Forfatter(e)
Fredericia Gymnasium
Jeg har i min afhandling om fortidens rolle i historiefaget bl.a. vist at elever sjældent møder eller arbejder med et fortidsperspektiv i undervisningen (Bjerre 2019). Fagets styredokumenter, læremidler og praksis appellerer kun sjældent til, at eleven skifter perspektiv og indlever sig i de fortidige scenarier, der arbejdes med. I denne artikel præsenterer jeg kort mine analysegreb, og giver på den baggrund et bud på, hvordan lærere kan arbejde med fortidsperspektiver – og ikke mindst hvordan dette kan gøres på en historiefagligt kvalificeret måde. Jeg forsker i grundskolefaget, men vil her perspektivere til gymnasiet gennem en analyse af fire forskellige typer […]
Som undervisere og opgavevejledere kender vi det så godt. Selv når vores elever har fået grundig vejledning føler de sig i mange tilfælde ikke helt klar på, hvordan det lige er de skal gribe deres opgaveskrivning an.Det er alle de elever og ikke mindst deres lærere, jeg har tænkt mig at skrive denne opklarende fortælling til: Du er slet ikke alene … Det er helt åbenbart udfordrende at skrive historie. Selv mange universitetsansatte historikere, som har brugt masser af deres tid på at undervise studerende i fagets metoder, føler sig ofte meget udfordret, når de selv skal give sig i kast med at […]
0 kommentarer
0 Shares