Dødens uhyggelige knokkelmandsskikkelse har været en del af vores forestilling om Døden i lidt over 1000 år. Dødens store billedbog er en kommenteret billedvandring gennem disse 1000 år fra den tidlige middelalders fineste håndskriftillustrationer til heavy metal-bandet Iron Maidens pladecovere.
Historikerne Stefan Pajung og Søren Hein Rasmussen vil på den måde vise noget af den rige billedverden, Døden er del af. Gennem en række kronologisk fremadskridende kapitler ser vi kunstens store mestre som van Eyck, Bruegel, Dürer, Rembrandt, van Gogh, Hokusai, Posada og Dalí behandle temaer som fx ’Dødens Triumf’, ’Dødedansen’ og ’Døden og Jomfruen’.
(fra forlagets omtale)
“And I heard a voice in the midst of the four beasts
And I looked, and behold a pale horse
And his name that sat on him was death, and hell followed with him”’
Johnny Cash
“The Man Comes Around”, 2002
Således slutter countrysanger Johnny Cash (1932–2003) sangen om apokalypsen When the Man comes around. Nummeret er skrevet med udgangspunkt i Johannes Åbenbaringen, hvor Døden en personificeret som den fjerde (eller den blege) rytter. Åbenbaringen er fra omkring år 100 e.kr. og i de næste 900 år levende Døden mere som et uafværgeligt fænomen end en person. Omkring år 800 besluttede den ortodokse kirke at afkanonisere Johannes Åbenbaringen, hvilket førte til at den romersk-katolske kirke opskrev åbenbaringens betydning. Herefter blev Døden person, som særligt knytter sig til den vesteuropæiske forestillingsverden.
Stefan Pajung og Søren Hein Rasmussen har skrevet en bog om Døden; primært med udgangspunkt i afbildninger af døden på malerier og kobberstik, men også små digte, graffiti, transit-grave og statuer. Forfatterne tager afsæt i afbildningen af Døden i ét af Europas ældste håndskrifter; Uta-Codexet fra 1000. I dette codex afbilledes Vita og Mors (Livet og Døden) for foden af Kristus kors, hvor Døden i helt almindelig personskikkelse er afbilledet hensygnende med et segl. Som tiden går ændrer Døden udseende — nogle gange til fods, andre gange til hest; som ridder og som knokkelmanden. Også Dødens redskaber har forskellig karakter. Segl bliver til en le, men Døden ses også med sværd eller bue og pil.
En del historikere kender sikkert kalkmaleriet Dødedansen fra Nørre Alslev kirke på Falster, hvor Døden fører alle feudalsamfundets samfundslag mod dommedag. Pajung og Rasmussen behandler i Dødens Store Billedbog fænomenet Dødedansen indgående med eksempler fra hele Vesteuropa. Det samme gælder for fænomenet “De tre levende og de tre døde”, som udspringer af en syditaliensk legende fra omkring år 1000. De tre døde repræsenterer skæbnen for de levende; som et spejl for de levende om, at livet på jorden kun har begrænset varighed. Men Pajung og Rasmussen introducerer læseren for langt flere af kontekster, hvori Døden skildres. Eksempelvis “Døden og jomfruen” om Dødens flirt med letpåklædte kvinder; “Døden i krig”, hvor dødens placeres på bl.a. propagandaplakater; eller “Døden omkring os”, som omhandler Dødens portrætteringer i byrummet.
Dødens store billedbog er virkelig anbefalelsesværdig læsning; velskrevet, interessant og øjenåbnende. Stor ros til forfatterne fra denne anmelder.
Dødens store billedbog er virkelig anbefalelsesværdig læsning; velskrevet, interessant og øjenåbnende. Stor ros til forfatterne fra denne anmelder. Forlaget Turbine skal dog også have ros med på vejen. I en bog med så mange illustrationer, har Forlaget kløgtigt valgt et stort ‘coffee-table book’ format, som giver mulighed for at gengive billederne i store formater, men samtidig er forlaget ikke bange for at lade der være luft omkring billederne, således at de kommer mere til deres ret. Bogen er så at sige ikke proppet til med tekst og illustrationer.
I foråret 2022 afholder Historielærerforeningens regionssekretærer i region Østjylland et kursus med fokus på Dødens Store Billedbog, hvor Søren Hein Rasmussen vil holde oplæg. Denne anmelder vil med
statsgaranti være til stede og vil anbefale foreningens øvrige medlemmer det samme
Forfatter(e)
KS og HF‑E | Historielaerer.dk | Historiedidaktisk netværk