Noter #205 — histo­ri­e­di­dak­tik

(Eks­klu­sivt sne­ak-pre­view på det nye num­mer af Noter —  Præ­sen­ta­tion af artik­ler­ne)

Dette num­mer vil præ­sen­te­re læser­ne for en ræk­ke artik­ler omhand­len­de histo­ri­e­di­dak­tik. Først føl­ger en arti­kel af tid­li­ge­re fag­kon­su­lent Lene Jep­pe­sen, hvor hun præ­sen­te­rer sine tan­ker om fagets frem­tid efter­fulgt af Hei­di Eske­lund Knud­sen, der skri­ver om histo­ri­e­di­dak­tik.

Der­næst føl­ger en ræk­ke artik­ler, som hand­ler om hvor­dan man på for­skel­li­ge måder kan ind­dra­ge fagets meto­der. Først skri­ver Anders Has­sing og Chri­sti­an Vol­l­mond om, hvor­dan man kan bru­ge deres bog Fra for­tid til Histo­rie i den dag­li­ge under­vis­ning.

Her­ef­ter føl­ger et under­vis­nings­for­løb af Win­nie Færk, hvor hun beskri­ver hvor­dan man kan arbej­de med histo­ri­e­brug i under­vis­nin­gen. En anden til­gang beskri­ves af Kri­sti­an Iver­sen og Ulla Peder­sen som i for­læn­gel­se af deres bog om erin­drings­hi­sto­rie viser, hvor­dan man kan arbej­de med 1864 som erin­drings­sted.

Som en tred­je mulig­hed har Geert A. Niel­sen i en læn­ge­re arti­kel beskre­vet spor­me­to­den og her vises hvor­dan meto­den kan bru­ges i mikro­hi­sto­ri­ske og kul­tur­hi­sto­ri­ske under­sø­gel­ser.

Efter dis­se fag­di­dak­ti­ske artik­ler kom­mer to artik­ler om hvor­dan man kan arbej­de mere innova­tivt. Her beskri­ver instruk­tør Chri­sti­na Rosen­da­hl sam­men med Bri­an Saug­berg først hvor­dan man kan arbej­de med hen­des film Ide­a­li­sten i under­vis­nin­gen. I en anden arti­kel viser Jep­pe Bæk Mei­er, hvor­dan man arbej­de pro­duk­t­o­ri­en­te­ret i under­vis­nin­gen – f.eks. i anled­nin­gen af Histo­rie­kon­kur­ren­cen.

Vi slut­ter med Nicho­las J. Tyl­des­ley, der for­tæl­ler om hvil­ke pro­blem­stil­lin­ger man står over­for i histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen i Stor­bri­tan­ni­en.

Uden­for tema har Burk­hard Sie­vers skre­vet en lil­le arti­kel om for­lø­bet af Histo­rie­kon­kur­ren­cen 2014–15 og en omta­le af vin­der­nes opga­ver samt en præ­sen­ta­tion af næste sko­le­års tema for kon­kur­ren­cen.

Met­te Boritz og Ceci­lie Wal­len­gren, Natio­nal­mu­se­et, skri­ver om Natio­nal­mu­se­ets aktu­el­le udstil­ling om de Hvi­de Bus­ser i anled­ning af 70-året for befri­el­sen og Hen­ning Tjør­ne­høj for­tæl­ler om sit pro­jekt med at ind­sam­le inter­views fra cen­tra­le aktø­rer i for­bin­del­se med Besæt­tel­sen og helt almin­de­li­ge men­ne­skers beret­nin­ger om deres ople­vel­ser gen­nem det 20. århund­re­de i for­skel­li­ge tema­er.

Ende­lig skri­ver Edgars Berzins om sine ind­tryk fra den nyligt afhold­te EUROCLIO kon­fe­ren­ce i Hels­in­gør her i april.

Her­ef­ter føl­ger som altid anmel­del­ser­ne og kur­su­sover­sig­ten.

Vi ønsker god for­nø­jel­se
Lars Hen­rik­sen og Ras­mus Øster­gaard (godt hjul­pet af Peder Wiben)

Skriv en kommentar