Er kritik en by i Afghanistan? Det danske militære engagement i Afghanistan er sammen med deltagelsen i Irakkrigen (2003–2011) kulminationen på den danske udenrigspolitiske aktivisme og samtidig markerer de sammenbruddet for samme. Mange skribenter har bidraget med holdninger og indtryk af de 20 års militære aktiviteter, men der mangler endnu en autoritativ fremstilling af den danske udenrigspolitik i denne periode. Bogen ”Danmark i Afghanistan” er et forsøg på at formidle en sammenhængende historie om aktionen fra start til slut. Der er mange elementer i den historie, hvis den skal formidles nuanceret. ”Danmark i Afghanistan — Fra engagement til exit 2001–2021” […]
Journalist Thomas Ubbesen har sammen med sin kone journalist Anne Haubek rejst langs den europæiske grænse til Rusland fra Kirkenes i nord til Odessa ved Sortehavet i første halvdel af 2022. Rejsen foregik efter den russiske invasion af Ukraine 24. februar, og det præger den meget. Gennem alle samtaler og interviews skinner frygten for Rusland og Putin og de forfærdelige historiske erfaringer med Rusland igennem som en rød tråd. Hvordan er det at leve med en stormagtsnabo, der lige har angrebet et fredeligt selvstændigt land, og som igennem den nyere historie har undertrykt og mishandlet befolkningerne i Østeuropa? Det får […]
I denne lille bog byder Rasmus Kjærgaard Petersen på en række værktøjer til arbejdet med den grundbog, som han udgav sammen med Jakob Buhl Jensen i år. Bogen starter med 15 arbejdsspørgsmål til hver af bogens ti kapitler, som kan bruges når man giver en lektie for. Dernæst følger ti bilagssæt bestående af 3–6 materialer til hvert af kapitlerne i Danmark i Europa. Ideen er god og en fin service. Det er også dejligt, at der til næsten alle sæt både er tekster og billeder og at teksterne er pædagogisk bearbejdet. Til gengæld er det ikke så dejligt, at der sjældent […]
Forlaget Frydenlund lægger med denne femte udgivelse endnu en bog til KS-undervisningsserien med fællestitlerne ”Flere sider af…”. Hidtil er der udkommet en KS-grundbog (Flere sider af KS), en bog om Grønland, en bog om velfærdsstaten og en bog om Rusland. Med alle fem bøger i bogkælderen vil man være ganske tæt at have materiale til det samlede 1½-års undervisning i faget. Og i øvrigt er der flere bøger på vej i serien. KS-fagkonstruktionen har bl.a. været bredt kritiseret for at være for kompleks for HF-eleverne og en for bøvlet og tidskrævende eksamen, men vi må konstatere, at faget har overlevet […]
Det er en fornøjelse at skulle anmelde en ny lærebog om opdagelserne, der på alle måder opfylder nutidens krav til et godt materiale til undervisningen. Bogen er udgivet af Egmont-forlaget Praxis og består af i alt ti korte kapitler om den nye verden, der opstod, da Columbus i 1492 sejlede over Atlanterhavet. Der er gennem tiderne skrevet mange lærebøger om den verdenshistoriske begivenhed, men denne lærebog er virkelig en bog, der vil tale til nutidens lærere og elever. Særligt eleverne i 1. og 2.g samt 1. HF. I ti kapitler gennemgås mange sider af dette møde. Det starter med de forestillinger, […]
Denne store bog, hvis eneste billede er forsidens af forfatteren, udtrykker holdningen i den retning indenfor dansk protestantisme, som efter sit tidsskrift kaldes ”Tidehverv”. De tyve essays har stået i dette tidsskrift. Monica Papazu har skrevet forordet. Hun lægger vægt på Jesper Langballes evne til at lytte, at han tog de store spørgsmål om menneskelivet op i sine essays. En engageret tænker med en konservativ livsforståelse fortæller om sin åndelige arv i opgør med andre opfattelser. Jeg ville nok ikke bruge ordet ”subtil” om Langballes fortolkning af litteratur, snarere et stærkt korrektiv til mange ensidigheder i hans samtid. Udgivernes anliggende […]
Med sine 744 sider er der her tale om en historiebog af murstensstørrelse, men lad endelig ikke det holde nogen fra at give sig i kast med den. Henrik Skov Kristensen udgav bogen mens han var museumsleder for Frøslevlejrens museum, før han gik på pension i 2021. I den periode var der nok også god tid på mange museer grundet nedlukningen, og det kan vi nu profitere af med dette værk. Henrik Skov Kristensens tidligere bøger vil næppe være ukendte for historiekollegerne i ungdomsuddannelserne, eftersom der er tale om en erfaren forsker der har opbygget en omfattende kapacitet, især hvad […]
Ordet ‘børnekultur’ blev registreret første gang af Dansk Sprognævn i 1971. Som forskningsområde bliver ordet i dag brugt om kultur skabt af voksne for børn, kultur skabt af voksne sammen med børn, og kultur skabt af børn. Bogen Børnekultur i Danmark 1945–2020 er et kampskrift for udvikling af og forskning i børnekultur. Bogen er støttet af en lang række fonde og udgivet i samarbejde med Institut for Kommunikation på KU. Redaktørerne indleder med ordene: Dansk børnekultur har i dag international gennemslagskraft…verden over. Hvad der inspirerer — og udfordrer — kinesere og amerikanere, australiere og japanere, russere og sydafrikanere…er det særlige syn […]
En sag kan ses fra flere sider, og det er oftest lærerigt at forsøge på det. Denne bogs erklærede mål er at få os til at se Rusland i et nyt og bedre lys. Rusland i almindelighed og præsident Putin i særdeleshed har ellers ikke mange venner i Danmark, så bogen udfylder unægtelig et tomrum i den danske diskussion, også og navnlig fordi der er tale om en sammenhængende og generel fremstilling. Og kronen på værket blev udviklingen i Ukraine efter den orange revolution. Skal man tro forfatteren, har russerne udviklet et alvorligt forfølgelseskompleks. Forfatteren har været korrespondent for Politiken […]
Det handler altså om en mere levende og spændende formidling af historien, og i de fleste af de 15 bind undertegnede har læst, er det i høj grad lykkedes Bogen er nr. 50 i serien 100 danmarkshistorier. Den handler, som titlen antyder, om sygdomme – især epidemier – gennem historien. Serien er hermed halvvejs, og det er vel en oplagt anledning til se lidt mere generelt på hvordan seriens bøger er udformede og hvilke anvendelsesmuligheder, de har. Bøgerne har typisk fem kapitler. Det første er en introduktion til bogens emne, gerne formidlet gennem en eller flere konkrete, ofte dramatiske situationer. Det […]
