­ste­ring af histo­ri­e­fa­gets sta­tus på HF fra B- til C‑niveau. “Uvi­den­hed har nu fået høje­ste pri­o­ri­tet i histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen på HF. I hvert fald hvis man skal døm­me efter rege­rin­gens refor­m­ud­spil, hvor histo­ri­e­fa­get på HF fore­slås ned­gra­de­ret fra et B- til et c‑niveau. En ned­gra­de­ring af histo­rie på HF vil gøre det van­ske­li­ge­re for HF-kur­si­ster­­ne at ori­en­te­re sig i ver­den og i de erin­drings­po­li­ti­ske kam­pe, der udspil­ler sig for deres øjne i dag­lig­da­gen. Men er det det, vi har brug for i en tid, hvor vi skal sikre […]

Kun en tåbe svig­ter histo­rie i gymnasiet

(opda­te­ret 4. maj 2016 med link til kro­nik af @heidifunder i Poli­ti­ken.) Fæl­les skri­vel­se fra Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen, Reli­gions­læ­rer­for­e­nin­gen for gym­na­si­et & HF og Klas­si­ker­for­e­nin­gen (6. april 2016) : Rege­rin­gen har i dag offent­lig­gjort et gym­na­sieud­spil, hvoraf det bl.a. frem­går, at fage­ne histo­rie, old­tids­kund­skab og reli­gion skal ind­gå i en sær­lig fag­pak­ke, hvil­ket bety­der at de tre fag skal tvin­ges ind i et ikke nær­me­re defi­ne­ret per­ma­nent sam­ar­bej­de og bl.a. dele eksa­men.På veg­ne af Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen, Klas­si­ker­for­e­nin­gen og Reli­gions­læ­rer­for­e­nin­gen vil vi for­mænd ger­ne klart under­stre­ge, at vi ikke har noget imod sam­ar­bej­de mel­lem fage­ne i rime­ligt omfang, men at det­te tvung­ne sam­ar­bej­de vil svæk­ke fag­lig­he­den betydeligt […]

KOM TIL GRATIS VISNING AF DEN OSCAR-NOMINEREDE ’MUSTANG’

I anled­ning af den dan­ske bio­graf­pre­mi­e­re på den Oscar-nomi­­ne­re­­de film ”Mustang”, invi­te­rer Scan­box Entertain­ment til en gra­tis vis­ning af fil­men den 6. marts kl. 9:30 i Grand Tea­tret (Mik­kel Bryg­gers Gade 8, 1460 Køben­havn K). Der er ble­vet udar­bej­det under­vis­nings­ma­te­ri­a­ler til fil­men, der kan anven­des i fag som dansk, sam­funds­fag, histo­rie og reli­gion. Under­vis­nings­ma­te­ri­a­let er mål­ret­tet grund­sko­lens udsko­ling samt gym­na­si­et og HF. For­må­let med vis­nin­gen er at give inter­es­se­re­de lære­re i rele­van­te fag mulig­he­den for at se fil­men inden dens bio­graf­pre­mi­e­re og vur­de­re fil­men til even­tu­elt under­vis­nings­brug. Fil­men intro­du­ce­res af tidl. fol­ke­tings­med­lem, fored­rags­hol­der, for­fat­ter og sam­funds­de­bat­tør Özlem Cekic. Det hand­ler fil­men om: I en […]

Noter #208: FN

Det­te num­mers tema er ‘FN’ i anled­ning af Mogens Lyk­ke­tofts for­mands­skab for FN’s gene­ral­for­sam­ling og orga­ni­sa­tio­nens 70 års fød­sels­dag i 2015. Før­ste del omhand­ler Dan­marks for­hold til FN siden 1945. Først Kri­sti­ne Kjær­s­gaards arti­kel om Dan­marks poli­tik ift. FN i peri­o­den 1949–1965, hvor­ef­ter tid­li­ge­re ambas­sa­dør Hen­ning Kjeld­gaard med fokus på bl.a. afko­lo­ni­se­rin­gen brin­ger histo­ri­en op til årtu­sin­de­skif­tet. Micha­el Størzer sam­ler med bag­grund i sit spe­ci­a­le depe­chen op omkring år 2000 og tager histo­ri­en om den dan­ske FN-poli­tik ind i det i det­te årtu­sin­de. Artik­ler Kri­sti­ne Kjær­s­gaard: Dansk FN-poli­tik 1949–65 8 Hen­ning Kjeld­gaard: FN i sid­ste tred­je­del af det tyven­de århund­re­de 14 […]

Repor­ta­ge fra Helsingør

Ale­xan­der Todo­si­je­vić  fra Beo­grad har lavet den­ne vide­orepor­ta­ge fra Euro­clio-kon­­fe­ren­­cen sid­ste år. Som det frem­går er der rig lej­lig­hed til at bli­ve klo­ge­re på histo­rie og få kon­takt til under­vi­se­re i andre lan­de. Det­te års kon­fe­ren­ce afhol­des i Bel­fast og tema­et er “DEALING WITH THE LEGACY OF A VIOLENT PAST IN HISTORY AND HERITAGE EDUCATION” Læs mere her 

Bun­ker­rot­ter – et rol­le­spil om Den Kol­de Krig

Under et hus på Vester­ga­de 115 i Skan­der­borg lig­ger et hem­me­ligt sted. Det er en beton­bun­ker opført af det tyske Luftwaf­fe i sep­tem­ber 1944 som en del af deres admi­ni­stra­ti­ve hoved­kvar­ter i Skan­der­borg Dyre­ha­ve. Bun­ke­ren blev aldrig taget i anven­del­se under 2. Ver­denskrig, men i årti­er­ne efter, da den Kol­de Krig opstod, kom den i brug fra 1963 til 1993 som Kom­man­do­cen­tral under det Civi­le Bered­skab. For dem, der ikke selv har ople­vet Den Kol­de Krig, kan det være svært at for­stå den kon­stan­te frygt for atom­krig, som lå over hele ver­den. Muse­um Skan­der­borg har der­for i sam­ar­bej­de med Histo­ri­e­Lab udviklet […]