Nyheder

INVITATION til kon­fe­ren­cen “Tegn på dan­nel­se – for­ma­tiv feedback”

på Rysenste­en Gym­na­si­um den 20.11.2017 kl. 9.30–16 “Tegn på dan­nel­se – for­ma­tiv feed­ba­ck” er et bud på at for­e­ne for­ma­tiv feed­ba­ck med den alle­steds­nær­væ­ren­de dan­nel­ses­op­ga­ve, som alle gym­na­si­e­læ­re­re står med i hver­da­gen. På kon­fe­ren­cen vil du få “hands on” erfa­ring med for­ma­tiv feed­ba­ck i for­skel­li­ge fag i tema­ba­se­re­de wor­ks­hops, og du vil få bogen “Tegn på dan­nel­se – en inspira­tions­bog til arbej­det med for­ma­tiv feed­ba­ck” (2017) base­ret på arbej­de med for­ma­tiv feed­ba­ck på Rysenste­en gym­na­si­um i sam­ar­bej­de med Ste­en Beck. Kon­fe­ren­cen åbner med et teo­re­tisk didak­tisk og prak­sis­re­flek­te­ren­de oplæg af Ste­en Beck om for­ma­tiv feed­ba­ck og run­des af med et oplæg […]

Dan­marks­hi­sto­ri­er i 2017 – hvor­for og hvordan

Udbud­det af dan­marks­hi­sto­ri­er er stort her i 2017. Histo­ri­er om Dan­mark på tv, radio, muse­er, bibli­o­te­ker og som under­vis­nings­ma­te­ri­a­le, podcast-seri­en Kon­geræk­ken og bog­pro­jek­tet 100 dan­marks­hi­sto­ri­er er alle eksemp­ler på det. Hvor­for får vi dis­se dan­marks­hi­sto­ri­er i 2017? Hvil­ke dele af for­ti­den træk­kes frem, og hvor­dan for­mid­ler man dan­marks­hi­sto­ri­er i dag? Forsk­nings­grup­pen Erin­dring og for­tids­brug på Roskil­de Uni­ver­si­tet er vært for et semi­nar om dan­marks­hi­sto­rie i et erin­drings- og iden­ti­tetspo­li­tisk per­spek­tiv. Her vil oplægs­hol­de­re, der er invol­ve­ret i dan­marks­hi­sto­ri­e­pro­jek­ter­ne, og histo­ri­e­for­ske­re dis­ku­te­re de aktu­el­le dan­marks­hi­sto­ri­er. Semi­na­ret afhol­des fre­dag den 17. novem­ber 2017 på Roskil­de Uni­ver­si­tet i audi­to­ri­et i byg­ning 45. Alle er […]

Besty­rel­sens beret­ning 2015–2017

Besty­rel­sens kon­sti­tu­e­ring Der var stor udskift­ning i den besty­rel­se, der blev valgt på gene­ral­for­sam­lin­gen 5/11 2015 sam­men­lig­net med den fore­gå­en­de peri­o­de. Det skyld­tes, at 4 med­lem­mer af den gam­le besty­rel­se hav­de sid­det de 3 peri­o­der (6 år), der nor­malt er det mak­si­ma­le. 3 med­lem­mer valg­te ikke at genop­stil­le af andre årsa­ger. Der­for blev 6 nye besty­rel­ses­med­lem­mer valgt: Regi­na Olsen, Nord­fyns Gym­na­si­um, Las­se T. Jen­sen, Nør­re­sund­by Gym­na­si­um & HF, Win­nie Færk, Esper­gær­de Gym­na­si­um og HF, Han­ne Mor­ten­sen, KVUC, Lars Peter Visti Han­sen, Fre­de­riks­borg Gym­na­si­um & HF og Hei­di Fun­der, Rød­kil­de Gym­na­si­um. Tre besty­rel­ses­med­lem­mer blev gen­valgt: Lars Hen­rik­sen, Her­ning Gym­na­si­um, Burk­hard Sievers, […]

400-året for etab­le­rin­gen af Trankebar

Som optakt til den fore­stå­en­de fejring af 400-året for etab­le­rin­gen af Tran­ke­bar invi­te­rer For­e­nin­gen Tran­ke­bar her­med til et idé­mø­de man­dag den 9. okto­ber kl. 14 — ca.17 i Asia Hou­se med føl­gen­de pro­gram: 1. Oplæg ved For­e­nin­gen Tran­ke­bar.  2. Idéer til fejrin­gen fra del­ta­ger­ne.  3. Pau­se m. for­frisk­ning.  4. Fort­sat idéfrem­læg­gel­se.  5. Afrun­ding. Til­mel­ding sna­rest muligt, dog sene­st den 1. okto­ber til: Knud Hel­les (næst­for­mand i For­e­nin­gen Tran­ke­bar), knudhelles@troensemail.dk — mobil 27504224. Dan­mark — Indi­en 400 år I slut­nin­gen af 1618 sej­le­de 5 han­­dels- og flå­de­far­tø­jer ud fra Køben­havn med kurs mod Cey­lon. Eks­pe­di­tio­nens for­mål var at sik­re Dan­­mark-Nor­­ge fod­fæ­ste i […]

Prøv histo­ri­epor­ta­len

Histo­ri­epor­ta­len fra Gyl­den­dal afspej­ler et moder­ne medi­e­bil­le­de. Du får solidt fag­ligt ind­hold i et flek­si­belt for­mat, der giver dig fri­hed til at pluk­ke og sam­men­sæt­te under­vis­nin­gen på din egen måde.   Vi opda­te­rer løben­de por­ta­len med nyt ind­hold, nye medi­ekil­der og fær­di­ge for­løb for­ank­ret i den sene­ste reform – så du kan foku­se­re på at dele din pas­sion med næste gene­ra­tion.   Prøv det gra­tis for­løb “Dan­mark besat!” eller bestil en prø­ve­ad­gang til hele portalen

Fami­li­en for­talt og fremvist

Gen­nem de stil­le som­mer­må­ne­der har historielaerer.dk på for­si­den – under fag­li­ge tip – huset et opslag om min nye bog Fami­lie­bil­le­der – For­tæl­lin­ger og andre til­gan­ge. Nu er bogen ude, såvel på papir som i en e‑bogs ver­sion, der også er til­gæn­ge­lig via Gym­por­ta­len. I pres­se­med­del­el­sen, som for­la­get Sam­funds­lit­te­ra­tur udsend­te i for­bin­del­se med bogens udgi­vel­se den 4. august 2017, bli­ver det frem­hæ­vet, at under­vis­ning i histo­rie, kul­­tur- og sam­funds­fag også bør hand­le om, hvor­dan fami­li­e­liv og de nære rela­tio­ner har ændret sig gen­nem tiden, og hvad det bety­der for vores egne fore­stil­lin­ger om eget liv og egen iden­ti­tet. Bogens fortællinger […]

Køn i Roman­tik­ken og Det Moder­ne Gennembrud

Kvin­demu­se­et i Århus har nyud­vik­let det popu­læ­re under­vis­nings­for­løb ‘Gid jeg var en mand!’. Det er for udsko­ling og ung­doms­ud­dan­nel­ser. Hvor­dan føles det at have kor­set på? Kan du flir­te med en vif­te? Hvad sig­na­le­rer du, når du tager den høje sor­te hat på? Hvor let er det egent­ligt at bro­de­re? Og kan du skri­ve sir­ligt med pen og blæk? Kvin­demu­se­et har nyud­vik­let det popu­læ­re under­vis­nings­for­løb Gid jeg var en mand! Om køn i Roman­tik­ken og Det Moder­ne Gen­nem­brud så der er end­nu fle­re hands-on-gen­­stan­­de og gøre-øvel­­ser, der lader ele­ver­ne kom­me helt ind under huden på 1800-tal­lets bor­ger­skab. For­lø­bet kan knyt­tes til […]