Tema om Lut­her

(Novem­­ber-num­­me­ret af Noter er på vej til med­lem­mer­ne — her brin­ger vi præ­sen­ta­tio­nen af artik­ler­ne kry­dret med et par twe­ets) Du sid­der her med det nye­ste num­mer af Noter, som igen er ble­vet et temablad. Bla­det udgi­ves i anled­ning af refor­ma­tio­nen i 1517, hvor en vis Mar­tin Lut­her hav­de sine fin­gre med i spil­let. Dan­marks … Læs mere Tema om Lut­her

Kam­pen om Dan­mark og Grøn­lands fæl­les for­tid

Præ­sen­ta­tion af artik­ler­ne i Noter #210 I Grøn­land blev det af en nyvalgt rege­rings­ko­a­li­tion i 2013 beslut­tet, at der skul­le opret­tes en for­so­nings­kom­mis­sion i Grøn­land. For­so­nings­kom­mis­sio­nen blev en rea­li­tet i 2014 og den skal fort­sæt­te arbej­det frem til udgan­gen af 2017 med mulig­hed for for­læn­gel­se. For­ud for og i kølvan­det på den­ne beslut­ning har rela­tio­nen … Læs mere Kam­pen om Dan­mark og Grøn­lands fæl­les for­tid

Over­gan­ge på langs og på tværs

Præ­sen­ta­tion af artik­ler­ne i Noter #209 Histo­ri­e­fa­gets over­gan­ge på langs og på tværs af uddan­nel­ses­sy­ste­met er omdrej­nings­punk­tet i det­te num­mer af Noter.  Ide­en udsprang af Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gens sam­ar­bej­de med Histo­ri­e­lab i Histo­ri­e­di­dak­tisk Net­værk, der net­op fav­ner de nævn­te insti­tu­tio­ner. Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen vil ger­ne støt­te det­te sam­ar­bej­de og net­værk, idet vi grund­læg­gen­de tror på at en stør­re ind­sigt … Læs mere Over­gan­ge på langs og på tværs

Præ­sen­ta­tion af Noter #208 med tema om FN

(Noter #208 er på vej ud til med­lem­mer­ne — her kan du se, hvad du kan glæ­de dig til) Det­te num­mers tema er ‘FN’ i anled­ning af Mogens Lyk­ke­tofts for­mands­skab for FN’s gene­ral­for­sam­ling og orga­ni­sa­tio­nens 70 års fød­sels­dag i 2015. Før­ste del omhand­ler Dan­marks for­hold til FN siden 1945. Først Kri­sti­ne Kjær­s­gaards arti­kel om Dan­marks … Læs mere Præ­sen­ta­tion af Noter #208 med tema om FN

Noter #205 — histo­ri­e­di­dak­tik

(Eks­klu­sivt sne­ak-pre­view på det nye num­mer af Noter —  Præ­sen­ta­tion af artik­ler­ne) Det­te num­mer vil præ­sen­te­re læser­ne for en ræk­ke artik­ler omhand­len­de histo­ri­e­di­dak­tik. Først føl­ger en arti­kel af tid­li­ge­re fag­kon­su­lent Lene Jep­pe­sen, hvor hun præ­sen­te­rer sine tan­ker om fagets frem­tid efter­fulgt af Hei­di Eske­lund Knud­sen, der skri­ver om histo­ri­e­di­dak­tik. Der­næst føl­ger en ræk­ke artik­ler, som … Læs mere Noter #205 — histo­ri­e­di­dak­tik