Nyheder

Book en jøde

Jeg har mod­ta­get neden­stå­en­de fra Jonat­han Har­mat, JIC: Til ret­te ved­kom­men­de, Jeg skri­ver for at gøre jer opmærk­som­me på vores gra­tis under­vis­nings­til­bud i Jødisk Infor­ma­tions­cen­ter. Kort for­talt er jeg pro­jekt­le­der i Jødisk Infor­ma­tions­cen­ter, der blev opret­tet i kølvan­det på ter­r­or­an­gre­bet på Køben­havns Syna­go­ge i 2015. Vores grund­læg­gen­de opga­ve er at ned­bry­de for­dom­me og anti­se­mi­tis­me ved at infor­me­re om og under­vi­se i jøde­dom, jødisk histo­rie og jødisk liv.  Vi er en del af ‘Sko­le­tje­ne­sten’, hvor vi har fire under­vis­nings­til­bud – “De dan­ske jøder gen­nem tider­ne”, “Flugt og for­føl­gel­se”, “Jøde­dom – reli­gion og ritu­a­ler”, “Dansk jøde i dag. Alle vores under­vis­nings­til­bud er gra­tis for […]

Fle­re sider af Grøn­land — KS

I de sene­ste par år er der udkom­met fle­re under­vis­nings­bø­ger, der for­hol­der sig til Dan­marks og Grøn­lands fæl­les for­tid og nutid. Det er da også et spæn­den­de emne, der kan vink­les på man­ge måder, alt efter om man er mest inter­es­se­ret i den dansk-nor­­ske kolo­ni­se­ring i 1700-tal­let eller hel­le­re vil under­sø­ge nuti­dens selv­sty­re inden for Rigs­fæl­les­ska­bet. Det er der­for oplagt, at Lind­hardt og Ring­hof Uddan­nel­ses serie Fle­re sider af KS nu inklu­de­rer tema­bo­gen Grøn­land. Den er skre­vet af de sam­me tre for­fat­te­re, der også står bag grund­bo­gen i seri­en. Seri­en er, som tit­len mar­ke­rer, natur­lig­vis skre­vet med hen­blik på under­vis­ning i […]

Dan­mark i krig (#6 i seri­en “100 danmarkshistorier”)

Bog 6: Dan­mark i krig ”Det er spæn­den­de at se på kri­ge­ne en for en. Hvor­for gik vi ind? Hvor­dan gik det der­u­de? Og hvad kom der ud af, at Dan­mark blev en krigs­før­en­de nation?” (Bo Lide­gaard) Dan­mark er ble­vet en krigs­før­en­de nation. Vi træ­der stolt frem på ver­dens­sce­nen, når de sto­re kal­der, og vi del­ta­ger med fle­re sol­da­ter og i fle­re hår­de kam­pe end andre alli­e­re­de. Alli­ge­vel er det svært at fin­de suc­ces­hi­sto­ri­er­ne i de lan­de, vi har kæm­pet i. Og fre­den har vi til­sy­ne­la­den­de tabt. I Dan­mark i krig for­tæl­ler Bo Lide­gaard histo­ri­en om Dan­marks krigs­del­ta­gel­se 1991–2011. Han beskri­ver, hvordan […]

Ulke­ga­de — Det Moder­ne Gen­nem­brud som radiodrama

(tip fra DR) Det er med glæ­de at vi i dag kan sen­de 2. og sid­ste sæson ud af den histo­ri­ske dra­ma­se­rie Ulke­ga­de, der udspil­ler sig i Kon­gens Køben­havn i 1870’erne. Seri­ens før­ste sæson blev i Infor­ma­tion omtalt med “Vel­pro­du­ce­ret, velskre­vet og velspillet”…“Ulkegade er med andre ord også et eksem­pel på god public ser­vi­ce, der på sam­me tid og ret fint udnyt­ter høre­spil­lets fan­ta­si­ska­ben­de — hvil­ket vil sige fræk­ke — mulig­he­der og leve­rer anstæn­dig histo­risk oplys­ning. Som det hel­ler ikke er til at over­hø­re, ræk­ker den ind i nuti­dens seksu­al­po­li­ti­ske debat­ter om køn, lige­stil­ling, prosti­tu­tion og voldtægt.” Seri­en lig­ger til stream eller down­lo­ad på […]

Tea­ter om kolo­ni­tid og slavehandel

Tea­tret Det Olske Orke­ster spil­ler 27. febru­ar til 10. marts fore­stil­lin­gen SUKKER, som er en kri­tisk kom­men­tar til det­te kapi­tel i dan­marks­hi­sto­ri­en. Fore­stil­lin­gen omhand­ler tre­kants­hand­len, den dehu­ma­ni­se­ren­de behand­ling af sla­ver og fri­gi­vel­sen af de dan­ske sla­ver. Fore­stil­lin­gen rej­ser man­ge spørgs­mål, som ele­ver­ne bag­ef­ter kan tage op til dis­kus­sion eller bru­ge som udgangs­punkt for en kri­tisk under­sø­gel­se af tre­kants­han­de­len. Til for­mid­dags­fo­re­stil­lin­ger­ne d. 5. og 6. marts er der mulig­hed for at få en intro­duk­tion til emnet og fore­stil­lin­gen af instruk­tør, Lot­te Faarup. Her kan du hen­te et under­vis­nings­ma­te­ri­a­le, som er til­gæn­ge­ligt og til fri afbe­nyt­tel­se i for­bin­del­se med arbej­det med forestillingen. […]

Spæn­den­de mam­mut­bog om ara­ber­nes historie

Siger nav­ne som Zahir al-Umar (1690–1775), Muham­mad Ali (1770–1849), Ahmed Ura­bi (1841–1911), Ahmad Amin (1886–1954), Huda Sha’rawi (1879–1947), Nawal El Saa­dawi (født 1931), Abdul­lah al-Turayqi (1919–1997) eller Fay­da Ham­dy (født 1966) Noters lær­de læse­re noget? Jeg til­la­der mig for de fle­stes ved­kom­men­de at tviv­le. De spil­ler alle en rol­le i Euge­ne Rogans i enhver betyd­ning af ordet sto­re bog om Ara­ber­nes histo­rie fra Osman­ner­ri­get til Det Ara­bi­ske For­år. De otte kvin­der og mænd er nog­le af de man­ge spæn­den­de kil­der, som Euge­ne Rogan anven­der, og som ska­ber en kon­kret-ople­­vet dimen­sion i hans for­tæl­ling. Rogan lader dem kom­me til orde for […]

Øst­eu­ro­pas historie

Det bro­ge­de Øst­eu­ro­pa I den­ne bog har Mat­hi­as Strand stil­let sig den opga­ve at beskri­ve hund­re­de års øst­eu­ro­pæ­isk histo­rie. Efter et spæn­den­de intro­du­ce­ren­de kapi­tel om gen­si­di­ge for­dom­me mel­lem befolk­nin­ger­ne i Vest- og Øst­eu­ro­pa, føl­ger et kort kapi­tel om Øst­eu­ro­pas histo­rie efter 1918. Der­næst kom­mer fire tema­ti­ske kapit­ler om demo­kra­ti, øko­no­mi, natio­na­lis­me og reli­gion og ende­lig slut­ter bogen med at kapi­tel om Øst­eu­ro­pa efter Murens Fald. Bogen er flot illu­stre­ret og frem­stil­lings­delen skal roses for at tage udgangs­punkt i nuti­di­ge pro­blem­stil­lin­ger, samt at være skre­vet i et elevven­ligt sprog, som gør det muligt at bru­ge bogen på alle niveau­er i gymnasiet. […]

Fored­rag: Putins Lege

Det­te fored­rag varer 90 minut­ter og hen­ven­der sig til alle med en inter­es­se for inter­na­tio­nal poli­tik, sport og natio­nal iden­ti­tet og vil ud fra en histo­risk og sam­funds­mæs­sig vin­kel bely­se, hvil­ken rol­le isce­ne­sæt­tel­sen og dyr­kel­sen af præ­si­dent Vla­di­mir Putin og sats­nin­gen på sport­s­li­ge mega-events som fx VM og Vin­ter-OL i Sotji spil­ler for dan­nel­sen af den natio­na­le iden­ti­tet i nuti­dens Rusland. • Hvor­for inve­ste­re­de den rus­si­ske stat under Vla­di­mir Putin 55 mil­li­ar­der dol­lars i Vin­ter-OL i 2014? • Hvor­dan udnyt­ter Putin de man­ge sports­be­gi­ven­he­der på rus­sisk grund til at ska­be natio­nalt sam­men­hold og inter­na­tio­nal goodwill fra det inter­na­tio­na­le sam­fund? • Hvor­for har den […]

Noter #215: DanmarkshistorieR

Præ­sen­ta­tion af artik­ler­ne For­tæl­lin­ger om Dan­marks histo­rie er i væl­ten for tiden. Ikke mindst det sid­ste afsnit af DR’s ”Histo­ri­en om Dan­mark” har sat gang i erin­drings­po­li­ti­ske kam­pe af en hef­tig­hed, der ikke er set læn­ge her­hjem­me. Ved at bru­ge den bestem­te entals­form ”Histo­ri­en” i tit­len bidrog DR selv til at for­stær­ke den kri­tik, der uund­gå­e­ligt vil­le kom­me. Seri­en har på eksem­pla­risk vis aktu­a­li­se­ret en ræk­ke for­skel­li­ge for­mer for histo­ri­e­brug, f.eks. viden­ska­be­lig, under­hol­den­de, poli­tisk-legi­ti­­me­ren­­de og iden­ti­tets­ska­ben­de histo­ri­e­brug (”Det er vores histo­rie”). Da histo­ri­e­brugs­be­gre­bet er cen­tralt i de nye lære­pla­ner for faget, kan vi jo ikke være util­fred­se med det­te. ”Dan­marks­hi­sto­ri­eR” (i […]

Euro­clio søger 2 lære­re til under­vis­ning i EU-historie

Call for 7 Natio­nal Coor­di­na­tors of Local Events on Tea­ching about the EU,  Addres­sed to: presi­dents and/or con­ta­ct per­sons of history tea­chers’ asso­ci­a­tions in the Euro­pe­an Uni­on. Asso­ci­a­tion: Danish History Tea­chers’ Asso­ci­a­tion Dear David Kyng, EUROCLIO — Euro­pe­an Asso­ci­a­tion of History Educa­tors is hap­py to sha­re with our mem­ber orga­ni­sa­tions, the Call for Natio­nal Coor­di­na­tors for our exci­ting new pro­ject Deci­sions and Dilem­mas: How to make lear­ning about the EU moti­vat­ing and mea­ning­ful. This year-long pro­ject aims to sup­port educa­tors across Euro­pe to teach about the Euro­pe­an Uni­on in a way that is mea­ning­ful and moti­vat­ing for stu­dents. Our main objecti­ve with this […]