Under et hus på Vestergade 115 i Skanderborg ligger et hemmeligt sted. Det er en betonbunker opført af det tyske Luftwaffe i september 1944 som en del af deres administrative hovedkvarter i Skanderborg Dyrehave. Bunkeren blev aldrig taget i anvendelse under 2. Verdenskrig, men i årtierne efter, da den Kolde Krig opstod, kom den i brug fra 1963 til 1993 som Kommandocentral under det Civile Beredskab. For dem, der ikke selv har oplevet Den Kolde Krig, kan det være svært at forstå den konstante frygt for atomkrig, som lå over hele verden. Museum Skanderborg har derfor i samarbejde med HistorieLab udviklet […]
HistorieLab udbyder et nyt efteruddannelseskoncept målrettet faggrupper på ungdomsuddannelserne. Efteruddannelsesforløbet foregår ude på jeres gymnasium sammen med en historiedidaktiker. HistorieLab udbyder følgende historiedidaktiske temaer: Historiefagets metoder v. @andershassing Historiebevidsthed i undervisningen v. Carsten Tage Nielsen Tekster og tekstforståelse i historiefaget v. Heidi Eskelund Knudsen Skriftlighed i historie v. @heidifunder Innovation i historie v. Henriette Aaby Enevoldsen Spil/rollespil i historieundervisningen v. Jens Pietras Fra grundskole til ungdomsuddannelse v. Jens Aage Poulsen Museet som læringsrum i historie v. Marianne Axelsen Leth Film i historieundervisningen v. Peter Yding Brunbech Ny: Historiebrug v. @winnie-faerk Ny: Arbejdsformer og analyseredskaber til historieundervisningen v. Rudi Lauridsen Det nye […]
Den sønderjyske Historiekanon er et gratis interaktivt læremiddel om Sønderjyllands historie med lærervejledninger og alt, hvad du skal bruge. På hjemmesiden kan dine elever forholde sig aktivt til begivenheder fra den sønderjyske historie – og vurdere og battle dem op imod hinanden. Hjemmesiden er på én gang et læremiddel, hvor eleverne kan lære om historiebevidsthed og identitet, og en afstemning om, hvilke dele af historien der er væsentlig for unge sønderjyder i dag. Du kan derfor enten lade dine elever være med til at fortælle den sønderjyske historie anno 2015 – eller blot lade dem følge med i, hvordan de […]
Når man underviser i historie i opdelte samfund støder man på en række følsomme emner. Historieundervisningen kan her bidrage til at forstærke eller undergrave fordomme. Sammenlignet med andre samfund hører det danske ikke til de mest opdelte, men vi støder også på følsomme emner, som kan skabe polarisering og fremme fordomme. Historiana (et projekt under EUROCLIO) har udskrevet en konkurrence om udvikling af læringsaktiviteter som kan bearbejde fordomme ved at beskæftige sig med følsomme, historiske emner i opdelte samfund. Alle historielærere kan indsende forslag. Førstepræmien er gratis deltagelse (inkl. alle omkostninger til rejse og ophold) i EUROCLIO’s konference i Belfast […]
Dette nummer vil præsentere læserne for en række artikler omhandlende historiedidaktik. Først følger en artikel af tidligere fagkonsulent Lene Jeppesen, hvor hun præsenterer sine tanker om fagets fremtid efterfulgt af Heidi Eskelund Knudsen, der skriver om historiedidaktik. Dernæst følger en række artikler, som handler om hvordan man på forskellige måder kan inddrage fagets metoder. Først skriver Anders Hassing og Christian Vollmond om, hvordan man kan bruge deres bog Fra fortid til Historie i den daglige undervisning. Herefter følger et undervisningsforløb af Winnie Færk, hvor hun beskriver hvordan man kan arbejde med historiebrug i undervisningen. En anden tilgang beskrives af Kristian […]
Europarådet har fået skrevet og udgivet en fælleseuropæisk e‑bog til historieundervisning på forskellige niveauer, herunder ‘secondary school’, som svarer til gymnasialt niveau. Den er skrevet ud fra — eller til udvikling af — et fælleseuropæisk perspektiv. Titlen giver et fingerpeg om intentionerne bag, og de er såmænd gode nok. (Til den regionale workshop jeg deltog i var der såmænd både en russisk og en ukrainsk historiker…) E‑bogen er på 900 sider, så det er ikke meningen at man skal læse eller bruge den fra a‑z. Det er tænkt som en ressource man kan plukke fra. Materialet er clearet mht rettigheder, […]
Vi har fået et tip fra Liselotte Michelsen på det danske filminstitut, DFI: Det drejer sig om dokumentarfilmen ’Slagtebænk Dybbøl – historien om slaget ved Dybbøl i 1864’. Den kunne måske være interessant for historielærere at bruge i undervisningen i forb. med Ole Bornedals meget hypede tv-serie ’1864’, der har premiere på DR 12. oktober. Det kunne være oplagt med en diskussion om fx, hvordan historiske begivenheder bliver dramatiseret i henholdsvis dokumentarform og fiktionsform. I filmen ’Slagtebænk Dybbøl’ ser vi bl.a. interviews med Tom Buk-Swienty, der har skrevet bogen ’Slagtebænk Dybbøl’ – som netop har været blandt Bornedals inspirationskilder. Link til Filmcentralens […]
I foreningens facebookgruppe fulgte jeg et link til en artikel af Harry Haue og Heidi Knudsen fra GymPæd 2.0, 2013 om historiedidaktik, som provokerede mig lidt. I “Udfordringer til historiedidaktikken” skriver de bl.a. at “redegørelser for og gengivelser af grundbogslignende indhold stadig spiller en stor rolle i historieundervisningen.” “Redegørelser for og gengivelser af grundbogslignende indhold spiller stadig en stor rolle i historieundervisningen.” Harry Haue og Heidi Knudsen I mine timer får eleverne typisk en lektie for, som består af grundbogsstof og kildemateriale. Det kan man arbejde med på mange forskellige måder, men grundlæggende er det en deduktiv tilgang, hvor svarene næsten er givet på […]