Kurset dækker perioden fra den tidlige middelalder omkring år 1050 til i dag og består af en blanding af tekster, videoer og quizzer. Det er opdelt i otte lektioner med ca. 40 normalsiders tekst til hver lektion samt en række miniforedrag og film på ca. 8–9 min. med historikere fra Aarhus Universitet. Hver lektion kan afsluttes med en quiz. Materialet er udarbejdet af en række forskere fra Afdeling for Historie og Klassiske Studier ved Aarhus Universitet — herunder to af afdelingens professorer, Bjørn Poulsen og Thorsten Borring Olesen, som også har stået for den faglige redaktion af indholdet og billeder i […]
Efter sidste programændring, så åbnes “Sandheden om Mellemøsten?” på tirsdag af Fawaz Gerges fra London School of Economics! Altinget har i anledning af hans besøg i Aalborg lavet denne artikel med ham, hvor han giver sin vurdering af fremtidsudsigterne for Mellemøsten og Europa. Er du en af de knap 600 kolleger, der kigger forbi det nordjyske på tirsdag, så læs den endelig alligevel. Vinklen tirsdag, hvor Fawaz Gerges er i samtale med Adam Holm, bliver en anden.
I anledning af de nye læreplaner og gymnasiereformen 2017 holder ULF i Aarhus et temamøde for museumsformidlere ved de kulturhistoriske museer i Aarhus og dansk- og historielærere fra de gymnasiale uddannelser. Fokus vil være på, hvordan underviserne og museerne/formidlerne kan bruge hinanden bedst. http://ulfiaarhus.dk/kursus/temamoede-dansk-og-historieopgaver
EUROCLIO and PeaceWorks offer a possibility for all history and citizenship educators to participate in a study visit combined with History for Peace Conference taking place in Calcutta between 7–12 November 2016. The programme includes a three-day study visit and History for Peace conference, which explores nationalism in relation to themes such as citizenship, identity, media, religion and school curriculum. A Study Visit and History for Peace Conference – Calcutta, India
CALL FOR PARTICIPANTS: Poland in the Heart of European History. Professional Training for History Teachers and Educators, 23st of August—1st of September 2016, Jabłonna, Poland Poland in the Heart of European History is open to professionally active history teachers and educators from schools and other education institutions. All costs are covered by the Institute of National Remembrance (travel expenses up to €400) Apply online at http://pamiec.pl/pheh_call The Institute will contact all applicants to inform about whether they had been accepted to the program. For more information, contact the coordinators: Anna Brojer anna.brojer@ipn.gov.pl Magdalena Czoch magdalena.czoch@ipn.gov.pl Application Deadline: 15th of July 2016 […]
Den 10.–11. marts 2016 afholdes en efteruddannelseskonference (FoU-konference) på Hotel Haraldskær ved Vejle. Konferencen følger op på den, der blev afholdt i Vordingborg i marts 2015, men deltagelse i den første konference er ikke en forudsætning for deltagelse nu. FoU-projektet handler primært om fagene idehistorie og teknologihistorie på HTX, men konferencen er åben for alle. Programmet omfatter denne gang blandt andet: Professor David Edgerton, King’s College, London: Time, Money and History. Professor Jens Vellev, Århus Universitet: Tycho Brahe. Adjunkt, Ph.d. Jakob Bek-Thomsen: Steno. Rundvisning på Kongernes Jelling, der åbnede i juni 2015, og som anvender nye teknologier intensivt i formidlingen Besøg […]
Det er med stor fornøjelse, at Grænseforeningen offentliggør sin nye undervisningsportal ”ietGrænseland”. ietGrænseland.dk Materialet giver eleverne mulighed for at blive ført rundt i grænselandets historie og de mange spændende fortællinger grænselandet kan byde på. Det er ikke en lærebog, men en opgave- og materialesamling i elekronisk udgave. Det handler om at give eleverne nogle interessante udfordringer og vække deres nysgerrighed, samtidig med at indholdet lever op til læreplanernes krav. Materialet er flerfagligt og der er mange temaer og opgaver at vælge imellem. Portalen skulle gerne byde ind i relevant og aktuelle temaer. Derfor er tanken også, at den skal fortsætte […]
International conference on cultural rights, 13–14 November in Copenhagen Negotiating Cultural Rights 13–14 November 2015, University of Copenhagen is organizing an international conference on cultural rights based on the reports by Farida Shaheed, the current UN Special Rapporteur in the field of cultural rights. Farida Shaheed will be present at this conference during which international experts will comment on each of her reports related to different themes: intellectual property rights, cultural heritage, artistic freedom etc. Farida Shaheed’s successor as Special Rapporteur, Karima Bennoune, will also be present. You can read more about the conference at pf.ku.dk. See the programme for […]
HistorieLab udbyder et nyt efteruddannelseskoncept målrettet faggrupper på ungdomsuddannelserne. Efteruddannelsesforløbet foregår ude på jeres gymnasium sammen med en historiedidaktiker. HistorieLab udbyder følgende historiedidaktiske temaer: Historiefagets metoder v. @andershassing Historiebevidsthed i undervisningen v. Carsten Tage Nielsen Tekster og tekstforståelse i historiefaget v. Heidi Eskelund Knudsen Skriftlighed i historie v. @heidifunder Innovation i historie v. Henriette Aaby Enevoldsen Spil/rollespil i historieundervisningen v. Jens Pietras Fra grundskole til ungdomsuddannelse v. Jens Aage Poulsen Museet som læringsrum i historie v. Marianne Axelsen Leth Film i historieundervisningen v. Peter Yding Brunbech Ny: Historiebrug v. @winnie-faerk Ny: Arbejdsformer og analyseredskaber til historieundervisningen v. Rudi Lauridsen Det nye […]
Tid: Torsdag den 29. oktober 2015, kl. 09.30–16.00. University Colleage Lillebælt, Vejlevej 2, 7300 Jelling (Intercitytoget kører lige til døren). Pris: kr. 300,- inkl. forplejning Kontaktperson: Marie Bonde Olesen, mail: mbol1@ucl.dk Konferencen handler om, hvordan samarbejdet mellem skole og museum konkret kan udbygges på en nyskabende og især elev-inddragende vis. Tag den nyeste viden om unge som samarbejdspartnere i udviklingsprocesser med hjem. Hør om udviklingsprojektet ’Elev-design’. Og hop ombord i et skole-museumsnetværk, hvor I dagen igennem udveksler ideer, erfaring, metoder og inspirerer hinanden. Er du underviser i grundskole, gymnasium eller museumsformidler? Er du interesseret i at inddrage elever i udviklingsprocesser? Ønsker […]