Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Kategori: Noter

Noter #223: Gen­for­e­nin­gen, 2.udgave

Til næste år er det 100 år siden Søn­derjyl­land blev gen­for­e­net med Dan­mark efter fol­ke­af­stem­nin­ger i de berør­te områ­der, hhv. zone 1, Nord­s­lesvig, og zone 2, Mel­lem­s­lesvig inkl. Flens­borg. I den for­bin­del­se har redak­tio­nen bag NOTER ønsket at præ­sen­te­re nog­le betragt­nin­ger om græn­selan­det. Den før­ste arti­kel, som kig­ger nær­me­re på græn­selan­det, er skre­vet af Klaus Tol­strup Peter­sen fra Den slesvig­ske Sam­ling i Flens­borg. I artik­len bely­ses ‘Den Inter­na­tio­na­le Kom­mis­sion og græn­sed­rag­nin­gen i 1920’. Efter­føl­gen­de dis­ku­te­rer Dor­te Jage­tic Ander­sen fra SDU spørgs­må­let ‘Græn­ser hin­si­des hegn og mure’. Da resul­ta­tet af afstem­nin­ger­ne forelå i 1920 var en af kon­se­kven­ser­ne dan­nel­sen af de […]

Noter #222: 1989

Lige om lidt er det 30 år siden, at begej­stre­de øst­ty­ske­re blev i stand til at kryd­se den stærkt bevog­te­de græn­se mel­lem BRD og DDR uden at risi­ke­re liv og lem­mer. Ber­lin­mu­rens fald i 1989 rej­ste en del spørgs­mål, ikke kun for sam­ti­den, men også for nuti­dens syn på begi­ven­he­der­ne, deres årsa­ger, virk­ning og for­tolk­nin­ger. Der­for har vi i det­te num­mer ønsket at foku­se­re på Øst­eu­ro­pas sam­men­brud i 1989 og til­dels den dan­ske for­tæl­ling om Den Kol­de Krig.  Den før­ste arti­kel i det­te num­mer af NOTER bely­ser såle­des opbrud­det i Øster­sø­re­gio­nen. Med udgangs­punkt i den sov­je­ti­ske poli­tik omkring 1988 ana­ly­se­rer Thomas […]

Noter #221: Idrætshistorie

Måske er idræts­hi­sto­rie ikke det, der fyl­der i histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen i gym­na­siesko­len, om end disci­pli­nen sik­kert har ind­gå­et i et vari­e­ren­de antal tvær­fag­li­ge sam­ar­bej­der i AT og SRP. Idræts­hi­sto­rie har haft en stør­re plads i idræts­fa­get (Idræt B) fra 2005–2017, hvor det har været et lære­plans­fast­sat. Ind­tryk­ket er, at idræts­hi­sto­rie også på uni­ver­si­te­ter­ne i høje­re grad er hen­vist til idræts­stu­di­er­ne, mens histo­ri­estu­di­er­nes fokus gene­relt lig­ger et andet sted. Vores ønske med det­te num­mer af Noter er at gøre opmærk­som på idræts­hi­sto­rie som under­vis­nings­em­ne. Idræt­ten har haft en frem­træ­den­de plads i sam­fun­det de sene­ste 200 år og har været en del af de […]

Noter #220: “Seksu­a­li­tet og sam­fund i histo­risk perspektiv”

At seksu­a­li­tet altid har holdt men­ne­ske­he­den beskæf­ti­get, kan der ikke her­ske nogen tvivl om. Men at histo­ri­ke­re har beskæf­ti­get sig med den­ne del af men­ne­ske­li­vet, er for­holds­vist nyt. Det­te num­mer af Noter inde­hol­der artik­ler om skif­ten­de tiders kate­go­ri­se­rin­ger af syg og sund seksu­a­li­tet, om sam­fun­dets for­søg på at tæm­me seksu­a­li­te­ten og om bag­grun­den for de for­an­drin­ger i synet på seksu­a­li­tet, der har ført os frem til, hvor vi står i dag. Artik­ler der alle, på for­skel­lig vis, viser histo­ri­ke­res bud på, hvor­dan seksu­a­li­te­ten både har til­pas­set sig til og udfor­dret skif­ten­de tiders sam­funds­nor­mer. Der­for har vi valgt at kal­de dette […]

Noter #217: Mellemøsten

Præ­sen­ta­tion af artik­ler­ne i Noter 217, som udkom­mer ca. 1. juni.  Det­te num­mer af noter omhand­ler for­skel­li­ge pro­ble­ma­tik­ker i Mel­le­mø­sten i bred for­stand.Den før­ste arti­kel er skre­vet af Dr. Phil. Jør­gen Bæk Simon­sen fra Køben­havns Uni­ver­si­tet og omhand­ler den moder­ne stats opstå­en og udfor­drin­ger i Mel­le­mø­sten. Der­næst føl­ger en arti­kel, I Krig og Kær­lig­hed, af Stef­fen Jen­sen om udvik­lin­gen i Isra­el-Palæstina­kon­flik­ten. Ph.d.-studerende Musta­fa K. Topal fra RUC har sam­men med cand.mag. og fol­ke­tings­kan­di­dat for Enheds­li­sten Ibra­him Ben­li skre­vet en kro­nik med udgangs­punkt i præ­si­dent Erdo­gans postu­lat om, at han for­sø­ger på at  refor­me­re ’det gam­le Tyr­ki­et’ til en stærk nation. Men […]

Noter #215: DanmarkshistorieR

Præ­sen­ta­tion af artik­ler­ne For­tæl­lin­ger om Dan­marks histo­rie er i væl­ten for tiden. Ikke mindst det sid­ste afsnit af DR’s ”Histo­ri­en om Dan­mark” har sat gang i erin­drings­po­li­ti­ske kam­pe af en hef­tig­hed, der ikke er set læn­ge her­hjem­me. Ved at bru­ge den bestem­te entals­form ”Histo­ri­en” i tit­len bidrog DR selv til at for­stær­ke den kri­tik, der uund­gå­e­ligt vil­le kom­me. Seri­en har på eksem­pla­risk vis aktu­a­li­se­ret en ræk­ke for­skel­li­ge for­mer for histo­ri­e­brug, f.eks. viden­ska­be­lig, under­hol­den­de, poli­tisk-legi­ti­­me­ren­­de og iden­ti­tets­ska­ben­de histo­ri­e­brug (”Det er vores histo­rie”). Da histo­ri­e­brugs­be­gre­bet er cen­tralt i de nye lære­pla­ner for faget, kan vi jo ikke være util­fred­se med det­te. ”Dan­marks­hi­sto­ri­eR” (i […]

Noter #214: Histo­ri­e­un­der­vis­ning efter reformen

Præ­sen­ta­tion af artik­ler­ne Som vi alle ved trå­d­te bestem­mel­ser­ne vedr. refor­men af de gym­na­si­a­le uddan­nel­ser i kraft pr. 1. august 2017. Det bety­der at vi, når dis­se linjer læses, er godt i gang med over­vej­el­ser over, hvor­dan vi kan til­ret­te­læg­ge en under­vis­ning, der har­mone­rer med de nye lære­pla­ner for gym­na­si­et og/eller Hf/Hf-enkelt­­fag. Og det er net­op her det­te num­mer af Noter bli­ver rele­vant læs­ning! Tema­et for det­te num­mer er nem­lig: Histo­ri­e­un­der­vis­ning efter refor­men. Og hvad er det så præ­cis for emner og spørgs­mål artik­ler­ne har fokus på? I artik­len, Histo­ri­e­fa­get i STX i det 21. Århund­re­de, stil­ler lek­tor San­ne Faber og […]