Nyheder

Mel­lem erin­dring og glem­sel i Baskerlandet

Hvert år afhol­der den euro­pæ­i­ske sam­men­slut­ning af histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­ger EUROCLIO en stor kon­fe­ren­ce med del­ta­ge­re fra hele Euro­pa + enkel­te del­ta­ge­re fra resten af ver­den. I år blev kon­fe­ren­cen afholdt 2–7. april i San Seba­sti­an (eller Donostia som byen hed­der på baskisk) med tema­et ”How can history educa­tion chan­ge today?”. At histo­ri­e­un­der­vis­ning, og omgang med for­ti­den i det hele taget, er af stor betyd­ning for nuti­den er ikke mindst tyde­ligt i et land som Spa­ni­en og i en region som Basker­lan­det. Efter Fran­cos død og over­gan­gen til demo­kra­ti var den nye­re histo­rie under­lagt en ”Pact of Silen­ce”. Der blev ved­ta­get en amnestilov, […]

Noter #213: Vestindien

Det­te num­mer af Noter har det sær­de­les aktu­el­le tema om dansk kolo­ni­hi­sto­rie om det tid­li­ge­re Dansk Vestin­di­en. Tema­et aktu­a­li­se­re­des 31. marts 2017, hvor man mar­ke­re­de 100-året for sal­get af øer­ne i Cari­bi­en til USA. Der er det sene­ste ½ år udkom­met en strøm af bøger om Dansk Vestin­di­en og det er ikke svært at fin­de mate­ri­a­ler her­om. I den­ne for­bin­del­se skal der sær­ligt gøres opmærk­som på pragt­vær­ket om dansk kolo­ni­hi­sto­rie, der udkom i marts 2017 til erstat­ning for ”Vore gam­le tro­pe­ko­lo­ni­er” (udg. før­ste gang 1953 med sene­re revi­sio­ner). Vær­ket har som et af de 5 bind et om Vestin­di­en. Det […]

Nyt under­vis­nings­ma­te­ri­a­le om øko­lo­gisk økonomi

Invi­ta­tion til lance­ring af under­vis­nings­ma­te­ri­a­le om øko­lo­gisk øko­no­mi Insti­tut for Plan­læg­ning samt Cen­ter for Design, Innova­tion og Bære­dyg­tig Omstil­ling (DIST), Aal­borg Uni­ver­si­tet, lan­ce­rer et nyt under­vis­nings­ma­te­ri­a­le om øko­lo­gisk øko­no­mi. Det vil vi ger­ne mar­ke­re med et arran­ge­ment tirs­dag d. 30. maj 2017 kl. 15–17 på Aal­borg Uni­ver­si­tet Køben­havn. Alle er vel­kom­ne! Mate­ri­a­let sig­ter på både gym­na­sieud­dan­nel­ser og andre inter­es­se­re­de. Mate­ri­a­let lig­ger frit til­gæn­ge­ligt på hjem­mesi­den: http://www.ecomacundervisning.dk/ , hvor­fra det også kan down­lo­a­des som pdf-fil. Der arbej­des sta­dig på det, så der vil være små ændrin­ger frem til lan­ce­rin­gen. Arbej­det med mate­ri­a­let er støt­tet af THE VELUX FOUNDATIONS. Ud over en […]

Lut­her reloaded

Vi skri­ver år 2017, og egent­lig vir­ker det meget til­fæl­digt, at den 31. okto­ber 1517 skul­le give anled­ning til, at histo­risk og kir­ke­ligt inter­es­se­re­de men­ne­sker i hele ver­den kaster sig over den­ne begi­ven­hed, der alt­så i år fyl­der rundt: efter sigen­de slog teo­lo­gi­pro­fes­soren og augusti­ner­mun­ken Mar­tin Lut­her 95 teser på Wit­ten­bergs slotskir­kes por­tal. Andet steds i mate­ri­a­let er der sat spørgs­måls­tegn ved det histo­risk kor­rek­te i den­ne påstand, men der er sam­ti­dig flot argu­men­te­ret for, at det er en lige­gyl­dig detal­je. Lut­her ændre­de ver­den, og på en så effek­tiv og lang­tids­hold­bar måde, at split­tel­sen mel­lem den katol­ske og den protestantiske […]

Refor­ma­tio­nens billeder

Refor­ma­tio­nens bil­le­der: et dob­belt­mo­dul i histo­rie Der anven­des et dob­belt­mo­dul (2 gan­ge 55 minut­ter) på at arbej­de med bil­le­der under Refor­ma­tio­nen, deres betyd­ning, histo­ri­ske kon­tekst samt plads i nuti­dens for­mid­ling af Refor­ma­tion­s­ti­dens histo­rie. For­må­let er dels at give ele­ver­ne en for­stå­el­se af den nye tryk­tek­nik og de man­ge fly­ve­bla­des betyd­ning for udbre­del­sen af de lut­her­ske bud­ska­ber, dels at give et ind­blik i den nye type af reli­gi­øse bil­le­der og den nye kul­ti­ske prak­sis i den frem­vok­sen­de evan­­ge­lisk-lut­her­­ske fyrstekir­ke. Et vide­re for­mål er at øge ele­ver­nes fær­dig­hed i at ana­ly­se­re og gen­nem­skue pro­pa­gan­da­bil­le­der og anden form for histo­risk bil­led­ma­te­ri­a­le. Begre­ber­ne ”pro­pa­gan­da”, […]

Den dan­ske refor­ma­tion 1517 – 1539

Artik­len rum­mer en over­sigt i 6 afsnit over refor­ma­tio­nen i Dan­mark til brug i gym­na­si­et. Der læg­ges op til debat om for­stå­el­sen af refor­ma­tio­nen. Hvert afsnit er ledsa­get af kil­de­ma­te­ri­a­le. Afsnit 7 og 8 er lit­te­ra­tur­for­slag og opga­ve­for­slag med et for­slag til 3 under­vis­nings­lek­tio­ner. Ind­hold 1: Dan­mark i udkan­ten af refor­ma­tio­nen 1517 – 1525 2: Refor­ma­tio­nen sni­ger sig ind hos kon­ge og adel 1526 – 1533 3: Befolk­nin­gen og refor­ma­tio­nen 1525 – 1533 4: Hvem var det, der kæm­pe­de om tro­en i Dan­mark? 5: Bor­ger­krig og kir­ke­kup 6: Den lut­her­ske fyrstekir­ke i Dan­mark Lit­te­ra­tur­for­slag Opga­ve­for­slag og lek­tions­for­slag Dan­mark i udkan­ten af refor­ma­tio­nen 1517 […]

”Skjul­te Danmarkshistorier”

Dan­marks Forsorgs­mu­se­um har net­op lan­ce­ret et nyt og gra­tis under­vis­nings­ma­te­ri­a­le til gym­na­si­et til pro­jek­tet ”Skjul­te Dan­marks­hi­sto­ri­er”. “Skjul­te Dan­marks­hi­sto­ri­er” er et ambi­tiøst og nyska­ben­de muse­ums­pro­jekt, der gen­nem 12 doku­men­tar­film giver et unikt ind­blik i en ver­den, som få ken­der til. For­mål Under­vis­nings­ma­te­ri­a­let til “Skjul­te Dan­marks­hi­sto­ri­er” har to over­ord­ne­de for­mål. For det før­ste at give ind­sigt i livet for for­ti­dens og nuti­dens soci­alt udsat­te. For det andet at give ele­ver­ne nog­le ana­ly­ti­ske værk­tø­jer til at reflek­te­re over, hvor­le­des for­tæl­lin­ger om soci­alt udsat­te og men­ne­sker fra under­klas­sen skri­ver sig ind i en nuti­dig soci­al­po­li­tisk dags­or­den. Fag og lære­plan Under­vis­nings­ma­te­ri­a­let til “Skjul­te Dan­marks­hi­sto­ri­er” hen­ven­der sig […]

Hørings­svar fra AAU

..og her­med hørings­svar fra Aal­borg: Aal­borg den 27. marts 2017 På veg­ne af Histo­ri­estu­di­et på Aal­borg Uni­ver­si­tet, skal jeg her­med afgi­ve hørings­svar vedr. den nye bekendt­gø­rel­se og lære­plan om histo­ri­e­fa­get i gym­na­siesko­len. Vi hil­ser det vel­kom­men, at der i den nye bekendt­gø­rel­se er lagt vægt på såvel skrift­lig­hed som infor­­ma­tions-/lit­te­ra­­tur­­søg­­ning. Vi har her på AAU erfa­ring for, at de stu­de­ren­de møder op på 1. seme­ster med begræn­se­de evner til skrift­lig frem­stil­ling og lit­te­ra­tur­søg­ning. Men når histo­rie ikke som andre niveau‑A fag afslut­tes med en skrift­lig eksa­men, fin­der vi det bekym­ren­de, at der ikke er til­delt den nød­ven­di­ge for­dy­bel­ses­tid. På den måde […]

Hørings­svar fra RUC

For­e­nin­gen har mod­ta­get et hørings­svar fra RUC: “I fag­grup­pen på Histo­rie på Roskil­de Uni­ver­si­tet note­rer vi os i den nye bekendt­gø­rel­se og lære­plan om spe­ci­fikt histo­ri­e­fa­get, at der er lagt vægt på såvel skrift­lig­hed som infor­­ma­tions-/lit­te­ra­­tur­­søg­­ning. Det er ube­tin­get posi­tivt og peger kon­struk­tivt ind mod de pro­ble­mer, som vi på uni­ver­si­te­tet i dis­se år ople­ver, at en sti­gen­de del af vore stu­de­ren­de har med net­op skrift­lig frem­stil­ling og evnen til at søge og kri­tisk vur­de­re rele­vant fag­lit­te­ra­tur. Nega­tivt er det til gen­gæld at histo­ri­e­fa­get i den nye bekendt­gø­rel­se, så vidt vi kan læse s. 17–19, ikke er til­delt for­dy­bel­ses­tid og dermed […]