Film skal ses i historie lader eleverne arbejde med historiefaget på en anderledes og spændende måde.
Bogen har fokus på at få de faglige mål i spil i undervisningen og tager derfor udgangspunkt i forskellige former for anvendelse af fortiden i historiske film, tv-serier og dokumenterarer. Eleverne præsenteres for de grundlæggende redskaber og begreber, der benyttes til analyse af levende billeder.
”Har du sat 3‑års-historiefilmen på?” Sådan lyder en stående morsomhed på mit lærerværelse, lige inden historielærerne forlader lærerværelset og går til time. Og der er da lidt om det, for vi historielærere bruger filmklip aktivt i vores undervisning, men naturligvis fordi det giver rigtig god mening, og selvfølgelig ikke fordi historiefaget fra 1.g til 3.g bare tilnærmelsesvist ville kunne dækkes ved at se en (meget lang) film.
Selvfølgelig er undervisningen i historie metodisk og videnskabelig, men vi kan ikke se bort fra, at narrativerne er vigtige. Det er også vores opgave som lærere at vække historien til live hos eleverne, og det gør vi ved at fortælle, vise billeder, læse kilder og ikke mindst ved at se film og medieklip. Det er der ikke meget nyt i.
Spørgsmålet er imidlertid, om vi i historiefaget har været tilstrækkeligt metodiske og faglige i vores anvendelse af eksempelvis film i undervisningen? I hvert fald er der hjælp at hente med denne nye udgivelse fra Gyldendal, som lægger op til, at man skal se mere film i historie og vel og mærke med en større metodisk og videnskabelig bevidsthed i bagagen, således at filmmediet ikke blot dyrkes for at sætte ”billeder” på fortiden, men også analyseres som medieværk i sin egen ret.
Bogen er i øvrigt en del af en serie, der pt. også omfatter fagene engelsk, dansk og religion.
Groft set falder bogen i to dele, som er indbyrdes afhængige. Den første del er en slags metodisk grundbog, hvor de basale analyseværktøjer til filmanalyse introduceres. Reelt er der tale om en komprimeret version af diverse lærerbøger fra mediefag og dansk, hvor netop formsproget og virkemidlerne i film og dokumentarudsendelser dyrkes intensivt. Med andre ord introduceres de nødvendige begreber, men det vil ikke være svært at finde en uddybet og mere fyldig version i andre lærebøger til andre fag.
Anden del er ret beset meget mere interessant i denne sammenhæng, da den har et mere konkret fokus på filmanalysen i netop historiefaget. Afsnittet kredser om fem forskellige analytiske tilgange, man kan have til filmanalysen med eleverne. De fem temaer er holdholdsvis: ”Erindring” med fokus på identitetshistorie, ”Dem og os”, som omhandler temaer som fjendebilleder og stereotyper på film, ”Eneren”, hvor biografiske skildringer er omdrejningspunktet, ”Helte og skurke”, der belyser typiske såkaldte good og bad guys på film og afslutningsvist ”Civilisation”, hvor fokus er på filmiske skildringer af civilisationers storhed og fald. I forbindelse med alle fem analytiske tilgange er der konkrete nedslag, eksempler, filmcitater og screen dumps fra forskellige relevante historiske film. Det er både flot opsat med tydelige henvisninger tilsat en række interessante opgaver, som læreren umiddelbart kan sætte eleverne i sving med.
Generelt betragtet er de fem analytiske tilgange vellykkede og helt relevante for analysen af film i netop historiefaget, om end det også må stå klart, at de skal fungere som inspiration til den specifikke filmanalyse, hvor man må bringe de metoder i anvendelse, som netop er relevante for den pågældende film, man arbejder med. Med andre ord kan man i sagens natur også forestille sig en fremgangsmåde, der kombinerer to eller flere af de fem tilgange.
Det er dog for mig at se ikke så sandsynligt, at man i faggruppen vil vælge at købe denne bog i hele klassesæt. Selvfølgelig skal man benytte sig af filmmediet i historietimerne, men det er dog alligevel svært at forestille sig med det begrænsede antal timer, man har til rådighed i historie, at man kan nå egentlige filmanalytiske forløb, hvor bogen for alvor kan komme til sin ret. På den anden side kan man sagtens forudsætte en masse baggrundsviden hos eleverne inden for dette felt, da filmanalysen er en integreret og obligatorisk del af dansk- og til dels også engelskundervisningen, og i denne sammenhæng, vil bogen være god at tage frem som inspiration og hjælp til læreren.
Ydermere vil bogen være intet mindre end fremragende i forbindelse med elevernes SRP- og SOP-skrivning. Eleverne skriver som bekendt ofte de store opgaver i forskellige kombinationer med historie og ikke sjældent med historiske film som omdrejningspunkt, og i denne sammenhæng vil bogen være en stor og meget konkret hjælp for de fleste elever.
Bogen fremtræder i stort format med en mængde flotte billeder og illustrationer. Det fungerer rigtigt godt, men ulempen er, at prisen bliver høj, 195,- ex moms, og det er bestemt i overkanten for en bog, når suppleringen af de gamle danmarks- og verdenshistorier i disse sparetider allerede har ædt det meste af fagkontoen.
Der er med andre ord tale om en interessant og flot bog, der som følge af sit fokus på filmanalyse vil være en glimrende metodisk håndsrækning til historielæreren. Den høje pris og det faktum, at bogen temamæssigt trods alt ikke befinder sig helt inde i hjertet af historiefaget, vil dog forventeligt gøre bogens udbredelse forholdsvist begrænset.
Forfatter(e)
Underviser på Middelfart Gymnasium og HF