Københavns Universitet inviterer gymnasielærere med interesse i humaniora, teologi og samfundsfag til inspirationsdag. Det sker fredag den 28. oktober fra kl. 9.00 — 16.00. Udover faglige og tværfaglige oplæg byder dagen også på mulighed for at debattere overgangen fra gymnasie til universitet. Arrangementet afholdes på Det samfundsvidenskabelige fakultet, lokale 35.3.12 og 35.3.13 med indgang fra Gammeltoftegade 13. Se program
-om Rusland og udenrigspolitikken Kort før det historiske topmøde i Vilnius i november 2013 havde præsident Viktor Janukovitj meddelt, at han indtil videre ikke agtede at underskrive den ”dybe frihandelsaftale” med EU, som var kommet på plads efter flere år med intensive forhandlinger. Afvisningen førte til omfattende demonstrationer og især på Maidan. Som sagt af Adam Daniel Rotfeld i det polske dagblad ”Gazeta Wyborcza” (14.–15.2.15) var Maidan, ganske som i sin tid Solidaritet i Polen, en manifestation af det direkte demokrati, en revolution og rødt kort til et eksisterende regime og i Ukraines tilfælde i særdeleshed præsidenten. Handler vi dybest […]
Præsentation af artiklerne i Noter #210 I Grønland blev det af en nyvalgt regeringskoalition i 2013 besluttet, at der skulle oprettes en forsoningskommission i Grønland. Forsoningskommissionen blev en realitet i 2014 og den skal fortsætte arbejdet frem til udgangen af 2017 med mulighed for forlængelse. Forud for og i kølvandet på denne beslutning har relationen mellem Grønland og Danmark — tidligere, nu og fremover — været heftigt debatteret i forskellige faglige og ikke-faglige fællesskaber i, uden for og på tværs af Grønland og Danmark. Temaet for dette nummer af noter har vi derfor kaldt for: Kampen om Danmark og Grønlands […]
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
GENIUS LOCI is an EU co-funded project. Its purpose is to draw attention to the heritage of small-scale industrial enterprises, to (re)valuate their heritage significance and to increase understanding and appreciation by tourists and the general public. E‑FAITH (European Federation of Associations of Industrial and Technical Heritage) is offering its expertise and network to the project. The following sectors have been identified as priorities for the first phase of the project: 1. the traditional fermented drinks industry (beer, wine, cider,…) and the process of distilling strong spirits from these 2. clay processing industries (bricks, tiles, roof tiles – but also refractory […]
CALL FOR PARTICIPANTS: Poland in the Heart of European History. Professional Training for History Teachers and Educators, 23st of August—1st of September 2016, Jabłonna, Poland Poland in the Heart of European History is open to professionally active history teachers and educators from schools and other education institutions. All costs are covered by the Institute of National Remembrance (travel expenses up to €400) Apply online at http://pamiec.pl/pheh_call The Institute will contact all applicants to inform about whether they had been accepted to the program. For more information, contact the coordinators: Anna Brojer anna.brojer@ipn.gov.pl Magdalena Czoch magdalena.czoch@ipn.gov.pl Application Deadline: 15th of July 2016 […]
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
Vi har fået et tip om nyt undervisningsmateriale til undervisning om EU: Kristoffer Hecquet har stået for et projekt for Altinget, der gerne skulle gøre det lidt lettere og sjovere at undervise om EU på gymnasiet i historie og samfundsfag. EU-guide er bygget op om en holdningstest, hvor eleverne kan se, hvilken af de danske parlamentarikere, de er mest enige med. Herigennem får de hurtigt en personlig indgang til stoffet og man vil kunne sammenligne parlamentarikernes holdninger med sine egne og følge deres aktiviteter. Dertil findes der seks reportagevideoer fra de politiske grupper, som har afsæt i 19-årige Sara, der stiller […]
Kære historielærere landet over. Igen i år har Operation Dagsværk produceret spændende UNDERVISNINGSMATERIALE lavet til dig helt GRATIS. I år er der udarbejdet et undervisningsforløb om folkedrab, som tager udgangspunkt i kernestoffet i netop historie til dig der underviser i gymnasiet eller HF. Undervisningsmaterialet indeholder en lærervejledningen, der er bygget op som et AT-forløb i historie og samfundsfag. Materialer kan bruges til AT, men kan også nemt bruges i hverdagsundervisningen i enten historie eller samfundsfag. Lærervejledningen giver dig øvelser, materialer, inspiration eller hele den færdige pakke til et undervisningsforløb i historie og samfundsfag om folkedrab med fokus på Guatemala, kvit og frit. Til […]
Historiefagets overgange på langs og på tværs af uddannelsessystemet er omdrejningspunktet i dette nummer af Noter. Ideen udsprang af Historielærerforeningens samarbejde med Historielab i Historiedidaktisk Netværk, der netop favner de nævnte institutioner. Historielærerforeningen vil gerne støtte dette samarbejde og netværk, idet vi grundlæggende tror på at en større indsigt i, hvad vi modtager og hvad vi sender videre kan styrke elevernes oplevelse af faglighed og progression på en frugtbar måde. Hvad vi ikke vidste var, at dette nummer kom regeringens udspil til en gymnasiereform Fra elev til studerende — klædt på til videregående uddannelse’ , der bl.a. fokuserer på at ruste […]