Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Nyheder

Inspira­tions­dag for gymnasielærere

Køben­havns Uni­ver­si­tet invi­te­rer gym­na­si­e­læ­re­re med inter­es­se i huma­ni­o­ra, teo­lo­gi og sam­funds­fag til inspira­tions­dag. Det sker fre­dag den 28. okto­ber fra kl. 9.00 — 16.00. Udover fag­li­ge og tvær­fag­li­ge oplæg byder dagen også på mulig­hed for at debat­te­re over­gan­gen fra gym­na­sie til uni­ver­si­tet. Arran­ge­men­tet afhol­des på Det sam­funds­vi­den­ska­be­li­ge faku­l­tet, loka­le 35.3.12 og 35.3.13 med ind­gang fra Gam­melt­of­te­ga­de 13. Se program

Vel­kom­men til den ny kol­de krig

-om Rusland og uden­rigs­po­li­tik­ken Kort før det histo­ri­ske top­mø­de i Vil­ni­us i novem­ber 2013 hav­de præ­si­dent Vik­tor Januko­vitj med­delt, at han ind­til vide­re ikke agte­de at under­skri­ve den ”dybe fri­han­del­s­af­ta­le” med EU, som var kom­met på plads efter fle­re år med inten­si­ve for­hand­lin­ger. Afvis­nin­gen før­te til omfat­ten­de demon­stra­tio­ner og især på Mai­dan. Som sagt af Adam Dani­el Rot­feld i det pol­ske dag­blad ”Gaze­ta Wyborcza” (14.–15.2.15) var Mai­dan, gan­ske som i sin tid Soli­da­ri­tet i Polen, en mani­fe­sta­tion af det direk­te demo­kra­ti, en revo­lu­tion og rødt kort til et eksi­ste­ren­de regi­me og i Ukrai­nes til­fæl­de i sær­de­les­hed præ­si­den­ten. Hand­ler vi dybest […]

Noter #210: Kam­pen om Dan­mark og Grøn­lands fæl­les fortid

Præ­sen­ta­tion af artik­ler­ne i Noter #210 I Grøn­land blev det af en nyvalgt rege­rings­ko­a­li­tion i 2013 beslut­tet, at der skul­le opret­tes en for­so­nings­kom­mis­sion i Grøn­land. For­so­nings­kom­mis­sio­nen blev en rea­li­tet i 2014 og den skal fort­sæt­te arbej­det frem til udgan­gen af 2017 med mulig­hed for for­læn­gel­se. For­ud for og i kølvan­det på den­ne beslut­ning har rela­tio­nen mel­lem Grøn­land og Dan­mark — tid­li­ge­re, nu og frem­over — været hef­tigt debat­te­ret i for­skel­li­ge fag­li­ge og ikke-fag­li­­ge fæl­les­ska­ber i, uden for og på tværs af Grøn­land og Dan­mark. Tema­et for det­te num­mer af noter har vi der­for kaldt for: Kam­pen om Dan­mark og Grønlands […]

Euro­pæ­isk pro­jekt om min­dre indu­stri­virk­som­he­ders bidrag til kulturarven

GENIUS LOCI is an EU co-fun­­ded pro­ject. Its pur­po­se is to draw atten­tion to the her­i­ta­ge of small-sca­­le indu­stri­al enter­pri­ses, to (re)valuate their her­i­ta­ge sig­ni­fi­can­ce and to increa­se under­stan­ding and appre­ci­a­tion by tourists and the gene­ral public. E‑FAITH (Euro­pe­an Fede­ra­tion of Asso­ci­a­tions of Indu­stri­al and Tech­ni­cal Her­i­ta­ge) is offe­ring its exper­ti­se and net­work to the pro­ject. The fol­lowing sectors have been iden­ti­fied as pri­o­ri­ties for the first pha­se of the pro­ject: 1.    the tra­di­tio­nal fer­men­ted drinks indu­s­try (beer, wine, cider,…) and the pro­cess of distil­ling strong spi­rits from the­se 2.    clay pro­ces­sing indu­stri­es (bri­cks, til­es, roof til­es – but also refractory […]

Gra­tis semi­nar om Polens historie

CALL FOR PARTICIPANTS: Poland in the Heart of Euro­pe­an History. Pro­fes­sio­nal Trai­ning for History Tea­chers and Educa­tors, 23st of August—1st of Sep­tem­ber 2016, Jabłon­na, Poland Poland in the Heart of Euro­pe­an History is open to pro­fes­sio­nal­ly acti­ve history tea­chers and educa­tors from schools and other educa­tion insti­tu­tions. All costs are cove­red by the Insti­tu­te of Natio­nal Remem­bran­ce (tra­vel expen­ses up to €400) Apply onli­ne at http://pamiec.pl/pheh_call The Insti­tu­te will con­ta­ct all appli­cants to inform about whet­her they had been accep­ted to the pro­gram. For more infor­ma­tion, con­ta­ct the coor­di­na­tors: Anna Bro­jer anna.brojer@ipn.gov.pl Mag­da­le­na Czoch magdalena.czoch@ipn.gov.pl Appli­ca­tion Dead­li­ne: 15th of July 2016 […]

Ny EU-gui­de på altinget.dk

Vi har fået et tip om nyt under­vis­nings­ma­te­ri­a­le til under­vis­ning om EU: Kri­stof­fer Hecquet har stå­et for et pro­jekt for Altin­get, der ger­ne skul­le gøre det lidt let­te­re og sjove­re at under­vi­se om EU på gym­na­si­et i histo­rie og sam­funds­fag. EU-gui­­de er byg­get op om en hold­ning­s­test, hvor ele­ver­ne kan se, hvil­ken af de dan­ske par­la­men­ta­ri­ke­re, de er mest eni­ge med. Her­i­gen­nem får de hur­tigt en per­son­lig ind­gang til stof­fet og man vil kun­ne sam­men­lig­ne par­la­men­ta­ri­ker­nes hold­nin­ger med sine egne og føl­ge deres akti­vi­te­ter. Der­til fin­des der seks repor­ta­ge­vi­deo­er fra de poli­ti­ske grup­per, som har afsæt i 19-åri­­ge Sara, der stiller […]

Gra­tis OD-mate­ri­a­le om fol­ked­rab i Guatemala

Kære histo­ri­e­læ­re­re lan­det over. Igen i år har Ope­ra­tion Dags­værk pro­du­ce­ret spæn­den­de UNDERVISNINGSMATERIALE lavet til dig helt GRATIS. I år er der udar­bej­det et under­vis­nings­for­løb om fol­ked­rab, som tager udgangs­punkt i ker­ne­stof­fet i net­op histo­rie til dig der under­vi­ser i gym­na­si­et eller HF. Under­vis­nings­ma­te­ri­a­let inde­hol­der en lærer­vej­led­nin­gen, der er byg­get op som et AT-for­løb i histo­rie og sam­funds­fag. Mate­ri­a­ler kan bru­ges til AT, men kan også nemt bru­ges i hver­dags­un­der­vis­nin­gen i enten histo­rie eller sam­funds­fag. Lærer­vej­led­nin­gen giver dig øvel­ser, mate­ri­a­ler, inspira­tion eller hele den fær­di­ge pak­ke til et under­vis­nings­for­løb i histo­rie og sam­funds­fag om fol­ked­rab med fokus på Gua­te­ma­la, kvit og frit. Til […]

Noter #209: Over­gan­ge på langs og på tværs

Histo­ri­e­fa­gets over­gan­ge på langs og på tværs af uddan­nel­ses­sy­ste­met er omdrej­nings­punk­tet i det­te num­mer af Noter.  Ide­en udsprang af Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gens sam­ar­bej­de med Histo­ri­e­lab i Histo­ri­e­di­dak­tisk Net­værk, der net­op fav­ner de nævn­te insti­tu­tio­ner. Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen vil ger­ne støt­te det­te sam­ar­bej­de og net­værk, idet vi grund­læg­gen­de tror på at en stør­re ind­sigt i, hvad vi mod­ta­ger og hvad vi sen­der vide­re kan styr­ke ele­ver­nes ople­vel­se af fag­lig­hed og pro­g­res­sion på en frugt­bar måde. Hvad vi ikke vid­ste var, at det­te num­mer kom rege­rin­gens udspil til en gym­na­si­ere­form Fra elev til stu­de­ren­de — klædt på til vide­re­gå­en­de uddan­nel­se’ , der bl.a. foku­se­rer på at ruste […]