Hvert år afholder den europæiske sammenslutning af historielærerforeninger EUROCLIO en stor konference med deltagere fra hele Europa + enkelte deltagere fra resten af verden. I år blev konferencen afholdt 2–7. april i San Sebastian (eller Donostia som byen hedder på baskisk) med temaet ”How can history education change today?”. At historieundervisning, og omgang med fortiden i det hele taget, er af stor betydning for nutiden er ikke mindst tydeligt i et land som Spanien og i en region som Baskerlandet. Efter Francos død og overgangen til demokrati var den nyere historie underlagt en ”Pact of Silence”. Der blev vedtaget en amnestilov, […]
Dette nummer af Noter har det særdeles aktuelle tema om dansk kolonihistorie om det tidligere Dansk Vestindien. Temaet aktualiseredes 31. marts 2017, hvor man markerede 100-året for salget af øerne i Caribien til USA. Der er det seneste ½ år udkommet en strøm af bøger om Dansk Vestindien og det er ikke svært at finde materialer herom. I denne forbindelse skal der særligt gøres opmærksom på pragtværket om dansk kolonihistorie, der udkom i marts 2017 til erstatning for ”Vore gamle tropekolonier” (udg. første gang 1953 med senere revisioner). Værket har som et af de 5 bind et om Vestindien. Det […]
Invitation til lancering af undervisningsmateriale om økologisk økonomi Institut for Planlægning samt Center for Design, Innovation og Bæredygtig Omstilling (DIST), Aalborg Universitet, lancerer et nyt undervisningsmateriale om økologisk økonomi. Det vil vi gerne markere med et arrangement tirsdag d. 30. maj 2017 kl. 15–17 på Aalborg Universitet København. Alle er velkomne! Materialet sigter på både gymnasieuddannelser og andre interesserede. Materialet ligger frit tilgængeligt på hjemmesiden: http://www.ecomacundervisning.dk/ , hvorfra det også kan downloades som pdf-fil. Der arbejdes stadig på det, så der vil være små ændringer frem til lanceringen. Arbejdet med materialet er støttet af THE VELUX FOUNDATIONS. Ud over en […]
Medlemsdebat om fagdidaktik
Vi skriver år 2017, og egentlig virker det meget tilfældigt, at den 31. oktober 1517 skulle give anledning til, at historisk og kirkeligt interesserede mennesker i hele verden kaster sig over denne begivenhed, der altså i år fylder rundt: efter sigende slog teologiprofessoren og augustinermunken Martin Luther 95 teser på Wittenbergs slotskirkes portal. Andet steds i materialet er der sat spørgsmålstegn ved det historisk korrekte i denne påstand, men der er samtidig flot argumenteret for, at det er en ligegyldig detalje. Luther ændrede verden, og på en så effektiv og langtidsholdbar måde, at splittelsen mellem den katolske og den protestantiske […]
Reformationens billeder: et dobbeltmodul i historie Der anvendes et dobbeltmodul (2 gange 55 minutter) på at arbejde med billeder under Reformationen, deres betydning, historiske kontekst samt plads i nutidens formidling af Reformationstidens historie. Formålet er dels at give eleverne en forståelse af den nye trykteknik og de mange flyveblades betydning for udbredelsen af de lutherske budskaber, dels at give et indblik i den nye type af religiøse billeder og den nye kultiske praksis i den fremvoksende evangelisk-lutherske fyrstekirke. Et videre formål er at øge elevernes færdighed i at analysere og gennemskue propagandabilleder og anden form for historisk billedmateriale. Begreberne ”propaganda”, […]
Artiklen rummer en oversigt i 6 afsnit over reformationen i Danmark til brug i gymnasiet. Der lægges op til debat om forståelsen af reformationen. Hvert afsnit er ledsaget af kildemateriale. Afsnit 7 og 8 er litteraturforslag og opgaveforslag med et forslag til 3 undervisningslektioner. Indhold 1: Danmark i udkanten af reformationen 1517 – 1525 2: Reformationen sniger sig ind hos konge og adel 1526 – 1533 3: Befolkningen og reformationen 1525 – 1533 4: Hvem var det, der kæmpede om troen i Danmark? 5: Borgerkrig og kirkekup 6: Den lutherske fyrstekirke i Danmark Litteraturforslag Opgaveforslag og lektionsforslag Danmark i udkanten af reformationen 1517 […]
Danmarks Forsorgsmuseum har netop lanceret et nyt og gratis undervisningsmateriale til gymnasiet til projektet ”Skjulte Danmarkshistorier”. “Skjulte Danmarkshistorier” er et ambitiøst og nyskabende museumsprojekt, der gennem 12 dokumentarfilm giver et unikt indblik i en verden, som få kender til. Formål Undervisningsmaterialet til “Skjulte Danmarkshistorier” har to overordnede formål. For det første at give indsigt i livet for fortidens og nutidens socialt udsatte. For det andet at give eleverne nogle analytiske værktøjer til at reflektere over, hvorledes fortællinger om socialt udsatte og mennesker fra underklassen skriver sig ind i en nutidig socialpolitisk dagsorden. Fag og læreplan Undervisningsmaterialet til “Skjulte Danmarkshistorier” henvender sig […]
..og hermed høringssvar fra Aalborg: Aalborg den 27. marts 2017 På vegne af Historiestudiet på Aalborg Universitet, skal jeg hermed afgive høringssvar vedr. den nye bekendtgørelse og læreplan om historiefaget i gymnasieskolen. Vi hilser det velkommen, at der i den nye bekendtgørelse er lagt vægt på såvel skriftlighed som informations-/litteratursøgning. Vi har her på AAU erfaring for, at de studerende møder op på 1. semester med begrænsede evner til skriftlig fremstilling og litteratursøgning. Men når historie ikke som andre niveau‑A fag afsluttes med en skriftlig eksamen, finder vi det bekymrende, at der ikke er tildelt den nødvendige fordybelsestid. På den måde […]
Foreningen har modtaget et høringssvar fra RUC: “I faggruppen på Historie på Roskilde Universitet noterer vi os i den nye bekendtgørelse og læreplan om specifikt historiefaget, at der er lagt vægt på såvel skriftlighed som informations-/litteratursøgning. Det er ubetinget positivt og peger konstruktivt ind mod de problemer, som vi på universitetet i disse år oplever, at en stigende del af vore studerende har med netop skriftlig fremstilling og evnen til at søge og kritisk vurdere relevant faglitteratur. Negativt er det til gengæld at historiefaget i den nye bekendtgørelse, så vidt vi kan læse s. 17–19, ikke er tildelt fordybelsestid og dermed […]