Jeg har modtaget nedenstående fra Jonathan Harmat, JIC: Til rette vedkommende, Jeg skriver for at gøre jer opmærksomme på vores gratis undervisningstilbud i Jødisk Informationscenter. Kort fortalt er jeg projektleder i Jødisk Informationscenter, der blev oprettet i kølvandet på terrorangrebet på Københavns Synagoge i 2015. Vores grundlæggende opgave er at nedbryde fordomme og antisemitisme ved at informere om og undervise i jødedom, jødisk historie og jødisk liv. Vi er en del af ‘Skoletjenesten’, hvor vi har fire undervisningstilbud – “De danske jøder gennem tiderne”, “Flugt og forfølgelse”, “Jødedom – religion og ritualer”, “Dansk jøde i dag. Alle vores undervisningstilbud er gratis for […]
I de seneste par år er der udkommet flere undervisningsbøger, der forholder sig til Danmarks og Grønlands fælles fortid og nutid. Det er da også et spændende emne, der kan vinkles på mange måder, alt efter om man er mest interesseret i den dansk-norske kolonisering i 1700-tallet eller hellere vil undersøge nutidens selvstyre inden for Rigsfællesskabet. Det er derfor oplagt, at Lindhardt og Ringhof Uddannelses serie Flere sider af KS nu inkluderer temabogen Grønland. Den er skrevet af de samme tre forfattere, der også står bag grundbogen i serien. Serien er, som titlen markerer, naturligvis skrevet med henblik på undervisning i […]
Bog 6: Danmark i krig ”Det er spændende at se på krigene en for en. Hvorfor gik vi ind? Hvordan gik det derude? Og hvad kom der ud af, at Danmark blev en krigsførende nation?” (Bo Lidegaard) Danmark er blevet en krigsførende nation. Vi træder stolt frem på verdensscenen, når de store kalder, og vi deltager med flere soldater og i flere hårde kampe end andre allierede. Alligevel er det svært at finde succeshistorierne i de lande, vi har kæmpet i. Og freden har vi tilsyneladende tabt. I Danmark i krig fortæller Bo Lidegaard historien om Danmarks krigsdeltagelse 1991–2011. Han beskriver, hvordan […]
(tip fra DR) Det er med glæde at vi i dag kan sende 2. og sidste sæson ud af den historiske dramaserie Ulkegade, der udspiller sig i Kongens København i 1870’erne. Seriens første sæson blev i Information omtalt med “Velproduceret, velskrevet og velspillet”…“Ulkegade er med andre ord også et eksempel på god public service, der på samme tid og ret fint udnytter hørespillets fantasiskabende — hvilket vil sige frække — muligheder og leverer anstændig historisk oplysning. Som det heller ikke er til at overhøre, rækker den ind i nutidens seksualpolitiske debatter om køn, ligestilling, prostitution og voldtægt.” Serien ligger til stream eller download på […]
Teatret Det Olske Orkester spiller 27. februar til 10. marts forestillingen SUKKER, som er en kritisk kommentar til dette kapitel i danmarkshistorien. Forestillingen omhandler trekantshandlen, den dehumaniserende behandling af slaver og frigivelsen af de danske slaver. Forestillingen rejser mange spørgsmål, som eleverne bagefter kan tage op til diskussion eller bruge som udgangspunkt for en kritisk undersøgelse af trekantshandelen. Til formiddagsforestillingerne d. 5. og 6. marts er der mulighed for at få en introduktion til emnet og forestillingen af instruktør, Lotte Faarup. Her kan du hente et undervisningsmateriale, som er tilgængeligt og til fri afbenyttelse i forbindelse med arbejdet med forestillingen. […]
Siger navne som Zahir al-Umar (1690–1775), Muhammad Ali (1770–1849), Ahmed Urabi (1841–1911), Ahmad Amin (1886–1954), Huda Sha’rawi (1879–1947), Nawal El Saadawi (født 1931), Abdullah al-Turayqi (1919–1997) eller Fayda Hamdy (født 1966) Noters lærde læsere noget? Jeg tillader mig for de flestes vedkommende at tvivle. De spiller alle en rolle i Eugene Rogans i enhver betydning af ordet store bog om Arabernes historie fra Osmannerriget til Det Arabiske Forår. De otte kvinder og mænd er nogle af de mange spændende kilder, som Eugene Rogan anvender, og som skaber en konkret-oplevet dimension i hans fortælling. Rogan lader dem komme til orde for […]
Det brogede Østeuropa I denne bog har Mathias Strand stillet sig den opgave at beskrive hundrede års østeuropæisk historie. Efter et spændende introducerende kapitel om gensidige fordomme mellem befolkningerne i Vest- og Østeuropa, følger et kort kapitel om Østeuropas historie efter 1918. Dernæst kommer fire tematiske kapitler om demokrati, økonomi, nationalisme og religion og endelig slutter bogen med at kapitel om Østeuropa efter Murens Fald. Bogen er flot illustreret og fremstillingsdelen skal roses for at tage udgangspunkt i nutidige problemstillinger, samt at være skrevet i et elevvenligt sprog, som gør det muligt at bruge bogen på alle niveauer i gymnasiet. […]
Dette foredrag varer 90 minutter og henvender sig til alle med en interesse for international politik, sport og national identitet og vil ud fra en historisk og samfundsmæssig vinkel belyse, hvilken rolle iscenesættelsen og dyrkelsen af præsident Vladimir Putin og satsningen på sportslige mega-events som fx VM og Vinter-OL i Sotji spiller for dannelsen af den nationale identitet i nutidens Rusland. • Hvorfor investerede den russiske stat under Vladimir Putin 55 milliarder dollars i Vinter-OL i 2014? • Hvordan udnytter Putin de mange sportsbegivenheder på russisk grund til at skabe nationalt sammenhold og international goodwill fra det internationale samfund? • Hvorfor har den […]
Præsentation af artiklerne Fortællinger om Danmarks historie er i vælten for tiden. Ikke mindst det sidste afsnit af DR’s ”Historien om Danmark” har sat gang i erindringspolitiske kampe af en heftighed, der ikke er set længe herhjemme. Ved at bruge den bestemte entalsform ”Historien” i titlen bidrog DR selv til at forstærke den kritik, der uundgåeligt ville komme. Serien har på eksemplarisk vis aktualiseret en række forskellige former for historiebrug, f.eks. videnskabelig, underholdende, politisk-legitimerende og identitetsskabende historiebrug (”Det er vores historie”). Da historiebrugsbegrebet er centralt i de nye læreplaner for faget, kan vi jo ikke være utilfredse med dette. ”DanmarkshistorieR” (i […]
Call for 7 National Coordinators of Local Events on Teaching about the EU, Addressed to: presidents and/or contact persons of history teachers’ associations in the European Union. Association: Danish History Teachers’ Association Dear David Kyng, EUROCLIO — European Association of History Educators is happy to share with our member organisations, the Call for National Coordinators for our exciting new project Decisions and Dilemmas: How to make learning about the EU motivating and meaningful. This year-long project aims to support educators across Europe to teach about the European Union in a way that is meaningful and motivating for students. Our main objective with this […]